Var ju ett tag sedan man fick för sig att uppdatera. Varit ett struligt år med ungefär allt som har krånglat. Turboras i parti och minut, bränslepumps ras i parti och minut, bakaxelras i parti och minut.
Säsongen har inneburit en del Gatebil event där jag för första gången tog med mig bilen upp till Rudskogen. 6 varv senare så stod jag där med ännu en rasad turbo och bränslepump inte skit skoj där av satsar vi på hållbart till nästa säsong.
Lite väl valda bilder från året som gått.
Nu har vi då börjat planera om lite inför nästa säsong. Bytat garage för att få närmre tillgång till det, En polare jag delar med nu som tjatade till mig att satsa på ny motor tillsammans med honom så nu har jag börjat bygge lite på en 3,2l Merca M104 motor. En sjukt stöddig motor när man börjar läsa om den och insynnerhet öppnar upp den. Svetsar låda och bygger motorfästen, grenrör och alu insug nu och sedan får vi se hur långt jag kommer med själva motorbygget om denna motorn hamnar i bilen till nästa säsong eller M50in åker i igen pga tidsbrist. Det stora dilemmat för tillfället med motorn är hur jag ska få plats med pickupen och ändra om tråget.
Har även börjat skära bort min gamla brandvägg bakåt för att bygga allt nytt. var inte nöjd med hur jag hade sparat halva reservhjulsbaljan och ändrat och lagt på ny plåt och krånglar under tidens gång så nu blir det rätt från början och betydligt snyggare. Passar även på med att snygga till instrument gruppen och brädan.
Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
Läst igenom hela projektet nu o är sjukt imponerad på allt arbete du lagt ner! Sugen på ett liknande bygge själv men får vänta tills garaget är färdigt kommer följas utan tvekan, bilen är sjukt rå!
Läst igenom hela projektet nu o är sjukt imponerad på allt arbete du lagt ner! Sugen på ett liknande bygge själv men får vänta tills garaget är färdigt kommer följas utan tvekan, bilen är sjukt rå!
kul och höra. Ja där är några timmar nu när man blickar tillbaka. Bara att sätta tänderna i en Sierra .
Då var nästan bagaget helt färdig. några små saker så som Alu plåtar för att täcka det hela, påfyllningsrör och förgrening till soppa pumparna. Sedan ska där dras ny el till allt. Bakvagnen har åkt av för att enklare kunna skruva med den. Ny länkarmar ska på från en Scorpio och ventilerade skivor från en Cosworth Sierra. Ska även bygge en variant på Grp A infästning till diffkåpan. Bägge drivaxlarna valde att ge i säsongsavslutningen här och nu fick jag även se att en drivknut hade gett sig.
Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
Mycket väntande på andras arbeten samtidigt som vi stöter på patrull på sena leveranser men nu har lite vesäntliga grejer kommit in så arbetet kunnat fortskrida.
Kopplingspaket från Bakaxeldelar trillat in med svänghjul och allt. På så vis kunde vi fortskrida med att svetsa om min gamla M3 låda som jag använde till m50 in med blev kalas bra en polare som hjälpte med det. Nu gick det att hinka ner motorn. Men samma position på vxl lådan som innan med den längden på kardanen blev motor åt hälvete för långt fram så blir att bygga om lite mer än planerat. flytta tillbaka paketet 4cm ungefär väljer att bygga om framvagnsbalken och flytta ner styrväxeln för att få plats med tråget någorlunda med pickupen fram åt som original då. får även bygga om tunneln lite för att kunna demontera lådan när motor sitter i. Så igår blev motorfästena klara, skickar kardanen på kortning imon och testar denna innan jag hinkar ur motorn för att bygga om resten.
Vi har en polare som hjälper oss att köra ut alla flänsarna blir riktigt bra. Beställde trattar från KL så alla grejerna för att påbörja insuget är snart klart, Insugsflänsen ska bara bearbetas med oring spår till original packningarna och fräsas hål till spridare.
Motornord bistod med H-profilare snabb och smidig service, så riktiga motorn som ska i sen ligger hos Halmstad Motorslip för toppdäckning och ska hjälpa oss att mäta av lager spel.
Bakvagnen är också klar med nnytt fäste till diffkåpan i form av ett Grp A fäste, trolig orsak till att jag drar i sönder drivaxlar hela tiden. ny målade länkarmar från Scorpio cosworth och nya EBC yellowstuff med nya cosorth skivor som är ventilerade, ska bli spännande och se skillnaden från solida .
Senast redigerat av Bitter_ (12 februari 2016)
Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare