4362
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Avstängd
1 418 Inlägg
18 mars 2013
#3741
Kristian_V skrev:
Mest ljus ( = Lumen ) får man med färg temperatur 4300K.
Över eller under, tappar man ljus, ju längre ifrån 4300K man kommer, destu svagare lyser det.
Som Johan85 skrev, blir det lite mysigare färg med 6000K. Men det är ju en smak och prioritets fråga vilken färg temperatur var och en väljer.
På bilar med original Xenon, är 4300K och 5000K lagliga.

5000k är väll solens ljus mitt på dagen om ja inte minns fel?

1 146 Inlägg
18 mars 2013
#3742
då tro jag ska satsa på 6000k smile
tro den blir lagom big_smile


230 Inlägg
18 mars 2013
#3743
aqulio skrev:
då tro jag ska satsa på 6000k smile
tro den blir lagom big_smile

Tror att detta är ett bra kitt.
http://merljus.se/xenonkitt-55-watt/55w … rters-slim
Dom har även ett med tjocka balaster som är lite billigare fast ändå Speedstart.


1 146 Inlägg
18 mars 2013
#3744
ah okej tack för rådet smile

Är du inte nöjd så får du pengarna tillbaka! det är snällt tänka på kunderna smile


1 893 Inlägg
18 mars 2013
#3745
lajvN skrev:
aqulio skrev:
då tro jag ska satsa på 6000k smile
tro den blir lagom big_smile

Tror att detta är ett bra kitt.
http://merljus.se/xenonkitt-55-watt/55w … rters-slim
Dom har även ett med tjocka balaster som är lite billigare fast ändå Speedstart.

Personligen tycker jag det är smidigare med "Tjock-ballaster."
För man slipper tänd modul klumpen på högspännings kabeln.
Blir cleanare montering. (Om man har plats för den större ballasten?)


210 Inlägg
19 mars 2013
#3746
MammDiin skrev:
andreasliljemark skrev:
Hej !

Finns det någon här som kopplat in extraljus på en xc70 -06?

Jag har krånglat en del med det nu, men får det inte att fungera.

Detta är hur jag kopplat relät:
30 till plusplint
85 till jordpunkt
87 till extraljusens plus
86 till styrström från volvos originala koppling

det är 86:an jag är osäker på!

Va in på Volvo och köpte deras kontaktdon för extraljus, alltså en kontakt som jag satte in 2 stift i, och sedan kopplade in på originalkontakten nedanför luftburken.
Som jag förstått det hela är ena stiftet konstantström, och andra styrström?

Det jag tänkte, eftersom dom kablarna från stiften va så klena, så använder jag bara det ena stiftet, det med styrström och matar relät med plus ifrån plusplinten vid säkringsdosan.
Lat som man är orkade jag inte hämta multimeter utan tänkte att det bara är att prova mej fram.

Men när jag kopplar det ena stiftet från kontakten på plats 86 på relät så lyser dom hela tiden, oavsett om bilens belysning är på eller av, ja dom lyser konstant.
När jag provar det andra stiftet på 86 på relät, så händer inte nått.

Då borde ju det första stiftet jag provade vara det med konstant plusmatning, tänkte jag.
Därför provade jag att mata reläts 30 via det stiftet istället för via plusplinten, men ingenting händer.

Hur går jag vidare? har kopplat extraljus på massa bilar, men får det inte att fungera nu, sjukt irriterande!

Förresten, självklart sitter knappen i panelen, och när jag drar på helljus så lyser den, vilket innebär att bilen hittat den. Plus att jag satt i en säkring på plats 5, i säkringsdosan vid vänster fjädertorn så nått sånt är inte fel.

Någon som har några idéer?


*edit
sjukt lång och krångligt skriven text, fråga om ni undrar över något!

Tack på förhand! smile

Ta styrströmmen (plus och minus) till relät från extraljuskontakten.
För tror det är minus som styr och som det är nu så borde du ha kopplat minus till både 85 och 86.

Hej! Hur menar du nu?
Vart ska jag sätta kablarna från extraljuskontakten? smile

1 893 Inlägg
19 mars 2013
#3747
andreasliljemark skrev:
MammDiin skrev:
andreasliljemark skrev:
Hej !

Finns det någon här som kopplat in extraljus på en xc70 -06?

Jag har krånglat en del med det nu, men får det inte att fungera.

