3246
Sök

Köpråd: Saab 9-3 aero 2001

3 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
Hej!

Jag ska köpa en Saab och har fastnat för 9-3 aero - 01. Jag titta på en idag som enligt mig var okej kändes som allt var som det ska, inget missljud från turbon, konstig rök osv. Men jag är ändå försiktig, med tanke på att det är en fulltryckare som gått 16.000 mil. Men vad säger ni, vad ska jag tänka på?

MVH
Jim

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 oktober 2012
singhajim skrev:
Hej!

Jag ska köpa en Saab och har fastnat för 9-3 aero - 01. Jag titta på en idag som enligt mig var okej kändes som allt var som det ska, inget missljud från turbon, konstig rök osv. Men jag är ändå försiktig, med tanke på att det är en fulltryckare som gått 16.000 mil. Men vad säger ni, vad ska jag tänka på?

MVH
Jim

Att den fått oljan bytt, gärna oftare än de 2000 mil serviceboken anger. Turbon är väldigt hållbar. Kolla så att inte fjäderbenen är rostiga under damasken, det är svårt att hitta nya till överkomligt pris.
16k mil är ingenting att vara rädd för, motorn och turbon håller långt över 30 om den är välskött. Det tråkiga är att rosten brukar ha börjat komma i skarven vid bakskärmen, och den försvinner inte av sig själv.

Jag orkar inte skriva så mycket om og9-3 en gång till. Jag har skrivit utförliga köpråd om just den bilmodellen säkert 10 gånger, vet ingen hur en sökmotor fungerar nu för tiden? hmm

Kolla den här tråden: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=266642

3 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
Tack så mycket för svar! smile

Saabfantast
22 Inlägg
28 december 2012
9-3 i all ära... trevlig och körglad maskin.. men har du inte kollat på den lite större 9-5? mer bil för pengarna. Och du får en mycket pålitlig och bekväm bil.

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
28 december 2012
har precis köpt en saab 9-3 aero 02a smile väldigt trevligt! smile skönt att göra bra körglädje! smile men kolla också efter kondens i oljan smile och att den är bytt regelbundet! smile

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 december 2012
Saab_janne skrev:
9-3 i all ära... trevlig och körglad maskin.. men har du inte kollat på den lite större 9-5? mer bil för pengarna. Och du får en mycket pålitlig och bekväm bil.

Jag hade följt upp Saab_janne´s råd, 9-5 är mer bil för pengarna och bjuder även på mycket högre körglädje. 9-3 är snygg och har ett praktiskt format, men när det kommer till att köra dem är dålig väghållning, obefintlig känsla i styrningen och en väldigt orolig framvagn intrycken som sitter kvar hos mig. Det går att förbättra, men 9-5 är en bättre grund att stå på.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök