BOLIN_ skrev:
Pendulum skrev:
LimpanS skrev:
Kanske borde nämna att jag hade tänkt dra ut på isarna i vinter. Är det dumt i så fall om -05 har ömtålig awd?
Jag skulle gjort de iallafall. Det är ju inte lika ömtåligt som de första generationerna AWD från Volvo.
Jag har sladdat en hel del på sjöis och på väg i vinter med min XC, alltså den första generationen cross country och än är den inte trasig...
Den är inte sämre än senare bilar...det är nästan samma grejer i drivlinan.
Det som är känsligt på de tidigare versionerna utan Haldex är viscodiffen bak.
Kör man med lite olika varvtal på hjulen fram och bak vilket det blir när man framdäcken är mer slitna så ligger viscon och smågreppar lite hela tiden och det gör att man bränner lamellerna i den och sen driver det inte.
Har man bara bra däck så är den fan roligare att gasa runt med i halt väglag då bilarna med viscodrivning bak har slungdiff och man kan lättare gasa upp dom på ställ
Det som är kass på de nyare bilarna innan 2006 är hylsan mellan vinkelväxel och växellåda.
Splinsen i den slits ut och till slut driver det inte alls, detta oavsett om det är Haldex eller ej.
Har man otur kunde även detta dra med sig vinkelväxeln.
Det man bör göra på bilar innan 06 är att byta hylsan i förebyggande syfte.
Köper man en ny hylsa idag får man den uppdaterade som satt på bilar efter 06.
Hylsan och packboxar till bytet kostar någonstans mellan 1000-1500:- vilket är en billig försäkring och inte så jävligt att byta heller.