2563
Sök

Ventil tätningar b234

92 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#1
Hur tar man bort ventil tätningarna på en 16v topp till b234? smile
Senast redigerat av baksatet (1 december 2012)


184 Inlägg
1 december 2012
#2
Montera bort drivremmar och kamremskåpa, fördelare, ventilkåpa och tändstift.

Nolla motorn, och släpp på spännaren och häng av kamremmen.

Montera av av kamdreven (eller skär sönder plasten som sitter bakom kamdreven)

Lossa nu "cam carriern" (sitter med massa m8 muttrar)

Nu kan du lyfta bort kamaxlar, lyftare och hela bryggan.

Nu behöver du trycksätta varje cylinder individuellt för att hålla tryck mot ventilerna genom tändstiftshålet.

Ett verktyg som du på något sätt kan tryck ner ventilfjäderbrickan medans du tar bort knasterna. (finns speciellt kit att köpa)
Lyft bort övre bricka och fjäder.

Det finns speciella tänger för att nu dra loss tätningen, men får ofta med en lång vanlig tång.

Montera en liten plasthysa över ventilskaftens knasterspår. Smörj den försiktigt med lite olja, skjut på tätningen.
Ha ett verktyg som passa över tätningens ytterkant som du kan trycka ner över ventilen och trycka fast tätningen över styrningen.

Bonntrimmare
620 Inlägg
1 december 2012
#3
har man rivit så mycket är det billigare att bara lyfta toppen istället för att trycksätta å krångla med special ventilfjäder verktyg

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

184 Inlägg
1 december 2012
#4
sotningssats 1200 spänn
toppbultar 350 spänn
olja + filter 500 spänn
glykol 150 spänn

+ krångla med grenrör som ev sitter fast.

upp till användaren att avgöra. men billigare är det inte.

65 Inlägg
1 december 2012
#5
L_R skrev:
sotningssats 1200 spänn
toppbultar 350 spänn
olja + filter 500 spänn
glykol 150 spänn

+ krångla med grenrör som ev sitter fast.

upp till användaren att avgöra. men billigare är det inte.

sotsats 400kr
toppbultar är inte ett måste att bytas.
olja och filter är ju inte beroende av toppen.
kylarslangarna är bara att strypa så slipper man kosta på alla liter.
rostlösare och eventuellt lite värme på bultarna till grenröret så släpper de smile

lite enklare kanske tongue

184 Inlägg
1 december 2012
#6
Vart köper man en sotsats för 400 kronor.

Topp bultarna skall bytas på dessa.

Man byter alltid olja i hop med toppackningsbyte.

Men så klart är ambitionsnivån lägre så kommer man billigare undan.

92 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#7
toppen är bort plockad och kammar och ventiler också. men tätningarna får jag inte bort. måste man lossa ventil styrningarna med?


Jävel
2 018 Inlägg
1 december 2012
#8
Jag drog bara med en tång på mina smile

Var försiktig när du sätter dit de nya. Jag gjorde fel så att några sprack, så fick jag köpa nya igen -.-

You got to risk it, to get the biscuit :)

92 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#9
okej så det ska bara vara att rycka upp dem alltså?smile


184 Inlägg
1 december 2012
#10
som sagt, de är bara påskjutna på styrningen!

Bonntrimmare
620 Inlägg
1 december 2012
#11
L_R skrev:
sotningssats 1200 spänn
toppbultar 350 spänn
olja + filter 500 spänn
glykol 150 spänn

+ krångla med grenrör som ev sitter fast.

upp till användaren att avgöra. men billigare är det inte.

Känns ju lite som om att om tätningarna är kass så är det nog mer som behöver ses över

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

92 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#12
kolvringar och lager ska bytas också


Bonntrimmare
620 Inlägg
2 december 2012
#13
baksatet skrev:
kolvringar och lager ska bytas också

Haahaaa kul kille

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

65 Inlägg
2 december 2012
#14
L_R skrev:
Vart köper man en sotsats för 400 kronor.

Topp bultarna skall bytas på dessa.

Man byter alltid olja i hop med toppackningsbyte.

Men så klart är ambitionsnivån lägre så kommer man billigare undan.

klracing har vad jag vet.
toppbultarna kan återanvändas. ca 4 ggr brukar vara regel.
jasså varför gör man de?

92 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
#15
varför jag ska byte kolvringar och lager ?



Sök