2782
Sök

Val av bilstereo!!

99 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
Ja nu har jag funderat om jag ska byta bilstereo så frågar er proffsen,

har en http://www.jula.se/bilstereo-kd-r531e-610115 just nu, och vill inte höra "blabla jula suger" typ,

funderar på något annat, kanske en hillman? rätt vettigt pris just nu http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=43114095
hört rätt bra saker av dom, och "extra effekt med lågnivån" på 4v tydligen

annars en http://www.proshop.se/Bilstereo/Pioneer … =pricesite

vet dock inte hur bra den är, men pioneer är ett bra märke vad jag hört, nej jag vill inte sprätta 3k på en stereo, vill ha en "kvalité" för en billig peng, vill ej höra "för lite pengar finns de inte kvalité"

Är rätt nöjd med stereon jag har just nu, men är ngn utav de länkade bättre? Kan säkert tillräckligt för min stereo för att köpa någon utav de andra:)

SEn en plusfråga

Ska köra in 6x9or med steg också, bryr mig tyvärr inte om jag har för dålig stereo (mitt val) , har mds t5 och 2 fr12w MKI just nu, ska bygga en bättre låda då pengarna rullar in, tänkte om jag kan köra

35mm2 från batteriet fram bak sen kapa den en del, sen köpa en "delare" och kör in en 21mm2 till 6x9orna och dra den avklippta 35mm2 till bassteget? Vad ska jag tänka på?

Eller ska jag skaffa ett till batteri och sätta bak?
                                                                                                                                    /säkring - bas steg
Har för mig att man ska säkra direkt man delar kabeln typ, så Batter - säkring - delare
                                                                                                                                   \säkring - 6x9 steg
                                            /säkra - steg (6x9)
eller Batteri - säkring - batteri -
                                             \säkra > steg (bas)

Hoppas att någon fattar, inte lätt att skriva då man är trött och full...

TACK big_smile

409 Inlägg
17 november 2012
Enheterna du länkade är skit alltihop, om du inte vill höra att det inte finns kvalitet för lite pengar så är det bäst att du inte lyssnar för det är sanningen smile

Du får vara beredd att lägga ut iaf 1500~ för en hyfsad HU.

3 466 Inlägg
17 november 2012
Hillman är ett riktigt skitmärke. Ja där står 4V på lågnivån men av någon anledning räknar dom att där är dubbla lågnivå på 2V/st alltså 2+2=4.

Ärligt talat så tror jag att din JVC är bättre.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Styling och biljud Audi A4 "WooDMaN Style :)
1 835 Inlägg
17 november 2012
Tjena mannen.
Skulle jag vara dig så skulle jag nog ta en titt på Kenwood.
Ett bra exempel är en KDC-BT92SD som idag håller ett bra pris och du får en riktigt bra spelare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1147937

Sen bör du genast uppgradera ditt kablage till MINST 50mm2 för att driva T5 steget gärna större.
Säkring såklart ska du ha fram och det är för att skydda kabeln. sen kan du som du säger dela  med en splitter och sätta även säkring där till varje steg. Extra batteri är heller ingen dum ide smile.
Glöm nu inte att plus och minus kabel skall vara lika stora. Lägg gärna till extra jord i fram. En till karossen och en till motorn.

Att ha basar bak och sen ett par 6x9 i hatthyllan så finns risk att du spelar sönder dom.
Satsa hellre på att slänga in ordentligt framsystem och vill du ha ljud i bak så placera det hellre i dörrarna i bak.

Låda till dina 12" så bygge en låda på 120L och en 6" Aeroport så kommer det spela på duktigt.

Lycka till med ditt bygge och dina val.

//WooDMaN

Bilder från träffar. WooDMaN? foto
Sponsorer |MDS ||Bollnäs bilvård |

9 120 Inlägg
17 november 2012
Jag har testat JVCs billigare modeller, och jag tycker dom fungerar riktigt bra. Det som inte är så bra med dom är att dom är plastiga och knarrar när man trycker på knapparna.

Hillman kan jag inte svara på hur dom är, men många som säger att dom är skit.

148 Inlägg
17 november 2012
Jag har den där Hillman stereon som TS länkade. Fungerar precis som den ska, inga konstigheter.
Att det skulle vara skit vet jag inte, funkar som vilken annan stereo som helst! Sen har den ju fjärrkontroll så man kan stå utanför bilen och höja volymen, byta låt mm. Det är ju alltid lite fräsigt smile

180 Inlägg
17 november 2012
WooDMaN skrev:
Tjena mannen.
Skulle jag vara dig så skulle jag nog ta en titt på Kenwood.
Ett bra exempel är en KDC-BT92SD som idag håller ett bra pris och du får en riktigt bra spelare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1147937

Sen bör du genast uppgradera ditt kablage till MINST 50mm2 för att driva T5 steget gärna större.
Säkring såklart ska du ha fram och det är för att skydda kabeln. sen kan du som du säger dela  med en splitter och sätta även säkring där till varje steg. Extra batteri är heller ingen dum ide smile.
Glöm nu inte att plus och minus kabel skall vara lika stora. Lägg gärna till extra jord i fram. En till karossen och en till motorn.

Att ha basar bak och sen ett par 6x9 i hatthyllan så finns risk att du spelar sönder dom.
Satsa hellre på att slänga in ordentligt framsystem och vill du ha ljud i bak så placera det hellre i dörrarna i bak.

Låda till dina 12" så bygge en låda på 120L och en 6" Aeroport så kommer det spela på duktigt.

Lycka till med ditt bygge och dina val.

//WooDMaN

Jag kan även jag rekommendera KDC-BT92SD, då jag själv köpte den för ett par månader sen. Hade skitljud i bilen från början, men bara av att byta till den stereon blev ljudet sjukt mycket bättre! Har uppgraderat me nytt ljud nu, så med den stereon blir det inga problem att få bra ljud!smile

3 466 Inlägg
17 november 2012
Putteliten skrev:
Jag har testat JVCs billigare modeller, och jag tycker dom fungerar riktigt bra. Det som inte är så bra med dom är att dom är plastiga och knarrar när man trycker på knapparna.

Man får vad man betalar för och Hillman kostar inte mycke. Hållbarheten på dom är inte särskilt bra heller.
Känner ett par stycken som köpte sånna för ett par år sedan och en hel del av dom började strula ganska snabbt.

99 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
Tack för alla svar, nu är jag inte expert med ljud men tycker jvcn gav fint ljud efter byte från förra iaf, ekonomin är inte på topp just nu då jag står mellan 2 jobb;-)

Ska kika på tipsen @woodman, hör av mig senare om mer frågor som nog kommer komma upp

BTW varför är det stor chans att spela sönder 6x9orna?

99 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
Vad säger ni om en Kenwood 5051U?

Styling och biljud Audi A4 "WooDMaN Style :)
1 835 Inlägg
17 november 2012
Mercasnubben skrev:
Tack för alla svar, nu är jag inte expert med ljud men tycker jvcn gav fint ljud efter byte från förra iaf, ekonomin är inte på topp just nu då jag står mellan 2 jobb;-)

Ska kika på tipsen @woodman, hör av mig senare om mer frågor som nog kommer komma upp

När det gäller 6x9 i hatthyllan och ett par 12" basar som sitter under och flyttar massor med luft så finns risken att dom pajjar av att basarna flyttar en hel del luft. smile

En kenwood 5051u ett bra val om du vill komma undan lite billigare smile

Bilder från träffar. WooDMaN? foto
Sponsorer |MDS ||Bollnäs bilvård |

99 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
WooDMaN skrev:
Mercasnubben skrev:

När det gäller 6x9 i hatthyllan och ett par 12" basar som sitter under och flyttar massor med luft så finns risken att dom pajjar av att basarna flyttar en hel del luft. smile

Okej, tänkte för en polare har nå seriöst bygge i bilen och kör med 6'9or i lådor som står på baslådan:)
om jag skaffar 50mm2 då går det bra att dela kabeln:)?

16 197 Inlägg
18 november 2012
Mercasnubben skrev:
WooDMaN skrev:
Mercasnubben skrev:

Okej, tänkte för en polare har nå seriöst bygge i bilen och kör med 6'9or i lådor som står på baslådan:)
om jag skaffar 50mm2 då går det bra att dela kabeln:)?

tänk dock på att en 6*9" behöver rätt stor låda.
Senast redigerat av evilaudio (18 november 2012)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Cadillac_The_King
18 november 2012
Boyakacsha skrev:
Enheterna du länkade är skit alltihop, om du inte vill höra att det inte finns kvalitet för lite pengar så är det bäst att du inte lyssnar för det är sanningen smile

Du får vara beredd att lägga ut iaf 1500~ för en hyfsad HU.

Jvc är rätt ok inget skit i jallafall kör än i Cadillacen är faktiskt helt ok enligt mig

99 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Woodman:han kör i vanliga man kan köpa i närmsta ljudbutik:)

Chevrolet_v8: jo nog funkar dom nog, vet inte hur " bra ljud låter" men låter ju helt okej tycker jag smile

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
18 november 2012
M_icke_ skrev:
Putteliten skrev:

Man får vad man betalar för och Hillman kostar inte mycke. Hållbarheten på dom är inte särskilt bra heller.
Känner ett par stycken som köpte sånna för ett par år sedan och en hel del av dom började strula ganska snabbt.

köpte en till mossan för 2 år sen, den funkar ännu fel fritt smile helt ok ljud för pengarna enligt mig, dock inget jag skulle köpt till mig själv

3 466 Inlägg
18 november 2012
CHEEVA skrev:
M_icke_ skrev:
Putteliten skrev:

köpte en till mossan för 2 år sen, den funkar ännu fel fritt smile helt ok ljud för pengarna enligt mig, dock inget jag skulle köpt till mig själv

Ja dom va väll hyfsat ok om man var medveten om att lågnivån var på 2V och inte 4V som dom försöker få det till på spec. Dock var det lite som att singla slant om man skulle få en som funkade efter 2mån eller ej.

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
18 november 2012
M_icke_ skrev:
CHEEVA skrev:
M_icke_ skrev:

Ja dom va väll hyfsat ok om man var medveten om att lågnivån var på 2V och inte 4V som dom försöker få det till på spec. Dock var det lite som att singla slant om man skulle få en som funkade efter 2mån eller ej.

så kan det mycket väl va smile hade kanske tur ! är som sagt billigt och man får vad man betalar för

Cadillac_The_King
18 november 2012
Här har du ett litet ljudklipp från min jvc stereo den billiga varianten tro jag gav runt 500 :- för den jvc http://www.garaget.org/video/122538

2 024 Inlägg
19 november 2012
Chevrolet_v8 skrev:
Här har du ett litet ljudklipp från min jvc stereo den billiga varianten tro jag gav runt 500 :- för den jvc http://www.garaget.org/video/122538

Du har alltså filmat med mobilen, komprimerat ljudet till ett nätvänligt klipp, sen spelas det upp i någon random dator och du tror att det ska spegla hur det låter i din bil? tongue
Nja, det enda rätta när man ska köpa ljudgrejor och känner att man vill vara säker på att bli nöjd är att bege sig till en seriös handlare och provlyssna på grejor och få tips på hur man ska installera det i sin bil för att det ska passa både ens bil,smak och inte minst plånbok.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Sök