Hej på er! Nu har jag tröttnat och behöver er hjälp. Alla volvoexperter: LÄS ALLT!
Det är så att jag köpte en 740 GL för ett par månader sen som är väldigt fräsch, gått 30k mil så det är ju inte så mycket för en gammal Volvo. Har gått klockrent alla veckor jag kört den. Körde in den på besiktningen den 12e Okt och fick då tvåa på bensinläckage och ojämn bromsverkan. Bensinläckaget hade jag inte haft förut så den måste av all säkerhet börjat läcka på vägen till besiktningen, för det bokstavligt talat RANN ur soppa ur pumpen som sitter under förarstolen. Pumpen hade på något sätt spruckit i kanterna och tryckte ur sig massa soppa där.
En kompis hade som tur var en gammal 745 stod, som hade rasat två dagar innan, så jag åkte dit och snodde hela "korgen" under hans bil, med soppafilter och pump. Så det blev begagnat även fast jag inte gillar att stoppa dit begagnade grejer.
Iallafall, bilen gick efter bytet som vanligt igen i ungefär 3 dagar, tills en kväll då jag skulle åka iväg med bilen och den inte riktigt ville. Startade bilen och gick ut för att torka av lysena på bilen. Precis när jag satt mig och skulle slänga igen dörren så tvärdog bilen. Sen ville den inte starta. Väntade i ungefär 10 minuter innan jag gav mig på ett försök efter lite pill på kablar och översikt på jordkablar i motorutrymmet, då hoppade den igång! Åkte ungefär en mils testrunda och den gick som den skulle, inga ryck, inga konstigheter. Väl när jag kom hem igen och öppnade dörren, så tvärdog den IGEN, därefter: INGET LIV I BILEN ALLS!
Börjar nu tröttna på detta eviga felsökande som aldrig tar slut.
Det jag gjort nu är följande: Provat bilen med startgas (är dock inte säker på om den tände till pga gasen eller av sig själv) men den puttrade till, hade väldigt lite gas kvar i burken, så jag misstänker iallafall att jag har tändning. Ska kollas upp ordentligt nu i helgen igen!
Har även bytt till ett helt nytt bränslepumpsrelä, det stora vita på plats nr 1 utan framgång. Kollat säkringar, kollat kablar och allt möjligt.
Har även bytt till ett helt nytt soppafilter under bilen så att man är säker på att det begagnade filtret jag stoppade dit inte var igensatt. Har kört direktström på pumpen under bilen och den fungerar som den ska. Tank-pumpen har jag inte satt direktström på än, ska även det testas nu i helgen.
När jag vrider på nyckel så går motorn runt som den ska. Men inte ett liv. Förut kunde den tända till och hosta lite då och då, men inte längre. Inga soppapumpar går heller vad jag kan göra när jag kör på starten. Lossade bensinslangen som går direkt ifrån tanken, alltså INNAN pumpen och filtret som sitter under bilen, samtidigt som jag körde på starten, då borde det rent utsagt spruta bensin med ganska högt tryck, men det bara rinner väldigt lite.
När jag böt pumpen under bilen så hade jag den på billyft, och kunde då efter bytet klart och tydligt höra hur pumparna surrade, men nu är det knäpptyst.
Provade även att försöka få igång bilen med direktström på pumpen under bilen (ingen ström på tank-pumpen) men även där utan resultat vilket jag nästan kan förstå nu i efterhand eftersom bilen troligtvis inte fick tillräckligt soppatryck.
Mina funderingar just nu:
Tändmodulen på vänster framskärm?
Luftmassemätaren?
Tändningslåset?
Trasiga säkringar som "ser hela ut"?
Tändspolen?
Eller något annat som stryper tändning/soppatillförseln?
Har kollat lite på tankarmaturen (ej tagit ur den) men där ser ut som någon pillat tidigare, sitter 4 kablar som får kontakt genom en "sockerbit" som ser okej ut. I övrigt ser det rätt så rostigt ut men ser inte så jävla farligt ut att det skulle kunna påverka. (Har fått tips från en kompis att armaturerna brukar rosta sönder på dessa och att man ska byta ut dom mot de nya, 90 talarnas, plastarmaturer)
VÄLDIGT tacksam för svar. Skriv vad ni än kan komma på.
MVH Ståhl
Det är så att jag köpte en 740 GL för ett par månader sen som är väldigt fräsch, gått 30k mil så det är ju inte så mycket för en gammal Volvo. Har gått klockrent alla veckor jag kört den. Körde in den på besiktningen den 12e Okt och fick då tvåa på bensinläckage och ojämn bromsverkan. Bensinläckaget hade jag inte haft förut så den måste av all säkerhet börjat läcka på vägen till besiktningen, för det bokstavligt talat RANN ur soppa ur pumpen som sitter under förarstolen. Pumpen hade på något sätt spruckit i kanterna och tryckte ur sig massa soppa där.
En kompis hade som tur var en gammal 745 stod, som hade rasat två dagar innan, så jag åkte dit och snodde hela "korgen" under hans bil, med soppafilter och pump. Så det blev begagnat även fast jag inte gillar att stoppa dit begagnade grejer.
Iallafall, bilen gick efter bytet som vanligt igen i ungefär 3 dagar, tills en kväll då jag skulle åka iväg med bilen och den inte riktigt ville. Startade bilen och gick ut för att torka av lysena på bilen. Precis när jag satt mig och skulle slänga igen dörren så tvärdog bilen. Sen ville den inte starta. Väntade i ungefär 10 minuter innan jag gav mig på ett försök efter lite pill på kablar och översikt på jordkablar i motorutrymmet, då hoppade den igång! Åkte ungefär en mils testrunda och den gick som den skulle, inga ryck, inga konstigheter. Väl när jag kom hem igen och öppnade dörren, så tvärdog den IGEN, därefter: INGET LIV I BILEN ALLS!
Börjar nu tröttna på detta eviga felsökande som aldrig tar slut.
Det jag gjort nu är följande: Provat bilen med startgas (är dock inte säker på om den tände till pga gasen eller av sig själv) men den puttrade till, hade väldigt lite gas kvar i burken, så jag misstänker iallafall att jag har tändning. Ska kollas upp ordentligt nu i helgen igen!
Har även bytt till ett helt nytt bränslepumpsrelä, det stora vita på plats nr 1 utan framgång. Kollat säkringar, kollat kablar och allt möjligt.
Har även bytt till ett helt nytt soppafilter under bilen så att man är säker på att det begagnade filtret jag stoppade dit inte var igensatt. Har kört direktström på pumpen under bilen och den fungerar som den ska. Tank-pumpen har jag inte satt direktström på än, ska även det testas nu i helgen.
När jag vrider på nyckel så går motorn runt som den ska. Men inte ett liv. Förut kunde den tända till och hosta lite då och då, men inte längre. Inga soppapumpar går heller vad jag kan göra när jag kör på starten. Lossade bensinslangen som går direkt ifrån tanken, alltså INNAN pumpen och filtret som sitter under bilen, samtidigt som jag körde på starten, då borde det rent utsagt spruta bensin med ganska högt tryck, men det bara rinner väldigt lite.
När jag böt pumpen under bilen så hade jag den på billyft, och kunde då efter bytet klart och tydligt höra hur pumparna surrade, men nu är det knäpptyst.
Provade även att försöka få igång bilen med direktström på pumpen under bilen (ingen ström på tank-pumpen) men även där utan resultat vilket jag nästan kan förstå nu i efterhand eftersom bilen troligtvis inte fick tillräckligt soppatryck.
Mina funderingar just nu:
Tändmodulen på vänster framskärm?
Luftmassemätaren?
Tändningslåset?
Trasiga säkringar som "ser hela ut"?
Tändspolen?
Eller något annat som stryper tändning/soppatillförseln?
Har kollat lite på tankarmaturen (ej tagit ur den) men där ser ut som någon pillat tidigare, sitter 4 kablar som får kontakt genom en "sockerbit" som ser okej ut. I övrigt ser det rätt så rostigt ut men ser inte så jävla farligt ut att det skulle kunna påverka. (Har fått tips från en kompis att armaturerna brukar rosta sönder på dessa och att man ska byta ut dom mot de nya, 90 talarnas, plastarmaturer)
VÄLDIGT tacksam för svar. Skriv vad ni än kan komma på.
MVH Ståhl
Senast redigerat av st4hl (19 oktober 2012)
0
0
0
0