3350
Sök

Köpråd rolig, driftsäker, bränslesnål pendlarbil Max 40 000 kr

34 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#1
Jag kör 13 mil om dagen och behöver en vettig pendlarbil. Min Mazda 626 orkade bara till 25 000 mil och nu tänkte jag prova annat driftsäkert märke. Hur är det med Nissan, Hyundai, Mitshubishi och Kia? Ligger de steget efter Mazda och Toyota? Skoda Fabia och Octavia kan de vara något? Andra tips? Har familj så är det kombi är det ett plus. Prioriterar komfort och krocksäkerhet före bensinförbrukning även om maxgräns där får ligga på 0,8 l/mil.

1 754 Inlägg
4 november 2012
#2
Om jag skulle köra 13 MIL om dagen skulle jag vilja ha något bekvämt, som inte bullrar, då försvinner alla halvkombimodeller (av min erfarenhet i alla fall).

Jag kan inget om allt.

34 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#3
Holiace skrev:
Om jag skulle köra 13 MIL om dagen skulle jag vilja ha något bekvämt, som inte bullrar, då försvinner alla halvkombimodeller (av min erfarenhet i alla fall).

Jo, en poäng där.

847 Inlägg
4 november 2012
#4
Skoda tycker jag är mycket bil för pengarna. Octavian jag kör fick jag för 59k. En polare köpte en A4:a kombi 06 med samma motor fast den hade gått 4000mil mer än min för 90k. Samma bil i princip men betydligt högre prislapp.


785 Inlägg
4 november 2012
#5
Snålast är ju en Lupo 3L, men tror inte man orkar pendla så långt med den.

Its not the fart that kills, its the smell...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 november 2012
#6
Med rätt skötsel sedan bilen är ny klarar de flesta moderna bilar 35-40.000mil åtminstone utan problem. Vilket märke man skall ha är en smakfråga, jag tycker bra om BMW och upplever dem som roliga och mycket stadiga vägvagnar. Ta en titt efter en 3-serie E46, t.ex en 318i alternativt om du räknar på i fall en diesel lönar sig (320d).

Bra bilar, min far kör också mycket (Mindre idag) och for 40.000mil med en sådan 325i Touring på drygt fem-sex år och det klarade den utan problem. Den kändes inte ens sliten när den såldes och rullar än idag, endast lite slitdelar byttes.

Kvalité lönar sig på bilar det är min erfarenhet, sedan kommer du märka att det finns vitt skilda åsikter om vilka bilar som håller hög kvalité. Jag ger en hint mot BMW och Mercedes, och skiter (ursäkta språket) fullständigt i om det finns bilar med exempelvis bättre rostskydd för det är rätt oväsentligt jämfört med driftsäkerhet, men kommer kanske bli motsagd. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

34 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#7
Rquired skrev:
Med rätt skötsel sedan bilen är ny klarar de flesta moderna bilar 35-40.000mil åtminstone utan problem. Vilket märke man skall ha är en smakfråga, jag tycker bra om BMW och upplever dem som roliga och mycket stadiga vägvagnar. Ta en titt efter en 3-serie E46, t.ex en 318i alternativt om du räknar på i fall en diesel lönar sig (320d).

Bra bilar, min far kör också mycket (Mindre idag) och for 40.000mil med en sådan 325i Touring på drygt fem-sex år och det klarade den utan problem. Den kändes inte ens sliten när den såldes och rullar än idag, endast lite slitdelar byttes.

Kvalité lönar sig på bilar det är min erfarenhet, sedan kommer du märka att det finns vitt skilda åsikter om vilka bilar som håller hög kvalité. Jag ger en hint mot BMW och Mercedes, och skiter (ursäkta språket) fullständigt i om det finns bilar med exempelvis bättre rostskydd för det är rätt oväsentligt jämfört med driftsäkerhet, men kommer kanske bli motsagd. smile

Jag resonerade så efter min Mazdas sönderfall och köpte en underbar BMW 523. Den är fortfarande underbar så länge den inte är sönder och det är alltid något och jag har lagt multom i reprarionskostnader. Därmed inte sagt att alla BMW:s är sådana tråkmånsar, men jag är bränd.

Garaget vän, igen.
5 687 Inlägg
4 november 2012
#8
Nissan Sunny (N13) 1,6 slx 1990
Förbaskad billig och vettig bil.

