2920
Sök

Volvo 240-88. servon hackar

103 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
ja som sagt styrservon är lite knepig. när man styr med ratten blir de jätte trög 2 gånger varje varv. de blir jätte tungt å ratten fastnar om man släpper ratten. har olja i servon å allt sånt. blev helt plötsligt när bilen hade ståt ett tag....  tyckte servon kändes lite tung innan men inget som störde direkt!
så undrar om nån vet vad som kan vara för fel, tacksam för alla svar

103 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
näe, de är inget fel på..   tror de är styrled eller knuttkorsen på rattstången, va en som hade typ samma problem å han bytte ut styrlederna å de blev bättre

Forummoderator
26 349 Inlägg
3 december 2012
Dålig styrservoolja skulle jag tippa på.
Eller slapp rem till styrservon?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

103 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
fyllt på olja men den som va i kan ju fortfarande vara kass.. remen är spänd å så.  de skumma är att de blev så här när han stått ett tag (4-7dagar mx)

329 Inlägg
4 december 2012
Har precis samma problem med min!

Men hoppas och tror att det är som "Mack" säger, att oljan är dålig!
Så jag tappar ur all olja ur systemet, häller på ny fin olja, och tror att det kommer funka, kan inte lova dig det, eftersom jag råkade ut för ett missöde under oljebytet....

Kan återkomma när jag fått ihop det!

Fyller du bara på ny, gör det ju inte den gamla oljan bättre, så byta ut all olja!

Lycka till!

1 450 Inlägg
4 december 2012
Farsan hade samma problem när bilen stått ett tag när de va minusgrader och gav fullt rattutslag, då blev servon helt knäpp, han e bil mekaniker och plockade senare isär framvagnen, kommer inte ihåg va felet va, ska fråga honom de, men han fick iaf byta servo och något mer

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

509 Inlägg
4 december 2012
Garanterat en av rattknutarna.

103 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
aa, snacka med en snubbe som håller på mycke med servon å han tyckte de lätt som knuttarna på ratstången va dålig. men finns ju inte å köpa nånstans verkar de som. nån som vet vart man hittar de?

1 450 Inlägg
4 december 2012
Kolla på skroten, om du inte känner någon med gamla volvos

103 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
ja får ta å gö de, trodde man kunde köpa nytt

1 450 Inlägg
5 december 2012
Är tyvärr inte många delar som går att köpa nya längre,  men någon skrot har garanterat

103 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
mm tråkigt men sant, ja ska titta på skoroten nån dag hade tänkte köpa där om jag inte hitta nya på nån sida

329 Inlägg
8 december 2012
Kan du/ni utvecka lite mer vad som är fel? 
Knutarna på rattstången? var sitter dom? o hur bytar man dom?

Bild som kanske kan hjälpa den som vill hjälpa mig o förklara:
http://postimage.org/image/m1im9j8j3/

Tacksam för hjälp!
Senast redigerat av MeRoll88 (8 december 2012)

103 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
om du tittar ner i motor utrymmet så sitter de en stång där som går till ratten. antingen byter du hela stången eller skruvar lös korsen (korsen har typ samma funktion som dom som sitter på kardan) jag tänker nog byta hela rattsången eller den delen med kors på
Senast redigerat av holkenn (9 december 2012)

Sök