Detta är hur jag kopplat relät:
30 till plusplint
85 till jordpunkt
87 till extraljusens plus
86 till styrström från volvos originala koppling

det är 86:an jag är osäker på!

Va in på Volvo och köpte deras kontaktdon för extraljus, alltså en kontakt som jag satte in 2 stift i, och sedan kopplade in på originalkontakten nedanför luftburken.
Som jag förstått det hela är ena stiftet konstantström, och andra styrström?

Det jag tänkte, eftersom dom kablarna från stiften va så klena, så använder jag bara det ena stiftet, det med styrström och matar relät med plus ifrån plusplinten vid säkringsdosan.
Lat som man är orkade jag inte hämta multimeter utan tänkte att det bara är att prova mej fram.

Men när jag kopplar det ena stiftet från kontakten på plats 86 på relät så lyser dom hela tiden, oavsett om bilens belysning är på eller av, ja dom lyser konstant.
När jag provar det andra stiftet på 86 på relät, så händer inte nått.

Då borde ju det första stiftet jag provade vara det med konstant plusmatning, tänkte jag.
Därför provade jag att mata reläts 30 via det stiftet istället för via plusplinten, men ingenting händer.

Hur går jag vidare? har kopplat extraljus på massa bilar, men får det inte att fungera nu, sjukt irriterande!

Förresten, självklart sitter knappen i panelen, och när jag drar på helljus så lyser den, vilket innebär att bilen hittat den. Plus att jag satt i en säkring på plats 5, i säkringsdosan vid vänster fjädertorn så nått sånt är inte fel.

Någon som har några idéer?


*edit
sjukt lång och krångligt skriven text, fråga om ni undrar över något!

Tack på förhand! smile

Ta styrströmmen (plus och minus) till relät från extraljuskontakten.
För tror det är minus som styr och som det är nu så borde du ha kopplat minus till både 85 och 86.

Hej! Hur menar du nu?
Vart ska jag sätta kablarna från extraljuskontakten? smile

STRÖM TILL LAMPOR.
-------------------------
1. + Batteri till säkring !!!
2. Säkring till relä 30.
3. Relä 87 till lampa.
4. Lampa till jord. (Eller - Batteri.)

Styrström till relä.
-------------------------
1. Från Volvo kontakt till relä 85.
2. Från Volvo kontakt till relä 86.

Där Volvo kontakten är X-ljus kontakten du köpte.

Troligtvis är bilens förbereda X-ljus krets minus styrt.
Dvs. plus ligger på hela tiden, och man bryter jorden (minus).
Koplar du in båda polerna på reläet i respektive pol i Volvos X-ljus kontakt, spelar det ingen roll vilket håll strömmen går, plus, eller minus, kretsen blir sluten, lamporna borde lysa.


187 Inlägg
19 mars 2013
#3748
Film på extraljusen iaf då, inte så mkt att ha egentligen, men nåt är det iaf. tongue

60wattarna:
https://www.youtube.com/watch?v=xbTH-yJvDvc

60w + 20w:
https://www.youtube.com/watch?v=4mGWR5qKLtk

210 Inlägg
19 mars 2013
#3749
Kristian_V skrev:
andreasliljemark skrev:
MammDiin skrev:

Ta styrströmmen (plus och minus) till relät från extraljuskontakten.
För tror det är minus som styr och som det är nu så borde du ha kopplat minus till både 85 och 86.

Hej! Hur menar du nu?
Vart ska jag sätta kablarna från extraljuskontakten? smile

STRÖM TILL LAMPOR.
-------------------------
1. + Batteri till säkring !!!
2. Säkring till relä 30.
3. Relä 87 till lampa.
4. Lampa till jord. (Eller - Batteri.)

Styrström till relä.
-------------------------
1. Från Volvo kontakt till relä 85.
2. Från Volvo kontakt till relä 86.

Där Volvo kontakten är X-ljus kontakten du köpte.

Troligtvis är bilens förbereda X-ljus krets minus styrt.
Dvs. plus ligger på hela tiden, och man bryter jorden (minus).
Koplar du in båda polerna på reläet i respektive pol i Volvos X-ljus kontakt, spelar det ingen roll vilket håll strömmen går, plus, eller minus, kretsen blir sluten, lamporna borde lysa.

Tack som fan, klockrent beskrivet.

Ska prova detta imorrn, återkommer med resultat! smile

1 893 Inlägg
20 mars 2013
#3750
andreasliljemark skrev:
Tack som fan, klockrent beskrivet.

Ska prova detta imorrn, återkommer med resultat! smile

Det var så lite så!
Skall bara klargöra. Min beskrivning kan misstolkas.
Från Volvos X-ljus kontakt tar du ena stiftet till 85 och andra stiftet till 86. Inget annat!
Och glöm inte säkra strömmen du tar från batteriet.


210 Inlägg
20 mars 2013
#3751
Kristian_V skrev:
andreasliljemark skrev:
Tack som fan, klockrent beskrivet.

Ska prova detta imorrn, återkommer med resultat! smile

Det var så lite så!
Skall bara klargöra. Min beskrivning kan misstolkas.
Från Volvos X-ljus kontakt tar du ena stiftet till 85 och andra stiftet till 86. Inget annat!
Och glöm inte säkra strömmen du tar från batteriet.

Uppfattat! smile

144 Inlägg
20 mars 2013
#3752
Hejsan allihopa.

Ska Xenonkonvertera helljuset på min Audi. Beställt hem ett 55W speedstarterkit, men fick hem 70W ballaster och 55W lampor. Hur blir det? Kommer lampan gå åt fanders fortare pga för högt wattantal ut från ballasterna? Och kommer lamporna då lysa med 70W istället för 55W?

Har sporadiskt följt den här tråden och letat lite nu men hittar ingen med samma frågeställning.

Tack på förhand.

/ Alexander

7 435 Inlägg
20 mars 2013
#3753
carlssoon skrev:
Hejsan allihopa.

Ska Xenonkonvertera helljuset på min Audi. Beställt hem ett 55W speedstarterkit, men fick hem 70W ballaster och 55W lampor. Hur blir det? Kommer lampan gå åt fanders fortare pga för högt wattantal ut från ballasterna? Och kommer lamporna då lysa med 70W istället för 55W?

Har sporadiskt följt den här tråden och letat lite nu men hittar ingen med samma frågeställning.

Tack på förhand.

/ Alexander

brukar följa med sådana ja smile blir bra,, finns nämligen inga 70w lampor,, bara keramiska 75w för de värre kitten


Yawn...
3 151 Inlägg
20 mars 2013
#3754
carlssoon skrev:
Och kommer lamporna då lysa med 70W istället för 55W?

Yep.

Dock kan man undra varför du fick 70w när du beställde 55w... Nåja. Bättre för dig!

144 Inlägg
20 mars 2013
#3755
granadadr skrev:
carlssoon skrev:
Hejsan allihopa.

Ska Xenonkonvertera helljuset på min Audi. Beställt hem ett 55W speedstarterkit, men fick hem 70W ballaster och 55W lampor. Hur blir det? Kommer lampan gå åt fanders fortare pga för högt wattantal ut från ballasterna? Och kommer lamporna då lysa med 70W istället för 55W?

Har sporadiskt följt den här tråden och letat lite nu men hittar ingen med samma frågeställning.

Tack på förhand.

/ Alexander

brukar följa med sådana ja smile blir bra,, finns nämligen inga 70w lampor,, bara keramiska 75w för de värre kitten

Tackar tackar. Då kommer alltså lamporna lysa med 70W istället för 55W?

/Alexander

144 Inlägg
20 mars 2013
#3756
Mervolic skrev:
carlssoon skrev:
Och kommer lamporna då lysa med 70W istället för 55W?

Yep.

Dock kan man undra varför du fick 70w när du beställde 55w... Nåja. Bättre för dig!

Ska inte göra reklam för något företag i tråden då det gnällts lite om det förut. Men har hört att dem inte hade saker på lager för 55W kit och skickade med 70W ballast istället. Men dem är aktiva i den här tråden, så jag passar på att tacka för snabb bra service!

Undrade bara lite om lampans livslängd i förhållande till om jag hade fått en ballast för 55W.

Tackar för svaren smile

/Alexander

7 435 Inlägg
20 mars 2013
#3757
carlssoon skrev:
Mervolic skrev:
carlssoon skrev:
Och kommer lamporna då lysa med 70W istället för 55W?

Yep.

Dock kan man undra varför du fick 70w när du beställde 55w... Nåja. Bättre för dig!

Ska inte göra reklam för något företag i tråden då det gnällts lite om det förut. Men har hört att dem inte hade saker på lager för 55W kit och skickade med 70W ballast istället. Men dem är aktiva i den här tråden, så jag passar på att tacka för snabb bra service!

Undrade bara lite om lampans livslängd i förhållande till om jag hade fått en ballast för 55W.

Tackar för svaren smile

/Alexander

lite sämre,, men de lyser ju bättre,, klart värt smile
grattis


1 893 Inlägg
21 mars 2013
#3758
Jag var ute igår kväll för att ta lite bilder till min blogg.
Och det är väldigt tyst här inne.
Jag gillar bilder (Säger mer än tusen ord!).
Så jag lägger upp lite bilder jag tog igår.
(Alla bilder tagna med samma inställningar. f/4, 1/10s, ISO800.

Dimljus. (2x55W Halogen.)
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-8c3bc62bcef689379861bde7e6282ce2.jpg

Halvljus. (2x35W Xenon 5000K.)
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-0d5fb4a2fd376f566dbd2e4106f0a6b8.jpg

Halvljus med Dimljus. (En kombination jag aldrig använder annars, endast för foto.)
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-cc6ca4e17c1ef75f41b6a7b6be532933.jpg

ALLT! = 2x35W halvljus, 3x55W X-ljus. Xenon.
2x5W parkering, 2x55W Dimljus, 2x60W Helljus. Halogen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-fab755c27bfd4113554c2ef3abe70f0b.jpg

EDIT:
Spelade in en snutt av resan, med min gamla android lur, då jag har bil hållare till den.
I början och slutet är det utan gatubelysning.

3x SIM med 55W Xenon kitt.
Det sista när jag stannar och först stänger av helljuset, sedan slår på dimljuset och stänger halvljuset. Så ser man tydligt skilnaden mellan hur de olika ljusen räcker.

Senast redigerat av Kristian_V (21 mars 2013)


Yawn...
3 151 Inlägg
21 mars 2013
#3759
Kristian_V skrev:
Jag var ute igår kväll för att ta lite bilder till min blogg.
Och det är väldigt tyst här inne.
Jag gillar bilder (Säger mer än tusen ord!).
Så jag lägger upp lite bilder jag tog igår.
(Alla bilder tagna med samma inställningar. f/4, 1/10s, ISO800.

Dimljus. (2x55W Halogen.)
http://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-8c3bc62bcef689379861bde7e6282ce2.jpg

Halvljus. (2x35W Xenon 5000K.)
http://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-0d5fb4a2fd376f566dbd2e4106f0a6b8.jpg

Halvljus med Dimljus. (En kombination jag aldrig använder annars, endast för foto.)
http://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-cc6ca4e17c1ef75f41b6a7b6be532933.jpg

ALLT! = 2x35W halvljus, 3x55W X-ljus. Xenon.
2x5W parkering, 2x55W Dimljus, 2x60W Helljus. Halogen!
http://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-fab755c27bfd4113554c2ef3abe70f0b.jpg

EDIT:
Spelade in en snutt av resan, med min gamla android lur, då jag har bil hållare till den.
I början och slutet är det utan gatubelysning.

3x SIM med 55W Xenon kitt.
Det sista när jag stannar och först stänger av helljuset, sedan slår på dimljuset och stänger halvljuset. Så ser man tydligt skilnaden mellan hur de olika ljusen räcker.

Ser ut att lysa bra... Annat är det på mina bilar, hehe. Funderar på att skaffa 70w xenon till bruksbilens extraljus, men vi får se hur det blir...

276 Inlägg
22 mars 2013
#3760
Kristian_V skrev:
Tele och fax till Göteborgs nummer. Men adressen i Nederländerna.
Förstår om du är tveksam.
Säljer "riktiga" Osram lampor till ganska bra pris. Blev lite sugen själv, då jag haft nog med problem med mina kina D2r.
(Ena pinnen på sockeln går av, sedan glappar kontakten, med resultat att det inte tänder varje gång.)
Har provat med tre olika leverantörer. Ett fjärde par D2R väntar på att jag skall orka byta en gång till...
Utan att ha kollat fraktkostnader och så, så är 545kr för ett par Osram D2R helt OK.

EDIT:
Lite virrig sida, jag är inte imponerad. Priset var per styck! Jag kan gå in i en affär i stan o köpa dem för det priset.

Ursäkta sen respons. men vart i helsefyr hittar du lampor för 650-700 spänn styck för äkta osram 5000k och upp?
jag har banne mig vart överallt och för det första är det ingen i min nejd som säljer osram 5000k det enda jag hittat är Philips 6000K för 1000 kr styck! Tips mottages varmt



Sök