Jag kan kontra med att det är frågan om vad man är ute efter och vilken vikt/utväxling/CWvärde -----!
En 4 cylindrig motor har altid en lägre rörlig massa och även mindre inre frition en en 6 cylindtig motor dock så jobbar den 1 gång mer per varv en 4,an. Så en 4,a har övertaget i en bil med låg vikt. lågt luftmotstånd och med en lätt transmission då den kommer fortare upp till max effekt då den slipper axelerera en högre rörlig intern massa.
En 6 cylindrig motor har något högre vrid men får jobba mot en högre massa så vid låga varvtalsökningar så har den en fördel. Så En Banbil på 1000kg eller mindre och med en tätstegad 6växlad låda så är 4,a ett bättre val
Och en 6 cylindrig typ drifting, dragracing, långlopp, och så vidare. så är det att föredra. et är bara ett gemföra E30 M3 eller E36 M3 Två bilar som är olika men i vissa fall jämnbördiga i vissa fall och bättre sinns i mellan.
Sen så är det billigar med en 4,a att optimera och lättare en en 6 cylindrig motor då fyllnadsgraden kan vara något lägre för att uppnå ett vist vrid.