3225
Sök

Forskare: Ge gratis körkort vid 25

German Engineering
9 083 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
Det är skillnad på olika förare angående mognad men detta förslag finns bara för att de flesta olyckor som sker på kvällar och helger orsakas av unga under 20. Samtidigt har vi en åldersgräns som gör att vi blir myndiga och då får ta körkort, dvs 18 år roll Skrattretande förslag...

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 412 Inlägg
2 november 2012
Det lär ju inte underlätta för folk under 25 att få ett jobb direkt.
Väldigt tråkigt sett till övrigt också.

Sedan skulle väl antalet olyckor för folk över 25 öka eftersom dom då inte har erfarenhet sedan dom kanske var runt 18.
Senast redigerat av OpelP1 (2 november 2012)

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
2 november 2012
CarpeDiem skrev:
Det är skillnad på olika förare angående mognad men detta förslag finns bara för att de flesta olyckor som sker på kvällar och helger orsakas av unga under 20. Samtidigt har vi en åldersgräns som gör att vi blir myndiga och då får ta körkort, dvs 18 år roll Skrattretande förslag...

"bara för att de flesta olyckor som sker på kvällar och helger"
Är det så bara då?
Jag håller med om att det är ett knepigt förslag och att det inte är genomförbart, men det är en sanning att väldigt få, speciellt män, är mogna nog för trafik när dom är 18. Tyvärr. Förslaget väcker debatt, och det behövs i detta ämne.

/Mattias

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 november 2012
Myndighetsgränsen på 18 har inget att säga till om i frågan. Jämför med åldersgränsen på bolaget.
Rent samhällsekonomiskt bör det vara omöjligt just med tanke på arbetsfrågan. Redan idag är det svårt att få arbete i den åldern och ett körkort är en av de saker som kan hjälpa. Sedan kan man ju fundera på denna evigt pågående förskjutningen av vuxenlivet. Rent historiskt är det redan patetiskt hur den normale 20 åringen lever idag: slackern som bor hemma, inget jobb, curlad av morsan, uppkopplad på LAN hela natten drickandes red bull och vodka eller pepsi max. Vad är nästa steg? Förlänga grundskolan till 18 årsåldern och därefter gymnasium till 25?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 november 2012
Det är inte rimligt att bara höja körkortsåldern, då skapar man en situation där folk anses som vuxna men inte tillåts komma in i samhället ordentligt eftersom de inte får tillgång till bil. Ett limbo för unga, och lokaltrafik är inget svar eftersom det inte fungerar utanför storstan och knappt där heller.

Samtidigt ligger det en hel del i det som sägs, och det gäller unga män som sladdar runt lika väl som unga damer med mobilen i ena handen och en stor osäkerhet inför bilkörning i den andra för att ta två stereotyper. Och observera: Jag påstår absolut inte att kvinnor kör sämre än män utan är tvärt om övertygad att en bra förare inte beror på kön, det här var endast två stereotyper.

Det har förekommit ett flertal allvarliga olyckor med dödlig utgång på senare tid där unga förare (Ok, ofta unga män) med brist på omdöme varit vållande. Nu senast en fyrhjulsdriven BMW rollad mattsvart med gröna fälgar, körandes i nysnö, som körde ner en familj och tog livet av en. Glöm inte heller olyckan där en Subaru körandes i mycket hög fart på väg från ett "streetrace" klippte en Volvo i sidan med flera omkomna som resultat.

Två olyckor bland flera andra, och för att det inte skall bli en diskussion inriktad på endast männen avled två unga i en krock med en polisbil nyligen efter att bilen fått sladd på en raksträcka och kommit över i mötande körfält så polisbilen träffade dem i sidan. Olycksbilen framfördes av en kvinna i 25års åldern.

Insikt, omdöme och riskmedvetenhet finns hos ytterst få om några unga förare i den omfattning som behövs och det är ett stort problem. Men att endast förbjuda dem som förare är knappast lösningen.
Senast redigerat av Rquired (2 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
2 november 2012
Samt, vem fan vill betala för någon annans körkort?
Jag vill verkligen inte betala för att någon sate ska få sitt jävla körkort gratis, jag betalar hellre skatten på bilen för att vägarna ska bli bra! Jag skiter fullständigt i om Mats 25 år har körkort eller ej.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 534 Inlägg
2 november 2012
Thunderbird88 skrev:
Jag vill verkligen inte betala för att någon sate ska få sitt jävla körkort gratis, jag betalar hellre skatten på bilen för att vägarna ska bli bra! Jag skiter fullständigt i om Mats 25 år har körkort eller ej.

Det vettigaste argumentet hittills

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
2 november 2012
Det här förslaget kommer aldrig att gå igenom...

1 798 Inlägg
2 november 2012
Thunderbird88 skrev:

Mycket bra sagt ska man ha körkort så ska man fan betala för de själv betalar så mkt skattepengar till annat idag iallafall. Sen skulle ju de betyda att vem fan som helst kunde få körkort o vissa ska verkligen inte ha de

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 november 2012
fredde85 skrev:
Thunderbird88 skrev:

Mycket bra sagt ska man ha körkort så ska man fan betala för de själv betalar så mkt skattepengar till annat idag iallafall. Sen skulle ju de betyda att vem fan som helst kunde få körkort o vissa ska verkligen inte ha de

Jag tror iofs att det fortfarande kommer ske ett förarprov innan man får sitt körkort...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 146 Inlägg
2 november 2012
blir det gratis för körskolan då? me  skulle inte tro det va?
gratis lektioner gratis uppkörning teorin haltbanan osv...

Trucker
2 710 Inlägg
2 november 2012
Dom flesta singelolyckorna som sker är äldre förare, varför inte istället införa test vid 65 eller 70 års åldern? smile

Fart missbrukare

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
2 november 2012
trippelturbo skrev:
Dom flesta singelolyckorna som sker är äldre förare, varför inte istället införa test vid 65 eller 70 års åldern? smile

Varför blandar du in singelolyckor i det här? Om en gubbe kör in i en stolpe är det inte hela världen...

/Mattias

10 163 Inlägg
2 november 2012
Alla som tar körkort vid 18års åldern har 7 års erfarenhet med sig i ryggen vid 25. Ska man istället göra så att man är 32 innan man får samma erfarenhet detta låter ju himlans dumt om jag får säga det själv.

Det enda man kommer göra är att skjuta upp åldern då folk börjar få lite erfarenhet i ryggen. Mognad kommer med erfarenhet. Om vi tar en 25 åring som nyss tagit körkortet eller en 25 åring som har 7 års erfarenhet. Av dessa två är ju han/hon som haft körkortet i 7år en betydligt mer erfaren förare och mognad kommer med erfarenhet. Detta tror jag alla kan hålla med om eller hur.

I slutändan så är blire ju lika dant bara att man fått vänta längre. En 25 åring som hamnat i diket är alltså bätre än en 18 åring eller hur eller vänta nu?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Pim_Pim
2 november 2012
Mycket genomtänkt och bra förslag.
Eller ?

volvoraggare
4 776 Inlägg
2 november 2012
vansinne för fasen man är inte mer mogen att köra bil för att man är 25 än om man är 18 nåväl kanske man växt i från barnfasonerna och slutar sladda runt  inne bland hundar katter gubbar kärringar och ungar

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 534 Inlägg
2 november 2012
trippelturbo skrev:

DET HÄR skulle jag kunna betala någon krona extra för i skatt, att få bort alla äldre olämpliga förare som är rena trafikfaran och borde ha färdtjänst...

volvoraggare
4 776 Inlägg
2 november 2012
jetta16v skrev:
trippelturbo skrev:

DET HÄR skulle jag kunna betala någon krona extra för i skatt, att få bort alla äldre olämpliga förare som är rena trafikfaran och borde ha färdtjänst...

samma här

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 213 Inlägg
2 november 2012
Media har redan frågat partierna om detta, dom sa nej till förslaget då det skulle bli mycket svårare att få jobb, t.ex ungdomsarbetslösheten är redan hög idag.

I många jobb så måste man ha körkort, t.ex hantverkare. Eller för att kunna ta sig till jobbet, då kollektivtrafiken är dålig i detta land.

Körkort är ingen rättighet att ha, bara för dom som har råd att ta kortet!

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 november 2012
tror inte de spelar så stor roll, har man en ny leksak leker man med den. i alla fall dom både unga å äldre karlar jag känner. tror en 25åring med nyblivet körkort skulle leka nästan precis lika mycke som en 18åring.

bättre dom haft lite banor folk kan å får sladda på lagligt, ett bra ställe att träna å köra av sig på så slipper folket en del av de på vägarna.  tror även tjejer skulle fått sig lite mer sladdträning då dom flesta jag vet bara skricker vi välter å släpper ratten så fort de börjar gå brett.

Jag tror även obligatoriskt syntest var 3-4år för alla skulle vara bra.
Senast redigerat av Xuri (2 november 2012)

Sök