3367
Sök

Edsel 58 projektet

Tanken är att bygga ihop en billig raggarvagn som ser lagom tilltalande ut. den ska inte se förjävlig ut men får inte heller kosta någon större summa i slutändan. Då amerikanska bilar och delar stigit i pris en del de senaste... Visa mer

98 076 Visningar
Projektet avslutat 12 januari 2014
slappt&fint
376 Inlägg
11 december 2012
#81
Ser bra ut, du borde dra på en mattsvart lack bara inge flames eller dylikt! big_smile


5 071 Inlägg
12 december 2012
#82
Dom har en likadan luftrenare till salu på eBay för 375 dollar så dom verkar ju va attraktiva.
Vet du i vilken bil 332:an suttit? Vad färg tänker du måla den?


178 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#83
-MATS- skrev:
_NordiN_ skrev:
JohnWayne skrev:
Snygg luftrenare och 390 emblemet är pricken över i:et smile

Ja, jag har kollat upp lite vad dom kostar i dethär skicket... och kan väl säga att jag nästan fick motorn gratis big_smile haha

big_smile

Då har du kanske lite över till grenrören wink

jo jag har på gång 2 st grenrör för 800 kronor.. visserligen till 390, men det ska visst passa... å en ny vattenpump för en femhundring big_smile

178 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#84
below_ skrev:
Ser bra ut, du borde dra på en mattsvart lack bara inge flames eller dylikt! big_smile

jag blev mycket förtjust i dendär mattsvarta med scullocs som finns upplagd i tråden. men vi får se vad det blir, antingen något åt det hållet... eller mer åt original, dvs röd och vit.. men jag vet inte än big_smile

178 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#85
JohnWayne skrev:
Dom har en likadan luftrenare till salu på eBay för 375 dollar så dom verkar ju va attraktiva.
Vet du i vilken bil 332:an suttit? Vad färg tänker du måla den?

ja detär ju sinnessjuka priser. hittade ettpar grenrör till min motor nere i Blekinge eller dyligt.... 2500 styck... men det måste vara överpris... kom över 2 st helt okej nu för 800 riksdaler big_smile

5 071 Inlägg
12 december 2012
#86
_NordiN_ skrev:
JohnWayne skrev:
Dom har en likadan luftrenare till salu på eBay för 375 dollar så dom verkar ju va attraktiva.
Vet du i vilken bil 332:an suttit? Vad färg tänker du måla den?

ja detär ju sinnessjuka priser. hittade ettpar grenrör till min motor nere i Blekinge eller dyligt.... 2500 styck... men det måste vara överpris... kom över 2 st helt okej nu för 800 riksdaler big_smile

Man gratulerar smile


178 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#87
Idag har jag inte gjort mycket... men fick ur en kolv iallafall smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94939/94939-29efdb34eb33cfffd1fd50e2716bca37_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94939/94939-0bd75cc990a357aff7a2cd0ad26247e6_large.jpg
får se om jag hinner mer imorrn smile

178 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#88
Nu är kolvarna urtagna. alla kolvringar klarade sig bra, trots att jag fick ta till lättre våld på några stycken av dom.https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94939/94939-640699e87706a8d2d754112d97ff7d93_large.jpg
cylindrarna ser ganska bra ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94939/94939-cd2c6796b482a3f49798e507d1551c7f_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94939/94939-53b76c8598d44d378e90f3d9f75638c9_large.jpg

Jag har lagt kolvarna i ett dieselbad där de ska få ligga över helgen och gotta sig.. nästa vecka ska jag göra rent dom grundligt.https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94939/94939-75330ca6ffdfcbdab02f65f05cedcfab_large.jpg

178 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#89
Ja just det, 332an har suttit i en edsel villager 59a. Det är en kille här i Kumla som har totalrenoverat den, och bytt ut motorn till en thunderbird motor, så denna blev över. Den gick bra när han körde den sist, men behöver renovering... och eftersom den redan är halvt isärtagen så är det ju bara å köra på. Den ska ju jälvklart renoveras så billigt som möjligt, men med bästa resultat big_smile

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 december 2012
#90
Bra kämpat smile

Det är ju nästan så att det börjar rycka lite i min egen Edsel-tarm tongue Kanske skulle göra slag i saken och renovera min egen FE-motor (en 361") som jag har inköpt men aldrig fixat iordning ... men jag tänker nog kika lite på hur du går tillväga innan jag vågar mig på detta arbete wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 125 Inlägg
14 december 2012
#91
361 är ju en helt underbar motor


5 071 Inlägg
15 december 2012
#92
-MATS- skrev:
Bra kämpat smile

Det är ju nästan så att det börjar rycka lite i min egen Edsel-tarm tongue Kanske skulle göra slag i saken och renovera min egen FE-motor (en 361") som jag har inköpt men aldrig fixat iordning ... men jag tänker nog kika lite på hur du går tillväga innan jag vågar mig på detta arbete wink

Vad heter dessa 332 motorer när dom satt i Edsel-bilarna? Min 332:a lär heta Tempest.


