2994
Sök

Volvo 740 Gl -88 - Vägrar starta

Das Auto
455 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej på er! Nu har jag tröttnat och behöver er hjälp. Alla volvoexperter: LÄS ALLT!

Det är så att jag köpte en 740 GL för ett par månader sen som är väldigt fräsch, gått 30k mil så det är ju inte så mycket för en gammal Volvo. Har gått klockrent alla veckor jag kört den. Körde in den på besiktningen den 12e Okt och fick då tvåa på bensinläckage och ojämn bromsverkan. Bensinläckaget hade jag inte haft förut så den måste av all säkerhet börjat läcka på vägen till besiktningen, för det bokstavligt talat RANN ur soppa ur pumpen som sitter under förarstolen. Pumpen hade på något sätt spruckit i kanterna och tryckte ur sig massa soppa där.

En kompis hade som tur var en gammal 745 stod, som hade rasat två dagar innan, så jag åkte dit och snodde hela "korgen" under hans bil, med soppafilter och pump. Så det blev begagnat även fast jag inte gillar att stoppa dit begagnade grejer.

Iallafall, bilen gick efter bytet som vanligt igen i ungefär 3 dagar, tills en kväll då jag skulle åka iväg med bilen och den inte riktigt ville. Startade bilen och gick ut för att torka av lysena på bilen. Precis när jag satt mig och skulle slänga igen dörren så tvärdog bilen. Sen ville den inte starta. Väntade i ungefär 10 minuter innan jag gav mig på ett försök efter lite pill på kablar och översikt på jordkablar i motorutrymmet, då hoppade den igång! Åkte ungefär en mils testrunda och den gick som den skulle, inga ryck, inga konstigheter. Väl när jag kom hem igen och öppnade dörren, så tvärdog den IGEN, därefter: INGET LIV I BILEN ALLS!


Börjar nu tröttna på detta eviga felsökande som aldrig tar slut.
Det jag gjort nu är följande: Provat bilen med startgas (är dock inte säker på om den tände till pga gasen eller av sig själv) men den puttrade till, hade väldigt lite gas kvar i burken, så jag misstänker iallafall att jag har tändning. Ska kollas upp ordentligt nu i helgen igen!
Har även bytt till ett helt nytt bränslepumpsrelä, det stora vita på plats nr 1 utan framgång. Kollat säkringar, kollat kablar och allt möjligt.

Har även bytt till ett helt nytt soppafilter under bilen så att man är säker på att det begagnade filtret jag stoppade dit inte var igensatt. Har kört direktström på pumpen under bilen och den fungerar som den ska. Tank-pumpen har jag inte satt direktström på än, ska även det testas nu i helgen.


När jag vrider på nyckel så går motorn runt som den ska. Men inte ett liv. Förut kunde den tända till och hosta lite då och då, men inte längre. Inga soppapumpar går heller vad jag kan göra när jag kör på starten. Lossade bensinslangen som går direkt ifrån tanken, alltså INNAN pumpen och filtret som sitter under bilen, samtidigt som jag körde på starten, då borde det rent utsagt spruta bensin med ganska högt tryck, men det bara rinner väldigt lite.

När jag böt pumpen under bilen så hade jag den på billyft, och kunde då efter bytet klart och tydligt höra hur pumparna surrade, men nu är det knäpptyst.

Provade även att försöka få igång bilen med direktström på pumpen under bilen (ingen ström på tank-pumpen) men även där utan resultat vilket jag nästan kan förstå nu i efterhand eftersom bilen troligtvis inte fick tillräckligt soppatryck.


Mina funderingar just nu:
Tändmodulen på vänster framskärm?
Luftmassemätaren?
Tändningslåset?
Trasiga säkringar som "ser hela ut"?
Tändspolen?

Eller något annat som stryper tändning/soppatillförseln?
Har kollat lite på tankarmaturen (ej tagit ur den) men där ser ut som någon pillat tidigare, sitter 4 kablar som får kontakt genom en "sockerbit" som ser okej ut. I övrigt ser det rätt så rostigt ut men ser inte så jävla farligt ut att det skulle kunna påverka. (Har fått tips från en kompis att armaturerna brukar rosta sönder på dessa och att man ska byta ut dom mot de nya, 90 talarnas, plastarmaturer)

VÄLDIGT tacksam för svar. Skriv vad ni än kan komma på.
MVH Ståhl
Senast redigerat av st4hl (19 oktober 2012)


Das Auto
455 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#2
Kan tilläggas att bilen har vid väldigt fåtal tillfällen precis efter köp (innan besiktning) gett ifrån sig små ryck vid lugn körning, t.ex 110 på motorvägen eller 70 på landsvägen. Och när jag vrider på nyckeln så som bilen står idag, så hoppar hastighetsmätaren upp och sen ner väldigt snabbt.

PS: Är det någon som känner sig manad att få igång bilen för en slant så är du välkommen.
Bilen finns utanför Örebro!
Senast redigerat av st4hl (19 oktober 2012)


20 Inlägg
20 oktober 2012
#3
sitter ett relä på expansionsburken, har för mig det ska vara ett spridarrelä smile kan vara värt prova byta
har fått göra det själv på nån gammal epa ja hade tongue


11 Inlägg
20 oktober 2012
#4
var med om det felet på en 940 med b230f motor då var det glapp mellar styrdonet (databoxen) och dess kontaktstycke kanske värt att kolla?


311 Inlägg
20 oktober 2012
#5
Skulle nog ha börjat med en ny tändmodul


Das Auto
455 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#6
Pontus-740 skrev:
sitter ett relä på expansionsburken, har för mig det ska vara ett spridarrelä smile kan vara värt prova byta
har fått göra det själv på nån gammal epa ja hade tongue

Skall kollas. Vart får man tag i ett nytt sånt relä? smile


Das Auto
455 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#7
royal-export skrev:
var med om det felet på en 940 med b230f motor då var det glapp mellar styrdonet (databoxen) och dess kontaktstycke kanske värt att kolla?

Ska absolut kollas!


Das Auto
455 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#8
kajc skrev:
Skulle nog ha börjat med en ny tändmodul

Ska nog köpa en ny och testa idag! smile Återkommer.


687 Inlägg
20 oktober 2012
#9
Känns lite som att det skulle kunna vara hallgivaren som spökar, (det sitter en sån på b230f va?) Funkar inte den så blir det varken gnista eller soppatillförsel. Det ska väl kunna gå o mäta upp den o kolla men vad det ska vara för värden och var man mäter vet jag inte.

Das Auto
455 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#10
Var uppe i garaget förut och testade ny tändmodul, utan resultat.
Kikade även vid styrboxen så alla kablar/jordningar var okej, inget fel där.
Mätte upp alla säkringar för att vara 100% på att dom är hela, och alla fungerar.
Kikade på relät vid expansionskärlet som går till spridarna, och det klickar till när man vrider på tändingen.

Köpte startgas på biltema för att prova om den hoppar igång återigen och därmed kunna utesluta att tändingen spökar. Ska testas ikv eller imorn! Är helt tom på idéer annars.. Enda jag kan prova att göra nu är:

Byta tändningslås
Byta styrbox
Byta hallgivare/fördelare/rotor? (Vart sitter hallgivaren, hur ser den ut?)

ALLA tips är välkommna. Är förjävla less på det här..

En fundering jag har: Kan det vara så att OM det skulle vara tändingslåset, att det INTE "slår till" när man vrider till andra hacket (startläget)? För allting fungerar bra när man vrider på tändingen. Men som sagt, inga soppapumpar går.
Senast redigerat av st4hl (20 oktober 2012)


2 763 Inlägg
20 oktober 2012
#11
st4hl skrev:
Var uppe i garaget förut och testade ny tändmodul, utan resultat.
Kikade även vid styrboxen så alla kablar/jordningar var okej, inget fel där.
Mätte upp alla säkringar för att vara 100% på att dom är hela, och alla fungerar.
Kikade på relät vid expansionskärlet som går till spridarna, och det klickar till när man vrider på tändingen.

Köpte startgas på biltema för att prova om den hoppar igång återigen och därmed kunna utesluta att tändingen spökar. Ska testas ikv eller imorn! Är helt tom på idéer annars.. Enda jag kan prova att göra nu är:

Byta tändningslås
Byta styrbox
Byta hallgivare/fördelare/rotor? (Vart sitter hallgivaren, hur ser den ut?)

ALLA tips är välkommna. Är förjävla less på det här..

En fundering jag har: Kan det vara så att OM det skulle vara tändingslåset, att det INTE "slår till" när man vrider till andra hacket (startläget)? För allting fungerar bra när man vrider på tändingen. Men som sagt, inga soppapumpar går.

Prata med Henkix här på forumet, han kan det mesta om 740!

Volvo - For Life

Das Auto
455 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#12
BOLIN_ skrev:
st4hl skrev:
Var uppe i garaget förut och testade ny tändmodul, utan resultat.
Kikade även vid styrboxen så alla kablar/jordningar var okej, inget fel där.
Mätte upp alla säkringar för att vara 100% på att dom är hela, och alla fungerar.
Kikade på relät vid expansionskärlet som går till spridarna, och det klickar till när man vrider på tändingen.

Köpte startgas på biltema för att prova om den hoppar igång återigen och därmed kunna utesluta att tändingen spökar. Ska testas ikv eller imorn! Är helt tom på idéer annars.. Enda jag kan prova att göra nu är:

Byta tändningslås
Byta styrbox
Byta hallgivare/fördelare/rotor? (Vart sitter hallgivaren, hur ser den ut?)

ALLA tips är välkommna. Är förjävla less på det här..

En fundering jag har: Kan det vara så att OM det skulle vara tändingslåset, att det INTE "slår till" när man vrider till andra hacket (startläget)? För allting fungerar bra när man vrider på tändingen. Men som sagt, inga soppapumpar går.

Prata med Henkix här på forumet, han kan det mesta om 740!

Då försöker jag få tag i honom, tackar! smile


2 763 Inlägg
20 oktober 2012
#13
st4hl skrev:
BOLIN_ skrev:
st4hl skrev:
Var uppe i garaget förut och testade ny tändmodul, utan resultat.
Kikade även vid styrboxen så alla kablar/jordningar var okej, inget fel där.
Mätte upp alla säkringar för att vara 100% på att dom är hela, och alla fungerar.
Kikade på relät vid expansionskärlet som går till spridarna, och det klickar till när man vrider på tändingen.

Köpte startgas på biltema för att prova om den hoppar igång återigen och därmed kunna utesluta att tändingen spökar. Ska testas ikv eller imorn! Är helt tom på idéer annars.. Enda jag kan prova att göra nu är:

Byta tändningslås
Byta styrbox
Byta hallgivare/fördelare/rotor? (Vart sitter hallgivaren, hur ser den ut?)

ALLA tips är välkommna. Är förjävla less på det här..

En fundering jag har: Kan det vara så att OM det skulle vara tändingslåset, att det INTE "slår till" när man vrider till andra hacket (startläget)? För allting fungerar bra när man vrider på tändingen. Men som sagt, inga soppapumpar går.

Prata med Henkix här på forumet, han kan det mesta om 740!

Då försöker jag få tag i honom, tackar! smile

Gör så! smile inga problem!

Volvo - For Life

6 739 Inlägg
20 oktober 2012
#14
Först vill jag veta vad du har för insprutningssystem, det ser du enklast på färgen på spridarna, är dom gula så har du lh 2,4 o är dom svarta så har du jh 2,2. De första ja tycker du ska göra är att ta upp tankarmaturen o kolla hur den ser ut, kan vara så att filtret i tanken är igen satt men det tror jag inte men man kan ju alltid kolla. och om du ändå har tankarmaturen uppe så kolla om det kommer ström till den när nån kör på starten. de andra du kan göra är att ta bort plastkåpan på pumpreläet o kolla vilka spolar det är som drar. Tycker även du ska ta ut ett tändstift för att vara säker på att du har gnista.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Pim_Pim
20 oktober 2012
#15
Har du kollat så att du har bensin/gnista enda fram?

Das Auto
455 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#16
Hej på er. Tack för era svar! Jag drog upp till garaget ikväll av ren ilska och skulle få igång bilhe*vetet, och se på fan.. Det fick jag. AV OKÄND ANLEDNING dock! Jag sprutade i lite startgas och vred på nyckeln. Då hoppade den igång för att tvärdö lika snabbt, men nu hade jag ju fått liv i den en gång. Så jag vred på nyckeln en gång till, och den hoppade igång, pumpar och allting gick. Sen stod bilen på tomgång i ungefär en timma, sen drog jag ut på en provkörning, och den går som en klocka. Fråga mig inte, för jag vet INTE vad som var felet.

Jag har en teori: Det begagnade filtret jag hade var full i skit. Skiten lossnade i filtret vid demontering/montering och hängde sedan med upp i bränslesystemet/spridarna. Sen har det suttit där och jävlats ända tills nu, då jag fick igång den på startgas, så skiten försvann, och soppa kunde nå spridarna. Vad tror ni? Jag är fortfarande inte säker på om den startar nu imorgon när jag går ut och ska köra iväg, men det visar sig. Jag återkommer så får vi se hur länge den går!

Har förövrigt Jetronic sprut Henkix!


Das Auto
455 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#17
Pim_Pim skrev:
Har du kollat så att du har bensin/gnista enda fram?

Bensin hade jag ej. Gnista fanns. Nu funkar den igen, jag förstår inte vad som hänt haha!


6 739 Inlägg
21 oktober 2012
#18
bra att den går igen iallefall tongue men din teori med de där filtret blev jag väldigt fundersam på. för ja tycker att även om det vart massa skit i filtret så borde ändå pumparna ha gått?

Jo men vilket jetronic sprut har du? de finns 2 olika smile

O en sista fråga här tongue Dog bilen varje gång du stängde dörren? tongue
Senast redigerat av Henkix (21 oktober 2012)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Das Auto
455 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
#19
Ja, ska bli intressant och se om den startar imorn när jag går ut och provar!
Är också jävligt fundersam varför inte pumparna gick heller. Måste ju vara nåt glapp någonstans..
Bilen går iaf nu efter att jag sprutade i lite startgas så att den gick igång 1 sekund.
Vet inte vilket sprut jag har. Har gula spridare tror jag.

Nej, bilen dog inte varje gång jag smällde igen dörren. Tror bara det var ren tillfällighet..
Vad kan spöka i dörren som gör att bilen dör lixom? :p


6 739 Inlägg
21 oktober 2012
#20
st4hl skrev:
Ja, ska bli intressant och se om den startar imorn när jag går ut och provar!
Är också jävligt fundersam varför inte pumparna gick heller. Måste ju vara nåt glapp någonstans..
Bilen går iaf nu efter att jag sprutade i lite startgas så att den gick igång 1 sekund.
Vet inte vilket sprut jag har. Har gula spridare tror jag.

Nej, bilen dog inte varje gång jag smällde igen dörren. Tror bara det var ren tillfällighet..
Vad kan spöka i dörren som gör att bilen dör lixom? :p

Detta är bara en liten teori från mej när jag läste att den dog när du stängde dörra smile i närheten av förardören sitter det en databox till tändningen och den känner av när motorn går runt o då säger den till bränsle boxen att starta pumparna. min teori var att kontakt stycket till den boxen sitter kanske lite löst o att kontakt stycket då flyttar på sej lite samtidigt som dörren smäller igen. ( ja har vart med om detta på en kompis bil, den dog så fort man stängde dörra o så fick man vänta typ 1-2 dagar för att den skulle starta då var de det kontakt stycket som hoppat los lite) Boxen sitter typ över gas pedalen bakom plast kåpan om du undrar wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök