3951
Sök

Trimma m42

64 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#1
Nu är det ju såhär att jag vill ha lite piggare bil.. och tänkte fråga vad ni tänker om det här setupen, o kom inte o säg att skaffa större motor o blabla. har köpt en m42 då jag tycker om motorn.
Nu om jag skulle byta/fixa följande delar, tror ni att det skulle bli nån märkvärdig skillnad.
-chip(öka varvtal med 400rpm)
-porta toppen, dvs kanalerna, matchportning
-hårdare ventilsfjädrar ev. större ventiler.
-plana ifall det går
-extraktor rör o kanske en 3tums avgassystem med sportkat.
-lätta svänghjul nån kilo. från org. 11kg ->6Kg kke?
- sen så lätta så mycket som möjligt men ändå behålla lite komfort.
-byta kammar ifall jag hittar nå vettiga..

Vet att det skulle kosta en slant men det kan väl vara värt det?
Senast redigerat av Peju94 (31 oktober 2012)

64 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#3
Turbo är såpass vanligt när man vill ha hästar. Ja skulle kunna tänka mig turbo m42 men är mer sugen på en sugis utan överladdning.

146 Inlägg
31 oktober 2012
#4
Du kan räkna ca 1000kr/hk om du ska sugtrimma, allt blir så fruktansvärt mycket dyrare..

Min Bil Är Inte Din Bil

490 Inlägg
31 oktober 2012
#5
envision skrev:
Du kan räkna ca 1000kr/hk om du ska sugtrimma, allt blir så fruktansvärt mycket dyrare..

Ajo brukar låta så!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

866 Inlägg
31 oktober 2012
#6
Schrick har en vättig kammar till m42 256 i duration Sen är själlhuset ingen hitt !! är till för gubbar i hatt :-)
Motorn kan bli rätt rolig  Den kan ge 165- 170 hk  med
Kam,insug,grövregrerör.sprut Då luftmängdsmätaren är av klaff typ stryper en del. Men det funkar om man inte ska plocka allt ur motorn. Har en kund som kör m42 E30 som banbil för nöjes skull. Den pinnar på bra med 4,10 i bakaxel utväxling.

VD Hammar
613 Inlägg
31 oktober 2012
#7
jag hade bytt till öppna spjäll istället, dbilas säljer kompletta kitt, dem har en hel del trevliga saker till tyska bilar kammar o så också

MVH Johan

88 Inlägg
1 november 2012
#8
Går fortfarande inte att sätta en kostnad på hästkrafter. Vet inte hur det är med M42:orna men dom flesta BMW-motorerna har för stora kanaler som standard. Ska du porta ska du helst undvika att göra kanalen större utan bara snygga till den. Bäst är att plasta den. Räkna på det innan eller hitta någon som kan så är du hemma. Försök att hitta kammar utan en massa duration, det bara förstör registret.

379 Inlägg
8 november 2012
#9
Tråigt bara att en 325a åker skiten från dig oavsett vad du gör sad

Varför inte en kompressor? De är inte lika vanligt smile

61 Inlägg
10 november 2012
#10
skitsnack att en 325 åker ifrån en is oavsett. 200hk får du ut hur lätt som helst ur en m42. köp separata spjäll från m3 e36, ska enl uppgift från de som bänkat bla i England ge kring 20 hk i effektökning bara de. köp inga trimkammar, lämna in 2 org kammar till slipning istället, kostar hos dom dyrare firmorna ca 2500kr o då får du i stort sett vilken profil du vill. sen ett eftermarknadssprut är att rekommendera. och bygg ett nytt grenrör med snäppet större rör. kanalerna i en m42 är inga problem.

1000kr/hk är bara skitsnack om man vet va man pysslar me och ännu bättre om man har lite kontakter att dra i.


bara för att nämna så kördes det ju bana med dessa motorer på 80 talet och på banutförande hade dessa motorer ca 320hk utan överladd och finns uppgifter på motorer som ska ha lämnat upp mot 340hk. dessa kallades då s42. finns recept på nätet hur man bygger en sån motor, de är ju toppen som blir rätt dyr, blocket är ju relativt billigt att sätta ihop.


läs även denna tråd.
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh … p?t=433471
Senast redigerat av norges02 (10 november 2012)


64 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#11
Sista svaret var väldigt bra. har själv läst om s42 motorerna o vill nån gång i framtiden bygga en replica.

61 Inlägg
12 november 2012
#12
Peju94 skrev:
Sista svaret var väldigt bra. har själv läst om s42 motorerna o vill nån gång i framtiden bygga en replica.

varsego.  bara börja de. håller på før fullt sjælv. dock inte s42 men m42 med mega squirt sprut, bredbandslambda, m3 separata spjæll.  nu i børjan,  nær bilen ær ferdig ska motorn kostas på mer, slipa kammar, porta, plana, dieselvev o borra block = 2,1liter. o grøvre extraktor. blir rolig motor de:)
Senast redigerat av norges02 (12 november 2012)


379 Inlägg
12 november 2012
#13
norges02 skrev:
skitsnack att en 325 åker ifrån en is oavsett. 200hk får du ut hur lätt som helst ur en m42. köp separata spjäll från m3 e36, ska enl uppgift från de som bänkat bla i England ge kring 20 hk i effektökning bara de. köp inga trimkammar, lämna in 2 org kammar till slipning istället, kostar hos dom dyrare firmorna ca 2500kr o då får du i stort sett vilken profil du vill. sen ett eftermarknadssprut är att rekommendera. och bygg ett nytt grenrör med snäppet större rör. kanalerna i en m42 är inga problem.

1000kr/hk är bara skitsnack om man vet va man pysslar me och ännu bättre om man har lite kontakter att dra i.


bara för att nämna så kördes det ju bana med dessa motorer på 80 talet och på banutförande hade dessa motorer ca 320hk utan överladd och finns uppgifter på motorer som ska ha lämnat upp mot 340hk. dessa kallades då s42. finns recept på nätet hur man bygger en sån motor, de är ju toppen som blir rätt dyr, blocket är ju relativt billigt att sätta ihop.


läs även denna tråd.
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh … p?t=433471

2 cylindrar mer är alltid 2 cylindrar mer. M40 och M50 är i princip samma motor i övrigt.
Å jo de kan plöja ned 30 papp i en M40 och kommer ändå bli ifrån åkt av en chippad 325. De garanterar jag.

61 Inlägg
13 november 2012
#14
Webrex skrev:
norges02 skrev:
skitsnack att en 325 åker ifrån en is oavsett. 200hk får du ut hur lätt som helst ur en m42. köp separata spjäll från m3 e36, ska enl uppgift från de som bänkat bla i England ge kring 20 hk i effektökning bara de. köp inga trimkammar, lämna in 2 org kammar till slipning istället, kostar hos dom dyrare firmorna ca 2500kr o då får du i stort sett vilken profil du vill. sen ett eftermarknadssprut är att rekommendera. och bygg ett nytt grenrör med snäppet större rör. kanalerna i en m42 är inga problem.

1000kr/hk är bara skitsnack om man vet va man pysslar me och ännu bättre om man har lite kontakter att dra i.


bara för att nämna så kördes det ju bana med dessa motorer på 80 talet och på banutförande hade dessa motorer ca 320hk utan överladd och finns uppgifter på motorer som ska ha lämnat upp mot 340hk. dessa kallades då s42. finns recept på nätet hur man bygger en sån motor, de är ju toppen som blir rätt dyr, blocket är ju relativt billigt att sätta ihop.


läs även denna tråd.
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh … p?t=433471

2 cylindrar mer är alltid 2 cylindrar mer. M40 och M50 är i princip samma motor i övrigt.
Å jo de kan plöja ned 30 papp i en M40 och kommer ändå bli ifrån åkt av en chippad 325. De garanterar jag.

du har ju inte en jävla aning om va du snackar om. och m40 ær en skitmotor hær snakkar vi m42. m42 ær samma motor som s50 m3 motorn. och skulle jag plaga ner 40papp på en m42 så skulle jag åka ifrån vilken jævla sugtrimmad m20 som helst då dom ær långt ifrån lika trimvænlig som en 16v motor. tro mej har byggt på m20 och de ær en skitmotor nær det gæller sugtrim. mycket mer hk før samma pengar om man bygger på en m42. ska man bygga sugsexa så satsa på en m motor i grunden.


564 Inlägg
13 november 2012
#15
norges02 skrev:
Webrex skrev:
norges02 skrev:
skitsnack att en 325 åker ifrån en is oavsett. 200hk får du ut hur lätt som helst ur en m42. köp separata spjäll från m3 e36, ska enl uppgift från de som bänkat bla i England ge kring 20 hk i effektökning bara de. köp inga trimkammar, lämna in 2 org kammar till slipning istället, kostar hos dom dyrare firmorna ca 2500kr o då får du i stort sett vilken profil du vill. sen ett eftermarknadssprut är att rekommendera. och bygg ett nytt grenrör med snäppet större rör. kanalerna i en m42 är inga problem.

1000kr/hk är bara skitsnack om man vet va man pysslar me och ännu bättre om man har lite kontakter att dra i.


bara för att nämna så kördes det ju bana med dessa motorer på 80 talet och på banutförande hade dessa motorer ca 320hk utan överladd och finns uppgifter på motorer som ska ha lämnat upp mot 340hk. dessa kallades då s42. finns recept på nätet hur man bygger en sån motor, de är ju toppen som blir rätt dyr, blocket är ju relativt billigt att sätta ihop.


läs även denna tråd.
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh … p?t=433471

2 cylindrar mer är alltid 2 cylindrar mer. M40 och M50 är i princip samma motor i övrigt.
Å jo de kan plöja ned 30 papp i en M40 och kommer ändå bli ifrån åkt av en chippad 325. De garanterar jag.

du har ju inte en jävla aning om va du snackar om. och m40 ær en skitmotor hær snakkar vi m42. m42 ær samma motor som s50 m3 motorn. och skulle jag plaga ner 40papp på en m42 så skulle jag åka ifrån vilken jævla sugtrimmad m20 som helst då dom ær långt ifrån lika trimvænlig som en 16v motor. tro mej har byggt på m20 och de ær en skitmotor nær det gæller sugtrim. mycket mer hk før samma pengar om man bygger på en m42. ska man bygga sugsexa så satsa på en m motor i grunden.

..Och m20 är ingen M50 heller...

M50 går också att vässa rejält, precis som m42. Fördelen med m50 (b25) är större cyl-volym och mer effekt från början, nackdelen är några kg mer än m42.

Att få en M42 att leverera samma som M50B25 gör original är inte gratis, lägger man istället de pengarna på att vässa en M50 så känns ju det mer prisvärt. Eller?

Nu har ju trådskaparen redan siktet på en trimmad m42, och den går ju att få riktigt kul, dessutom blir viktbalansen i bilen troligtvis bättre med en lättare motor.

Mvh Johan
Senast redigerat av groze (13 november 2012)

379 Inlägg
13 november 2012
#16
norges02 skrev:
Webrex skrev:
norges02 skrev:
skitsnack att en 325 åker ifrån en is oavsett. 200hk får du ut hur lätt som helst ur en m42. köp separata spjäll från m3 e36, ska enl uppgift från de som bänkat bla i England ge kring 20 hk i effektökning bara de. köp inga trimkammar, lämna in 2 org kammar till slipning istället, kostar hos dom dyrare firmorna ca 2500kr o då får du i stort sett vilken profil du vill. sen ett eftermarknadssprut är att rekommendera. och bygg ett nytt grenrör med snäppet större rör. kanalerna i en m42 är inga problem.

1000kr/hk är bara skitsnack om man vet va man pysslar me och ännu bättre om man har lite kontakter att dra i.


bara för att nämna så kördes det ju bana med dessa motorer på 80 talet och på banutförande hade dessa motorer ca 320hk utan överladd och finns uppgifter på motorer som ska ha lämnat upp mot 340hk. dessa kallades då s42. finns recept på nätet hur man bygger en sån motor, de är ju toppen som blir rätt dyr, blocket är ju relativt billigt att sätta ihop.


läs även denna tråd.
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh … p?t=433471

2 cylindrar mer är alltid 2 cylindrar mer. M40 och M50 är i princip samma motor i övrigt.
Å jo de kan plöja ned 30 papp i en M40 och kommer ändå bli ifrån åkt av en chippad 325. De garanterar jag.

du har ju inte en jävla aning om va du snackar om. och m40 ær en skitmotor hær snakkar vi m42. m42 ær samma motor som s50 m3 motorn. och skulle jag plaga ner 40papp på en m42 så skulle jag åka ifrån vilken jævla sugtrimmad m20 som helst då dom ær långt ifrån lika trimvænlig som en 16v motor. tro mej har byggt på m20 och de ær en skitmotor nær det gæller sugtrim. mycket mer hk før samma pengar om man bygger på en m42. ska man bygga sugsexa så satsa på en m motor i grunden.

Ursäkta? Vem har sagt nått om M20?

Ursäkta M42 menar jag givetvis, M42 är ju en 4cyl motor, och i princip identisk med M50/M52

S50/S52 motorn är ju inget annat är en vässad M50/M52 maskin.

Vad exakt är det du skall göra för att få ut 115hk/L ur en M42 undrar jag? För det är vad en chippad m50 motsvarar.

Hur du än ser på det så får du mer vrid och mer effekt ur en 6a än en 4a, m42 och M50 är ju i grunden samma motor.

Förstår inte hur du tänker. Hur kan det vara försvarbart att lägga 20-30 papp på en M42 för att få samma effekt som en M50, men med mindre vridkurva?

61 Inlägg
13 november 2012
#17
tenkte fel ang m20, så din profilbild så tenkte e30.

men iallfall om du læser tråden jag lænkade så køra han ifrån 328or me sin trimmade is o han har då inte lagt många kr før det. och har aldrig sagt jag ska køra org 1,8 men derimot dieselvev o borr = 2,1liter och i och med att m50 væger 1/3 mer så førlorar man ju både i vikt och viktførdelning vilket ær viktigt før men del då min motor kommer sitta i en 1602a och kommer garantert få både s38or o s50 att svettas vældigt då jag kommer ha ca  240hk/950kg (fulltankad me førare o fullbur.

man får tycka va fan man vill ang 4or o 6or, har sugtrimmat både m10 m42 m20 och m50 och de som har varit absolut roligaste motorn och mest konomiska att trimma har helt klart varit m42an.


866 Inlägg
13 november 2012
#18
Jag kan kontra med att det är frågan om vad man är ute efter och vilken vikt/utväxling/CWvärde -----!
En 4 cylindrig motor har altid en lägre rörlig massa och även mindre inre frition en en 6 cylindtig motor dock så jobbar den 1 gång mer per varv en 4,an. Så en 4,a har övertaget i en bil med låg vikt. lågt luftmotstånd och med en lätt transmission då den kommer fortare upp till max effekt då den slipper axelerera en högre rörlig intern massa.
En 6 cylindrig motor har något högre vrid men får jobba mot en högre massa så vid låga varvtalsökningar så har den en fördel. Så En Banbil på 1000kg eller mindre och med en tätstegad 6växlad låda så är  4,a ett bättre val
Och en 6 cylindrig typ drifting, dragracing, långlopp, och så vidare. så är det att föredra. et är bara ett gemföra E30 M3 eller E36 M3 Två bilar som är olika men i vissa fall jämnbördiga i vissa fall och bättre sinns i mellan.
Sen så är det billigar med en 4,a att optimera och lättare en en 6 cylindrig motor då fyllnadsgraden kan vara något lägre för att uppnå ett vist vrid.

61 Inlägg
13 november 2012
#19
avslutar diskussionen med de dær vettiga inlægget tycker jag. orkar inte diskutera. alla tycker olika.


379 Inlägg
14 november 2012
#20
tekniknissen1 skrev:
Jag kan kontra med att det är frågan om vad man är ute efter och vilken vikt/utväxling/CWvärde -----!
En 4 cylindrig motor har altid en lägre rörlig massa och även mindre inre fiction en en 6 cylindtig motor dock så jobbar den 1 gång mer per varv en 4,an. Så en 4,a har övertaget i en bil med låg vikt. lågt luftmotstånd och med en lätt transmission då den kommer fortare upp till max effekt då den slipper axelerera en högre rörlig intern massa.
En 6 cylindrig motor har något högre vrid men får jobba mot en högre massa så vid låga varvtalsökningar så har den en fördel. Så En Banbil på 1000kg eller mindre och med en tätstegad 6växlad låda så är  4,a ett bättre val
Och en 6 cylindrig typ drifting, dragracing, långlopp, och så vidare. så är det att föredra. et är bara ett gemföra E30 M3 eller E36 M3 Två bilar som är olika men i vissa fall jämnbördiga i vissa fall och bättre sinns i mellan.
Sen så är det billigar med en 4,a att optimera och lättare en en 6 cylindrig motor då fyllnadsgraden kan vara något lägre för att uppnå ett vist vrid.

Ja de handlar väl om hur mycket effekt man behöver kontra vikten.
Ja so du säger, men tröghetsmomentet och den inre friktionen tror jag dock är försumbart liten. De 2 extra expantionerna per varv kompenserar upp de lilla ökade tröghetsmomentet. Tröghetsmomentet kan man även mer eller mindre välja själv genom att lägga svänghjulet, på 6an klarar man sig med ett mycket lätt tack vare 120graders vinkeln och får ändå stabil gång och bra bottenvrid.

Säger inte att M42an är en dålig motor, tvärt om! Kommer köra M60b40 i mina bilar framöver som iprincip är 2st m42 ihopbultade tongue


Sök