178 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#93
Ja under renoveringen har jag stor hjälp av min mentor och kompis Peter, som är väldigt duktig på motorer och amerikanare i allmänhet big_smile Han kan dock inte vara med fysiskt då han sitter i rullstol tillfälligt, efter en olycka till sjöss. Jo men Mats, det är bara å sätta igång big_smile Nästa sten blir att ta loss kamkedjan.. men det blir på måndag, för nu i helgen tänker jag sitta inne och stirra ut genom ett fönster på snöstormen big_smile

647 Inlägg
15 december 2012
#94
Ska du använda de gamla kolvringarna?


178 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#95
jag vet inte än. jag ska be min kompis att göra en okylärbesiktning av dom så får vi se sen. likadant med ramlager och vevlager. det ska ju bli så billigt som möjligt.. så vill inte byta ut något i onödan... men kommer självklarrt byta ut det som är utslitet big_smile nya packningar blirdet ju definitivt iallafall. vattenpumpen ska bytas ut, det hittade jag en ny för 500 kronor.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 december 2012
#96
JohnWayne skrev:
-MATS- skrev:
Bra kämpat smile

Det är ju nästan så att det börjar rycka lite i min egen Edsel-tarm tongue Kanske skulle göra slag i saken och renovera min egen FE-motor (en 361") som jag har inköpt men aldrig fixat iordning ... men jag tänker nog kika lite på hur du går tillväga innan jag vågar mig på detta arbete wink

Vad heter dessa 332 motorer när dom satt i Edsel-bilarna? Min 332:a lär heta Tempest.

Det satt faktiskt 332:or och inte 361:or i de Edsel-bilar som gick på export till Norden 1958. Vad dessa kallades vet jag inte, men man ser att chassinumret börjar med "G8" istället för "W8" på bilar med 332:an (på mellan 255-265 hk, uppgifterna varierar).

Föer Edsel 59 gäller:
361:an kallades "Super Express" och utvecklade 303hk vid 4600 varv
332:an kallades "Express"  och utvecklade 225hk vid 4000 varv
292:an kallades "Ranger" och utvecklade 200hk vid 4400 varv
Slutligen raksexan på 223" kallades "Economy Six" och utvecklade 145hk vid 4000 varv

Källa (edsel.com)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

647 Inlägg
15 december 2012
#97
_NordiN_ skrev:
jag vet inte än. jag ska be min kompis att göra en okylärbesiktning av dom så får vi se sen. likadant med ramlager och vevlager. det ska ju bli så billigt som möjligt.. så vill inte byta ut något i onödan... men kommer självklarrt byta ut det som är utslitet big_smile nya packningar blirdet ju definitivt iallafall. vattenpumpen ska bytas ut, det hittade jag en ny för 500 kronor.

Låter som bra planer smile Fast om jag vore du så skulle jag nog passa på att byta kolvringarna och hona cylindrarna, drygt som satan då men.. För det hände för en i klassen att han tittade på kolvringarna och tyckte att de verka okej så han använde de gamla. Men då fick han dålig kompression i motorn hmm Men det var en diesel, så det kanske inte är lika noga med en bensin motor?


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 december 2012
#98
Nej , en gammal V8 i en jänkebil är alls inte lika känslig som nyare motorer och dieslar när det gäller slitage och olika toleranser på motordelar. De tuffar och går oavsett verkar det som enligt min erfarenhet iaf tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

647 Inlägg
15 december 2012
#99
-MATS- skrev:
Nej , en gammal V8 i en jänkebil är alls inte lika känslig som nyare motorer och dieslar när det gäller slitage och olika toleranser på motordelar. De tuffar och går oavsett verkar det som enligt min erfarenhet iaf tongue

Haha härligt att höra big_smile


178 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
#100
DieLuftWaffe skrev:
-MATS- skrev:
Nej , en gammal V8 i en jänkebil är alls inte lika känslig som nyare motorer och dieslar när det gäller slitage och olika toleranser på motordelar. De tuffar och går oavsett verkar det som enligt min erfarenhet iaf tongue

Haha härligt att höra big_smile

jag har blivit tillsagd av min kompis att ändå byta ringarna, då det inte medför någon större kostnad.
Idag har jag förövrigt sålt iväg min bubbla till förmån för lite reservdelar till Edseln.. med så knapp ekonomi som jag har så blir det för dyrt att ha förmånga leksaker... så man får helt enkelt prioritera. Frächa grenrör + ny vattenpump kommer hem under veckan till ett pris av 1300kr + frakt från skåne... och så ska jag iväg till en granne å inhandla en nycellad kylare + blästrade och lackade plåtfälgar med nya däck + nya fiestakapslar för 3500 kr... hörde av en annan bekant att det går på 6700 kr att renovera en kylare... han hade precis gjort det.. så jag har nog gjorrt en bra affär... dock behöver kylaren lödas lite i nedre slangfästet... men det är ju inga problem big_smile
Imorgon ska jag hona ur cylindrarna.. går nog åt både frukort och lunchrast till det.. men vad gör man inte big_smile

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök