2398
Sök

Högtalarna "glappar" när bilen är igång

17 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
Goddagens!

Köpte JBL 12" låda samt JBL steg för några dagar sedan, kopplade in och spelar på bra.
Skulle dock byta stereo till en Pioneeer MVH-1400UB
( http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 400ub.html )
för att få tillgång till iPod-support. Just nu har jag nå billig stereo från teknikmagasinet i bilen.

Gick bra fram tills dess att jag startade bilen, basen spelar fortfarande på hur bra som helst men högtalarna som "glappar".. När jag varvar spelar dom lite längre men bara i några sekunder, sedan fortsätter dom att "glappa".

Notera att allt funkar när tändningen, men inte bilen, är på.
Hade gissat på för dåligt med ström men är det inte basen som brukar dö först då??

Tacksam för svar

MVH Väldigt konfunderad man
Senast redigerat av niskaa (16 oktober 2012)

80 Inlägg
16 oktober 2012
"glappar" det bara i basen? Isf kan det vara en bränd signal jord i cdn...

Testa att löda en sladd i ytterfästet på lågnivån (metallen) sen fäst andra änden av sladden i någon skruv i cdn så har du fixat en temporär lagning till den brända signal jorden i lågnivån smile

Orsakas av dålig jordning eller fel inkopplad steg (kopplat in det i fel ordning)...

17 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
kevin92 skrev:
"glappar" det bara i basen? Isf kan det vara en bränd signal jord i cdn...

Testa att löda en sladd i ytterfästet på lågnivån (metallen) sen fäst andra änden av sladden i någon skruv i cdn så har du fixat en temporär lagning till den brända signal jorden i lågnivån smile

Orsakas av dålig jordning eller fel inkopplad steg (kopplat in det i fel ordning)...

Nä, alltså det är högtalarna som "glappar". Basen fungerar hur bra som helst. Och allt funkar som det ska när jag byter till min gamla stereo, det är med den nya stereon som det inte vill funka...

80 Inlägg
20 oktober 2012
Har du garanti kvar? Isf ta kontakt med dom smile

17 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
kevin92 skrev:
Har du garanti kvar? Isf ta kontakt med dom smile

Skulle tippa att det inte är fel på stereon, utan bara kombinationen stereon/bilen, om du förstår vad jag menar. Stereon fungerar utmärkt i morsans corsa!

Mvh

17 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
Ingen? Mejlat BRL men utan större resultat.. Provat med ännu en stereo, och med den sprakar det på rätt bra, men glappar inte så som det gör med den jag vill ha. Som sagt så händer det bara när bilen är på och bara i högtalarna, som inte är kopplade via steg, utan från huvudenheten.

80 Inlägg
27 oktober 2012
Kolla så att du inte har + och - som ligger emot varann, eller en + som ligger emot karossen... Jag råkade ut för detta och fick ett "sprakande" ljud när man hade lite volym.

17 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
kevin92 skrev:
Kolla så att du inte har + och - som ligger emot varann, eller en + som ligger emot karossen... Jag råkade ut för detta och fick ett "sprakande" ljud när man hade lite volym.

Skall kolla detta, tack för svar!

17 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Inga + och - mot varandra, inga kablar som ligger mot karossen vad jag har hittat... Dock har jag "felsökt" lite mera och kommit fram till att högtalarna endast glappar när RCA-kablarna till slutsteget är ikopplade (och som sagt, endast när motorn är igång)

Ingen som kan hjälpa mig bli lite klokare på vad detta kan bero på?...

17 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Byt rca kablarna, kan vara något skit med dom då. Biltemas gröna för 119:- funkar bra.

Provat detta med

9 116 Inlägg
28 oktober 2012
niskaa skrev:
Putteliten skrev:
Byt rca kablarna, kan vara något skit med dom då. Biltemas gröna för 119:- funkar bra.

Provat detta med

Ny jord till stereon då?

17 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
niskaa skrev:
Putteliten skrev:

Provat detta med

Ny jord till stereon då?

Brukar det finnas nåt ställe som är "vanligt" att jorda stereon på? Har slitit ut iprincip hela inredningen där fram för att hitta men kablaget gick som in under något metallhölje som jag inte hittade några skruvar/clips på

Sök