2353
Sök

Köpråd: S60R vs Mazda6 MPS

351 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#21
Får väl uppdatera tråden.. smile

Blev varken Mazda eller Volvo!

https://www1.garaget.org/archive/82/81817/312323/312323-2952368.jpg

https://www1.garaget.org/archive/82/81817/312323/312323-2952369.jpg
Senast redigerat av LimpanS (14 november 2012)


904 Inlägg
16 november 2012
#23
Snygg skulle bara säga det att på s60R kan du chippa om AWd så den driv er 50/50 i stället

AUTOTECH S60 power

Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 november 2012
#24
Blyfot_Racing skrev:
Snygg skulle bara säga det att på s60R kan du chippa om AWd så den driv er 50/50 i stället

Det har jag svårt att tro på...länka gärna till den informationen eller företag med mjukvara till detta.

Autotech

2 763 Inlägg
16 november 2012
#25
Pendulum skrev:
LimpanS skrev:
Kanske borde nämna att jag hade tänkt dra ut på isarna i vinter. Är det dumt i så fall om -05 har ömtålig awd?

Jag skulle gjort de iallafall. Det är ju inte lika ömtåligt som de första generationerna AWD från Volvo. smile

Jag har sladdat en hel del på sjöis och på väg i vinter med min XC, alltså den första generationen cross country och än är den inte trasig...

Volvo - For Life

Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 november 2012
#26
BOLIN_ skrev:
Pendulum skrev:
LimpanS skrev:
Kanske borde nämna att jag hade tänkt dra ut på isarna i vinter. Är det dumt i så fall om -05 har ömtålig awd?

Jag skulle gjort de iallafall. Det är ju inte lika ömtåligt som de första generationerna AWD från Volvo. smile

Jag har sladdat en hel del på sjöis och på väg i vinter med min XC, alltså den första generationen cross country och än är den inte trasig...

Den är inte sämre än senare bilar...det är nästan samma grejer i drivlinan.
Det som är känsligt på de tidigare versionerna utan Haldex är viscodiffen bak.
Kör man med lite olika varvtal på hjulen fram och bak vilket det blir när man framdäcken är mer slitna så ligger viscon och smågreppar lite hela tiden och det gör att man bränner lamellerna i den och sen driver det inte.
Har man bara bra däck så är den fan roligare att gasa runt med i halt väglag då bilarna med viscodrivning bak har slungdiff och man kan lättare gasa upp dom på ställ smile

Det som är kass på de nyare bilarna innan 2006 är hylsan mellan vinkelväxel och växellåda.
Splinsen i den slits ut och till slut driver det inte alls, detta oavsett om det är Haldex eller ej.
Har man otur kunde även detta dra med sig vinkelväxeln.
Det man bör göra på bilar innan 06 är att byta hylsan i förebyggande syfte.
Köper man en ny hylsa idag får man den uppdaterade som satt på bilar efter 06.
Hylsan och packboxar till bytet kostar någonstans mellan 1000-1500:- vilket är en billig försäkring och inte så jävligt att byta heller.
Senast redigerat av Busgrabb (16 november 2012)

Autotech

Fotograf
1 319 Inlägg
16 november 2012
#27
Busgrabb skrev:
BOLIN_ skrev:
Pendulum skrev:

Jag skulle gjort de iallafall. Det är ju inte lika ömtåligt som de första generationerna AWD från Volvo. smile

Jag har sladdat en hel del på sjöis och på väg i vinter med min XC, alltså den första generationen cross country och än är den inte trasig...

Den är inte sämre än senare bilar...det är nästan samma grejer i drivlinan.
Det som är känsligt på de tidigare versionerna utan Haldex är viscodiffen bak.
Kör man med lite olika varvtal på hjulen fram och bak vilket det blir när man framdäcken är mer slitna så ligger viscon och smågreppar lite hela tiden och det gör att man bränner lamellerna i den och sen driver det inte.
Har man bara bra däck så är den fan roligare att gasa runt med i halt väglag då bilarna med viscodrivning bak har slungdiff och man kan lättare gasa upp dom på ställ smile

Det som är kass på de nyare bilarna innan 2006 är hylsan mellan vinkelväxel och växellåda.
Splinsen i den slits ut och till slut driver det inte alls, detta oavsett om det är Haldex eller ej.
Har man otur kunde även detta dra med sig vinkelväxeln.
Det man bör göra på bilar innan 06 är att byta hylsan i förebyggande syfte.
Köper man en ny hylsa idag får man den uppdaterade som satt på bilar efter 06.
Hylsan och packboxar till bytet kostar någonstans mellan 1000-1500:- vilket är en billig försäkring och inte så jävligt att byta heller.

bytte den på min s60R i förebyggande då jag inte våga lite på hur dom innan mig hade kört med bilen å kan säga att ångrar inte mig alls att jag kosta på å fixa allt sådan.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

904 Inlägg
16 november 2012
#28
Busgrabb skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Snygg skulle bara säga det att på s60R kan du chippa om AWd så den driv er 50/50 i stället

Det har jag svårt att tro på...länka gärna till den informationen eller företag med mjukvara till detta.

autotech har smile

AUTOTECH S60 power

1 298 Inlägg
17 november 2012
#29
BOLIN_ skrev:
Pendulum skrev:
LimpanS skrev:
Kanske borde nämna att jag hade tänkt dra ut på isarna i vinter. Är det dumt i så fall om -05 har ömtålig awd?

