Man jag tittar runt bland olika sidor på xenon kit så finns det ingen där man kan välja tex 60 watt med sockeln D2Y. Vart skall man köpa kit för att konvertera NBB med D2Y?
Man jag tittar runt bland olika sidor på xenon kit så finns det ingen där man kan välja tex 60 watt med sockeln D2Y. Vart skall man köpa kit för att konvertera NBB med D2Y?
därför att nbb har en extra sockel för H1 som sitter på deras halogenlyktor,, deras orginal xenon är det D2y sockel på,, meo samma insats men en annan extra fattning på,, och då blir det heltenkelt bättre med d2Y lampa och man plockar bort H1 fattningen
Man jag tittar runt bland olika sidor på xenon kit så finns det ingen där man kan välja tex 60 watt med sockeln D2Y. Vart skall man köpa kit för att konvertera NBB med D2Y?
därför att nbb har en extra sockel för H1 som sitter på deras halogenlyktor,, deras orginal xenon är det D2y sockel på,, meo samma insats men en annan extra fattning på,, och då blir det heltenkelt bättre med d2Y lampa och man plockar bort H1 fattningen
Sedär, man lär sig ngt nytt varje dag.
Någon som vet detta då?
Man jag tittar runt bland olika sidor på xenon kit så finns det ingen där man kan välja tex 60 watt med sockeln D2Y. Vart skall man köpa kit för att konvertera NBB med D2Y?
Har 5st xenon extraljus med 55w i alla. Går nu i tankar att skippa relä och koppla allt på en switch istället i cupén. I nuläget, även haft problem med förr att inte alla startar, ibland startar alla samtidigt och ibland inte. Så därför tänkte jag att man kanske skulle ta och skippa denna "relä satsen" och istället dra rejäla + samt - kablar ifrån batteriet direkt som man kopplar in ballastrarna på samt en switch för det hela så att det verkligen har ström och bra jord. Någon som kanske gjort såhära själv?
Man jag tittar runt bland olika sidor på xenon kit så finns det ingen där man kan välja tex 60 watt med sockeln D2Y. Vart skall man köpa kit för att konvertera NBB med D2Y?
därför att nbb har en extra sockel för H1 som sitter på deras halogenlyktor,, deras orginal xenon är det D2y sockel på,, meo samma insats men en annan extra fattning på,, och då blir det heltenkelt bättre med d2Y lampa och man plockar bort H1 fattningen
Sedär, man lär sig ngt nytt varje dag.
Någon som vet detta då?
Man jag tittar runt bland olika sidor på xenon kit så finns det ingen där man kan välja tex 60 watt med sockeln D2Y. Vart skall man köpa kit för att konvertera NBB med D2Y?
Har 5st xenon extraljus med 55w i alla. Går nu i tankar att skippa relä och koppla allt på en switch istället i cupén. I nuläget, även haft problem med förr att inte alla startar, ibland startar alla samtidigt och ibland inte. Så därför tänkte jag att man kanske skulle ta och skippa denna "relä satsen" och istället dra rejäla + samt - kablar ifrån batteriet direkt som man kopplar in ballastrarna på samt en switch för det hela så att det verkligen har ström och bra jord. Någon som kanske gjort såhära själv?
Du måste ändå ha relä om du kopplar via knapp i kupen. Jag har mina 3 övre på helljusspaken och dom 2 nedre på knapp som "dimljus". Har 1 relä till dom 2 nedre och ska koppla ett relä per extraljus på dom 3 övre för att lättare felsöka och byta om något går sönder.
Har 5st xenon extraljus med 55w i alla. Går nu i tankar att skippa relä och koppla allt på en switch istället i cupén. I nuläget, även haft problem med förr att inte alla startar, ibland startar alla samtidigt och ibland inte. Så därför tänkte jag att man kanske skulle ta och skippa denna "relä satsen" och istället dra rejäla + samt - kablar ifrån batteriet direkt som man kopplar in ballastrarna på samt en switch för det hela så att det verkligen har ström och bra jord. Någon som kanske gjort såhära själv?
Du måste ändå ha relä om du kopplar via knapp i kupen. Jag har mina 3 övre på helljusspaken och dom 2 nedre på knapp som "dimljus". Har 1 relä till dom 2 nedre och ska koppla ett relä per extraljus på dom 3 övre för att lättare felsöka och byta om något går sönder.
Nej tänkte jag skulle skippa reläet.. Är ju bara att sätta en "brytning" på jordkabeln ex som går till alla ballastrar Men visst blir väl kanske smartare med ett relä.
Har 5st xenon extraljus med 55w i alla. Går nu i tankar att skippa relä och koppla allt på en switch istället i cupén. I nuläget, även haft problem med förr att inte alla startar, ibland startar alla samtidigt och ibland inte. Så därför tänkte jag att man kanske skulle ta och skippa denna "relä satsen" och istället dra rejäla + samt - kablar ifrån batteriet direkt som man kopplar in ballastrarna på samt en switch för det hela så att det verkligen har ström och bra jord. Någon som kanske gjort såhära själv?
Du måste ändå ha relä om du kopplar via knapp i kupen. Jag har mina 3 övre på helljusspaken och dom 2 nedre på knapp som "dimljus". Har 1 relä till dom 2 nedre och ska koppla ett relä per extraljus på dom 3 övre för att lättare felsöka och byta om något går sönder.
Nej tänkte jag skulle skippa reläet.. Är ju bara att sätta en "brytning" på jordkabeln ex som går till alla ballastrar Men visst blir väl kanske smartare med ett relä.
