4484
Sök

Volvo 740 svårstartad kall

81 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Hej har en 89ans 740 med b230f motorn, problemet är att när den är kall så är den svårstartad, den hostar igång, känns som den "tvåtaktar" när den väl går igång, sen efter ca 15-30 sekunder börjar den gå normalt, nån som vet vad det kan vara för fel? Kan det vara kallstartsventilen? För den går hur bra som helst förövrigt, förutom när den skall startas kall.

Tack på förhand!
Senast redigerat av Simpan_k (21 november 2012)

577 Inlägg
21 november 2012
"Kan det vara kallstartsventilen?"
Eh jomen!
Känner två som har haft samma problemet!
Det var felet!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

81 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
risodlarn skrev:
"Kan det vara kallstartsventilen?"
Eh jomen!
Känner två som har haft samma problemet!
Det var felet!

Tack för det! Då är jag så gott som 100 på att det är den, åker o köper en sådan imorrn när man vaknar då! smile

577 Inlägg
21 november 2012
Lycka till!

81 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
risodlarn skrev:
Lycka till!

Tack!

81 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
hej igen, bytte kallstartsventilen idag utan resultat, någon som har några tips om vad det kan vara? vet att lambdasonden e kass, men påverkar den kallstarten? den går ju hur fint som helst efter den gått några sekunder!
felkoderna jag får är:

1-2-3 Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas
2-3-1 Lambdaregleringen fel borde inte påverka?
2-2-4 Temperaturmätare felaktig

kan tempmätaren ha med detta att göra? i bilen visar den som den ska, kanske inte riktigt går tillräckligt högt upp när den är varm, men om tempmätaren e paj, då skickar den väl fel signal till kallstartsventilen? eller är jag helt ute och cyklar?
den vill typ dränka sig själv när jag gasar, kan gasa ytterst lite så den kommer upp i varv, men så fort jag trycker lite extra så vill den bara dö..

Tacksam för svar, måste fixas snarast innan kylan kommer!!
Senast redigerat av Simpan_k (22 november 2012)

Trafikledare
563 Inlägg
22 november 2012
Det sitter ju en givare till motortempsmätaren och en till insprutningen, så det kan mycket väl vara så att den till sprutet inte fungerar som den ska.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

81 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
Melin skrev:
Det sitter ju en givare till motortempsmätaren och en till insprutningen, så det kan mycket väl vara så att den till sprutet inte fungerar som den ska.

okej, vilken av dem är till insprutet då? vet du de?

Trafikledare
563 Inlägg
22 november 2012
Kommer inte ihåg just nu.. Men det är troligtvis den som sitter längst mot torpedväggen.. Båda givarna sitter under insuget om du inte redan visste det.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

81 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
Melin skrev:
Kommer inte ihåg just nu.. Men det är troligtvis den som sitter längst mot torpedväggen.. Båda givarna sitter under insuget om du inte redan visste det.

okej kollade den nu nyss, kul, tog bort kontakten, sedan kollade jag i själva hylsan där de två kontakterna sitter i, o då ser jag att ena kontakten i hylsan åkt in en bra bit -.- kanske är de som är problemet? hur ska jag ta mig till?

577 Inlägg
22 november 2012
Vet inte bilen om att den är kall öppnar ju inte ventilen så det är ju en förutsättning att givarn funkar.

81 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
risodlarn skrev:
Vet inte bilen om att den är kall öppnar ju inte ventilen så det är ju en förutsättning att givarn funkar.

jo precis, men läs problemet som jag skrev nyss, vet inte hur jag ska ta mig till..

81 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
och hur ska jag ta mig till för att ta bort tempgivaren utan att ta bort insuget? har nyss bytt insugspackning o vill hellst inte paja den...

6 738 Inlägg
22 november 2012
Simpan_k skrev:
och hur ska jag ta mig till för att ta bort tempgivaren utan att ta bort insuget? har nyss bytt insugspackning o vill hellst inte paja den...

givaren går att ta bort utan att montera ner insuget. ta bort tomgångsmotorn så kommer du åt den hyffsat tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

81 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
Henkix skrev:
Simpan_k skrev:

givaren går att ta bort utan att montera ner insuget. ta bort tomgångsmotorn så kommer du åt den hyffsat tongue

okejokej då vet jag smile

81 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
har fixat en ny tempgivare, går det inte att ta bort kontakten och sätta fast den på den nya tempgivaren när man har den löst och sedan prova att starta den?

123 Inlägg
25 november 2012
Du måste nolla dina felkoder också.

81 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
ticjohan skrev:

okej, visst äre så att när man fått fram vilka felkoderna är håller man in knappen i ca 10 sek sen kommer lampan att börja lysa konstant och då ska man hålla in knappen ytterligare 10 sek så försvinner felkoden?

6 738 Inlägg
25 november 2012
Simpan_k skrev:
har fixat en ny tempgivare, går det inte att ta bort kontakten och sätta fast den på den nya tempgivaren när man har den löst och sedan prova att starta den?

nej det rekomenderar ja dej att inte göra, för att den givaren ska känna av motortempen inte luften bredvid motorn tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

123 Inlägg
25 november 2012
Simpan_k skrev:
ticjohan skrev:

okej, visst äre så att när man fått fram vilka felkoderna är håller man in knappen i ca 10 sek sen kommer lampan att börja lysa konstant och då ska man hålla in knappen ytterligare 10 sek så försvinner felkoden?

Ja brukar lossa - Pol och låta stå en stund. Finns många som säger olika men ja gör så roll

Sök