3164
Sök

Volvo S40 T4 -03 Högt laddtryck!

12 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej alla glada!

Köpte en Volvo S40 T4 -03 för drygt en vecka sedan.

Den går som ett skott, rent och fint.

Köpte den av en bilhandlare.

Jag frågade honom om den var chippad då det satt en BSR Laddtrycksmätare i den.
Han sa blankt nej.

Körde med den och allt kändes bra.

Har inte lagt så mycket tanke bakom detta mer än igår, då jag ser till min förvåning att
den laddar 1,4bar vid pådrag.  Inte hela tiden såklart, men den toppar där.

Är inte detta väldigt högt?

Och hur kan man se/märka/ta reda på om den är chippad?

Obs, bilen är i riktigt fint skick, heeelt orginal övrigt, pedantskött cirka 12000mil.
Känns alltså inte som om någon buse har ägt den innan mig.

Mvh Sebastian, (nybliven volvoägare)
Volvo S40 T4 -03


Volvo performance for life !
183 Inlägg
8 oktober 2012
#2
Min laddade runt 0,8-0,9 kilo original.
Där är inga t-kors kopplade kring magnetventilen?
Alternativ en pysventil?
Fick upp mitt laddtryck till 1,2-1,3 kilo med dubbla t-kors.
Är den chippad sitter trimchippet löddat inuti sturboxen, dvs svårt att se.
1,4 kilo laddtryck är ganska mycket för ett chippat steg 1 också! Bör la ligga runt 1,1-1,2 max?

Prova dra mot en standard t4 och hänger du av den är din bil trimmad på något sätt smile

Powered by autotech.

875 Inlägg
8 oktober 2012
#3
jskjonsson skrev:
Hej alla glada!

Köpte en Volvo S40 T4 -03 för drygt en vecka sedan.

Den går som ett skott, rent och fint.

Köpte den av en bilhandlare.

Jag frågade honom om den var chippad då det satt en BSR Laddtrycksmätare i den.
Han sa blankt nej.

Körde med den och allt kändes bra.

Har inte lagt så mycket tanke bakom detta mer än igår, då jag ser till min förvåning att
den laddar 1,4bar vid pådrag.  Inte hela tiden såklart, men den toppar där.

Är inte detta väldigt högt?

Och hur kan man se/märka/ta reda på om den är chippad?

Obs, bilen är i riktigt fint skick, heeelt orginal övrigt, pedantskött cirka 12000mil.
Känns alltså inte som om någon buse har ägt den innan mig.

Mvh Sebastian, (nybliven volvoägare)
Volvo S40 T4 -03

Låter lite högt ja! Original (iaf på fas 1) ligger laddet på ca 0.9 bar.
Tror du ska kunna se om den är chippad på databoxen, någon plombering har jag för mig


248 Inlägg
8 oktober 2012
#4
kolsvajansson skrev:
jskjonsson skrev:
Hej alla glada!

Köpte en Volvo S40 T4 -03 för drygt en vecka sedan.

Den går som ett skott, rent och fint.

Köpte den av en bilhandlare.

Jag frågade honom om den var chippad då det satt en BSR Laddtrycksmätare i den.
Han sa blankt nej.

Körde med den och allt kändes bra.

Har inte lagt så mycket tanke bakom detta mer än igår, då jag ser till min förvåning att
den laddar 1,4bar vid pådrag.  Inte hela tiden såklart, men den toppar där.

Är inte detta väldigt högt?

Och hur kan man se/märka/ta reda på om den är chippad?

Obs, bilen är i riktigt fint skick, heeelt orginal övrigt, pedantskött cirka 12000mil.
Känns alltså inte som om någon buse har ägt den innan mig.

Mvh Sebastian, (nybliven volvoägare)
Volvo S40 T4 -03

Låter lite högt ja! Original (iaf på fas 1) ligger laddet på ca 0.9 bar.
Tror du ska kunna se om den är chippad på databoxen, någon plombering har jag för mig

Låter som den har steg 1 chip. Fixade det i min T4 jag hade, då toppa den 1.6 och låg stabilt på 1.4


12 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#5
Fick tips om att jag skulle ringa BSR och fråga, men dom delger inte info om andra kunder fastän jag kunde bevisa att jag nu äger bilen..mad


875 Inlägg
8 oktober 2012
#6
Du har inget gammalt kvitto kvar i bilen?


LTJD
192 Inlägg
8 oktober 2012
#7
På Saabarna så står det ett sexsiffigt nummer (tror det är sex) hand skrivet på boxen om programvaran har blivit uppdaterd på någon firma, kanske det står någon på din också?

Vidare så kan det vara hemma pulat, brosans 9-3 är chippad av en hemmapulare som sa att det skulle motsvara steg1, den laddar 1.5..