Jag skulle gjort de iallafall. Det är ju inte lika ömtåligt som de första generationerna AWD från Volvo. smile

Jag har sladdat en hel del på sjöis och på väg i vinter med min XC, alltså den första generationen cross country och än är den inte trasig...

Har en bekant som kört sin V70 XC (likadan som din) riktigt hårt under några vintrar med och visst håller det och de funkar bättre än vad många tror. Men precis som det förklaras här i tråden så är det ganska lätt att råka ha sönder grejerna ändå om man är oaktsam på däckmönster, en grej som förmodligen rasat många gamla AWDer.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

2 763 Inlägg
17 november 2012
#30
Pendulum skrev:
BOLIN_ skrev:
Pendulum skrev:

Jag skulle gjort de iallafall. Det är ju inte lika ömtåligt som de första generationerna AWD från Volvo. smile

Jag har sladdat en hel del på sjöis och på väg i vinter med min XC, alltså den första generationen cross country och än är den inte trasig...

Har en bekant som kört sin V70 XC (likadan som din) riktigt hårt under några vintrar med och visst håller det och de funkar bättre än vad många tror. Men precis som det förklaras här i tråden så är det ganska lätt att råka ha sönder grejerna ändå om man är oaktsam på däckmönster, en grej som förmodligen rasat många gamla AWDer.

Jag är mycket nöjd med min, AWD är så jäkla underbart!

Volvo - For Life

313 Inlägg
17 november 2012
#31
Stjernfelts gamla! samt infon copy-pastad wink


2 656 Inlägg
17 november 2012
#32
LimpanS skrev:
Får väl uppdatera tråden.. smile

Blev varken Mazda eller Volvo!

http://www1.garaget.org/archive/82/8181 … 952368.jpg

http://www1.garaget.org/archive/82/8181 … 952369.jpg

tok ball inte alls avis big_smile


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
17 november 2012
#33
LimpanS skrev:
Får väl uppdatera tråden.. smile

Blev varken Mazda eller Volvo!

http://www1.garaget.org/archive/82/8181 … 952368.jpg

http://www1.garaget.org/archive/82/8181 … 952369.jpg

grymt val !! tror du kommer ha mycket roligare i denna än vad du hade haft i volvon eller mazdan


Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 november 2012
#34
Blyfot_Racing skrev:
Busgrabb skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Snygg skulle bara säga det att på s60R kan du chippa om AWd så den driv er 50/50 i stället

Det har jag svårt att tro på...länka gärna till den informationen eller företag med mjukvara till detta.

autotech har smile

Nej det har dom inte.
Dumt att hitta på saker som inte stämmer.

Autotech

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
17 november 2012
#35
Busgrabb skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Busgrabb skrev:

Det har jag svårt att tro på...länka gärna till den informationen eller företag med mjukvara till detta.

autotech har smile

Nej det har dom inte.
Dumt att hitta på saker som inte stämmer.

har inte ace competiton något sånt ? de har i varje fall till VAG som använder haldex... vet inte vad volvo använder för system


4 822 Inlägg
17 november 2012
#36
CHEEVA skrev:
har inte ace competiton något sånt ? de har i varje fall till VAG som använder haldex... vet inte vad volvo använder för system

bilar tom 03 har visco, 04-> har haldex

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

904 Inlägg
17 november 2012
#37
Vet att det ska gå å göra det i alla fall

AUTOTECH S60 power

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
18 november 2012
#38
Christian S skrev:
CHEEVA skrev:
har inte ace competiton något sånt ? de har i varje fall till VAG som använder haldex... vet inte vad volvo använder för system

bilar tom 03 har visco, 04-> har haldex

okaj smile


351 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#39
Tack till er som berömt mitt bilköp smile

Blev lite orolig när jag insåg att jag är minst den 3:e ägaren bara detta året. Men bilen har funkat skitbra nu i 50-60 mil, har snart gått igenom en omgång fina däck som satt på när jag köpte den. Förstår inte varför man säljer?! Älskar denna bilen!


2 763 Inlägg
18 november 2012
#40
Christian S skrev:
CHEEVA skrev:
har inte ace competiton något sånt ? de har i varje fall till VAG som använder haldex... vet inte vad volvo använder för system

bilar tom 03 har visco, 04-> har haldex

Fel. Bilar tom 02 har visco, 03-> har haldex!

Volvo - For Life


Sök