4484
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska... Visa mer

luftgekühlt für alle
522 047 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#641
Känns bäst att göra så, nu vet jag ju att det mesta går att lossa enkelt iaf.. bara de inre splines:en jag är rädd för att de kan sitta som as.. men om jag ändå ska justera allt från början behöver jag inte vara rädd för att vålda ut dem lite.. Annars vill man dra ut dem långsamt så att man känner sig fram till nästa spline.

Tackar, kul att ni kommer förbi smile


10 163 Inlägg
24 mars 2013
#642
Peter_Eriksson skrev:
Tackar, haha... njaaaaee.. jag vill nog helst ha svärden lika smile Tänkte jag skulle lossa dem inre splines:en också och göra det ordentligt från början.

Så är man 31 idag då, den bästa presenten någonsin fick vi nylingen, vår dotter Selma smile
Hahah jo var lite ironisk wink

okej ja grattis på födelsedagen då big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#643
Förstod detta smile Tack ska du ha, nu görs det tårta och bakas kakor smile


10 163 Inlägg
24 mars 2013
#644
Peter_Eriksson skrev:
Förstod detta smile Tack ska du ha, nu görs det tårta och bakas kakor smile
Låter trevligt det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#646
Tackar smile Fyller inte jämnt eller så, men det är ju ändå lite roligt att fylla år.

Tårtan är klar, kladdkaka klar, lägenheten någorlunda städad smile Nu har vi lite tid att gosa med dottern och ta det lugnt en stund.

I födelsedagspresent har jag fått lov att göra en liten beställningslista med delar smile

Bla.a
Nya torsionslock
Torsionsbussningar
Extramätare
Mätarhållare (alt panel)
etc
Senast redigerat av Peter_Eriksson (24 mars 2013)


490 Inlägg
27 mars 2013
#647
Bra där!
Hoppas våran present kommer till nytta i garaget?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#648
Det gjorde den idag faktiskt! Hade inte kunnat skruva loss bränslepumpen utan den ledade hylsan big_smile

Torsionslock är beställde på ebay, tillsammans med lite andra småsaker.. Hittat en NOS tryckplatta, lamell och urtrampningslager också.. men samtidigt vill jag ha andra däck bak.. 205/60 skulle sitta fint..

Idag har jag försökt att få tomgången bra.. men det vill sig ICKE.. därför lossade jag pumpen och gjorde rent allt.. förgasaren är rengjord, jag har testat det mesta tror jag.. Tröttsamt..

Slutar väl med att jag får skruva av den igen och blåsa alla kanaler, byta bussningar till spjällaxel och byta packningar.. blä.

Ingen som har en sjysst solex 30 pict-2 ?

Annars får jag lägga på ett jättekol med att bli klar med nya motorn..


200 Inlägg
27 mars 2013
#649
Jag har en 31:a om det skulle passa. Har inte testat den men den ser fräsch ut. Kanske ska man passa på och sätta dit nya packningar/membran för accpump men det kostar max 150 :-. Jag gjorde det själv i helgen på min 30:a som jag har i bilen som hade torkat och läckte lite här och var.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#650
förlåt.. men nej ingen 31:a tack.. 31 och 34pict ska vara de allra sämsta förgasarna som är väldigt svåra att få ordning på.. Sen är det en 1200 och jag vill inte hålla på och byta bestyckning om det inte är absolut nödvändigt.

Ja, jag har hittat renoveringssats som jag tänkte beställa till min 30pict-2. Passar ju i 28:an också eftersom man brukar få alla de packningar i kiten.


200 Inlägg
27 mars 2013
#651
Det enda jag saknade i satsen var en ny tomgångsnål/skruv som passade till pict 30. Annars var det mesta med som gick att byta.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#652
Redan beställt en sats smile Var det ingen tomgångsskruv med? Nu måste jag kolla om det var med i kitet jag beställde. Annars får man jaga rätt på en sån också smile


1 702 Inlägg
28 mars 2013
#653
Bygg om till insprutning nu! Förgasare är så 1964 smile

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

490 Inlägg
28 mars 2013
#654
Haha!

Bara för att du Tommy hade en otrevlig upplevelse med din förgasar BMW E21, så betyder inte det att alla gamla förgasare är dåliga och svåra att få tomgång på.....

ELLER!?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#655
Haha, njae.. Jag har haft min beskärda del av insprutning smile

Tror tom jag skulle bygga förgasare med turbo smile

Men det är gamla slitna saker som inte är kul att greja med, förgasare är ju lite känsliga med munstycken, små kanaler.. Tillsammans med en känslig mekanisk bränslepump så blir det hela ännu kinkigare smile

Men det är ju bara originalmotorn, webermotorn kommer få elpump med regulator.


1 702 Inlägg
28 mars 2013
#656
Jaaaaa alla förgasare hatar mig, jag hade ju en gammel solex som gick skitbra på tomgång typ 2500 varv och då det var automat så spann det till varje gång jag la i drive eller back om jag körde på grus eller snööö.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#657
2500rpm på tomgång? Ja det låter ju lite kämpigt på automat smile

Jag ska nog få ordning på mitt bröte. Beställt renoveringskit till förgasaren.

Bra sugen på att köpa en tryckplatta jag hittat med.. 70£ inkl frakt.. Lamellen man får till vill jag dock inte ha då den är fjädrad.. Så får man även med urtrampningslager. Det är alltså en NOS ( new old stock), så ingen solfjäder, utan armar.. som är bättre smile


1 702 Inlägg
28 mars 2013
#658
Aha så det är det nos betyder, trodde new Old shit typ. Nä ärligt så har jag bara tänkt fast and the furious så fort nos nämnts.
Hade det inte vart kul att skicka på lustgassystem på din racemotor? Har nån gjort det ? Håller det ?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#659
Yep, det är nya originaldelar från tex nerlagda verkstäder eller reservdelsbutiker. haha, njae.. tror inte grejerna håller för gas.. Kul hade det väl varit om man ska köra 402m. Men det kräver nog lite andra investeringar i form av chassi och drivlina.

Min ska bli en kul daily driver med lite mos under huven att torka av diverse volvos, saab och beemers smile


490 Inlägg
28 mars 2013
#660
Och vissa Nissan 200:or....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!


Sök