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET

12 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#8
Nope, in på det. allt annat dock.

kolsvajansson skrev:
Du har inget gammalt kvitto kvar i bilen?


12 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#9
Ska kika efter jobb.

Jag hade en Saab 9000 som jag bytte box på för ett par år sedan.

Den stod det också nåt skumt på...

Mattss0n skrev:
På Saabarna så står det ett sexsiffigt nummer (tror det är sex) hand skrivet på boxen om programvaran har blivit uppdaterd på någon firma, kanske det står någon på din också?

Vidare så kan det vara hemma pulat, brosans 9-3 är chippad av en hemmapulare som sa att det skulle motsvara steg1, den laddar 1.5..


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 oktober 2012
#10
Om din bil har grundladdtryck på 0.5bar så är den chippad. Om grundladdtrycket är högre så har någon justerat upp laddtrycket på fel väg och din motor kommer rasa.

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=194866

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116924

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

(Sen är det ju inte hugget i sten att den laddar 1.4bar bara för stylingmätaren säger så. Den kan ju mycket väl visa fel också.)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

12 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#11
torpis skrev:
Om din bil har grundladdtryck på 0.5bar så är den chippad. Om grundladdtrycket är högre så har någon justerat upp laddtrycket på fel väg och din motor kommer rasa.

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=194866

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116924

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

(Sen är det ju inte hugget i sten att den laddar 1.4bar bara för stylingmätaren säger så. Den kan ju mycket väl visa fel också.)

Laddtryck

Bilarna har elektronisk reglering av laddtrycket via en magnetventil som sitter monterad på luftburken. T4 laddar 0.8-0.9bar med grundladd på 0.5bar (ungefär halva laddtrycket) 2.0t laddar 0.4-0.6bar, följdaktligen grundladd på 0.25bar.  Grundladd eller GLT kontrolleras genom att elkontakten på magnetventilen kopplas bort och bilen provkörs med en kaibrerad tryckmätare. Stämmer inte grundladdet så är något fel. Det kan vara tryckklockan, luftläckage, trasig turbo etc. Lämna in bilen på felsökning. Ofta är det så att Fas2-bilar laddar lite mer medans Fas1 laddar lite mindre.  Endast Fas2 reglerar spikning med sänkt laddtryck.


Dubbelkollar bara.

Då ska jag alltså,
koppla ur magnetventilen,
Köra som vanligt och se hur mycket ladd jag får upp,
och om den maxar 0,5bar så betyder det orginal? smile

Har ju tyvärr bara BSR-mätaren, men antar att den är av den bättre sorten mätare?

Tackar för hjälp.

Mvh


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 oktober 2012
#12
jskjonsson skrev:
Då ska jag alltså,
koppla ur magnetventilen,
Köra som vanligt och se hur mycket ladd jag får upp,
och om den maxar 0,5bar så betyder det orginal? smile

Mvh

Om du har grundladd 0.5bar så har ingen fuskat upp laddtrycket och det är det viktiga. Börja där så guidar vi vidare sen :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

248 Inlägg
8 oktober 2012
#13
Finns inget en s40 kan komma med som inte torpis kan fixa! Lyssna på den mannen när det gäller såntdära smile


12 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#14
Tack ska du ha kompis! Får kolla detta i helgen!

torpis skrev:
jskjonsson skrev:
Då ska jag alltså,
koppla ur magnetventilen,
Köra som vanligt och se hur mycket ladd jag får upp,
och om den maxar 0,5bar så betyder det orginal? smile

Mvh

Om du har grundladd 0.5bar så har ingen fuskat upp laddtrycket och det är det viktiga. Börja där så guidar vi vidare sen :-)


12 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#15
Fint med sånt folk!

JinXr2 skrev:
Finns inget en s40 kan komma med som inte torpis kan fixa! Lyssna på den mannen när det gäller såntdära smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
9 oktober 2012
#16
Lite extra info...   Man brukar säga att en t4 98 steg 3 går lika med en original T4 -03. På just -03 samlade man de bästa delarna. Topplock som flödar bättre, mekaniska tryckare, stabilare grenrör, lite förbättrad turbo, aluminiumtryckrör, lite större slagvolym och lättare vevaxel med förbättrad aerodynamik, dubbelt så snabbt sprut som på 98, större spridare, större LMM etc.

Sen har vi toleranser på allt. Säg att bilen går 10% bättre än snittet, laddtrycksmätaren visar 10% mer än den skall och att den högre etanolinblandningen i bränslet gör att motorn inte spikar...  ja då kan man ju hamna på lite högre värden och det är helt i sin ordning ändå.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

12 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#17
Wow, du är verkligen påläst om det här va?