Billigt i inköp: 4-8000:-
Skatt:  Ca.        1200:-
Drift: 200:- i bensin ca. (35 mil)

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 november 2012
#9
museo12 skrev:
Rquired skrev:
Med rätt skötsel sedan bilen är ny klarar de flesta moderna bilar 35-40.000mil åtminstone utan problem. Vilket märke man skall ha är en smakfråga, jag tycker bra om BMW och upplever dem som roliga och mycket stadiga vägvagnar. Ta en titt efter en 3-serie E46, t.ex en 318i alternativt om du räknar på i fall en diesel lönar sig (320d).

Bra bilar, min far kör också mycket (Mindre idag) och for 40.000mil med en sådan 325i Touring på drygt fem-sex år och det klarade den utan problem. Den kändes inte ens sliten när den såldes och rullar än idag, endast lite slitdelar byttes.

Kvalité lönar sig på bilar det är min erfarenhet, sedan kommer du märka att det finns vitt skilda åsikter om vilka bilar som håller hög kvalité. Jag ger en hint mot BMW och Mercedes, och skiter (ursäkta språket) fullständigt i om det finns bilar med exempelvis bättre rostskydd för det är rätt oväsentligt jämfört med driftsäkerhet, men kommer kanske bli motsagd. smile

Jag resonerade så efter min Mazdas sönderfall och köpte en underbar BMW 523. Den är fortfarande underbar så länge den inte är sönder och det är alltid något och jag har lagt multom i reprarionskostnader. Därmed inte sagt att alla BMW:s är sådana tråkmånsar, men jag är bränd.

Usch tråkigt när det blir så, kul att du tycker om bilen åtminstone!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
5 november 2012
#10
Neos34 skrev:
Nissan Sunny (N13) 1,6 slx 1990
Förbaskad billig och vettig bil.

Billigt i inköp: 4-8000:-
Skatt:  Ca.        1200:-
Drift: 200:- i bensin ca. (35 mil)

Och ingen säkerhet.

4 637 Inlägg
5 november 2012
#11
Hade kikat på något japanskt, driftsäket som inget annat och att hitta en jävligt bra, snål och säker bil för under 40 000 är inget svårt. Undvik Mitsubishi med GDI-motorn bara (satt även i vissa Volvo). Kia har en bit kvar än idag tills de är i japankvalitet så en Kia för 40 000 är inte det bästa även fast det säkert funkar.

Vill du ha så säker bil som möjligt för under 40 000, Saab.
Senast redigerat av Navkapsel (5 november 2012)

4 162 Inlägg
5 november 2012
#12
Navkapsel skrev:
Hade kikat på något japanskt, driftsäket som inget annat och att hitta en jävligt bra, snål och säker bil för under 40 000 är inget svårt. Undvik Mitsubishi med GDI-motorn bara (satt även i vissa Volvo). Kia har en bit kvar än idag tills de är i japankvalitet så en Kia för 40 000 är inte det bästa även fast det säkert funkar.

Vill du ha så säker bil som möjligt för under 40 000, Saab.

Kan bara hålla med Saab är sjukt mycket bil för pengarna nu och dom är krocksäkra.

Jag skulle nog ha satsat på en lite udda bil istället dock. En bmw 7 serie är nog inte fel när man kör 13 mil om dagen. Vet inte vad dom drar riktigt men skulle tro att man kan köra en sån under litern utan problem iaf.


34 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#13
Valet står mellan 2004 Saab 9 5 2,3 15 000 mil
Och Hyundai Sonata 2004. 2,0 12 000 mil

Saaben är så klart körgladare och håller högre kvalité, men
jag är rädd för en massa lagningar, som jag redan haft på BMW:n Saaben är också 15 000 dyrare.
Hyundai brukar vara driftsäkert och är också bättre än
snittet på bilbesiktningen.

Resonerar jag rätt?

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 november 2012
#14
Lite äldre bilar är tyvärr ibland lotto. Det kan vara en god idé att skaffa sig en uppfattning om ägaren snarare än om modellen. Är det en bil som verkar skötts om, kan man tänka sig att den körts hårt? Klassiska fel ska man såklart titta efter på respektive modell och även jämföra dyrare reparationer som man kanske inte kan göra själv som ändå kan förväntas komma. Kamrem, spindelleder, kopplingsbyte etc.

Jag tycker det låter konstigt att BMWn kostat så mycket att reparera? De är ju kända för sin driftsäkerhet och även billiga reparationer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

34 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#15
caromania skrev:
Lite äldre bilar är tyvärr ibland lotto. Det kan vara en god idé att skaffa sig en uppfattning om ägaren snarare än om modellen. Är det en bil som verkar skötts om, kan man tänka sig att den körts hårt? Klassiska fel ska man såklart titta efter på respektive modell och även jämföra dyrare reparationer som man kanske inte kan göra själv som ändå kan förväntas komma. Kamrem, spindelleder, kopplingsbyte etc.

Jag tycker det låter konstigt att BMWn kostat så mycket att reparera? De är ju kända för sin driftsäkerhet och även billiga reparationer.

Ja, jag är också förvånad över BMW:s reparationer. Har säkert fått ett måndagsex. Annars en fantastisk bil.
Hyundain har haft tre ägare varav senaste ägaren är bilaffären.
Saaben sex ägare.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
10 november 2012
#16
caromania skrev:
Lite äldre bilar är tyvärr ibland lotto. Det kan vara en god idé att skaffa sig en uppfattning om ägaren snarare än om modellen. Är det en bil som verkar skötts om, kan man tänka sig att den körts hårt? Klassiska fel ska man såklart titta efter på respektive modell och även jämföra dyrare reparationer som man kanske inte kan göra själv som ändå kan förväntas komma. Kamrem, spindelleder, kopplingsbyte etc.

Jag tycker det låter konstigt att BMWn kostat så mycket att reparera? De är ju kända för sin driftsäkerhet och även billiga reparationer.

Att BMW skulle vara så överdrivet billiga att reparera är naturligtvis en myt. Dock är de inte märkvärdigt dyra heller, utan håller snarare en medelnivå när det handlar om reparationskostnader.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Evildan
10 november 2012
#17
museo12 skrev:
Valet står mellan 2004 Saab 9 5 2,3 15 000 mil
Och Hyundai Sonata 2004. 2,0 12 000 mil

Saaben är så klart körgladare och håller högre kvalité, men
jag är rädd för en massa lagningar, som jag redan haft på BMW:n Saaben är också 15 000 dyrare.
Hyundai brukar vara driftsäkert och är också bättre än
snittet på bilbesiktningen.

Resonerar jag rätt?

Av de tu skulle jag föredra Sonatan.
Generellt problemfria bilar.

1 412 Inlägg
10 november 2012
#18
caromania skrev:
Lite äldre bilar är tyvärr ibland lotto. Det kan vara en god idé att skaffa sig en uppfattning om ägaren snarare än om modellen. Är det en bil som verkar skötts om, kan man tänka sig att den körts hårt? Klassiska fel ska man såklart titta efter på respektive modell och även jämföra dyrare reparationer som man kanske inte kan göra själv som ändå kan förväntas komma. Kamrem, spindelleder, kopplingsbyte etc.

Jag tycker det låter konstigt att BMWn kostat så mycket att reparera? De är ju kända för sin driftsäkerhet och även billiga reparationer.

Du tycker det va? big_smile

huh?
10 427 Inlägg
10 november 2012
#19
Navkapsel skrev:
Undvik Mitsubishi med GDI-motorn bara (satt även i vissa Volvo).

Fördelen med detta är att de oftast är lite billigare i inköp. Man byta spjällhus på bilar
som börjar sota igen för mycket, kostar ca 3000-4000kr. En kompis har haft en
Galant 2,4GDI i ca 6 år och det är väl egentligen bara spjällhuset som är bytt
och har med själva motordriften att göra.

Lite exempel på till synes fräscha exemplar (båda i Skåne - skumt):

http://www.blocket.se/trelleborg/Mitsub … =6&w=3

http://www.blocket.se/landskrona/Mitsub … =6&w=3

Kan inte komma på någon annan bil från samma tid som har ballare exteriördesign wink (förutom typ AlfaRomeo GTV eller liknande).


4 637 Inlägg
10 november 2012
#20
steifan skrev:
Navkapsel skrev:
Undvik Mitsubishi med GDI-motorn bara (satt även i vissa Volvo).

Fördelen med detta är att de oftast är lite billigare i inköp. Man byta spjällhus på bilar
som börjar sota igen för mycket, kostar ca 3000-4000kr. En kompis har haft en
Galant 2,4GDI i ca 6 år och det är väl egentligen bara spjällhuset som är bytt
och har med själva motordriften att göra.

Lite exempel på till synes fräscha exemplar (båda i Skåne - skumt):

http://www.blocket.se/trelleborg/Mitsub … =6&w=3

http://www.blocket.se/landskrona/Mitsub … =6&w=3

Kan inte komma på någon annan bil från samma tid som har ballare exteriördesign wink (förutom typ AlfaRomeo GTV eller liknande).

Så enkelt alltså? smile Då kan det nog vara ett fynd.


Sök