3407
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

1 863 Inlägg
11 oktober 2013
#6221
lajvN skrev:
666_Beast skrev:
Vilka lyktor är bäst att konvertera, NBB 225or fjärr eller SIM Fjärrljus? Bäst tryck i så att säga.

NBB all day long.
Allting är bättre med NBB utom priset.
Fast ska du konvertera dom så använd inte H1 lampan utan använd D2S(?)

Redan köpt H1 lampor.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

92 Inlägg
11 oktober 2013
#6222
lajvN skrev:
666_Beast skrev:
Vilka lyktor är bäst att konvertera, NBB 225or fjärr eller SIM Fjärrljus? Bäst tryck i så att säga.

NBB all day long.
Allting är bättre med NBB utom priset.
Fast ska du konvertera dom så använd inte H1 lampan utan använd D2S(?)

NBB Alpha 225 med H1 sockel kan man konvertera till xenon med sockel D2Y.

Varför gör man det? Kan alla extraljus med sockel H1 konverteras med xenon D2Y?

http://www.prestandabelysning.se/nbb-al … enon/299-0


Man jag tittar runt bland olika sidor på xenon kit så finns det ingen där man kan välja tex 60 watt med sockeln D2Y. Vart skall man köpa kit för att konvertera NBB med D2Y?

735 Inlägg
11 oktober 2013
#6223
lajvN skrev:
666_Beast skrev:
Vilka lyktor är bäst att konvertera, NBB 225or fjärr eller SIM Fjärrljus? Bäst tryck i så att säga.

NBB all day long.
Allting är bättre med NBB utom priset.
Fast ska du konvertera dom så använd inte H1 lampan utan använd D2S(?)

Blir det bättre ljus med D2S?


7 419 Inlägg
11 oktober 2013
#6224
TurboPlus skrev:
lajvN skrev:
666_Beast skrev:
Vilka lyktor är bäst att konvertera, NBB 225or fjärr eller SIM Fjärrljus? Bäst tryck i så att säga.

NBB all day long.
Allting är bättre med NBB utom priset.
Fast ska du konvertera dom så använd inte H1 lampan utan använd D2S(?)

NBB Alpha 225 med H1 sockel kan man konvertera till xenon med sockel D2Y.

Varför gör man det? Kan alla extraljus med sockel H1 konverteras med xenon D2Y?

http://www.prestandabelysning.se/nbb-al … enon/299-0


Man jag tittar runt bland olika sidor på xenon kit så finns det ingen där man kan välja tex 60 watt med sockeln D2Y. Vart skall man köpa kit för att konvertera NBB med D2Y?

därför att nbb har en extra sockel för H1 som sitter på deras halogenlyktor,, deras orginal xenon är det D2y sockel på,, meo samma insats men en annan extra fattning på,, och då blir det heltenkelt bättre med d2Y lampa wink
och man plockar bort H1 fattningen
Senast redigerat av granadadr (11 oktober 2013)


92 Inlägg
11 oktober 2013
#6225
granadadr skrev:
TurboPlus skrev:
lajvN skrev:
NBB all day long.
Allting är bättre med NBB utom priset.
Fast ska du konvertera dom så använd inte H1 lampan utan använd D2S(?)

NBB Alpha 225 med H1 sockel kan man konvertera till xenon med sockel D2Y.

Varför gör man det? Kan alla extraljus med sockel H1 konverteras med xenon D2Y?

http://www.prestandabelysning.se/nbb-al … enon/299-0


Man jag tittar runt bland olika sidor på xenon kit så finns det ingen där man kan välja tex 60 watt med sockeln D2Y. Vart skall man köpa kit för att konvertera NBB med D2Y?

därför att nbb har en extra sockel för H1 som sitter på deras halogenlyktor,, deras orginal xenon är det D2y sockel på,, meo samma insats men en annan extra fattning på,, och då blir det heltenkelt bättre med d2Y lampa wink
och man plockar bort H1 fattningen

Sedär, man lär sig ngt nytt varje dag.



Någon som vet detta då?

Man jag tittar runt bland olika sidor på xenon kit så finns det ingen där man kan välja tex 60 watt med sockeln D2Y. Vart skall man köpa kit för att konvertera NBB med D2Y?

908 Inlägg
11 oktober 2013
#6226
Har 5st xenon extraljus med 55w i alla. Går nu i tankar att skippa relä och koppla allt på en switch istället i cupén.
I nuläget, även haft problem med förr att inte alla startar, ibland startar alla samtidigt och ibland inte.
Så därför tänkte jag att man kanske skulle ta och skippa denna "relä satsen" och istället dra rejäla + samt - kablar ifrån batteriet direkt som man kopplar in ballastrarna på samt en switch för det hela så att det verkligen har
ström och bra jord. Någon som kanske gjort såhära själv?


2 041 Inlägg
11 oktober 2013
#6227
TurboPlus skrev:
granadadr skrev:
TurboPlus skrev:

NBB Alpha 225 med H1 sockel kan man konvertera till xenon med sockel D2Y.

Varför gör man det? Kan alla extraljus med sockel H1 konverteras med xenon D2Y?

http://www.prestandabelysning.se/nbb-al … enon/299-0


Man jag tittar runt bland olika sidor på xenon kit så finns det ingen där man kan välja tex 60 watt med sockeln D2Y. Vart skall man köpa kit för att konvertera NBB med D2Y?

därför att nbb har en extra sockel för H1 som sitter på deras halogenlyktor,, deras orginal xenon är det D2y sockel på,, meo samma insats men en annan extra fattning på,, och då blir det heltenkelt bättre med d2Y lampa wink
och man plockar bort H1 fattningen

Sedär, man lär sig ngt nytt varje dag.



Någon som vet detta då?

Man jag tittar runt bland olika sidor på xenon kit så finns det ingen där man kan välja tex 60 watt med sockeln D2Y. Vart skall man köpa kit för att konvertera NBB med D2Y?

http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe … onkit.html
Där finns D2S men kostar 200 extra, men antar då att man får ballaster med D2 kontakt istället för AMP pga. det högre priset.

230 Inlägg
11 oktober 2013
#6228
xeno95 skrev:
lajvN skrev:
666_Beast skrev:
Vilka lyktor är bäst att konvertera, NBB 225or fjärr eller SIM Fjärrljus? Bäst tryck i så att säga.

NBB all day long.
Allting är bättre med NBB utom priset.
Fast ska du konvertera dom så använd inte H1 lampan utan använd D2S(?)

Blir det bättre ljus med D2S?

Ljusbilden med jämnare med D2Y lampan.


230 Inlägg
11 oktober 2013
#6229
Emiiilz skrev:
Har 5st xenon extraljus med 55w i alla. Går nu i tankar att skippa relä och koppla allt på en switch istället i cupén.
I nuläget, även haft problem med förr att inte alla startar, ibland startar alla samtidigt och ibland inte.
Så därför tänkte jag att man kanske skulle ta och skippa denna "relä satsen" och istället dra rejäla + samt - kablar ifrån batteriet direkt som man kopplar in ballastrarna på samt en switch för det hela så att det verkligen har
ström och bra jord. Någon som kanske gjort såhära själv?

Du måste ändå ha relä om du kopplar via knapp i kupen.
Jag har mina 3 övre på helljusspaken och dom 2 nedre på knapp som "dimljus".
Har 1 relä till dom 2 nedre och ska koppla ett relä per extraljus på dom 3 övre för att lättare felsöka och byta om något går sönder.


908 Inlägg
11 oktober 2013
#6230
lajvN skrev:
Emiiilz skrev:
Har 5st xenon extraljus med 55w i alla. Går nu i tankar att skippa relä och koppla allt på en switch istället i cupén.
I nuläget, även haft problem med förr att inte alla startar, ibland startar alla samtidigt och ibland inte.
Så därför tänkte jag att man kanske skulle ta och skippa denna "relä satsen" och istället dra rejäla + samt - kablar ifrån batteriet direkt som man kopplar in ballastrarna på samt en switch för det hela så att det verkligen har
ström och bra jord. Någon som kanske gjort såhära själv?

Du måste ändå ha relä om du kopplar via knapp i kupen.
Jag har mina 3 övre på helljusspaken och dom 2 nedre på knapp som "dimljus".
Har 1 relä till dom 2 nedre och ska koppla ett relä per extraljus på dom 3 övre för att lättare felsöka och byta om något går sönder.

Nej tänkte jag skulle skippa reläet.. Är ju bara att sätta en "brytning" på jordkabeln ex som går till alla ballastrar smile
Men visst blir väl kanske smartare med ett relä.
Senast redigerat av Emiiilz (11 oktober 2013)


1 749 Inlägg
11 oktober 2013
#6231
Emiiilz skrev:
lajvN skrev:
Emiiilz skrev:
Har 5st xenon extraljus med 55w i alla. Går nu i tankar att skippa relä och koppla allt på en switch istället i cupén.
I nuläget, även haft problem med förr att inte alla startar, ibland startar alla samtidigt och ibland inte.
Så därför tänkte jag att man kanske skulle ta och skippa denna "relä satsen" och istället dra rejäla + samt - kablar ifrån batteriet direkt som man kopplar in ballastrarna på samt en switch för det hela så att det verkligen har
ström och bra jord. Någon som kanske gjort såhära själv?

Du måste ändå ha relä om du kopplar via knapp i kupen.
Jag har mina 3 övre på helljusspaken och dom 2 nedre på knapp som "dimljus".
Har 1 relä till dom 2 nedre och ska koppla ett relä per extraljus på dom 3 övre för att lättare felsöka och byta om något går sönder.

Nej tänkte jag skulle skippa reläet.. Är ju bara att sätta en "brytning" på jordkabeln ex som går till alla ballastrar smile
Men visst blir väl kanske smartare med ett relä.

Vad ska du ha för knapp och bryta strömmen med då? Huvudströmbrytare?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

241 Inlägg
11 oktober 2013
#6232
Emiiilz skrev:
lajvN skrev:
Emiiilz skrev:
Har 5st xenon extraljus med 55w i alla. Går nu i tankar att skippa relä och koppla allt på en switch istället i cupén.
I nuläget, även haft problem med förr att inte alla startar, ibland startar alla samtidigt och ibland inte.
Så därför tänkte jag att man kanske skulle ta och skippa denna "relä satsen" och istället dra rejäla + samt - kablar ifrån batteriet direkt som man kopplar in ballastrarna på samt en switch för det hela så att det verkligen har
ström och bra jord. Någon som kanske gjort såhära själv?

Du måste ändå ha relä om du kopplar via knapp i kupen.
Jag har mina 3 övre på helljusspaken och dom 2 nedre på knapp som "dimljus".
Har 1 relä till dom 2 nedre och ska koppla ett relä per extraljus på dom 3 övre för att lättare felsöka och byta om något går sönder.

Nej tänkte jag skulle skippa reläet.. Är ju bara att sätta en "brytning" på jordkabeln ex som går till alla ballastrar smile
Men visst blir väl kanske smartare med ett relä.

55w/12v~4,58A. 4,58A*3st~13,74A.
Rätta mig om jag har fel, men vid användning går nästan 14A genom kablar och knappen. Använd relä. Max 2 lampor per 30A relä.


130 Inlägg
11 oktober 2013
#6233
Robino skrev:
Emiiilz skrev:
lajvN skrev:

Du måste ändå ha relä om du kopplar via knapp i kupen.
Jag har mina 3 övre på helljusspaken och dom 2 nedre på knapp som "dimljus".
Har 1 relä till dom 2 nedre och ska koppla ett relä per extraljus på dom 3 övre för att lättare felsöka och byta om något går sönder.

Nej tänkte jag skulle skippa reläet.. Är ju bara att sätta en "brytning" på jordkabeln ex som går till alla ballastrar smile
Men visst blir väl kanske smartare med ett relä.

55w/12v~4,58A. 4,58A*3st~13,74A.
Rätta mig om jag har fel, men vid användning går nästan 14A genom kablar och knappen. Använd relä. Max 2 lampor per 30A relä.

Jag kör 5x55w genom ett 40A relä, sen hur pass bra det är, det låter jag vara osagt, men det fungerar wink

Soppgubbe
900 Inlägg
11 oktober 2013
#6234
Har en fråga ang amp kontakter till xenon kablar, måste man ha sådana eller går det bra med vanliga kabelskor?

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

7 419 Inlägg
11 oktober 2013
#6235
V70Drive skrev:
Har en fråga ang amp kontakter till xenon kablar, måste man ha sådana eller går det bra med vanliga kabelskor?

du bör ha det pga av den starka spänningen wink


12 Inlägg
11 oktober 2013
#6236
Emiiilz skrev:
lajvN skrev:
Emiiilz skrev:
Har 5st xenon extraljus med 55w i alla. Går nu i tankar att skippa relä och koppla allt på en switch istället i cupén.
I nuläget, även haft problem med förr att inte alla startar, ibland startar alla samtidigt och ibland inte.
Så därför tänkte jag att man kanske skulle ta och skippa denna "relä satsen" och istället dra rejäla + samt - kablar ifrån batteriet direkt som man kopplar in ballastrarna på samt en switch för det hela så att det verkligen har
ström och bra jord. Någon som kanske gjort såhära själv?

Du måste ändå ha relä om du kopplar via knapp i kupen.
Jag har mina 3 övre på helljusspaken och dom 2 nedre på knapp som "dimljus".
Har 1 relä till dom 2 nedre och ska koppla ett relä per extraljus på dom 3 övre för att lättare felsöka och byta om något går sönder.

Nej tänkte jag skulle skippa reläet.. Är ju bara att sätta en "brytning" på jordkabeln ex som går till alla ballastrar smile
Men visst blir väl kanske smartare med ett relä.

Du ska INTE bryta på jordsidan. Bryter du på jordsidan riskerar du krypström och i slutändan att du pajar din ballast. Har bränt ett slutsteg i bilen pga dålig jord och det känns lite slöseri med pengar. Kanske finns andra med mer elerfarenhet som kan berätta mer om varför du inte ska göra det

Rekommenderas inte att koppla enbart via brytare, sätt relä så slipper du köra massa ampere via brytaren.

12 Inlägg
11 oktober 2013
#6237
granadadr skrev:
V70Drive skrev:
Har en fråga ang amp kontakter till xenon kablar, måste man ha sådana eller går det bra med vanliga kabelskor?

du bör ha det pga av den starka spänningen wink

Nja är väll snarare att de är isolerade samt att du inte kan kortsluta genom att sätta + och - fel vid montage av lampa. Kontaktytan är minimal på amp-kontakter så en standard 6,3 mm flatstift har en större överföringsyta vilket borde minska motståndet om bägge är tillverkade i samma material. Rätta mig gärna om jag har fel!

49 Inlägg
11 oktober 2013
#6238
New_man skrev:
granadadr skrev:
V70Drive skrev:
Har en fråga ang amp kontakter till xenon kablar, måste man ha sådana eller går det bra med vanliga kabelskor?

du bör ha det pga av den starka spänningen wink

Nja är väll snarare att de är isolerade samt att du inte kan kortsluta genom att sätta + och - fel vid montage av lampa. Kontaktytan är minimal på amp-kontakter så en standard 6,3 mm flatstift har en större överföringsyta vilket borde minska motståndet om bägge är tillverkade i samma material. Rätta mig gärna om jag har fel!

jag tror du har rätt, jah har vanliga isolerade flatstiftare just för att de ska bli svårare att se att de är xenon, har 3x75w och aldrig haft nå problem med flatstiften och strömmen ska färdas bättre med flatstiftens större kontaktyta:)


Soppgubbe
900 Inlägg
11 oktober 2013
#6239
BMWpwr skrev:
New_man skrev:
granadadr skrev:

du bör ha det pga av den starka spänningen wink

Nja är väll snarare att de är isolerade samt att du inte kan kortsluta genom att sätta + och - fel vid montage av lampa. Kontaktytan är minimal på amp-kontakter så en standard 6,3 mm flatstift har en större överföringsyta vilket borde minska motståndet om bägge är tillverkade i samma material. Rätta mig gärna om jag har fel!

jag tror du har rätt, jah har vanliga isolerade flatstiftare just för att de ska bli svårare att se att de är xenon, har 3x75w och aldrig haft nå problem med flatstiften och strömmen ska färdas bättre med flatstiftens större kontaktyta:)

Då ska jag testa sådana "vanliga" kabelskor smile
Tack för svaren smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

* Voff voff *
10 680 Inlägg
11 oktober 2013
#6240
Det handlar väl inte om kontaktytan utan risken för överslag när spänningen är så hög som den är ut till xenon-lampan.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök