2598
Sök

Opel omega B 2.0 -96 går ojämnt och "bluddrar" vid gaspådrag när den är varm.

36 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#1
när jag köpte bilen gick den dåligt hela tiden även när den var kall. Jag bytte tändstift och då gick den bra i ca 5-10 min tills den började bli varm sen kom det tillbaka , det känns som att jag förlorar hälften av hästkrafterna också den blir väldigt slö. men gasar jag väldigt försiktigt så går den jämnt och fint. den drar inte avsevärt mycket bensin heller kanske 0.9 liter milen. så det borde inte vara lambdasonden?

Volvo Entusiast
261 Inlägg
26 oktober 2012
#2
johannesburg skrev:
när jag köpte bilen gick den dåligt hela tiden även när den var kall. Jag bytte tändstift och då gick den bra i ca 5-10 min tills den började bli varm sen kom det tillbaka , det känns som att jag förlorar hälften av hästkrafterna också den blir väldigt slö. men gasar jag väldigt försiktigt så går den jämnt och fint. den drar inte avsevärt mycket bensin heller kanske 0.9 liter milen. så det borde inte vara lambdasonden?

Heeej, har liknande problem med våran opel omega 2.0 -97. jag har bytt kat, lamda, stift, tändkablar, etc etc, men det hjälper inte hmm har funderingar om det är tomgångs motorn? för opel'n går kanon när den är kall, drar fint och allt, sen när den kommer upp i temp så börjar den pendla i tomgång, oftast går den upp till ca 1700rpm och gasar du då så bludrar den bara, men får man upp varvet så går det slutar han, hmm men han är slö nått fruktansvärt. sackar i uppförsbackar när du åker på 5'an...

Om någon har någon ide, så säg gärna till, för ja kan gärna försöka både mitt och ditt problem
//Markus

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

36 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#3
Volvo240Life skrev:
johannesburg skrev:
när jag köpte bilen gick den dåligt hela tiden även när den var kall. Jag bytte tändstift och då gick den bra i ca 5-10 min tills den började bli varm sen kom det tillbaka , det känns som att jag förlorar hälften av hästkrafterna också den blir väldigt slö. men gasar jag väldigt försiktigt så går den jämnt och fint. den drar inte avsevärt mycket bensin heller kanske 0.9 liter milen. så det borde inte vara lambdasonden?

Heeej, har liknande problem med våran opel omega 2.0 -97. jag har bytt kat, lamda, stift, tändkablar, etc etc, men det hjälper inte hmm har funderingar om det är tomgångs motorn? för opel'n går kanon när den är kall, drar fint och allt, sen när den kommer upp i temp så börjar den pendla i tomgång, oftast går den upp till ca 1700rpm och gasar du då så bludrar den bara, men får man upp varvet så går det slutar han, hmm men han är slö nått fruktansvärt. sackar i uppförsbackar när du åker på 5'an...

Om någon har någon ide, så säg gärna till, för ja kan gärna försöka både mitt och ditt problem
//Markus

ja det är precis likadant för mig. har du bytt fördelarlock och rotor också? det ska jag nog börja med att byta om jag kommer åt därinne ^^ sitter ju så fruktansvärt dumt till på dessa bilar. kollade av tändstiften och enligt hur dom ser ut så är det för mager blandning eller att den misständer, dom är lite blankvita ungefär.

Volvo Entusiast
261 Inlägg
26 oktober 2012
#4
johannesburg skrev:
Volvo240Life skrev:
johannesburg skrev:
när jag köpte bilen gick den dåligt hela tiden även när den var kall. Jag bytte tändstift och då gick den bra i ca 5-10 min tills den började bli varm sen kom det tillbaka , det känns som att jag förlorar hälften av hästkrafterna också den blir väldigt slö. men gasar jag väldigt försiktigt så går den jämnt och fint. den drar inte avsevärt mycket bensin heller kanske 0.9 liter milen. så det borde inte vara lambdasonden?

Heeej, har liknande problem med våran opel omega 2.0 -97. jag har bytt kat, lamda, stift, tändkablar, etc etc, men det hjälper inte hmm har funderingar om det är tomgångs motorn? för opel'n går kanon när den är kall, drar fint och allt, sen när den kommer upp i temp så börjar den pendla i tomgång, oftast går den upp till ca 1700rpm och gasar du då så bludrar den bara, men får man upp varvet så går det slutar han, hmm men han är slö nått fruktansvärt. sackar i uppförsbackar när du åker på 5'an...

Om någon har någon ide, så säg gärna till, för ja kan gärna försöka både mitt och ditt problem
//Markus

ja det är precis likadant för mig. har du bytt fördelarlock och rotor också? det ska jag nog börja med att byta om jag kommer åt därinne ^^ sitter ju så fruktansvärt dumt till på dessa bilar. kollade av tändstiften och enligt hur dom ser ut så är det för mager blandning eller att den misständer, dom är lite blankvita ungefär.

Bytt fördelarlock och rotor? nej de har ja inte då de inte äns finns då de är tändspolar som styrs till varje tändstift, mina tänd stift är svart (sotiga) och ja misstänker de inte är nått me tändningen att göra över huvudtaget smile
Men ska kolla dvs felkoder om jag förstår mig på opel's konstruktion wink

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

36 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#5
Volvo240Life skrev:
johannesburg skrev:
Volvo240Life skrev:
Heeej, har liknande problem med våran opel omega 2.0 -97. jag har bytt kat, lamda, stift, tändkablar, etc etc, men det hjälper inte hmm har funderingar om det är tomgångs motorn? för opel'n går kanon när den är kall, drar fint och allt, sen när den kommer upp i temp så börjar den pendla i tomgång, oftast går den upp till ca 1700rpm och gasar du då så bludrar den bara, men får man upp varvet så går det slutar han, hmm men han är slö nått fruktansvärt. sackar i uppförsbackar när du åker på 5'an...

Om någon har någon ide, så säg gärna till, för ja kan gärna försöka både mitt och ditt problem
//Markus

ja det är precis likadant för mig. har du bytt fördelarlock och rotor också? det ska jag nog börja med att byta om jag kommer åt därinne ^^ sitter ju så fruktansvärt dumt till på dessa bilar. kollade av tändstiften och enligt hur dom ser ut så är det för mager blandning eller att den misständer, dom är lite blankvita ungefär.

Bytt fördelarlock och rotor? nej de har ja inte då de inte äns finns då de är tändspolar som styrs till varje tändstift, mina tänd stift är svart (sotiga) och ja misstänker de inte är nått me tändningen att göra över huvudtaget smile
Men ska kolla dvs felkoder om jag förstår mig på opel's konstruktion wink

ja det har du rätt i! smile jag funderar även på om det kan vara så att den fastnar i "choke"läget har för mig det blev så på min gamla moppe att den gick bra i början tills den blev varm, då började den hacka å bluddra.men kan verkligen inte mycket om bilar så vet inte ens om det finns choke på insprutsmotorer.roll

36 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#6
kom att tänka på en annan sak nu. tidigare ägaren sa att han hade varit inne på en verkstad och kollat upp detta och dom hade sagt att det troligtvis var kamremen som hade "kuggat över" men om det hade varit det så borde den väl ändå inte gå bra när den är kall?

36 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#7
eller vad tror du om vevaxelgivare och kamaxelgivare? "Hade samma fel på min bil, e39 528, gick riktigt slött så fort motorn kom upp i temp. Löste det efter mycket om och men och mycket google hehe, bytte kamaxelgivare vilket resulterade i att motorn började gå riktigt ojämnt och dåligt.. Sen bytte jag vevaxelgivaren, bilen blev som ny"

3 Inlägg
28 december 2013
#8
johannesburg skrev:
eller vad tror du om vevaxelgivare och kamaxelgivare? "Hade samma fel på min bil, e39 528, gick riktigt slött så fort motorn kom upp i temp. Löste det efter mycket om och men och mycket google hehe, bytte kamaxelgivare vilket resulterade i att motorn började gå riktigt ojämnt och dåligt.. Sen bytte jag vevaxelgivaren, bilen blev som ny"

Hej,
Jag har precis samma problem med min Opel Omega -95:a.
Lämnade in den och då påstod dom att det var varvtalsgivaren som spökade.
Har ni löst det än?

Vore grymt tacksam för svar!


Sök