Vad ska du ha för knapp och bryta strömmen med då? Huvudströmbrytare?
Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Har 5st xenon extraljus med 55w i alla. Går nu i tankar att skippa relä och koppla allt på en switch istället i cupén. I nuläget, även haft problem med förr att inte alla startar, ibland startar alla samtidigt och ibland inte. Så därför tänkte jag att man kanske skulle ta och skippa denna "relä satsen" och istället dra rejäla + samt - kablar ifrån batteriet direkt som man kopplar in ballastrarna på samt en switch för det hela så att det verkligen har ström och bra jord. Någon som kanske gjort såhära själv?
Du måste ändå ha relä om du kopplar via knapp i kupen. Jag har mina 3 övre på helljusspaken och dom 2 nedre på knapp som "dimljus". Har 1 relä till dom 2 nedre och ska koppla ett relä per extraljus på dom 3 övre för att lättare felsöka och byta om något går sönder.
Nej tänkte jag skulle skippa reläet.. Är ju bara att sätta en "brytning" på jordkabeln ex som går till alla ballastrar Men visst blir väl kanske smartare med ett relä.
55w/12v~4,58A. 4,58A*3st~13,74A. Rätta mig om jag har fel, men vid användning går nästan 14A genom kablar och knappen. Använd relä. Max 2 lampor per 30A relä.
Du måste ändå ha relä om du kopplar via knapp i kupen. Jag har mina 3 övre på helljusspaken och dom 2 nedre på knapp som "dimljus". Har 1 relä till dom 2 nedre och ska koppla ett relä per extraljus på dom 3 övre för att lättare felsöka och byta om något går sönder.
Nej tänkte jag skulle skippa reläet.. Är ju bara att sätta en "brytning" på jordkabeln ex som går till alla ballastrar Men visst blir väl kanske smartare med ett relä.
55w/12v~4,58A. 4,58A*3st~13,74A. Rätta mig om jag har fel, men vid användning går nästan 14A genom kablar och knappen. Använd relä. Max 2 lampor per 30A relä.
Jag kör 5x55w genom ett 40A relä, sen hur pass bra det är, det låter jag vara osagt, men det fungerar
Har 5st xenon extraljus med 55w i alla. Går nu i tankar att skippa relä och koppla allt på en switch istället i cupén. I nuläget, även haft problem med förr att inte alla startar, ibland startar alla samtidigt och ibland inte. Så därför tänkte jag att man kanske skulle ta och skippa denna "relä satsen" och istället dra rejäla + samt - kablar ifrån batteriet direkt som man kopplar in ballastrarna på samt en switch för det hela så att det verkligen har ström och bra jord. Någon som kanske gjort såhära själv?
Du måste ändå ha relä om du kopplar via knapp i kupen. Jag har mina 3 övre på helljusspaken och dom 2 nedre på knapp som "dimljus". Har 1 relä till dom 2 nedre och ska koppla ett relä per extraljus på dom 3 övre för att lättare felsöka och byta om något går sönder.
Nej tänkte jag skulle skippa reläet.. Är ju bara att sätta en "brytning" på jordkabeln ex som går till alla ballastrar Men visst blir väl kanske smartare med ett relä.
Du ska INTE bryta på jordsidan. Bryter du på jordsidan riskerar du krypström och i slutändan att du pajar din ballast. Har bränt ett slutsteg i bilen pga dålig jord och det känns lite slöseri med pengar. Kanske finns andra med mer elerfarenhet som kan berätta mer om varför du inte ska göra det
Rekommenderas inte att koppla enbart via brytare, sätt relä så slipper du köra massa ampere via brytaren.
Har en fråga ang amp kontakter till xenon kablar, måste man ha sådana eller går det bra med vanliga kabelskor?
du bör ha det pga av den starka spänningen
Nja är väll snarare att de är isolerade samt att du inte kan kortsluta genom att sätta + och - fel vid montage av lampa. Kontaktytan är minimal på amp-kontakter så en standard 6,3 mm flatstift har en större överföringsyta vilket borde minska motståndet om bägge är tillverkade i samma material. Rätta mig gärna om jag har fel!
Har en fråga ang amp kontakter till xenon kablar, måste man ha sådana eller går det bra med vanliga kabelskor?
du bör ha det pga av den starka spänningen
Nja är väll snarare att de är isolerade samt att du inte kan kortsluta genom att sätta + och - fel vid montage av lampa. Kontaktytan är minimal på amp-kontakter så en standard 6,3 mm flatstift har en större överföringsyta vilket borde minska motståndet om bägge är tillverkade i samma material. Rätta mig gärna om jag har fel!
jag tror du har rätt, jah har vanliga isolerade flatstiftare just för att de ska bli svårare att se att de är xenon, har 3x75w och aldrig haft nå problem med flatstiften och strömmen ska färdas bättre med flatstiftens större kontaktyta:)
Nja är väll snarare att de är isolerade samt att du inte kan kortsluta genom att sätta + och - fel vid montage av lampa. Kontaktytan är minimal på amp-kontakter så en standard 6,3 mm flatstift har en större överföringsyta vilket borde minska motståndet om bägge är tillverkade i samma material. Rätta mig gärna om jag har fel!
jag tror du har rätt, jah har vanliga isolerade flatstiftare just för att de ska bli svårare att se att de är xenon, har 3x75w och aldrig haft nå problem med flatstiften och strömmen ska färdas bättre med flatstiftens större kontaktyta:)
Då ska jag testa sådana "vanliga" kabelskor Tack för svaren
När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster