3690
Sök

Volvo 940 ltt trimtips?

89 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#1
Hej

Har köpt mig en 940 ltt. Vill ha lite mer tryck i den och undrar vad ni rekommenderar att göra på bilen för att den ska få fler hk utan att lägga ner en förmögenhet?

Vet ju att man kan köpa en ställbar westegate? Var såfall?

Hade varit snällt med lite tips!.

Forummoderator
26 351 Inlägg
3 november 2012
#2
Köp en trycklocka till en ftt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

89 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#3

Skåning
739 Inlägg
3 november 2012
#4
Sätt en t-koppling eller två ut i det fria på wastegateslangen.
Gratis, tar fem minuter att göra och effekten det ger är svår att missa.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

89 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#5
Har hört att bilen lägger av när man gör så, delvis bilen får fel värde och dör.

Rägger
132 Inlägg
3 november 2012
#6
joacimnilsson skrev:
Hej

Har köpt mig en 940 ltt. Vill ha lite mer tryck i den och undrar vad ni rekommenderar att göra på bilen för att den ska få fler hk utan att lägga ner en förmögenhet?

Vet ju att man kan köpa en ställbar westegate? Var såfall?

Hade varit snällt med lite tips!.

jag brukar lossa wg fästet och dra ut wg:n och sättta 2st ca 5mm brickor mellan turbon och wg:n så den styvas upp funkar skitbra stabilt ladd och inga peakar

Large Cap
1 816 Inlägg
3 november 2012
#7
_swe_knutsson skrev:
joacimnilsson skrev:
Hej

Har köpt mig en 940 ltt. Vill ha lite mer tryck i den och undrar vad ni rekommenderar att göra på bilen för att den ska få fler hk utan att lägga ner en förmögenhet?

Vet ju att man kan köpa en ställbar westegate? Var såfall?

Hade varit snällt med lite tips!.

jag brukar lossa wg fästet och dra ut wg:n och sättta 2st ca 5mm brickor mellan turbon och wg:n så den styvas upp funkar skitbra stabilt ladd och inga peakar

+1
Gjorde så på min ltt i början och vill minnas att jag hade tre stycken brickor (tre på varje bult) och fick ett stadigt ladd på 0,6 vilket är fulltryckarens laddtryck. Fulmeck, men fungerar kanon!

Vet inte vad en förmögenhet är för dig joacimnilsson, men jag hade följande set-up på min ltt och den gick jämt med en Audi S6 2.2T från 50 km/h och uppåt...
* Chip, öppet filter och ställbar tryckklocka (1 bar) från BSR
* 3" från turbon med "racekatalysator" och en ljuddämpare

Dock så hängde inte kopplingen med utan började slira så för att detta ska lira bra så lär du fixa en Sachs -712 tryckplatta. Den hänger med upp till ca 500 nm med org. lamell. (Byt lamell, urtramp- och centrumlager när du endå har ner lådan).

Rägger
132 Inlägg
3 november 2012
#8
Westergren skrev:
_swe_knutsson skrev:
joacimnilsson skrev:
Hej

Har köpt mig en 940 ltt. Vill ha lite mer tryck i den och undrar vad ni rekommenderar att göra på bilen för att den ska få fler hk utan att lägga ner en förmögenhet?

Vet ju att man kan köpa en ställbar westegate? Var såfall?

Hade varit snällt med lite tips!.

jag brukar lossa wg fästet och dra ut wg:n och sättta 2st ca 5mm brickor mellan turbon och wg:n så den styvas upp funkar skitbra stabilt ladd och inga peakar

+1
Gjorde så på min ltt i början och vill minnas att jag hade tre stycken brickor (tre på varje bult) och fick ett stadigt ladd på 0,6 vilket är fulltryckarens laddtryck. Fulmeck, men fungerar kanon!

Vet inte vad en förmögenhet är för dig joacimnilsson, men jag hade följande set-up på min ltt och den gick jämt med en Audi S6 2.2T från 50 km/h och uppåt...
* Chip, öppet filter och ställbar tryckklocka (1 bar) från BSR
* 3" från turbon med "racekatalysator" och en ljuddämpare

Dock så hängde inte kopplingen med utan började slira så för att detta ska lira bra så lär du fixa en Sachs -712 tryckplatta. Den hänger med upp till ca 500 nm med org. lamell. (Byt lamell, urtramp- och centrumlager när du endå har ner lådan).

jag menar ju givetvis 5mm på varje bult annars kan det ju gå illa:P

det är fan inget fulmeck med det! mycket seriösare än att pysa iaf där kan ju laddet skena typ 0.5 innan det lägger sig stabilt!!

Large Cap
1 816 Inlägg
3 november 2012
#9
_swe_knutsson skrev:
Westergren skrev:
_swe_knutsson skrev:

jag brukar lossa wg fästet och dra ut wg:n och sättta 2st ca 5mm brickor mellan turbon och wg:n så den styvas upp funkar skitbra stabilt ladd och inga peakar

+1
Gjorde så på min ltt i början och vill minnas att jag hade tre stycken brickor (tre på varje bult) och fick ett stadigt ladd på 0,6 vilket är fulltryckarens laddtryck. Fulmeck, men fungerar kanon!

Vet inte vad en förmögenhet är för dig joacimnilsson, men jag hade följande set-up på min ltt och den gick jämt med en Audi S6 2.2T från 50 km/h och uppåt...
* Chip, öppet filter och ställbar tryckklocka (1 bar) från BSR
* 3" från turbon med "racekatalysator" och en ljuddämpare

Dock så hängde inte kopplingen med utan började slira så för att detta ska lira bra så lär du fixa en Sachs -712 tryckplatta. Den hänger med upp till ca 500 nm med org. lamell. (Byt lamell, urtramp- och centrumlager när du endå har ner lådan).

jag menar ju givetvis 5mm på varje bult annars kan det ju gå illa:P

det är fan inget fulmeck med det! mycket seriösare än att pysa iaf där kan ju laddet skena typ 0.5 innan det lägger sig stabilt!!

Ja, pysa/dra WG-slangen/sätta t-kors är verkligen inte att rekommendera smile

Rägger
132 Inlägg
3 november 2012
#10
Westergren skrev:
_swe_knutsson skrev:
Westergren skrev:

+1
Gjorde så på min ltt i början och vill minnas att jag hade tre stycken brickor (tre på varje bult) och fick ett stadigt ladd på 0,6 vilket är fulltryckarens laddtryck. Fulmeck, men fungerar kanon!

Vet inte vad en förmögenhet är för dig joacimnilsson, men jag hade följande set-up på min ltt och den gick jämt med en Audi S6 2.2T från 50 km/h och uppåt...
* Chip, öppet filter och ställbar tryckklocka (1 bar) från BSR
* 3" från turbon med "racekatalysator" och en ljuddämpare

Dock så hängde inte kopplingen med utan började slira så för att detta ska lira bra så lär du fixa en Sachs -712 tryckplatta. Den hänger med upp till ca 500 nm med org. lamell. (Byt lamell, urtramp- och centrumlager när du endå har ner lådan).

jag menar ju givetvis 5mm på varje bult annars kan det ju gå illa:P

det är fan inget fulmeck med det! mycket seriösare än att pysa iaf där kan ju laddet skena typ 0.5 innan det lägger sig stabilt!!

Ja, pysa/dra WG-slangen/sätta t-kors är verkligen inte att rekommendera smile

nej fyfan för såna som gör de!:p

Refined
1 770 Inlägg
3 november 2012
#11
_swe_knutsson skrev:
joacimnilsson skrev:
Hej

Har köpt mig en 940 ltt. Vill ha lite mer tryck i den och undrar vad ni rekommenderar att göra på bilen för att den ska få fler hk utan att lägga ner en förmögenhet?

Vet ju att man kan köpa en ställbar westegate? Var såfall?

Hade varit snällt med lite tips!.

jag brukar lossa wg fästet och dra ut wg:n och sättta 2st ca 5mm brickor mellan turbon och wg:n så den styvas upp funkar skitbra stabilt ladd och inga peakar

Menar du att du har en 5mm bricka på varje bult eller att du har två brickor på varje bult, alltså 10mm styck?

Rägger
132 Inlägg
3 november 2012
#12
Zwudda skrev:
_swe_knutsson skrev:
joacimnilsson skrev:
Hej

Har köpt mig en 940 ltt. Vill ha lite mer tryck i den och undrar vad ni rekommenderar att göra på bilen för att den ska få fler hk utan att lägga ner en förmögenhet?

Vet ju att man kan köpa en ställbar westegate? Var såfall?

Hade varit snällt med lite tips!.

jag brukar lossa wg fästet och dra ut wg:n och sättta 2st ca 5mm brickor mellan turbon och wg:n så den styvas upp funkar skitbra stabilt ladd och inga peakar

Menar du att du har en 5mm bricka på varje bult eller att du har två brickor på varje bult, alltså 10mm styck?

5mm per bult:p

89 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#13
Kan ju lägga lita pengar på det. Är denna http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940 något att köpa`?

Large Cap
1 816 Inlägg
3 november 2012
#14
joacimnilsson skrev:
Kan ju lägga lita pengar på det. Är denna http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940 något att köpa`?

+ ett chip, annars är det ingen idé då det är riskabelt att ladda mer än 0.6 bar med org.chip.
Är du inte sugen på chip så kan du lika gärna använda dig utav brickor som det står längre upp så spar du pengar!

7 100 Inlägg
3 november 2012
#15
ja borrade hål i min t-koppling ja.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

89 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#16
Är sugen på chip, någon du rekommenderar som säljer sådana chip?

Pim_Pim
3 november 2012
#17
Vikingchip är ett säkert kort.

Large Cap
1 816 Inlägg
3 november 2012
#18
joacimnilsson skrev:
Är sugen på chip, någon du rekommenderar som säljer sådana chip?

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tri … 0-ltt.html
+
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tri … turbo.html
(eller den som du själv länkade)

249 Inlägg
3 november 2012
#19
På min ltt körde jag med 2 st m10 muttrar en på varje bult ladda runt 1 bar med org chip utan spik


Rägger
132 Inlägg
4 november 2012
#20
joacimnilsson skrev:
Är sugen på chip, någon du rekommenderar som säljer sådana chip?

finns en snubbe i göteborg som säljer chip på blocket han heter lundahl

jag och 2 kompisar har köpt av honom och varit väldigt nöjda!


Sök