3024
Sök

Läcka oljefälla Saab 9-5 -06

17 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
Bytte precis en slang till oljefällan och när jag var under bilen ser jag att ett område rakt under oljefällan är rätt fuktigt av olja. Även sumpen är fuktig. Ser ut som det kommer från botten av oljefällan, se bild:

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1786704

Min fråga: vad är det som kan läcka i botten av oljefällan? Den är väl kopplad till sumpen på ngt sätt? Hur då? Någon erfarenhet av att byta fällan?

Tack på förhand!

Elmen

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 oktober 2012
glömt en o-ring??

17 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
Var sitter den då?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 oktober 2012
ingen aning, den kanske ska sitta på den som ska in i blocket, ser ut så iaf!

17 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
Någon som vet om oljefällan på -06 modellen har en öppning in mot motorblocket?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 oktober 2012
ja, den sitter in i blocket: http://speedparts.se/kat/parts/images_3/12,1200.jpg
du ser i botten av den svarta lådan, är den som du tagit bild på!

17 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
Nä sorry men formen på den oljefällan är helt annorlunda än på min. Röret längst ner på den där ska ju går ner til sumpen, min har inget rör ut i nederdelen. Det där tror jag är uppgraderingskittet för Saab 9-5 modellåret tom -05.

562 Inlägg
7 oktober 2012
Elmen skrev:
Nä sorry men formen på den oljefällan är helt annorlunda än på min. Röret längst ner på den där ska ju går ner til sumpen, min har inget rör ut i nederdelen. Det där tror jag är uppgraderingskittet för Saab 9-5 modellåret tom -05.

Det stämmer.. Har själv sett detta läckage på ett par bilar, dock aldrig tittat närmare på det eller åtgärdat något. Ring annars till en Saab-verkstad och hör om de kan kolla i EPC (reservdelskatalog) huruvida det sitter en o-ring där eller inte.

Är du osäker på vart läckaget är så kan du ju tvätta allt och köra en bit för att titta igen, om det nu skulle vara så att oljan rinner på något konstigt sätt..

9-5 Aero Sedan -05

17 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
Toppen, tack för input!

Sök