4082
Sök

Tomgången försvinner eller hackar

25 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
Jag har en Volvo S40 T4-00 som tappar tomgången, antingen dör den eller så går varvtalet upp och ned hela tiden,men detta är ENDAST när den är varm. När den är kall fungerar den perfekt.
Om jag kör på 4:an i tex 70 och ska bromsa ner pga trafikljus och jag frikoppar kan det ibland hända att varvtalet bara rasar ner och dör, om jag ska accelerera på 1:an så låter det som om den bluddrar typ.
Jag har vart inne med den men dom hittar inte felet, jag har bytt båda lambdasonderna,kamaxellägesgivaren,luftmassemätaren och jag har även prövat men en ny tomgångsmotor.
vad kan det vara för fel tror ni?
Jag har kollat vacuum slangar

Mycket tacksam för alla svar som kan hjälpa mig

Motorkod :B4194T2
MIL tal-ca 9400
Senast redigerat av matte117 (11 oktober 2012)

24 Inlägg
21 oktober 2012
Har du löst problemet? Sitter nämligen i samma sitts nu..

25 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
nej jag har inte det sad men jag ska testa byta insugspackningen nästa vecka och se om det hjälper. om inte så får jag testa med nästa sak.

460 Inlägg
22 oktober 2012
matte117 skrev:
nej jag har inte det sad men jag ska testa byta insugspackningen nästa vecka och se om det hjälper. om inte så får jag testa med nästa sak.

nästa sak borde kunna va tempgivare? smile du har inte onormalt hög bränsleförbrukning eller? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

25 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
nej jag har ju inte det, gjort komp prov och bränsle trycks prov och oljetryck och allt såg jätte bra ut.
hur skulle temgivarn kunna påverka tomgången menar du?

460 Inlägg
23 oktober 2012
matte117 skrev:
nej jag har ju inte det, gjort komp prov och bränsle trycks prov och oljetryck och allt såg jätte bra ut.
hur skulle temgivarn kunna påverka tomgången menar du?

bränslesystemet kanske tror att bilen är vrålkall fast den i själva verket är i arbetstemp, och då flödar den på med för mycket soppa..

25 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
ja det är ju värt att testa, då menar du tempgivarn för styreneheten då eller?

460 Inlägg
23 oktober 2012
matte117 skrev:
ja det är ju värt att testa, då menar du tempgivarn för styreneheten då eller?

ja den som känner av vattentempen(brukar sitta på toppen)

25 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
okej,jag skall testa detta smile

10 Inlägg
23 oktober 2012
Dessa bilarna har rätt mycket problem med skit i gas-spjället. Rengör där så bör ditt problem försvinna. Skiten gör att spjället inte stänger som det bör och då blir det som om motorn har en vacumläcka :-)

25 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
ja ,jag tog loss och kollade i och det var ganska svart just vid spjället, gjorde rent så gott jag kunde och det blev lite bättre men inte helt bra, så jag ska ta loss hela spjällhuset och göra rent ordentligt. ny packning såklart.
Funderar även på att satsa på en ny tomgångsmotor . vad tror du om det?smile

10 Inlägg
23 oktober 2012
Kan ju vara den oxå? Hur långt har din bil gått? Är ingen äkta expert på de bilarna. Men hur mår dina vacumslangar?

25 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
den har bara gått 9000
bra vad jag jag ser men ska ta en extra titt på det .

25 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
En uppdatering , jag har nu bytt tomgångsreglerventilen och jag har tagit loss spjällhuset och gjort det rent, självklart helt nya packningar med. Den är bättre nu men ändå inte bra. Några ideér på vad det mer kan vara ?
ska byta insugspackning på onsdag ev ochså.

25 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
Tack för alla ideér men har nu identifierat felet smile

460 Inlägg
7 november 2012
matte117 skrev:
Tack för alla ideér men har nu identifierat felet smile

vad var det? smile

25 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
den klämman som ska hålla fast turbon var inte där så den tog tjuvluft den vägen xD
Hoppas på att få tag i sån klämma nånstanns annars måste man köpa ny turbo och det orkar jag inte riktigt ekonomiskt sett xD

Sök