2379
Sök

Trimma b230f (Har kommit en bra bit)

Avstängd
201 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
Tjena nu är det så att snart ska jag stoppa ihop vinterbilen.
Botten kommer bestå av endast en b230f men sedan börjar det roliga!

Detta är vad jag har:
531 topp, ska portas och planas ( ge gärna tips på vart)
Extraktorgrenrör, kommer gå ihop med 2,5 tums hela vägen med en slutljuddämpare
V-Kam
Sportluftfilter

Vad ska jag satsa på mer för att få så mycket effekt som möjligt? Är det tal om större lmm+spridare?

Ge gärna så mycket tips som möjligt även om det är någon del jag ska välja bort!

Kommer inte lägga så vidare mycket mera pengar på detta bygget men skriv på!

/Marcus

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)

Trafikledare
563 Inlägg
23 oktober 2012
Är du inte villig att lägga en hel del pengar blir det tyvärr inte så mycket effekt.
Jag vet, för jag håller på och "optimerar" min hålk..

Timos motor har bra koll på hur toppen ska se ut i dessa motorer för att det ska bli lite ork i dom ialf.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Bonntrimmare
620 Inlägg
23 oktober 2012
http://hph.dinstudio.se/news_1.html

Jörgen är grym och han håller bra priser;)

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Avstängd
201 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
Tackar har mailat han!
Förutom topp och kam, vad är det mer man skulle kunna göra för att få ut effekt?
Kan ju själv snickra ihop större lmm tex, och köpa spridare, men hur blir det på en sugis?

1 758 Inlägg
23 oktober 2012
Original spridare och lmm funkar till över 200 hk, så det är inget du behöver byta.
Sälj 531-toppen och använd slantarna till att köpa en vettig kam, så får du en betydligt roligare motor än med 531 och v-kam.

Avstängd
201 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
Vad för kam bör jag kolla efter? Kan inget om duration o sånt skit

88 Inlägg
23 oktober 2012
Egentligen för snäll kam för en 531, funkar nog bättre med 530-topp. Man kan inte tillgodogöra sig flödet i 531:an med en sån kam. Finns en uppsjö av kammar. Ska du bara köra originalkammar och har en budget kan du köra K- eller H-kam. K är aningen snällare än H och vad du väljer beror helt på dina effektmål. Avstämt grenrör och insug gör alltid något men inte speciellt mycket såvida inte motorn är optimerad och gjord för ett smalt register. Topplocksverkstan gör riktigt bra arbeten, han kan göra allt med Volvo-toppar.

81 Inlägg
24 oktober 2012
Kör med 530 topp och V-kam, stoppade ju i det i min och det blir en skillnad som känns! smile
Finns ju en del folkrace kammar som är roliga, Månen 7 kammen är fin! smile

88 Inlägg
24 oktober 2012
Som jag har förstått det är Månen 7 aningen vassare än H. Beror helt på vad du är ute efter.

460 Inlägg
24 oktober 2012
volvoludwig skrev:
Kör med 530 topp och V-kam, stoppade ju i det i min och det blir en skillnad som känns! smile

Är väl bättre han kör med en portad och planad 531 smile (va bara tvungen)

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

88 Inlägg
24 oktober 2012
GasGlad1337 skrev:
volvoludwig skrev:

Inte med en V-kam.

460 Inlägg
24 oktober 2012
V234 skrev:
GasGlad1337 skrev:
volvoludwig skrev:

Inte med en V-kam.

En portad och planad 531 måste ju ändå ge mer med V-kam än en standard 530 och V-kam?

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

1 758 Inlägg
24 oktober 2012
GasGlad1337 skrev:
En portad och planad 531 måste ju ändå ge mer med V-kam än en standard 530 och V-kam?

Några hästar till i toppeffekt blir det, men den kommer tappa i resten av registret.
En lätt portad 530 flödar tillräckligt för 7.000 rpm och 12 mm lyft.
Senast redigerat av schnauz (24 oktober 2012)

88 Inlägg
25 oktober 2012
Vad för lyft och varv den klarar kan jag inte kolla utan Pipemax, men har svårt att tro att den funkar bra med mer än V, VX eller VX3.

Bonntrimmare
620 Inlägg
25 oktober 2012
GasGlad1337 skrev:
V234 skrev:
GasGlad1337 skrev:

Inte med en V-kam.

standard 530 med tex en månen kam ger ännu mer...

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Pedal To The Metal
750 Inlägg
25 oktober 2012
I övrigt för utom kammar hit och dit så kan man mixtra en hel del men insug / grenrör för att vå lite annorlunda karaktär på motorn. Typ var man vill ha sitt vrid mm. Ett pulssplittat grenrör med stepped header och merge collector  är ju bra vägar att gå. Men kan ju vara lite overkill. Beror ju helt på hur mycket man vill spendera och hur noga jakten på effekt är. Balansera botten är också väl värt pengarna. Orginalgrejor är ju långt ifrån optimalt i 9  av 10 fall. Speciellt på ett gammalt rödblock.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

579 Inlägg
25 oktober 2012
Ett extraktor och lättat svänghjul sen nån rolig box till sugis hade jag med skaffat smile

Bonntrimmare
620 Inlägg
25 oktober 2012
grenrör ger nästan inget på en rödblockare det är iaf inte värt lägga pengar på innan du närmar dig 180hk

Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Pedal To The Metal
750 Inlägg
26 oktober 2012
D_Carlsson skrev:
grenrör ger nästan inget på en rödblockare det är iaf inte värt lägga pengar på innan du närmar dig 180hk

Jodå tack så mycket. Stämmer du av det med ett insug så gör det en markantskillnad. Speciellt på momentkurvan och var du får momentet. Tanken med en vinterbil är väl att sladda. Då är ju moment viktigt. Hästar mindre viktigt..

Hänger man bara dit ett grenrör och väntar sig en wow effekt så är det helt rätt som du säger. Men insug och grenrör jobbar ju tillsammans. Se det som en enhet. Resultatet av deras co-op kan leda till mycket bra resultat. Många bäckar små.

Håller helt med föregåeende talare om balans och grenrör. (plus lite mickel att få ett bra insug på motorn)
Senast redigerat av Revotech (26 oktober 2012)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

88 Inlägg
26 oktober 2012
Insuget ska vara avstämt till pulserna som motorn avger sig. Bäst resultat brukar tredje pulsen ge. Detta innebär att pulsen ska hinna studsa fram och tillbaka 3 gånger medan ventilen är stängd. Det kommer att gå en undertryckspuls uppströms när insugsventilen öppnar som sedan kommer att vända och konverteras till en övertryckspuls vid areaförändringen vid runnerentryn. Den kommer då att trycka på luften och öka VE:n samt minska reversionen efter BDC. Grenrören har samma funktion. På en 4:a funkar 4-2-1-konstruktion på grenrören bäst. Man förlorar lite toppeffekt men vinner register. Genom att förändra längden på sekundärerna kan man ändra karaktären väldigt mycket. Längre primärer ger bredare register med toppeffekt längre ner i registret och vice versa. Samma gäller för primärerna. Genom att ha en steppad kollektor med en motkona kan man också bredda registret avsevärt. Att optimera grenrör och insug gör väldigt mycket.

Sök