När jag tog ner tröskelkåporna så såg jag att fästen som håller fast kåpan vid b-stolpen inte såg så värst fina ut. Så då tog jag och förfinade dem lite.
När jag skruvade ner dem så tyckte jag att skruvarna också bara behövdes blästras.. Men vid närmare granskning så var en såpass dålig att det var byte som gällde.
Nog tjötat här kommer bilderna med lite bildtext.
Lagom bruksskick men usch för norskt krom.
Blev bättre efter sand- och glasblästern.
Ligger i blånerinsbad.
Klara.
Kan ju inte ha några silvriga/kromade skruvskallar..
Det var allt för denna gången.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Snyggt! hur gick du tillväga för att göra blåneringen? (stavning) XD
La det i ett bad med blåneringsvätska. Sen upp med dem och skölja av den. Torka dem och smörja in dem med lite olja och slutligen torka bort överflödig olja
Jul firas och man är långt ifrån garaget så de blir inte så mycket gjort. Har dock rotat fram bilens fordons mapp och kikat i den igen. Letade faktiskt efter byggspecen för att hitta om vad det var för lack på bilen när den levererades från återförsäljaren. Hittade dock ingen byggspec.. Men hittade en lapp som satt klistrad i Serviceboken som jag har missat när jag har bläddrat i den. Eller ja jag har inte missat den, har bara inte lagt ner någon energi på att läsa den.
För att göra en lite avstickare i historien om lappen. Så har jag fått höra två olika historier om hur bilen har blivit lackerad. En historia som hämtade hem den och en från Saab Automobile AB. Han som hämtade hem den åt det företaget han jobbade på, sa att den lackerades Cirrus vit på produktionsbandet och sen togs den åt sidan och lackades gul någonstans på Saab. Medans Saab säger att den lackades och levererades i Cirrus vit. Och för att få klarhet i det hela så har jag nu för någon vecka sedan fått tummen ur röven och mailat återförsäljaren om de finns någon information om bilen att få. Har dock inte fått något än. Då det är ju Juletider. Så jag väntar ivrigt på svar från dem.
Men åter till lappen. När jag igår granskade den noggrannare så fann jag inte bara vilken kulör den levererades med utan även första ägarens namn! Fanns även reg nr och vilket IDS nummer den hade. IDS står för Important And Diplomatic Sales. Och på färg så står det faktiskt Cirrus vit! Så nu fortsätter mitt detektiv arbete med bilens historia. Väntar på svar från återförsäljaren och en jag känner i Nederländerna som skall söka lite åt mig.
Bifogar en bild på lappen i Serviceboken.
Detta var allt från mig idag.
Från Mr_Lööf, klart slut!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Jul firas och man är långt ifrån garaget så de blir inte så mycket gjort. Har dock rotat fram bilens fordons mapp och kikat i den igen. Letade faktiskt efter byggspecen för att hitta om vad det var för lack på bilen när den levererades från återförsäljaren. Hittade dock ingen byggspec.. Men hittade en lapp som satt klistrad i Serviceboken som jag har missat när jag har bläddrat i den. Eller ja jag har inte missat den, har bara inte lagt ner någon energi på att läsa den.
För att göra en lite avstickare i historien om lappen. Så har jag fått höra två olika historier om hur bilen har blivit lackerad. En historia som hämtade hem den och en från Saab Automobile AB. Han som hämtade hem den åt det företaget han jobbade på, sa att den lackerades Cirrus vit på produktionsbandet och sen togs den åt sidan och lackades gul någonstans på Saab. Medans Saab säger att den lackades och levererades i Cirrus vit. Och för att få klarhet i det hela så har jag nu för någon vecka sedan fått tummen ur röven och mailat återförsäljaren om de finns någon information om bilen att få. Har dock inte fått något än. Då det är ju Juletider. Så jag väntar ivrigt på svar från dem.
Men åter till lappen. När jag igår granskade den noggrannare så fann jag inte bara vilken kulör den levererades med utan även första ägarens namn! Fanns även reg nr och vilket IDS nummer den hade. IDS står för Important And Diplomatic Sales. Och på färg så står det faktiskt Cirrus vit! Så nu fortsätter mitt detektiv arbete med bilens historia. Väntar på svar från återförsäljaren och en jag känner i Nederländerna som skall söka lite åt mig.