Jag tackar för infon, och ja det låter ju inte heller omöjligt!lol



torpis skrev:
Lite extra info...   Man brukar säga att en t4 98 steg 3 går lika med en original T4 -03. På just -03 samlade man de bästa delarna. Topplock som flödar bättre, mekaniska tryckare, stabilare grenrör, lite förbättrad turbo, aluminiumtryckrör, lite större slagvolym och lättare vevaxel med förbättrad aerodynamik, dubbelt så snabbt sprut som på 98, större spridare, större LMM etc.

Sen har vi toleranser på allt. Säg att bilen går 10% bättre än snittet, laddtrycksmätaren visar 10% mer än den skall och att den högre etanolinblandningen i bränslet gör att motorn inte spikar...  ja då kan man ju hamna på lite högre värden och det är helt i sin ordning ändå.


12 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#18
Hej igen!

Efter lite insideinformation från BSR
så har jag nu fått reda på att den är chippad där, steg 1.

Enligt dom ska den toppa ladd 1,2-1,3bar, men ligger snarare och toppar mellan 1,4-1,5bar.

Dom säger även att deras mätare brukar vara rätt så exakta.

Vad kan det då vara som jävlas då, magnetventilen?

Mvh Sebastian


torpis skrev:
Lite extra info...   Man brukar säga att en t4 98 steg 3 går lika med en original T4 -03. På just -03 samlade man de bästa delarna. Topplock som flödar bättre, mekaniska tryckare, stabilare grenrör, lite förbättrad turbo, aluminiumtryckrör, lite större slagvolym och lättare vevaxel med förbättrad aerodynamik, dubbelt så snabbt sprut som på 98, större spridare, större LMM etc.

Sen har vi toleranser på allt. Säg att bilen går 10% bättre än snittet, laddtrycksmätaren visar 10% mer än den skall och att den högre etanolinblandningen i bränslet gör att motorn inte spikar...  ja då kan man ju hamna på lite högre värden och det är helt i sin ordning ändå.


Forummoderator
10 576 Inlägg
10 oktober 2012
#19
jskjonsson skrev:
Hej igen!

Efter lite insideinformation från BSR
så har jag nu fått reda på att den är chippad där, steg 1.

Enligt dom ska den toppa ladd 1,2-1,3bar, men ligger snarare och toppar mellan 1,4-1,5bar.

Dom säger även att deras mätare brukar vara rätt så exakta.

Vad kan det då vara som jävlas då, magnetventilen?

Mvh Sebastian


torpis skrev:
Lite extra info...   Man brukar säga att en t4 98 steg 3 går lika med en original T4 -03. På just -03 samlade man de bästa delarna. Topplock som flödar bättre, mekaniska tryckare, stabilare grenrör, lite förbättrad turbo, aluminiumtryckrör, lite större slagvolym och lättare vevaxel med förbättrad aerodynamik, dubbelt så snabbt sprut som på 98, större spridare, större LMM etc.

Sen har vi toleranser på allt. Säg att bilen går 10% bättre än snittet, laddtrycksmätaren visar 10% mer än den skall och att den högre etanolinblandningen i bränslet gör att motorn inte spikar...  ja då kan man ju hamna på lite högre värden och det är helt i sin ordning ändå.


Stämde ditt grundladdtryck?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

12 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#20
torpis skrev:
jskjonsson skrev:
Hej igen!

Efter lite insideinformation från BSR
så har jag nu fått reda på att den är chippad där, steg 1.

Enligt dom ska den toppa ladd 1,2-1,3bar, men ligger snarare och toppar mellan 1,4-1,5bar.

Dom säger även att deras mätare brukar vara rätt så exakta.

Vad kan det då vara som jävlas då, magnetventilen?

Mvh Sebastian


torpis skrev:
Lite extra info...   Man brukar säga att en t4 98 steg 3 går lika med en original T4 -03. På just -03 samlade man de bästa delarna. Topplock som flödar bättre, mekaniska tryckare, stabilare grenrör, lite förbättrad turbo, aluminiumtryckrör, lite större slagvolym och lättare vevaxel med förbättrad aerodynamik, dubbelt så snabbt sprut som på 98, större spridare, större LMM etc.

Sen har vi toleranser på allt. Säg att bilen går 10% bättre än snittet, laddtrycksmätaren visar 10% mer än den skall och att den högre etanolinblandningen i bränslet gör att motorn inte spikar...  ja då kan man ju hamna på lite högre värden och det är helt i sin ordning ändå.


Stämde ditt grundladdtryck?

Inte kommit så långt än, kom över denna info genom jobbet.
Ska kolla ikväll då det är min lediga kväll!



Sök