2373
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

414 Inlägg
6 december 2012
#301
V70Drive skrev:
även slim ballast smile

Varför slim ballaster? Visst lättare att få plats med men har hört att en tjockballast med interntändare är bättre eller har jag fel?smile


2 041 Inlägg
6 december 2012
#302
n1k391 skrev:
HBass skrev:
n1k391 skrev:
hej ! jag har nu kopplat in + på batteriet till + på balasterna och samma med - och har även mätt upp så att dom får riktigt med ström och där funkar det. sen så kopplade jag ju matar + och - till + och - på lampans kontakt ( startström så att det ska lysa) men det funkar ändå inte, har provat att byta relä emot ett annat i säkrings boxen men ingen skillnad, prova även att koppla in det relät till motorn och den starta och gick som den skulle så relät kan man utesluta. när jag sätter på ljuset så lyser det i 3 sekunder innan det slocknar igen. provade då att koppla matar + och - på batteriet och då börja dom lysa direkt ! tänkte vad konstigt då kanske det är fel på matar sladdarna till lampan ? koppla då in mitt gamla 35w xenon kit och det börja lysa direkt utan att slockna, bytte sedan tillbaka till 75w kitet och det starta men dog efter 3 sek igen...... vad ska jag göra sad ? funderingen är just nu dra - på batteriet till - på matar kabeln och sedan koppla in + till en strömbrytare och även koppla matar + till den..... men vill ju att det ska funka på ljusspaken i bilen !!!

prova även att koppla + till matar sladden och - till batteriet och då lös det än en gång i 3 sek och dog igen.... vad kan vara felet ? provat allt jag kan komma på som felsökning nu. och xenon kitet är det inte fel på då det lyser konstant när matar är kopplad till batteriet....

Ansluts mellan batteri (+) och (-) samt strömingång på respektive ballast.
Signalström (+) tas från befintlig helljuskontakt/kabel (+) samt jordas (-) i chassi.

precis så jag koppla fast jag körde signalströmen på batteriets - istället ( mycket kortare väg att dra och samma som jord ) men det funkade som sagt inte . sen prova jag signaljorden till helljuskontaktens - men samma fenomen där ( dör efter 3 sek )

http://www.xenonkungen.com/se/art/extra … ablage.php
kör ju med det kabelkitet ( det som medföljde i kartongen )

stog i instruktionerna att det inte kan skada om man kopplar fel på helljuskontaktens poler så prova även att skifta dom och döma av min förvåning att det tändes ! fast dog ändå efter 3 sek ....


hade denna kunnat göra någon skillnad tro ? http://www.xenonkungen.com/se/art/false … celler.php

Köp ett Hella relä istället för deras no-name och pröva byta bara själva reläet. Finns lite här och var.

det reläet jag tog ifrån motorn var ett hella relä, testa även att sätta det no name relät till motorn ( tror det var soppa pump eller något, bilen starta i alla fall inte utan det ) och det funka med båda två, blev dock  samma sak när jag koppla hella relä till xenonet, lös 3 sek och dog. man hör att reläet klickar och att det får signal.

Kan vara reläkablaget som är dåligt...
Om du har multimeter så se om du kommer åt att mäta spänningen till ballasterna när de lyser.

Yawn...
3 151 Inlägg
6 december 2012
#303
_manne_ skrev:
Varifrån?
Tänkte om något ställe hade bättre/sämre kvalitet på sina grejor.

Slim eller strandard?
Spelar det någon roll på kvalitet alt. snabbare start eller något annat?


Men tackar för alla svaren så här långt.

Jag skulle ha beställt ifrån merljus.se, vet nämligen att dem har raka lampor. Men det finns såklart andra ställen också som har raka lampor.

Standard brukar oftast vara lite snabbare än slim på att tända, men de nya F5-ballasterna verkar vara rätt bra. Har dock inte haft möjlighet att prova en sådan ännu.

Tillägg: Standard är mer enhetligt också, slim har en tändmodul utanför själva ballasten.
Senast redigerat av Mervolic (6 december 2012)

Konsult
1 247 Inlägg
6 december 2012
#304
JE71 skrev:
Tagg3N skrev:
På helljuset kan du egentligen ha hur starkt du vill. Men iom att livslängden är begränsad på kit som överskrider 55w så skulle jag stannat där.

Lampornas livslängd begränsas på alla s.k. "powerkit" över 45w.
Själva livslängden i tid räknas påverkas inte så mycket, ljusstyrkan sjunker däremot fortare, s.k. fading.
Till alla 45-70w kit levereras lampor som är gjorda för ca 45w+, och ju starkare ballast över detta desto snabbare lampförslitning.
En ofta använd försäljarfloskel är att ballasten "trimmar" upp lampan för att motsvara ballasteffekten... roll
Låter fint, men betyder bara mer effekt i samma lampa=mer ljus=snabbare lampslitage.

Du har absolut rätt i det du skriver om livslängd. Jag ser livslängd som ett mått på "tid med full styrka" och i starkare kit blir den tiden kortare. Just därför skrev jag som jag gjorde. Men bra tänkt av dig att klargöra.

JE71 skrev:
Tagg3N skrev:
4300k ger mest ljust men är inte så blått som många verkar vilja ha. 6000k är i mina ögon blått men brukar kallas vitt med blåstick.

Därför finns den i mina ögon optimala 5000k, kritvitt.
D.v.s. om man har en kvalitetslampa där angivet kelvintal verkligen stämmer...

Samma där, 4300K är blå/gul medan 6000K är mer blå än vit. 5000K är en bra standard att lägga sig på, men jag kör själv med 4300K då jag upplever det som bekvämt. Ytterst personlig åsikt och mer riktat som ett råd än ett måste smile Tack för ifyllnaden!

_manne_ skrev:
Varifrån?
Finns många återförsäljare att välja mellan på trådens första inlägg. Bara att välja den du tycker mest om, helt enkelt! Att tänka på när du köper utomlands är att det ofta tillkommer kostnader vid eventuella garantiärenden. T ex VVME vill att du betalar en ganska stor summa för fraktkostnader när du ska nyttja deras garantier.

Det missade jag att skriva med. Jag har beställt stora mängder kit i omgångar just för att få ner fraktkostnaden. Som billigast har jag hamnat på 210:- /55w kit inkl. frakt (20+ kit). I dagsläget är mitt "äldsta" kit ca 2,5år och fungerar fortfarande fullt tillfredsställande.

Skälet till att jag tog upp just vvme är för att jag tycker det fungerar bra. Dock bör även tilläggas att det kan bli dyrt om du måste skicka tillbaka reklamationer. De gånger jag fått reklamera har de sagt att jag kan beställa fler kit så skickar de med extra ersättningsdelar till det som varit trasigt, utan att lägga på fler kostnader.


Som det diskuterats här i tråden om blinkande lampor så tror jag det hänger mycket i reläkablaget. Jag har inte fått ett enda kit att fungera felfritt med ett reläkablage oavsett ÅF. Däremot fungerar det bra med ett normalt extraljuskablage eller ett motsvarande gjort på egen hand.
Så mitt tips är att göra iordning ett eget kablage för att se om det fungerar bättre!

/K


Soppgubbe
900 Inlägg
6 december 2012
#305
Ankmeister skrev:
V70Drive skrev:
även slim ballast smile

Varför slim ballaster? Visst lättare att få plats med men har hört att en tjockballast med interntändare är bättre eller har jag fel?smile

mina slim tänder fint i -15 smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

25 Inlägg
6 december 2012
#306
www.motorbolagetumea.se/nbb-extraljus-a … -1416.aspx Även där billiga Nbb - står det på förstasidan!

750kr ! det är inte billigt

Detta är billigast: 479kr
http://madimaconsult.se/sv/extraljus/nb … rp=1683016
Senast redigerat av diesel_kungen (6 december 2012)

264 Inlägg
6 december 2012
#307
diesel_kungen skrev:
www.motorbolagetumea.se/nbb-extraljus-a … -1416.aspx Även där billiga Nbb - står det på förstasidan!

750kr ! det är inte billigt

Detta är billigast: 479kr
http://madimaconsult.se/sv/extraljus/nb … rp=1683016

479 kr PLUS moms ja.

Det blir väl ca 600 kr med moms, utan lampa.
Fortfarande ett bra pris... smile
Senast redigerat av JE71 (6 december 2012)

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

264 Inlägg
6 december 2012
#308
Tagg3N skrev:
Du har absolut rätt i det du skriver om livslängd. Jag ser livslängd som ett mått på "tid med full styrka" och i starkare kit blir den tiden kortare. Just därför skrev jag som jag gjorde. Men bra tänkt av dig att klargöra.

När man tänt upp en nytt kit med "70w" ballaster (60w verklig uteffekt) och jämför detta sida vid sida med ett likadant kit som gått en full säsong, så inser man hur mycket lamporna tappat effekt under den "korta" tiden.
Ett 50w kit nöter inte lika hårt på "power"lamporna som är konstruerade för 45w +- 3w, det märks tydligt, ett sådan uppsättning kan bibehålla nästan samma ljusstyrka i alla fall två säsonger. (extraljusanvändning).
Så det blir en avvägning, lysa bra en längre tid eller lysa bättre en kortare tid. wink
Åter igen, "noname"lamporna kan tappa ljusstyrka skrämmande fort i jämförelse med andra.

Tagg3N skrev:
Samma där, 4300K är blå/gul medan 6000K är mer blå än vit. 5000K är en bra standard att lägga sig på, men jag kör själv med 4300K då jag upplever det som bekvämt. Ytterst personlig åsikt och mer riktat som ett råd än ett måste smile Tack för ifyllnaden!

4300 känns vilsamt, men jag uppskattar att 5000k reflekterar ögonen på djuren mycket bättre, det har räddat mig många gånger.
6000k tycker jag däremot bara är tröttande och irriterande, och förlusten i ljusstyrka är definitivt märkbar.

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

38 Inlägg
6 december 2012
#309
JE71 skrev:
diesel_kungen skrev:
www.motorbolagetumea.se/nbb-extraljus-a … -1416.aspx Även där billiga Nbb - står det på förstasidan!

750kr ! det är inte billigt

Detta är billigast: 479kr
http://madimaconsult.se/sv/extraljus/nb … rp=1683016

479 kr PLUS moms ja.

Det blir väl ca 600 kr med moms, utan lampa.
Fortfarande ett bra pris... smile

Absolut...

SaabSnacket.SE
www.saabsnacket.se

189 Inlägg
6 december 2012
#310
Sådärja, fått hem mitt 75w xenon från HH.se, blir nog montering till helgen big_smile Det är dock bara till 4 extraljus men jag har 55w i dom två andra smile Känns jävligt stabilt, och stora ballaster som fan yikes
Senast redigerat av vwkjell (6 december 2012)

Old VW's never die, they just get more expensive!

783 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#311
diesel_kungen skrev:
www.motorbolagetumea.se/nbb-extraljus-a … -1416.aspx Även där billiga Nbb - står det på förstasidan!

750kr ! det är inte billigt

Detta är billigast: 479kr
http://madimaconsult.se/sv/extraljus/nb … rp=1683016

Tar bort andra länken och lägger dit din smile
Senast redigerat av Rocknob (6 december 2012)


251 Inlägg
6 december 2012
#312
tjo då vart jag här igen min fråga nu är hur starka xenon kan man ha i då lampglasen är av plast jag ska byta både hel och halv hjuset sitter H7 halogen i båda på 55w orginal kan man förstöra nått om man använder för starka xenon?


783 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#313
De medlemmar som vill ha sin bild på första sidan kan skicka ett PM till mig. Ska vara bilder med bra kvalité och 1 bild per medlem. Är alltså BBcode`n ni ska skicka på PM
Senast redigerat av Rocknob (6 december 2012)


783 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#314
t_mackan skrev:
tjo då vart jag här igen min fråga nu är hur starka xenon kan man ha i då lampglasen är av plast jag ska byta både hel och halv hjuset sitter H7 halogen i båda på 55w orginal kan man förstöra nått om man använder för starka xenon?

Du kan använda 35w i halv och 55w i hel, kanske t.o.m 75w beroende reflektorns storlek.


251 Inlägg
6 december 2012
#315
okej d e en polo den nyaste modelen helljusreflektorn e inte så stor lite svårt att förklara men man kan se om man tittar på dom hur dom är d e ju klarglas eller va man nu ska säga


783 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#316
t_mackan skrev:
okej d e en polo den nyaste modelen helljusreflektorn e inte så stor lite svårt att förklara men man kan se om man tittar på dom hur dom är d e ju klarglas eller va man nu ska säga

För att vara på säkra sidan skulle jag använda 35w till halv och 55w till hel smile


264 Inlägg
6 december 2012
#317
t_mackan skrev:
tjo då vart jag här igen min fråga nu är hur starka xenon kan man ha i då lampglasen är av plast jag ska byta både hel och halv hjuset sitter H7 halogen i båda på 55w orginal kan man förstöra nått om man använder för starka xenon?

Frågan är nog inte om 35w eller 55w xenon blir för varma, utan om din reflektor klarar av den extremt höga
UV-strålning vissa billiga xenonlampor har. Det är den huvudsakliga orsaken om en konverterad reflektor tar skada.
CNlights använder sig tysktillverkat "anti -UV" quartzglas  från samma tillverkare som levererar åt osram och phillips, och UVpåverkan blir ett minimum.
"Anti-uv glaset" är också en bidragande faktor till att de håller rätt och angiven färgtemperatur (K).

De vanliga namnlösa kineslamporna kan generera tillräckligt med UV att man nästan skulle kunna använda dom som solarium...  sad
Senast redigerat av JE71 (6 december 2012)

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

1 232 Inlägg
6 december 2012
#319
vart tog "stora xtraljustråden" vägen?

Soppgubbe
900 Inlägg
6 december 2012
#320
Martin81 skrev:
vart tog "stora xtraljustråden" vägen?

Låst

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster


Sök