Eftersom det är nyårstider så har projektet stått stilla. Men skall till bilen på fredag och greja lite. Skall plocka ner lite mer saker.
Men gick igenom min externa hårddisk igår och fann lite bilder på det ett tidigare projekt med bilen som inte är behandlad här på garaget.
Vintern/våren 2009 så ville jag anpassa bilen för att köra lite på bana. Då med Saab Turbo Club of Sweden. Provade 2008 en gång på Kinnekulle Ring. Men gick sådär att köra med automat. Så vintern 2009 bestämde jag mig att bygga om till manuell växellåda. Inget jag hade gjort förut men verkade inte så svårt. hehe
Studerade EPC (Resevdelskatalogen för Saab) kollade då på pedalstället om det var annorlunda. Och enlig EPC så skulle det inte vara några problem. Med det i bakhuvudet så började jag palla upp bilen och riva lite i den. Hade en donatorbil där bromspedal och växelspak kunde tas ifrån.
Sen så var det ju att fixa en manuell växellåda också. Gick över och pratade med en växellådsmekaniker på Saab. Vi kom fram tillslut att jag skulle skaffa mig en 9000 2.0t växellåda då jag ville ha en som hade lite ork istället för toppfart eftersom bilen skulle gå lite på bana. Så letade efter en sådan låda. Hittade en på SDCC (Idag Ana beg.Bil) Till den lådan skaffades en Quaife differentialbroms från Racestuff när det låg i Ale. När allt var inköpt så lämnades den till växellådsmekanikern så renoverade han den åt mig och monterade i diff.bromsen. Lite uppdateringar gjordes då också. Sen när man hade allt hemma så började jag riva. Ner med automaten, ner med svänghjulet för momentomvandlaren. Upp med ett bättre beg svänghjul och koppling som jag köpte av en arbetskamrat. Han hade även en växelspaksdamask i skinn i helt nytt skick direkt ur låda.
Sen renoverades en slavcylinder samt modifierades lite. När den var monterad på lådan så giftes lådan ihop med motorn. Gick smidigt faktiskt. Trodde det skulle ta lång tid och strula. Det som faktiskt strulade var pedalstället. Det var inte alls bara att montera dit en ny kopplingspedal som EPC sa att det skulle. Fick montera ur den som satt i donatorbilen och montera i bilen. Det fick mig att bli lite irriterad.
Men med pedalstället monterat så gav jag mig an spakstället. Togs från donatorbilen och hade gummidamask.. Usch så kunde jag ju inte ha det. Så monterade skinndamasken som jag köpte av kollegan. Sen så var det bara växellänkaget som skulle dit. Köpte ett på Speedparts då man sparade en liten slant. Men det bet mig sen i röven. Hålet för konpinnen var skevt borrat så konpinnen kunde ej monteras. Blev till att köpa en Saab original. Har hört att de Speedparts länkagen fortfarande är kass.
Med detta på plats så var bytet klart. I samma veva byttes även flygplansbussningarna. De bakre bärarmsbussningarna alltså. Och de byttes mot PowerFlex. Där gjordes en liten specialare också. Fick tipset att göra den inre hylsan något större så att man får en större spänning i bussningen. Tipset kom från en chassi ingengör.
Manuella lådan.
Manuella lådan.
Arbetet påbörjat.
Automatlåda ur bilen.
Ett styck små slirande automatlåda.
Ny 240mm koppling.
Bättre beg svänghjul också i 240mm.
Svänghjul för momentomvandlaren tas bort.
Svänghjulet på plast med nya bultar.
Lite dekaltrimning. hehe
Den inre hyslan till PF bussningarna.
När man ändå inte kunde börja riktigt med växellådsarbetet när man inte hade alla grejer så lämnades en bakaxel iväg för blästring och zinkning. Så när den var klar så började man måla den och byte bussningar. Så man har en fräsch bakaxel. Färgen blev tyvärr grön då jag var ivrig och inte orkade åka och handla en burk med svart färg. Vilket jag ångrar idag. "/ Men den är iaf rostfri!
Blästrad och zinkad bakaxel.
Ett styck målad bakaxel med nya bussningar.
Möe kopparpasta blev det.
Men att köra på bana med standard stötisa och kapade original fjädrar är ju ingen hitt. Så ett par bilstein dämpare och H&R 40mm sänksats bockades i hos Speedparts. Blev lite andra saker beställda också. Bla nya topplagringar och zinkbrickor. Men blev kanon när allt kom på plats. Dock så klantade jag mig lite med ena abs sensorn så man fick lite lamptändning.
Rostigt och fult fjäderben från 1994.
Original kapad fjäder vs H&R 40mm sänkfjäder.
Mmm godis.
Dessa kunde jag inte ha så...
Nya beställdes samt ny bromsvätska.
Klar för montage i bilen.
Sen var det ut och köra in diff.bromsen. Fick tipset att prata med en växellådsutprovare/ingengör, och han sa att man skulle köra in den i 40mil. Köra 20mil och sen byta oljan och sen 20mil igen för att byta och hälla i den olja man tänkte sig ha. Vilket jag gjorde. Körde först med Saabs hallonsaft till olja, för att sen efter 40mil hälla i Red Line Shockproof light.
Bilen kördes till besiktning för registrering av bytet av lådan och en kontrollbesiktning gjordes. Papper på avgasvärden gick lätt att fixa då man bara gick te han som hade hand om det på Saab. Väl på besiktningen så gick de bra. Kom där ifrån med blanka papper.
En riktig Aero Trionic box inköptes. Men hade laddproblem med att det skenade. Hade då 1.5bar i GLT. Rådfrågade mina kollegor om vad som kunde vara fel. Var lite sprida skurar. Men de trodde antingen på Åmåls ventilen som var kass eller fel glt inställt på wg stången.
Tog in bilen på en mekarkväll och kollade över bilen. Kollade efter luftläckage, hittade inget. Kollade då inställningen på wg-stången och den stod ju åt he*****. Fixade till så jag hade 3mm förspänning. Men det resulterade i 1.7bar GLT..!!
Provade andra Åmåls ventiler jag hade men hjälpte inte. Då fick jag prova en som en kollega hade hemma. Och vips så gick den som den ska! Betalade kollegan och åkte hem med ett stort leende på läpparna.
Innan de blev några banträffar så inhandlades några r-däck och fälgar. Sen var det bara tuta och köra.
Kvällsfoto innan en banträff på Kinnekulle Ring.
Action bild.
Ja detta blev en jävlig lång uppdatering. Men lite historia om vad som är gjort på bilen.
Finns säkert en del stavfel och särskrivningar. Men jag har dyslexi också.
Från Mr_Lööf, klart slut!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Bara älskade dom vita fälgarna.. har du dom kvar till bilen?
De finns kvar men skall säljas av. Kommer inte ha användning för dem då bilen inte skall gå på bana längre. Sitter som sagt r-däck på dem nu. Kanske kommer att ångra mig att jag säljer dem men har som sagt ingen användning för dem länge.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Har idag varit ute i garaget och grejat lite. Startade med att felsöka polarens bil varför den inte startar. Tog några timmar sen så var den igång. En lödning jag gjort hade släppt. (KLANT!!)
Men på min bil så togs strålkastare, grill ned. Sen så togs kylarbalken bort också. Så lite har blivit gjort iaf. Fått lite skruv som skall med till jobbet för rengörning, blästring och blånering. Ska även städa lite runt bilen så det ser lite bättre ut samt få med min kompressor till garaget.
Köpte även Hagmans CA primer (Mekonomen) och en grovrengörare (Biltema) idag. Så nästa gång så kan jag börja slipa lite rost på strukturbenen och lägga på lite rostskydd.
Kylarbalken skall få duscha i blästern på jobbet. Sen så lackar jag den själv sen.
Aja det var det som hände idag. Lite bilder kommer här. Ursäkta bildkvaliten..
Ett styck kylarbalk.
Blää rost..
Mera blää!
Tar aldrig slut!!
Tur man kan blästra den på jobbet.
Så här ser den ut nu då.
Lite grann här också på krockbalken..
Dagens inköp då.
Lite ordning och reda måste de vara också!
Det var allt för denna gången. Väl mötts nästa gång.
Från Mr_Lööf, Klart Slut!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Blir så dumt om man missar något. Skall iaf bli spännande att se hur de är att lackera med riktig spruta sen.. Fast blir bara där det inte kommer att synas direkt hehe
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY