2716
Sök

Vilka volvo vitmotor sexor delar är bäst att byga t6a av?

467 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#1
hej jag ska bygga mig en t6 i framtiden inte just nu men senare. då undrade jag lite vilka av motorerna som är bäst och tål mäst. ska ju byta kolvar o stakar o så. många brukar ju ta 960/s90 toppen från 3l motorn till t6 motorerna. men det mästa passar ju bolt in från t6 till B6304S2/ B6304S. men vilka delar  punkar bäst ihop från olika vitsexor// MVH Daniel

467 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#2
någon?

8 251 Inlägg
17 oktober 2012
#3
I regel så bygger man ju bottendelen av ett 2,5 liters block och vevaeln från en 3 liters. Kolvar plockas från T5 eller T6.


467 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
I regel så bygger man ju bottendelen av ett 2,5 liters block och vevaeln från en 3 liters. Kolvar plockas från T5 eller T6.

varför tra man inte den med störst borning? största borning på dom lite äldre sexorna är ju 2922. så varför tarman inte en av dom? för det moste ju vara bätte ju störe cylinder volym det är? smile

Påstängd
1 197 Inlägg
20 oktober 2012
#5
Daniel_89_Boy skrev:
Marlboroman skrev:
I regel så bygger man ju bottendelen av ett 2,5 liters block och vevaeln från en 3 liters. Kolvar plockas från T5 eller T6.

varför tra man inte den med störst borning? största borning på dom lite äldre sexorna är ju 2922. så varför tarman inte en av dom? för det moste ju vara bätte ju störe cylinder volym det är? smile

Blocket är klenare på dom skulle jag tro!


Forummoderator
10 576 Inlägg
20 oktober 2012
#6
Daniel_89_Boy skrev:
så varför tarman inte en av dom? för det moste ju vara bätte ju störe cylinder volym det är? smile

Dem håller inte... 

http://henke.rchomepage.com/bilder/torpis_weee.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
20 oktober 2012
#7
Daniel_89_Boy skrev:
Marlboroman skrev:
I regel så bygger man ju bottendelen av ett 2,5 liters block och vevaeln från en 3 liters. Kolvar plockas från T5 eller T6.

varför tra man inte den med störst borning? största borning på dom lite äldre sexorna är ju 2922. så varför tarman inte en av dom? för det moste ju vara bätte ju störe cylinder volym det är? smile

Kan tänka mig att man får bättre hållbarhet om man kör med 3 botten till 2,5 block. Jag menar då 3 botten är gjort för 3 block borde det ju teoretiskt sett var gjort för mer kraft, om jag inte misstar mig

8 251 Inlägg
20 oktober 2012
#8
-Westerlund- skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
Marlboroman skrev:
I regel så bygger man ju bottendelen av ett 2,5 liters block och vevaeln från en 3 liters. Kolvar plockas från T5 eller T6.

varför tra man inte den med störst borning? största borning på dom lite äldre sexorna är ju 2922. så varför tarman inte en av dom? för det moste ju vara bätte ju störe cylinder volym det är? smile

Kan tänka mig att man får bättre hållbarhet om man kör med 3 botten till 2,5 block. Jag menar då 3 botten är gjort för 3 block borde det ju teoretiskt sett var gjort för mer kraft, om jag inte misstar mig

3 litersblocket håller sämre. Det är ju i grund och botten samma block till 2,5 och 3,0. Men 3 liters har 83mm borrning mot 2,5'ans 81mm. Och med 83mm borrning blir cylinderväggarna tunna och går rätt lätt att spräcka. Visst finns det dem som bygger på 83mm block och får det att hålla, men då lär man bygga lite annorlunda och så lär man acceptera högre rasrisk och att man lär begränsa effekten.


Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
20 oktober 2012
#9
Marlboroman skrev:
3 litersblocket håller sämre. Det är ju i grund och botten samma block till 2,5 och 3,0. Men 3 liters har 83mm borrning mot 2,5'ans 81mm. Och med 83mm borrning blir cylinderväggarna tunna och går rätt lätt att spräcka. Visst finns det dem som bygger på 83mm block och får det att hålla, men då lär man bygga lite annorlunda och så lär man acceptera högre rasrisk och att man lär begränsa effekten.

Ah, då förstår jag

467 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
#10
Marlboroman skrev:
-Westerlund- skrev:
Daniel_89_Boy skrev:

varför tra man inte den med störst borning? största borning på dom lite äldre sexorna är ju 2922. så varför tarman inte en av dom? för det moste ju vara bätte ju störe cylinder volym det är? smile

Kan tänka mig att man får bättre hållbarhet om man kör med 3 botten till 2,5 block. Jag menar då 3 botten är gjort för 3 block borde det ju teoretiskt sett var gjort för mer kraft, om jag inte misstar mig

3 litersblocket håller sämre. Det är ju i grund och botten samma block till 2,5 och 3,0. Men 3 liters har 83mm borrning mot 2,5'ans 81mm. Och med 83mm borrning blir cylinderväggarna tunna och går rätt lätt att spräcka. Visst finns det dem som bygger på 83mm block och får det att hålla, men då lär man bygga lite annorlunda och så lär man acceptera högre rasrisk och att man lär begränsa effekten.

okej då är det alltså bättre att köpa en s90 med 2,5 liters motorn direkt istellet för 3 liters motron. som jag hade tänkt mig. har inte direkt kollat på min t6a så men när ni pratar låter det som det är tre delan topp, block och under del under delen är då inte olje tråget. så det ska vara 2,5 block tre liters botten och 3 liters topp? sen blir det
h-profil stakar. nya lager o pakboxar. vilka kolvar blir bäst nya starkare eller funka orginal licka bra eller ska det vara smida kolavar smile

8 251 Inlägg
21 oktober 2012
#11
Blocket är i 2 delar: block och gördel. Om det är ordet bottendel du tänker på så är det ett annat ord för komplett block och vevparti.

2,5 block + 3 liters vevaxel är ju det bästa att sikta på. Det är ju den kombinationen T6 är baserad på. Valet av kolvar beror ju lite på vilka stakar man har tänkt använda och vilken kompression man siktar på till att börja med. Sen spelar ju den tänkta toppeffekten in.


467 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
#12
Marlboroman skrev:
Blocket är i 2 delar: block och gördel. Om det är ordet bottendel du tänker på så är det ett annat ord för komplett block och vevparti.

2,5 block + 3 liters vevaxel är ju det bästa att sikta på. Det är ju den kombinationen T6 är baserad på. Valet av kolvar beror ju lite på vilka stakar man har tänkt använda och vilken kompression man siktar på till att börja med. Sen spelar ju den tänkta toppeffekten in.

Tack för förklaringen smile kollade lite med då det bara finns s90 med 3l motorn men då får jag ju lite saker jag behöver endå. stakar vet jag inte en men det är tänkt att ha h-profil stakar. topp effekt har jag inte funderat ut redet men skulle ju hälst vilja slå lillebror som håller på och ska bygga en bmw motor och han skicktar på ca 600 men tror inte han kommer upp i dom siffrorn. men skulle vara kul med kanske 500. det kanske är dröm siffror. jag vet inte riktigt var dom här motorerna tål men det skulle vara kul o hamna där uppe någon stans. typs på bra sidor med bra delar till motorn smile

8 251 Inlägg
21 oktober 2012
#13
Vanliga 850-turbokolvar tål ju runt 110hk styck, vilket i ditt fall skulle sätta ett tak på 660hk, men det är ingen absolut gräns. Det går att ta ut lite mer än så om man bara vill och vågar.


467 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
#14
Marlboroman skrev:
Vanliga 850-turbokolvar tål ju runt 110hk styck, vilket i ditt fall skulle sätta ett tak på 660hk, men det är ingen absolut gräns. Det går att ta ut lite mer än så om man bara vill och vågar.

nya turbos ska såklart dit med vad skulle du rekomendera för storlek på turbos. det låter ju som toppen kolvar isåfall smile nåra bra sidor för paknings satser, lager, stakar, turbos,

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 oktober 2012
#15
Marlboroman skrev:
Vanliga 850-turbokolvar tål ju runt 110hk styck, vilket i ditt fall skulle sätta ett tak på 660hk, men det är ingen absolut gräns. Det går att ta ut lite mer än så om man bara vill och vågar.

Håller för och fungerar till är olika på dessa motorer. Det blir så himla mycket bättre med smidda grejor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 oktober 2012
#16
Daniel_89_Boy skrev:
Marlboroman skrev:
Vanliga 850-turbokolvar tål ju runt 110hk styck, vilket i ditt fall skulle sätta ett tak på 660hk, men det är ingen absolut gräns. Det går att ta ut lite mer än så om man bara vill och vågar.

nya turbos ska såklart dit med vad skulle du rekomendera för storlek på turbos. det låter ju som toppen kolvar isåfall smile nåra bra sidor för paknings satser, lager, stakar, turbos,

Börja med att läsa på ordentligt. Du måste veta vad du skall köpa innan du köper.   Jag har exempelvis tagit fram egna vevstakar som jag tycker är bättre än originalformen, kanske värt att titta på dem och göra egna kolvar passande där då.

Samma sak med turbo, grenrör kamaxlar, spridare, ja allt måste du känna är rätt för din setup.  Att låta folk slåss över vad som är häftigast och sedan välja den delen är inte rätt väg att gå om man vill få ihop ett genomtänkt koncept.

Du måste läsa på till du själv förstår varför du gör ett val.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 251 Inlägg
22 oktober 2012
#17
torpis skrev:
Marlboroman skrev:
Vanliga 850-turbokolvar tål ju runt 110hk styck, vilket i ditt fall skulle sätta ett tak på 660hk, men det är ingen absolut gräns. Det går att ta ut lite mer än så om man bara vill och vågar.

Håller för och fungerar till är olika på dessa motorer. Det blir så himla mycket bättre med smidda grejor.

Så om kolvarna håller för 110hk styck, så fungerar dem bara till säg 70hk eller? Hängde inte riktigt med på ditt resonemang där. Och visst är det bättre med smidda, men om man inte behöver dem så kan man ju lägga pengarna på andra saker istället. Det blir ju några tusen det handlar om i skillnad mellan vanliga öd och smidda saker.


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 oktober 2012
#18
Marlboroman skrev:
Så om kolvarna håller för 110hk styck, så fungerar dem bara till säg 70hk eller? Hängde inte riktigt med på ditt resonemang där.

Exakt!  De håller för en hel del, men fungerar illa vad gäller tätheten, man får obehagliga vevhustryck.  Borrar man öd och köper öd-kolvar så löser man problemet med ovala cylindrar, men då är det ju riktigt nära till hands att montera smidda kolvar. Ett par tusen är ju marginellt när man pratar byggen med 100hk+ per cylinder och det blir så mycket bättre. I synnerhet om man ändå ämnar borra öd.

En oöppnad S40-motor skjuter oljestickan vid ungeför 350hk(90hk/cyl) medans vi åkte med ungefär 600hk(150hk/cyl) och smidda JE kolvar och hade glömt slangen till vevhusventen under mappning , utan en enda droppe olja kommit ut.  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

467 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#19
tjena igen smile länge sen man skrev här tongue men nu börjar det bli lite aktuellt. jag har en bild som jag hittade den som är inringat på den vist är det det jag ska ha från 2,5l? vilken tomp skulle jag ha? eller det kansk inte spelar så stor roll?

467 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#20
?


Sök