2895
Sök

Kylarvattnet kokar idag...

296 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
Om bilen börjar koka idag så fattas det glykol i kylsystemet. Är vattennivån låg så finns det troligtvis en läcka. Om bilen kokar så överge den inte. Låt motorhuven vara stängd och vänta 15 minuter. Sedan kan du köra in på närmsta mack och hälla i en liter glykol. Viktigt är att man sköljer ur flaskan och häller sista skvätten i kylaren.

Tacksam för fler tips angående kylar-strul !!

45 Inlägg
9 november 2012
Något om is i systemet och hur det kan släppa efter ett tag med hjälp av motorvärmen?
Senast redigerat av 20VQuattro (9 november 2012)

296 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
20VQuattro skrev:
Något om is i systemet och hur det kan släppa efter ett tag med hjälp av motorvärmen?

Jovisst släpper isproppen om man väntar ett tag. Fortast går det om man ger fan i att öppna motorhuven. Har man en filt så häng den över kylargrillen. Min farsa hade en jättestor fårskinnsfäll som han lade över motorhuven, så isproppen släppte på bara några minuter. cool

Tacksam för flera tips angående kylar-strul !!

1 624 Inlägg
9 november 2012
Kör inte en jetta i 120 blås i -20 till -30 grader, då fryser allt som har med kylsystem att göra ;]
Sätt istället en bit kartong framför kylaren ;]

341 Inlägg
9 november 2012
Se till att ha rätt blandat mellan glykol/vatten så fryspunkten hamnar rätt så slipper man många problem

5 127 Inlägg
9 november 2012
careau skrev:
Kör inte en jetta i 120 blås i -20 till -30 grader, då fryser allt som har med kylsystem att göra ;]

Har man rätt blandad glykol så fryser de inte fast de är en jetta

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

341 Inlägg
9 november 2012
mb_pucken skrev:
careau skrev:

Har man rätt blandad glykol så fryser de inte fast de är en jetta

Det var ungefär det jag ville säga med mitt tidigare inlägg smile

Administratör
11 937 Inlägg
9 november 2012
Tråd rensad på skräpinlägg.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Random Hero
4 047 Inlägg
9 november 2012
vad var "skräpinlägg" med cayennepeppar ? det funkar skitbra att täta läckande kyl med

Dog food lid. Backwards

Administratör
11 937 Inlägg
9 november 2012
Det snackades om ingefära, köttbullar, snus och vet inte mer var. Var det verkligen seriösa inlägg? Jag tog inte det som seriösa inlägg, men kanske är det bosse-bilmeck-tips som funkar? smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Svetsare
1 183 Inlägg
9 november 2012
lös snus funkar riktigt bra vet inte hur länge bara hehe. Men nödlösning tes man kommer hem eller nån dag tes man byter kylare är inga problem smile

(Bara fantasin sätter gränserna)

75 Inlägg
9 november 2012
Kanel är väl ett "vanligt" hemmaknep om kylarn läcker? smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 november 2012
Dom flesta av "hemmaknepen" funkar ofta tillfälligt som tätning till kylaren, men dom täpper även effektivt till värmepaketet så man får räkna med att åka utan värme oxå... Laga läckan korrekt alternativt byt det som läcker istället.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 319 Inlägg
9 november 2012
henke_99 skrev:
Dom flesta av "hemmaknepen" funkar ofta tillfälligt som tätning till kylaren, men dom täpper även effektivt till värmepaketet så man får räkna med att åka utan värme oxå... Laga läckan korrekt alternativt byt det som läcker istället.

Laga korrekt? provtryck o svetsa ? eller hur då?

_----------'

1 071 Inlägg
10 november 2012
sleepyoh skrev:
henke_99 skrev:

Laga korrekt? provtryck o svetsa ? eller hur då?

Byta kylare eller vad det nu är som läcker.
Kanel fungerar om det går läck på kylaren det fick jag konstaterat när jag körde hem en cheva van när jag precis köpt den hade även värme efter det

Onödigt inlägg^^

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
10 november 2012
Ingefära är väl den enklaste nödlösningen.  Men som sagt,det täpper till mer än hålet du vill ha tätt.  smile  Men nödlösning.  Har alltid med det när jag åker folkrace och det funkar.  Men oftast så har man inget värmepaket i de plåtlådorna

KHRacing
10 november 2012
Micoway skrev:
Om bilen börjar koka idag så fattas det glykol i kylsystemet. Är vattennivån låg så finns det troligtvis en läcka. Om bilen kokar så överge den inte. Låt motorhuven vara stängd och vänta 15 minuter. Sedan kan du köra in på närmsta mack och hälla i en liter glykol. Viktigt är att man sköljer ur flaskan och häller sista skvätten i kylaren.

Tacksam för fler tips angående kylar-strul !!

Att det fattas GLYKOL har inget som helst med att göra att en motor kan koka kylarvattnet - tänk om tänk rätt. jag kör rent vatten + en liten flaska WaterWetter på EVOn.

Vet mååånga som kör rent vatten okså.

Varför är det viktigt att man sköljer ur flaskan för att ta den sista droppen ?
Varför låta motorhuven vara stängd för, då kan man ju inte se om det lossnat
en kylarslang eller annat fel ?
Jag hade inte kört en enda meter med en motor som kokat, då är det redan försnt i de flesta fall jag vet.

Mkt konstiga råd i trådens första inlägg tycker jag minsann.   Men det kanske bara är jag ?

Trevlig helg/
................K

EDITERAT massa stavfel.
Senast redigerat av KHRacing (10 november 2012)

Random Hero
4 047 Inlägg
10 november 2012
chrizz skrev:
Det snackades om ingefära, köttbullar, snus och vet inte mer var. Var det verkligen seriösa inlägg? Jag tog inte det som seriösa inlägg, men kanske är det bosse-bilmeck-tips som funkar? smile

Ja då förstår jag ditt agerande smile en nära kompis pappa har ett åkeri, och på nåt vänster så körde han lastbil i afrika, körde på nåt djur och kylet fick ett hål i sig. Så han fick leta upp en mack, men hittade ingen, men en kock sa " jag hjälper dig, håll det här" och gav honom en kastrull och en stor burk cayennepeppar. Så dom hällde i 1-2dl cayennepeppar och höll för kastrullen i hålet. startade bilen och lät den gå varm.

Pepparn reagerade på nåt sätt med glykolen och det blev stenhårt!

En vinterbil som envisades med att koka när vi körde på isen fick en flaska julmust och 2 festisar i expansionen i brist på vatten, den kokade aldrig igen... såna historier är lite kul wink

köttbullarna och det andra vet jag dock inget om wink

Dog food lid. Backwards

716 Inlägg
10 november 2012
Kommer ihåg en del från McGyver att han fick igång en gammal jeep med skottskador på kylaren. Hålen tätade han genom att kläcka 2st lösa ägg in i kylaren och låta bilen vara på. Ägget hårdnade och tätade då tongue Vill minnas att det tydligen höll rätt bra oxå haha

Sök