Ej-son skrev:
Hej har kollat runt och insett att det skulle varit roligt med en åtta i 744, Jag har ju en allmänt sliten och ful 740 med b230f 1988,
Hur mycket är det som behövs göra om man tar en Chevy 350 med tillhörande 700 låda? som ett exempel bara.
från en van kanske. om det ska vara bessiktnings godkänt då måste man ju byta bromsar om jag fattat rätt?Är 197 hk i en 350 ungefär enligt blocket. Man måste väll bygga ny kardantunnel? och motor fästen såg att det fanns nått kitt för 3tusen. men hur blir det med bakaxel och kardan?
Bara planer än så länge men skulle varit riktigt kul.
Eftersom du har en -88 årsmodell så är dom inte så nogran med katalysatorn (behöver inte ta orginal bara om det finns en). Så du kan köra med förgasare, det dryga blir väll med returen för soppan som sitter orginal på 740.
700 lådan är för stor och du får kapa upp kardan tunneln, det du skulle göra där är att ta en 350 låda som passar presis i orginal tunneln eller en PG låda.
Fördelen med PG lådan är att den ger så lite vrid ifrån motorn så om du har orginal vridet i motorn (om man nu vet om vad den ligger på) så kanske mellan 10-5nm mindre än orginal!
Broms väg så skulle jag (om jag vore dig) att leta efter en framvagn ifrån en 960 (760/940 kanske går?) eller en gammal volvo 700-900 seriens ambulans, då har du bra bromsar och en framvagn.
Bakaxeln på 740 är det nog lungt med den bakre kardan den slipper du göra nånting på, men den främre kardan får du kapa till rätt längd för att få på den "nya" växellådan och om du ska ha en PG/350 låda slipper du kapa i kardantunneln. Det blir bökigare med en 700 och om du ska börja trimma och vill ha en bättre låda så finns det eftermarknads grejer till PG/350 eftesom det är många som använder dom väldigt mkt inom racing (håller på med Dragracing där PG och 350 är väldigt kända).
Ja, det går att bessikta med en 350 men bessiktningen blir väll lite skepptiska, det du skulle kunna göra är att få tag på en 305 för att den har mindre hästar, mindre vrid och lite lättare. om du ska börja trimma så är det ingen skillnad på 305 och 350, inte mycket iaf bägge håller lika mkt. Sen kan du ju stroka om 305 till en 350, då blir både du och bessiktningen glada (dom kollar mäst på motor nummret och kollar vad det är för motor).
Jag tänkte att slänga i en V8 i min 960 så jag köpte en 305 med insug, fögge (650 eller en 700, är en holley iaf), fördelare och startmotor samt en PG låda med turbin. Men fick en v70 med T5 så det blir väll att slänga i den istället, så om du behöver grejer så har jag motor och låda. Det är bara och höra av dig!