3257
Sök

Lyckas inte byta däck. Skruvarna sitter för hårt.

3 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
Hej hej, försökte byta däck på bilen idag men skruvarna sitter för hårt, jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Jag vet inte vart vinter däcken ska sitta, spelar det någon roll vart dem sitter?

Hur ska jag få upp skruvarna, någon speciell teknik?

349 Inlägg
7 november 2012
Taiofii skrev:
Hej hej, försökte byta däck på bilen idag men skruvarna sitter för hårt, jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Jag vet inte vart vinter däcken ska sitta, spelar det någon roll vart dem sitter?

Hur ska jag få upp skruvarna, någon speciell teknik?

Hej, åk till nån verkstad som kan hjälpa dig kostar ca 150kr för ett byte så slipper du slita, eller om du känner någon med som har mutterdragare.

Ang. hur däcken ska sitta så har du oftast en pil på däcket som visar vilket håll dom ska rulla.

hoppas de löser sig!
Senast redigerat av daniilito (7 november 2012)

535 Inlägg
7 november 2012
Om ts säger att muttrarna sitter för hårt hjälper väl inte mutterdragare de har aldrig Ja varit med om iallafall. De e bara att ta i hårdare med ett fälgkors och antingen lossnar skiten eller så bryter du muttrarna eller så böjer du fälgkorset.

5 119 Inlägg
7 november 2012
Sitter hjulbultarna så hårt så åker man till en däckvärkstad så blir det deras problem och du kan känna att du får valuta för pengarna;-) annars letar du på någon med en fet mutterdragare vilket gör jobbet mycket lättare. Är man därimot fattig och envis är det bara att rota fram största dragskaftet i garagetoch det längsta röret man hittar. Kan hjälpa om man ger muttern/skruven ett par rediga smällar med storsläggan innan.
Muttermaskiner är förövrigt underbara när skruvar å muttrar sitter fast då dessa slår lös skuvar osv.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Sitter hjulbultarna så hårt så åker man till en däckvärkstad så blir det deras problem och du kan känna att du får valuta för pengarna;-) annars letar du på någon med en fet mutterdragare vilket gör jobbet mycket lättare. Är man därimot fattig och envis är det bara att rota fram största dragskaftet i garagetoch det längsta röret man hittar. Kan hjälpa om man ger muttern/skruven ett par rediga smällar med storsläggan innan.
Muttermaskiner är förövrigt underbara när skruvar å muttrar sitter fast då dessa slår lös skuvar osv.

Hahahaha aa ska göra det! big_smile

//Är lite fattig men inte envis, annars läroinriktad e jag och skulle vilja lära mig lite om min bil. Tänk om man skulle hamna i en situation där det krävs att kunan byta ett bildäck? :S
Nu gäller det väl att hitta ett starkt och hållbart rör, tongue
Senast redigerat av Taiofii (8 november 2012)

1 948 Inlägg
8 november 2012
Förvånar mig att folk tror att man kan kröka ett fälgkors samt att en mutterknack är det starkaste som finns big_smile

Gör följande, leta på ett långt rör och trä det över fälgkorset, nu har du en jääääätte lång hävarm, och så tar du i igen big_smile

Har varit med om att ha ett 2meters rör som jag fick stå och hoppa på för att det skulle släppa big_smile

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
8 november 2012
jag tar en gammal hylsa, sätter dit den på bult/mutter och slår utav bara fan med slägga. misslyckas aldrig smile

och btw, jag har krökt nya(!) fälgkors pga åtsittande bultar
Senast redigerat av Alex-s (8 november 2012)

5 119 Inlägg
9 november 2012
Alex-s skrev:
jag tar en gammal hylsa, sätter dit den på bult/mutter och slår utav bara fan med slägga. misslyckas aldrig smile

och btw, jag har krökt nya(!) fälgkors pga åtsittande bultar

Nog har man krökt fälgkors allt ända fram tills ja skaffa en riktig mutterknack;-) sen drar jag alltid hjulen med momentnyckel. Underlättar när dom ska lös då en hjulbult inte ska sitta så hårt dragen som man tror:-P
Alltid lika kul på jobbet när de kommer någon förtvivlad stackare å inte går lös hjulen sen är de bara å på med mutterknacken å brum brum och de är klart:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök