3833
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

1 436 Inlägg
26 mars 2013
#3781
carlssoon skrev:
Kristian_V skrev:
carlssoon skrev:
Hej, skulle behöva lite hjälp.

Kopplade in mitt xenonkit för helljuset igår, (70W med H7 sockel). Ska försöka förklara hur jag kopplat så noga det går.

- 4,5 mm² pluskabel till 15A säkring. 4,5 mm² kabel från säkring till stift 30 på relät.
- 4,5 mm² pluskabel från stift 87 på relät till ballast, respektive 4,5 mm² kabel direkt till batteri från ballast.
- Styrström, plus till stift 85 på relä och minus till 86 på relä från kontakten till gamla halogen lampan.
- Har ett relä för vänster sida med styrström från vänster sida och ett relä för höger sida med styrström från höger.
- Båda reläna har separat plusmatning och egen kabel till jord direkt på batteri.

Problemet jag har är att det går att helljusblinka och tända. Men det går inte att blända av. Observera att det fungerade när jag hade xenon inkopplat på vänster sida och halogenlampan satt kvar på höger sida.

Kan det vara så att ljuskontakten i bilen börjar säga upp sig och ger krypström till relät som sluter?
Halogenlampan behöver ju ett visst antal Volt innan den tänds, men relät är desto känsligare och kanske reagerar på 1 Volts krypström och vill därför inte släppa?

Blev mörkt och kallt igår så plockade ihop allt och har inte hunnit mäta för att se om teorin om krypström stämmer.

Bilen det gäller är min Audi A4 från 99.

Tack på förhand. / Alexander

Börja med att prova byta plats på stift 85/86 så strömmen går andra vägen.
(Låter konstigt, men det har löst problem förr.)
Annars låter det som billiga reläer.
Om man tar ut lite mera ström genom reläet, så blir det tjuvström inne i reläet, som gör att spolen inte släpper.
Jag skulle börja testa med ett annat relä först.
Ett relä skulle räcka mer än väl för 2x70W. (Jag kör 3x55W på ett relä.)

Ska prova byta plats på styrkablarna på båda reläna när jag kommer hem från jobbet.

Jag kör med 30A slutande relän från biltema. Har använt dem förr utan problem med högre wattantal.

Valde att använda ett relä med varsin matning för varje sida ifall man skjuter en säkring så har man helljus på en sida iallafall.

Tack för hjälpen smile

/Alexander

Ett av mina biltemarelän beter sig så, tror det är lite dåligt tillverkat och det blir något överslag i reläet. Det släppte om man vickade på anslutningarna men jag ville inte åka runt med grejer jag inte litar på så bytte till ett nytt istället.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

733 Inlägg
26 mars 2013
#3782
Är det någon som vet vad för lampsockel det är i Dimljusen på en Audi a6 med c5 karossen? smile Sedan vilka xenonlampor funkar bäst? är Osram bättre än philips? det är bi-xenon på bilen och jag tänkte köpa nya D2s lampor till den smile


392 Inlägg
26 mars 2013
#3783
benz_89 skrev:
Är det någon som vet vad för lampsockel det är i Dimljusen på en Audi a6 med c5 karossen? smile Sedan vilka xenonlampor funkar bäst? är Osram bättre än philips? det är bi-xenon på bilen och jag tänkte köpa nya D2s lampor till den smile

min har H3 i dimljus, H7 i helljus och H1 i halv smile tror vissa har H7 i dimljus, nyare av C5 kanske de var !!


230 Inlägg
26 mars 2013
#3784
benz_89 skrev:
Är det någon som vet vad för lampsockel det är i Dimljusen på en Audi a6 med c5 karossen? smile Sedan vilka xenonlampor funkar bäst? är Osram bättre än philips? det är bi-xenon på bilen och jag tänkte köpa nya D2s lampor till den smile

Om man kollar Osram Vehicle Light appen så står det att du har H7 lampa.


1 893 Inlägg
26 mars 2013
#3785
carlssoon skrev:
[Ska prova byta plats på styrkablarna på båda reläna när jag kommer hem från jobbet.

Jag kör med 30A slutande relän från biltema. Har använt dem förr utan problem med högre wattantal.

Valde att använda ett relä med varsin matning för varje sida ifall man skjuter en säkring så har man helljus på en sida iallafall.

Tack för hjälpen smile

/Alexander

Jag kör mina 3x55W Xenon kit på ETT 40A biltema relä.
Får du det inte att fungera, så kan det vara värt att köpa andra reläer.
Men prova byta poler, och kolla så det inte ligger och kryper tjuvström som du skrev i din första beskrivning.
Mao, kolla allt som inte kostar pengar först. wink

Lycka till!cool


2 042 Inlägg
26 mars 2013
#3786
benz_89 skrev:
Är det någon som vet vad för lampsockel det är i Dimljusen på en Audi a6 med c5 karossen? smile Sedan vilka xenonlampor funkar bäst? är Osram bättre än philips? det är bi-xenon på bilen och jag tänkte köpa nya D2s lampor till den smile

Om du är ute efter 4300K så http://www.lichtex.de/Xenon-Leuchtmitte … 4150K.html om du är ute efter ett billigt alternativ.
Eller http://www.lichtex.de/Xenon-Leuchtmitte … --30-.html om du vill ha så mycket ljus som möjligt.
Och är ingen direkt större skillnad i kvalité på Philips och Osram.
Senast redigerat av MammDiin (26 mars 2013)

21 761 Inlägg
26 mars 2013
#3787
carlssoon skrev:
- 4,5 mm² pluskabel till 15A säkring. 4,5 mm² kabel från säkring till stift 30 på relät.
- 4,5 mm² pluskabel från stift 87 på relät till ballast, respektive 4,5 mm² kabel direkt till batteri från ballast.

Det där får jag inte riktigt ihop. Du har alltså en 4,5 mm2 kabel med säkring till stift 30 på relät, då borde den kabeln rimligtvis komma från batteriet. Sedan skriver du att du har 4,5 mm2 kabel direkt till batteriet från ballast.

Menar du att den senare kabeln är minuskabel?

carlssoon skrev:
- Styrström, plus till stift 85 på relä och minus till 86 på relä från kontakten till gamla halogen lampan.

- Båda reläna har separat plusmatning och egen kabel till jord direkt på batteri.

Här är också en sak som jag inte får ihop. Minus från gamla Halogenlampan går till stift 86 på relät, men sedan skriver du bla att båda reläna har egen jord direkt till batteri. hmm

Som jag tolkar det där så har reläspolarna konstant jord, då gör det ju ingen verkan att ha minuskabel till Halogenlampan. Men jag kanske missförstår saken. smile
Senast redigerat av Drönirettab (26 mars 2013)

144 Inlägg
26 mars 2013
#3788
Drönirettab skrev:
carlssoon skrev:
- 4,5 mm² pluskabel till 15A säkring. 4,5 mm² kabel från säkring till stift 30 på relät.
- 4,5 mm² pluskabel från stift 87 på relät till ballast, respektive 4,5 mm² kabel direkt till batteri från ballast.

Det där får jag inte riktigt ihop. Du har alltså en 4,5 mm2 kabel med säkring till stift 30 på relät, då borde den kabeln rimligtvis komma från batteriet. Sedan skriver du att du har 4,5 mm2 kabel direkt till batteriet från ballast.

Menar du att den senare kabeln är minuskabel?

carlssoon skrev:
- Styrström, plus till stift 85 på relä och minus till 86 på relä från kontakten till gamla halogen lampan.

- Båda reläna har separat plusmatning och egen kabel till jord direkt på batteri.

Här är också en sak som jag inte får ihop. Minus från gamla Halogenlampan går till stift 86 på relät, men sedan skriver du bla att båda reläna har egen jord direkt till batteri. hmm

Som jag tolkar det där så har reläspolarna konstant jord, då gör det ju ingen verkan att ha minuskabel till Halogenlampan. Men jag kanske missförstår saken. smile

Japp, jag menar att jag har en svart 4,5 mm² kabel från ballast direkt till batteriet minuspol. Jag pillade isär kontakten, tog bort 1,5 mm² kabel och lödde dit en riktig kabel som pallar starströmmen på 10A med råge. 

Felskrivet på sista punkten. Så har jag inte gjort, utan jag provade vid ett tillfälle igår att ta styrström till stift 85 och sen kabel från relä (stift 86) direkt till batteri. Bortse från den sista punkten alltså.


Men nu till det mer spännande. Mätte upp lite idag.

