3371
Sök

Golf TDI 1998 - Svårstartad/startar inte alls

59 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
#1
Tänkte kolla om det var någon som har någon aning om vad som kan vara fel på min dieselkärra..
Det är en Golf TDI mk4 1998.
Min fru parkerade bilen och efter en timme skulle hon köra, då startade den inte!
Bogserade hem den men fick inte något liv i rackaren.

Jag tog loss magnetventilen/bränsleavstängningsventilen på bränslepumpen och såg till att den fungerade.. Drog några varv på startmotorn så jag såg att det kom soppa. Installerade den igen och vips så startade den och gick i en hel vecka utan problem! Har haft lite problem att jag har fått "gnugga" på startmotorn 3-4 sekunder innan man fått igång den, men upplevde att den startade lättare nu.. Men då helt plötsligt så dog den under tiden min fru körde och samma symptom igen, stendöd!
Jag gjorde samma sak, bort med magnetventilen och tillbaka.. då hände det inget speciellt utan den gnuggade bara på.

Nu står den på gården och gör mig bara förbannad. Jag har luftat bränslesystemet genom att lossa på ett spridarrör och kört på startmotorn tills nästan batteriet har tagit slut. Laddade upp batteriet igen och provade att starta, startade efter väldigt många OM och MEN då jag fick gnugga och gnugga för den tände till hela tiden men den ville inte starta. . Efter ett tag så startade den och gick ungefär i 10-15 sekunder, då lite ojämnt, sedan dog den.

Det kommer alltså diesel till spridarrören.. Men om det är för dåligt tryck på dieseln eller om det är någon givare som är åt helsike vet jag inte. Någon som stött på samma problem eller liknande är VARMT välkomna med tips.. jag behöver bilen!

Saker som jag har bytt är följande:
Relä 109
Glödningsstift x 4
Dieselfilter
Backventilen som sitter ovanpå dieselfilter
Returslangar
Kollat alla säkringar
Får inte upp några felkoder.


Sothora <3
1 201 Inlägg
23 november 2012
#2
Låter som om remmen har hoppat på pumpen?!
Alt att ventilen inte öppnar helt.. Prova ta ur innehållet ur den o kolla om det blir bättre.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

59 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
#3
Beter den sig så då?
Gjorde ett nytt försök idag.. Lossade spridarröret och körde på startmotorn för att lufta.
Efteråt skruvade jag tillbaka spridarröret och vred på startmotorn.. den tända en bra stund innan den tillslut hostade igång.. som vanligt gick den ungefär 15sekunder till att sedan bara dö och vägra starta igen.

Jag gjorde detta test utan innehållet i magnetventilen.


36 Inlägg
24 november 2012
#4
vet inte om de är nån förpump på dom men de låter ju helt klart som att pumpen inte får fram diesel så att den kan få upp trycket, kan ju dra tjuvluft nånstans på bränsleslangar eller i nån koppling/skarv, kolla om du kan trycksätta bränsle rör/ledningar före pumpen och se om de läcker nånstans

Våld, vilja, rikligt med vaselin och bra med grundfart löser det mesta.

514 Inlägg
24 november 2012
#5
Farsan ha en 03an golf 1,9 tdi, och den la av en gång helt o hållet.
Felet var en liten elpunp i tanken som inte funkade


59 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
#6
Provade att köra en separat tank och den pumpade fint! Tog loss ALLA kontakter och sprutade WD40 och vips, så gick den igång med endast 3 spridare inkopplade, då jag hade tänkt att lufta den.. Men den startade till min förvåning.. Så det resulterade i att jag hade diesel ÖVERALLT.
Nu har jag kört den i en timme och den är sjukt lättstartad och laddar bättre från generatorn.

Nu håller jag tummarna att den ska gå!



Sök