Hej, jag blir lite osäker på hur du har luftat bilen. Om jag förstår dig rätt är inte det tillräckligt, du ska efter att ha fyllt på så mycket det går (Här kan du gärna klämma lite slangar så systemet sväljer så mycket som möjligt) starta motorn och lufta föredragsvis med full värme på i bilen till det av sig självt endast rinner lite vatten från luftskruven, det får inte spruta, fräsa eller liknande då finns luft kvar i systemet. Ha helst en bekant till hands som sitter bakom ratten och har koll på temperaturmätaren. Under tiden skall du se till att vattennivån i expansionskärlet hela tiden hålls på fullt.
När du nått så långt på tomgång, och kylarens expansionskärl är fullt med vatten, be din bekant att ge och hålla lite gas så motorn landar på lite varv. Om du är själv kan du använda bilens gasspjäll manuellt och försöka uppskatta ett lämpligt varv, men det är inget man ska göra på nyare BMW med ASC! Förslagsvis runt 2500varv/minut, då brukar det åter igen kunna komma en del luft så fortsätt tills det åter igen endast rinner vatten. Det kommer rinna med lite högre tempo än vid tomgång i det läget. Pröva efteråt lite olika varvtal, men inte högre varv i det här läget och kontrollera att det fortsatt endast kommer vatten, skruva sedan åt skruven ordentligt.
Motorn bör vara driftvarm när det här görs, hinner den inte upp i temperatur när du gör fyller systemet och gör ovanstående så avsluta med att skruva åt skruven enligt ovan och ta en liten runda på lägre varv så tempmätaren ställer sig rakt upp. Självklart får motorn inte visa några tendenser att gå varm under körningen, avbryt i så fall, men om temperaturmätaren ställer sig stadigt rakt upp fortsätt köra lite till så motorn är helt genomvarm. Gör om operationen, full värme och lufta först från tomgång och kontrollera att det endast kommer vatten, sedan på lite högre varv och kontrollera flödet igen.
Pröva den metoden, fortsätter bilen att ställa till det för dig får vi fundera vidare!
När det gäller kylarslangen, är du säker på att slangklämman är av korrekt storlek och att den var/är dragen ordentligt? Och när du skriver att topplockspackningen gav upp tidigare, vad gjordes i samband med den reparationen utöver det du nämner?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.