Fick fram att när jag har ljusspaken på läge noll (begränsat halvljus) har jag 0 Volt mellan plus och minus (stift 85/stift 86). Vid läge 1 (parkering) och läge 2 (hel/halv) får jag 3,4 Volt mellan plus och minus (stift 85/86) på båda reläna.

Började då leka lite och satte en diod över spolen, alltså plussidan på dioden på stift 85 där plusstyrningen kom in och minussidan på dioden på stift 86. Och då fick jag allting att fungera. Dock känns det rätt tvivelaktigt att köra runt så. Vill gärna ha en "riktig" lösning på det hela.

Någon som har en idé?

Mvh Alexander

21 761 Inlägg
26 mars 2013
#3789
Jag tror nog att du kan köra med den där dioden, ingenting borde påverkas negativt av den. Vissa relän har ju dessutom en inbyggd skyddsdiod över reläspolen som ska skydda mot höga backspänningar när spolen "slår av".

Troligen är huvudproblemet att det ligger kvar 3,4 V och enligt egna mätningar på olika relän så låter det inte helt orimligt att den spänningen räcker till för att hålla kvar relät i draget läge, men det ligger i så fall på gränsen. Däremot behövs högre spänning för att relät ska dra när det redan är i viloläge (typ 7-8 V brukar behövas enligt mina mätningar). smile

144 Inlägg
26 mars 2013
#3790
Drönirettab skrev:
Jag tror nog att du kan köra med den där dioden, ingenting borde påverkas negativt av den. Vissa relän har ju dessutom en inbyggd skyddsdiod över reläspolen som ska skydda mot höga backspänningar när spolen "slår av".

Troligen är huvudproblemet att det ligger kvar 3,4 V och enligt egna mätningar på olika relän så låter det inte helt orimligt att den spänningen räcker till för att hålla kvar relät i draget läge, men det ligger i så fall på gränsen. Däremot behövs högre spänning för att relät ska dra när det redan är i viloläge (typ 7-8 V brukar behövas enligt mina mätningar). smile

Men vad är anledning till att det ligger kvar 3,4 Volt? Skulle vilja lösa det problemet.

Kan jag komma ifrån det problemet om jag struntar i minusstyrning från lampsockeln och tar den direkt från batteriet? Att det kan vara en krypström fram i lyktan alltså?

Mvh Alexander

21 761 Inlägg
26 mars 2013
#3791
Gör en mätning mellan lyktans plus och batteriets minus så vet du säkert hur det är, men jag gissar att spänningen ligger på lyktans plusanslutning.

Frågan är även om bilen har minusstyrt helljus, i så fall kommer det inte att fungera om du sätter minus direkt på batteriet. smile

733 Inlägg
26 mars 2013
#3792
Ska ta & kolla om det är H7 sockel jag har i dimljusen isåfall är det någon som testat att köra med "avskärmade" lampor i dimljusen? Har nämligen ett par nya H7R Cnlight lampor liggandes, hur tror ni ljusbilden kommer bli med avskärmade lampor i dimljusen? det borde ju blända mindre? smile för ibland svär man för sig själv när man möter vissa som konverterat och inte ställt ner sina dimljus så dom lyser en rakt upp i fejjan big_smile Är ju egentligen ute efter att det ska se snyggt ut så det behöver inte lysa upp vägen särskilt mycket egentligen wink
Senast redigerat av benz_89 (26 mars 2013)


230 Inlägg
27 mars 2013
#3793
benz_89 skrev:
Ska ta & kolla om det är H7 sockel jag har i dimljusen isåfall är det någon som testat att köra med "avskärmade" lampor i dimljusen? Har nämligen ett par nya H7R Cnlight lampor liggandes, hur tror ni ljusbilden kommer bli med avskärmade lampor i dimljusen? det borde ju blända mindre? smile för ibland svär man för sig själv när man möter vissa som konverterat och inte ställt ner sina dimljus så dom lyser en rakt upp i fejjan big_smile Är ju egentligen ute efter att det ska se snyggt ut så det behöver inte lysa upp vägen särskilt mycket egentligen wink

Om du inte ute efter funktion utan bara styling så varför inte köpa ett par LED lampor?


733 Inlägg
27 mars 2013
#3794
lajvN skrev:
benz_89 skrev:
Ska ta & kolla om det är H7 sockel jag har i dimljusen isåfall är det någon som testat att köra med "avskärmade" lampor i dimljusen? Har nämligen ett par nya H7R Cnlight lampor liggandes, hur tror ni ljusbilden kommer bli med avskärmade lampor i dimljusen? det borde ju blända mindre? smile för ibland svär man för sig själv när man möter vissa som konverterat och inte ställt ner sina dimljus så dom lyser en rakt upp i fejjan big_smile Är ju egentligen ute efter att det ska se snyggt ut så det behöver inte lysa upp vägen särskilt mycket egentligen wink

Om du inte ute efter funktion utan bara styling så varför inte köpa ett par LED lampor?

Tänkte när jag har 2st 35w boxar och h7r lampor liggandes så hade det inte kostat nått för mig tongue Ledlamporna kostar ju typ lika mycket som ett billigare xenonkit och verkar ju pajja ganska så snabbt tongue


1 893 Inlägg
27 mars 2013
#3795
benz_89 skrev:
lajvN skrev:
benz_89 skrev:
Ska ta & kolla om det är H7 sockel jag har i dimljusen isåfall är det någon som testat att köra med "avskärmade" lampor i dimljusen? Har nämligen ett par nya H7R Cnlight lampor liggandes, hur tror ni ljusbilden kommer bli med avskärmade lampor i dimljusen? det borde ju blända mindre? smile för ibland svär man för sig själv när man möter vissa som konverterat och inte ställt ner sina dimljus så dom lyser en rakt upp i fejjan big_smile Är ju egentligen ute efter att det ska se snyggt ut så det behöver inte lysa upp vägen särskilt mycket egentligen wink

Om du inte ute efter funktion utan bara styling så varför inte köpa ett par LED lampor?

Tänkte när jag har 2st 35w boxar och h7r lampor liggandes så hade det inte kostat nått för mig tongue Ledlamporna kostar ju typ lika mycket som ett billigare xenonkit och verkar ju pajja ganska så snabbt tongue

Om du köper lite svagare LED, typ 3W, så lyser det nog för styling syften och håller.
6-7W LED som finns idag, utvecklar ganska mycket värme, och sitter lampan inkapslad, som moderna dimljus ofta gör, så kan det gå för varmt.

Du slipper dock dra kablar, relä osv om du nöjer dej med LED. Bara byta lampa, klart! Kablar o reläer, kostar troligtvis ungefär lika mycket som ett par 3W LED.
Som bonus, slipper du garanterat folks helljus mot dej i trafiken.
(För även ett 35W Xenon, lyser 3x starkare än de 55W Halogen du skall ersätta.)

(EDIT: = Stavfel)
Senast redigerat av Kristian_V (27 mars 2013)


398 Inlägg
27 mars 2013
#3796
Kristian_V skrev:
benz_89 skrev:
lajvN skrev:

Om du inte ute efter funktion utan bara styling så varför inte köpa ett par LED lampor?

Tänkte när jag har 2st 35w boxar och h7r lampor liggandes så hade det inte kostat nått för mig tongue Ledlamporna kostar ju typ lika mycket som ett billigare xenonkit och verkar ju pajja ganska så snabbt tongue

Om du köper lite svagare LED, typ 3W, så lyser det nog för styling syften och håller.
6-7W LED som finns idag, utvecklar ganska mycket värme, och sitter lampan inkapslad, som moderna dimljus ofta gör, så kan det gå för varmt.

Du slipper dock dra kablar, relä osv om du nöjer dej med LED. Bara byta lampa, klart! Kablar o reläer, kostar troligtvis ungefär lika mycket som ett par 3W LED.
Som bonus, slipper du garanterat folks helljus mot dej i trafiken.
(För även ett 35W Xenon, lyser 3x starkare än de 55W Halogen du skall ersätta.)

(EDIT: = Stavfel)

En LED lampa kan vara ganska irriterande ändå utan avbländning. Ett xenonkit med t.ex H7R kan troligtvis blända mindre än en 6w LED lampa utan avskärmning + att man kan få användning av dem i dimma.

För övrigt:
35w xenon 6000K har t.ex 2600 lumen, 4300K har ca 3000 lumen och är alltså ca 2x starkare än 55w halogenljus, inte 3x.

Dessutom bländar man mindre desto lägre kelvintal man använder tack vare mindre stickstrålar. Desto blåare ljus, desto kortare våglängd, desto mer "studsar mot luftpartiklar" m.m. och sprider sig mer. Lägre kelvin (rödare, gulare ljus) har längre våglängd sprider sig mindre och är lättare att skärma av och även aningen längre räckvidd på ljuset.

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

1 893 Inlägg
27 mars 2013
#3797
HBass skrev:
En LED lampa kan vara ganska irriterande ändå utan avbländning. Ett xenonkit med t.ex H7R kan troligtvis blända mindre än en 6w LED lampa utan avskärmning + att man kan få användning av dem i dimma.

För övrigt:
35w xenon 6000K har t.ex 2600 lumen, 4300K har ca 3000 lumen och är alltså ca 2x starkare än 55w halogenljus, inte 3x.

Dessutom bländar man mindre desto lägre kelvintal man använder tack vare mindre stickstrålar. Desto blåare ljus, desto kortare våglängd, desto mer "studsar mot luftpartiklar" m.m. och sprider sig mer. Lägre kelvin (rödare, gulare ljus) har längre våglängd sprider sig mindre och är lättare att skärma av och även aningen längre räckvidd på ljuset.

OK.
Jag vill inte på nått sätt dra igång något krig om dimljusens vara eller icke vara.
(Vad jag anser om dimljusen för övrigt kan ni läsa i den nedre av länkarna i min signatur.)
Jag köper dina siffror till 100%.
Om man monterar ett par 3W LED i dimljusen? De brukar iofs vara ganska blå, typ 6000K-8000K, men i alla fall)
Vad får man för lumen ur sådana?

Vad jag, (Och jag hoppas det var lajvN's inställning också? Vill inte sätta några ord i hans mun, så att säga.) var inne på, är att om man monterar annat än just Halogen i sina dimljus, bara för att det skall matcha färgen på övrig belysning, så kanske det räcker med LED?
Man behöver liksom inte ta i så man gör i byxan, om det bara skall se "lite snyggt" ut?
Jag föreställer mej ändå att ett par 3W LED, eller liknande, bländar mötande mindre än ett Xenon kit.
De var oifs avskärmade. Vad vet jag.

Lättare att montera ett par billiga LED än o Xenon konvertera i alla fall.!


398 Inlägg
27 mars 2013
#3798
Kristian_V skrev:
HBass skrev:
En LED lampa kan vara ganska irriterande ändå utan avbländning. Ett xenonkit med t.ex H7R kan troligtvis blända mindre än en 6w LED lampa utan avskärmning + att man kan få användning av dem i dimma.

För övrigt:
35w xenon 6000K har t.ex 2600 lumen, 4300K har ca 3000 lumen och är alltså ca 2x starkare än 55w halogenljus, inte 3x.

Dessutom bländar man mindre desto lägre kelvintal man använder tack vare mindre stickstrålar. Desto blåare ljus, desto kortare våglängd, desto mer "studsar mot luftpartiklar" m.m. och sprider sig mer. Lägre kelvin (rödare, gulare ljus) har längre våglängd sprider sig mindre och är lättare att skärma av och även aningen längre räckvidd på ljuset.

OK.
Jag vill inte på nått sätt dra igång något krig om dimljusens vara eller icke vara.
(Vad jag anser om dimljusen för övrigt kan ni läsa i den nedre av länkarna i min signatur.)
Jag köper dina siffror till 100%.
Om man monterar ett par 3W LED i dimljusen? De brukar iofs vara ganska blå, typ 6000K-8000K, men i alla fall)
Vad får man för lumen ur sådana?

Vad jag, (Och jag hoppas det var lajvN's inställning också? Vill inte sätta några ord i hans mun, så att säga.) var inne på, är att om man monterar annat än just Halogen i sina dimljus, bara för att det skall matcha färgen på övrig belysning, så kanske det räcker med LED?
Man behöver liksom inte ta i så man gör i byxan, om det bara skall se "lite snyggt" ut?
Jag föreställer mej ändå att ett par 3W LED, eller liknande, bländar mötande mindre än ett Xenon kit.
De var oifs avskärmade. Vad vet jag.

Lättare att montera ett par billiga LED än o Xenon konvertera i alla fall.!

