Det är inte rimligt att bara höja körkortsåldern, då skapar man en situation där folk anses som vuxna men inte tillåts komma in i samhället ordentligt eftersom de inte får tillgång till bil. Ett limbo för unga, och lokaltrafik är inget svar eftersom det inte fungerar utanför storstan och knappt där heller.
Samtidigt ligger det en hel del i det som sägs, och det gäller unga män som sladdar runt lika väl som unga damer med mobilen i ena handen och en stor osäkerhet inför bilkörning i den andra för att ta två stereotyper. Och observera: Jag påstår absolut inte att kvinnor kör sämre än män utan är tvärt om övertygad att en bra förare inte beror på kön, det här var endast två stereotyper.
Det har förekommit ett flertal allvarliga olyckor med dödlig utgång på senare tid där unga förare (Ok, ofta unga män) med brist på omdöme varit vållande. Nu senast en fyrhjulsdriven BMW rollad mattsvart med gröna fälgar, körandes i nysnö, som körde ner en familj och tog livet av en. Glöm inte heller olyckan där en Subaru körandes i mycket hög fart på väg från ett "streetrace" klippte en Volvo i sidan med flera omkomna som resultat.
Två olyckor bland flera andra, och för att det inte skall bli en diskussion inriktad på endast männen avled två unga i en krock med en polisbil nyligen efter att bilen fått sladd på en raksträcka och kommit över i mötande körfält så polisbilen träffade dem i sidan. Olycksbilen framfördes av en kvinna i 25års åldern.
Insikt, omdöme och riskmedvetenhet finns hos ytterst få om några unga förare i den omfattning som behövs och det är ett stort problem. Men att endast förbjuda dem som förare är knappast lösningen.
Senast redigerat av Rquired (2 november 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.