Tja..
Sorry för att uppdateringarna varit lite dåliga på senaste. Har hänt saker i garaget men när man kommer hem om dagarna är orken slut eller så står annat på schemat.
Nåväl, berättar vad som hänt med bildtexterna!
La lite tid på att måla lite saker, däribland toppen.
Tog med toppen hem då jag tänkte slipa ventilerna och så här hemma och hålla tjejen lite sällskap. Nytta med nöje. Eller nöje med nöje kanske det blir.
Även insuget fick sig en släng färg. Kommer troligtvis inte att använda detta ändå, men det visste jag inte då.
Va uppe hos brorsan och gjorde lite fynd. Staget är till krängningshämmarn. Tyckte det kunde vara bra med ett helt sådant! Träratten är riktigt fräsch, jag gillar den skarpt. Blir det någon gång rensad inredning och bur, stolar och bälten i bilen ska jag min själ köra med träratten bara för att det är ballt! Haters gonna hate..
I helgen som var la jag den mesta tiden på att plocka det allra sista från 124an. Valde då att tippa över bilen lite på sidan. Givetvis är inte sopkvasten enda säkerheten!! Den karossen åker till skrot imorgon hoppas jag.
Detta är ju helt klart det roligaste på länge. Spisen är på plats! Var lite jobb med att hitta alla delar jag behövde. Som jag skrivit tidigare så fick jag ju leta fram andra motorfästen, och när jag väl fått de så visade det sig att tråget är lite annorlunda jämfört med det som satt på brorsans 24v. Så letandet började efter ett tråg, långt innan julhelgen. Fick ett för 1,5 vecka sedan, men när det väl var bytt och oljepickupen fick sig en lätt modd så gick det fritt. Riktigt gött!
Har även tjackat 4-kolvs bromsok från Merca ML AMG som är provmonterat. Med lite distans så passar oken direkt på originalfäste. Skivorna kommer bytas till 330 mm.
Nästa steg då? Ventilerna ska slipas in i toppen och tätningarna ska bytas. Sen är väl nästa grej att lyfta dit toppen igen och påbörja ihopmontering av allt. Har även bestämt att jag kommer satsa på att bygga grenrör, intercooler och insug på en gång. Meningen med att köra med original grenrör och insug var ju att jag skulle hinna köra med bilen nåt på isen, men för det första tvivlar jag på att det blir någon åkbar is här, och skulle det bli så tror jag knappast att det är nyttigt att köra ut på isen med helt ny toppackning och dryga 2 kilo i laddtryck bland det första man gör..
Tänkte visa denna också. Letade lite efter flänsar till insuget, men jag hittade inga. Så satte mig en kväll och ritade egna, har lämnat ritningen till en kompis som skär ut detmed laser åt mig i rostfritt.
Varför rostfritt? Jo, jag kommer bygga plenumet i rostfritt, för då kan jag svetsa det själv och slipper lämna iväg något i aluminium på svetsning. Roligt att kunna göra allt själv tycker jag.