En vanlig 3w lysdiod som används i dessa retrofit brukar ligga på ca 120 lumen typ Cree XR-E Q5 m.fl
Min bil är t.ex utrustad med DRL som jag gissar är 10st 0,5w-1w LED per sida, de bländar rejält när man tittar in i dem men lyser inte mer än 2-3 meter framåt då de helt saknar optik eller reflektor. Mina 2x 35w xenonljus i halvljus bländar mindre eftersom de inte når betraktarens ögon. Mina dimljus däremot går inte att ha på i mötande med 6000K eftersom de är lite halvkass avskärmning på dem. Med 4300K eller t.o.m. 3000K (som jag bytt till nu) bländar dock inte eftersom den färgtemperaturen lättare skärmas av tack vare mindre stickstrålas (i samma reflektor).

Visst är det lättare att installera en lysdiod än ett xenonkit men så länge man kan använda den befintliga framdragna matningen så det enda som skiljer att sätta dit boxen (vilket iof är ett rent helvete ibland). Men oftast tar det mig väl 30 minuter att konvertera ett par helljus eller halvljus. Dimljus brukar dock kräva att man hissar upp bilen och monterar loss delar för att komma åt men det är ju samma vare sig det är xenon eller LED då.

Sen vare det där med livslängden också, xenon har ganska dålig livslängd jämfört mot LED men inte när det gäller LED för retrofit (för att ersätta lampan i en befintlig reflektor). Då brukar LED stöta på problem som för dålig kylning, för dåligt fuktmotstånd, för mycket damm, för hög eller för låg spänning m.m. och gå sönder i förtid. Vilket medför en irriterande tid att göra om den besvärliga processen att hissa upp bilen, montera loss underrede m.m. som brukar krävas och byta den lilla skitdioden som höll 6 månader tongue

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

1 893 Inlägg
27 mars 2013
#3799
HBass skrev:
[En vanlig 3w lysdiod som används i dessa retrofit brukar ligga på ca 120 lumen typ Cree XR-E Q5 m.fl
Min bil är t.ex utrustad med DRL som jag gissar är 10st 0,5w-1w LED per sida, de bländar rejält när man tittar in i dem men lyser inte mer än 2-3 meter framåt då de helt saknar optik eller reflektor. Mina 2x 35w xenonljus i halvljus bländar mindre eftersom de inte når betraktarens ögon. Mina dimljus däremot går inte att ha på i mötande med 6000K eftersom de är lite halvkass avskärmning på dem. Med 4300K eller t.o.m. 3000K (som jag bytt till nu) bländar dock inte eftersom den färgtemperaturen lättare skärmas av tack vare mindre stickstrålas (i samma reflektor).

Visst är det lättare att installera en lysdiod än ett xenonkit men så länge man kan använda den befintliga framdragna matningen så det enda som skiljer att sätta dit boxen (vilket iof är ett rent helvete ibland). Men oftast tar det mig väl 30 minuter att konvertera ett par helljus eller halvljus. Dimljus brukar dock kräva att man hissar upp bilen och monterar loss delar för att komma åt men det är ju samma vare sig det är xenon eller LED då.

Sen vare det där med livslängden också, xenon har ganska dålig livslängd jämfört mot LED men inte när det gäller LED för retrofit (för att ersätta lampan i en befintlig reflektor). Då brukar LED stöta på problem som för dålig kylning, för dåligt fuktmotstånd, för mycket damm, för hög eller för låg spänning m.m. och gå sönder i förtid. Vilket medför en irriterande tid att göra om den besvärliga processen att hissa upp bilen, montera loss underrede m.m. som brukar krävas och byta den lilla skitdioden som höll 6 månader tongue

Tack!
Bra skrivet. Mycket info i din text. Och bra att det kommer fram sådana saker, som vad färg temperaturen gör, osv.
Tänker man efter, så har ju faktiskt biltillverkarna gått ifrån 90 talets blå Xenon, till förmån för vitare ljus. Det kan ju ha ett samband med det du skrev ovan.
Sådan info måste fram, det kan få någon procent av konverteringar att blända lite mindre.

+1


Forummoderator
18 158 Inlägg
27 mars 2013
#3800
Hm. Jag har alltid dimljus fram tända när jag kör på dagen. För att spara "huvudstrålkastarna" till kvällskörning. Fundrerar lite på ett E-märkt lysdoidkitt som är E-godkänt. Och koppla till någon form av ljusautomatik. Det löser jag. Men får LED lysa samtidigt med Huvudstrålkastare? Jag har ingen ljusautomatik. Tyskimport på Mersan. Förslag/råd?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök