4109
Sök

Caddy 1,9 sdi -99 läcker växellådsolja

85 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
Hej!
Har nyligt köpt mig en vw caddy som sparbössa och arbetsbil, men märkte rätt fort att bilen trycker ut växellådsoljan via hastighetsmätar viren, fyllde på olja i lådan, men det fick man ju in i bilen via h-viren!
Någon där ute som vet någon lösning på detta?
måste ju bli nå övertryck i lådan, någon som vet hur ventilationen fungerar? hittar varken ventilation av något slag eller filter eller dyl som kan va igentäppt?

Eller är det något annat som orsakar denna övertryck i lådan?
tacksam för svar!
bara ösa på med råd och tips! smile

392 Inlägg
...has left the building...
4 474 Inlägg
17 november 2012
Hastighetsvajern borde väl ha nån form av enklare tätning, förmodligen räcker det med vajern i dess vajer-rör är min gissning. Ser vajern/röret helt/oskadat ut? Olja fyller man på via påfyllningspluggen tills det "rinner över", förmodligen sitter hastighetsvajern bra mycket högre upp så har du fyllt på tills det rinner över där så har du överfyllt ordentligt. Normalt så sitter det ett "ventilationshål" på slutväxlar/differentialer på bakhjulsdrivna bilar/BMW (en framhjulsdriven bil har sammanbyggd diff+växellåda). När det blir stopp i detta hål KAN  det uppstå läckage pga övertryck. Vet ej om en växellådan har ett ventilationshål men det låter inte omöjligt iaf. Det enda som rimligtvis kan bygga tryck i en växellåda är värmen som alstras. Min gissning är att lådan är grovt överfylld med olja av tidigare klantarsel till ägare, dvs man har "pajjat" något vid hastighetsvajern för att kunna fylla på...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

85 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
påfyllningsplugg i växellåda caddy -99 sitter vid hastighetsmätarviren, lossa den, fyll upp olja till nederkant av drevet!
och läcker/trycker den ut olja via vajjern in till bilen så är ventilationen igentäppt, och den sitter under kopplings gaffeln, sticker upp en rörbit som har en plast hatt på, hatten ska kunna komma upp ett par mm utan att komma upp helt, dvs fungerar som en backventil, ha upp den å rengör så är problemet löst!
så din vilda gissning dawwe om överfylld låda och klantarslar var helt ute på fel spår! kanske ta reda på lite fakta innan man skriver såna inlägg?

4 474 Inlägg
22 november 2012
Tomppi: Läst men inte förstått mitt inlägg märker jag. *d*ot.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

85 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
enligt dig ska man inte fylla på olja genom hastighetsmätarvajern för att den förmodligen sitter för högt upp?!
du kan ju mer än gärna få visa åt mig någon annan påfyllningsplugg i dessa lådor, för jag har då inte hittat!!
och att börja jämföra slutväxlar/differentialer med bmw eller andra bakljusdrivna bilar hjälper ju inte frågan här ett skit! och att just komma på att man "pajjat" något vid hastighetsmätarvajern där man SKA fylla på olja låter ju bara som att du har tidigare erfarenheter om det!
så kalla mig idiot om du vill, men tycker det finns fler här isf som åxå kan kallas för det!
ha en bra dag! smile

4 474 Inlägg
23 november 2012
Tomppi: Är du trög på redigt? VAR skriver jag att jag VET hur det är på en Caddy? Jag använder ord som "borde" och "förmodligen", hur tydlig skall man vara för att även DU skall förstå? Jag ger en allmän beskrivning. O får man tolka ditt "korrekta svar" så var min allmänna beskrivning spot-on, det fanns mycket riktigt en påfyllningsplugg "sitter VID hastighetsmätarwiren" enligt din egna utsago. Varför fråga om du vet allt så jävla bra?

85 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
inte VID hastighetsmätarvajern, utan själva vajern är påfyllningspluggen!!
jag frågade för att jag sökte svar på min fråga, inte för att få en massa vilda gissningar om hur det KAN vara och hur det är på BMW och en massa andra bilmärken, om du läser rubriken så ser du att det är en Vw Caddy det är frågan om, jag vill inte veta hur det "förmodligen" kan bara, den biten kan jag klura ut själv!!
Om du inte har svar på frågorna så tycker jag du ska låta bli att skriva alls, speciellt om du ska vara så otrevlig vilket du var redan i ditt första inlägg!

392 Inlägg
23 november 2012
Tomppi lugna ner dig.. han gav tips som du bad om, han sa ju inte att de VAR så som han skrev smile du frågade efter tips å du fick de, chill nu.

4 474 Inlägg
23 november 2012
Polo 95 o framåt så KAN det se ut så här eller så här. Jag är skeptisk till att det skulle saknas en påfyllningsplugg på din växellåda, men vad vet jag? Du kan ju allt så jävla bra Tomppi...Tagga ner, jag sa aldrig att jag VISSTE. Rätt sannolikt att oljepuggen sitter på nåt av dessa ställen även på din låda, bara för dig att ta reda på vilken låda som sitter i din bil (brukar vara angett med en treställig bokstavskombination, tex CJC. Hittar du bokstavskombinationen i nån av mina två länkar så vet du med 100% säkerhet var man fyller på växellådsoljan...)
Senast redigerat av dawwe (23 november 2012)

4 474 Inlägg
24 november 2012
Då så...Så här skall man tydligen göra på din "modell", rätt nivå kontrolleras med en "tolk".

Sök