4211
Sök

Trimma b230f (Har kommit en bra bit)

Pedal To The Metal
750 Inlägg
26 oktober 2012
#21
Stepped collector med motkona.... Som vi dödliga säger.. Merge collector.

Var kopierade du den texten? wink

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

88 Inlägg
26 oktober 2012
#22
Haha, det gjorde jag inte. Är faktiskt inte helt säker på varför både motkonan och stepped header breddar registret men tror att det beror på att man får en massa pulsreflektioner som funkar bra för olika varv. Skulle någon av dessa mötas tar en undertryckspuls ut en övertryckspuls och vice versa och då blir det så att bara dom pulserna man har nytta av kommer fram. smile

Pedal To The Metal
750 Inlägg
26 oktober 2012
#23
V234 skrev:
Haha, det gjorde jag inte. Är faktiskt inte helt säker på varför både motkonan och stepped header breddar registret men tror att det beror på att man får en massa pulsreflektioner som funkar bra för olika varv. Skulle någon av dessa mötas tar en undertryckspuls ut en övertryckspuls och vice versa och då blir det så att bara dom pulserna man har nytta av kommer fram. smile

Haha nä skojar bara lite med dig. Jag håller med dig där. Sen gör ju konans geometri att det är fysiskt svårare för avgaserna att gå tillbaks upp i en annan cylinder. Stepped header har ju funktionen att ska ett sug utåt utblåset med sina olika dimensioner på röret.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Bonntrimmare
620 Inlägg
26 oktober 2012
#24
Det låter lite överkurs för en vinterbil men ett svanhals-insug från en E motor gör gott.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

88 Inlägg
26 oktober 2012
#25
Det steppen gör som är bra är att den ökar trycket eftersom den går upp i area. Eftersom trycket är större innan steppen än efter får man en tryckdifferens som hjälper med tömningen. Bara fördelar.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
26 oktober 2012
#26
V234 skrev:
Det steppen gör som är bra är att den ökar trycket eftersom den går upp i area. Eftersom trycket är större innan steppen än efter får man en tryckdifferens som hjälper med tömningen. Bara fördelar.

Ökar den den tömningen i röret skulle jag ju vilja påstå att trycker sjunker. Så det suger ut avgaserna. Var väl lite det jag skrev eller?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

88 Inlägg
26 oktober 2012
#27
Tänk det som så att trycket ökar genom konan. Innan konan kommer det hela tiden nya avgaser. Visst, dom har hastighet, men när dom minskar i hastighet vid stepparna går trycket upp. Dessutom verkar trycket efter kollektorn mot gasen i headersen medan den verkar med gaserna efter konan. Efter högtrycksområdet i konan är även arean mycket mindre än om man räknar det kombinerade extraktorsystemet. Detta gör att hastigheten är högre där och trycket är därmed lågt. Den minskar trycket precis som du säger men det kommer ju hela tiden nya avgaser som måste kämpa mot högtrycksområdet medan avgaserna efter högtrycket inte behöver färdas genom en lika stor area medan eller kämpa mot övertrycket.

Avstängd
201 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#28
Jag förstår för det mesta ingenting om vad ni pratar om, men för att jag ska uppnå bäst effekt ska jag balansera mitt grenrör med insuget, hur gör jag detta?

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)

88 Inlägg
27 oktober 2012
#29
Du ska avstämma ditt grenrör med motorn och insuget också. Insuget är lätt. Du fixar en uträkning på längden för tredje pulsen och sen sätter du en 90-graders tratt i änden. Du kan även köra stepped runner och därmed får du övertryck uppströms i runnern. Detta innebär att runnern blir mindre och mindre ner till minsta arean. I avgassystemet gäller samma sak. Du ska helst köra ett 4-2-1-system. Primärlängden samt sekundärlängden får någon räkna ut åt dig eller så använder du dig av:

Primärrörslängden = primärrörsavstämningsfaktorn (205800) x roten ur (medelavgastemperaturen + 273,15) / varvtalet som primärröret ska stämmas av till.

Sekundärrörslängden = sekundärröravstämningsfaktorn (900000) x roten ur (medelavgastemperaturen + 273,15) / (antal cylindrar x varvtalet som sekundärröret ska stämmas av till).

Vid ingången till Y:et mellan primär och sekundär ska du ha en area på primären som är minst lika stor som avgasventilens mantelyta.

VD Hammar
613 Inlägg
27 oktober 2012
#30
V234 skrev:
Du ska avstämma ditt grenrör med motorn och insuget också. Insuget är lätt. Du fixar en uträkning på längden för tredje pulsen och sen sätter du en 90-graders tratt i änden. Du kan även köra stepped runner och därmed får du övertryck uppströms i runnern. Detta innebär att runnern blir mindre och mindre ner till minsta arean. I avgassystemet gäller samma sak. Du ska helst köra ett 4-2-1-system. Primärlängden samt sekundärlängden får någon räkna ut åt dig eller så använder du dig av:

Primärrörslängden = primärrörsavstämningsfaktorn (205800) x roten ur (medelavgastemperaturen + 273,15) / varvtalet som primärröret ska stämmas av till.

Sekundärrörslängden = sekundärröravstämningsfaktorn (900000) x roten ur (medelavgastemperaturen + 273,15) / (antal cylindrar x varvtalet som sekundärröret ska stämmas av till).

Vid ingången till Y:et mellan primär och sekundär ska du ha en area på primären som är minst lika stor som avgasventilens mantelyta.

Har ju även med kammen att göra, de vill säga att han ska först välja kam sen göra insuget o grenröret. Ville bara påpeka det, då ni verkar ha missat att skrivit det cool men med er erfarenhet så vet ni ju redan det wink

MVH Johan

88 Inlägg
27 oktober 2012
#31
Rätt som du säger, bygg efter kammen wink Krävs längre rör med mer duration för att pulserna ska bli rätt.

Avstängd
201 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#32
Har redan valt grenrör, köpte det beg och har ingen koll på vad det är för rör. Kan lägga upp bild!

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)

88 Inlägg
30 oktober 2012
#33
Gör så!

40 Inlägg
12 november 2012
#34
så länge du inte ska "vråltrimma" är det inte nödvändigt med 531 topp enligt mig, jag har en 530 som har 44/38 ventiler i, planad 3mm, och maxportad och den är provad och har klarat att leverera upp till ca 220 häst... jag hade portat o planat en 530, köpt en månen 7 kam och ställbart kamdrev och köpt ett par chipp på typ folkraceshoppen så ska du få lie extra sjung i motorn. v kammen är ju inte jättemycket att hänga i granen... jag hade även kastat katten i bingen och om du har ac så slänger du bort den med så har du genast sparat ihop ett antal häst! 4-2-1 grenrör funkar kanon och jag tycker det gör stor skillnad på en standardbil så filar du lite kommer det att hända lite iaf. men vill du ha ut riktigt mycket kommer det kosta på en sugmotor. du vinner mycket på att kunna ställa in motorn rätt också med tändning och kamdrev beroende på vad du har för kam=)


Sök