hej! min bil som är en volvo s40 T4 från år 2000 slukar vatten och nu under den kalla vintern så blir den nästan på en gång överhettad! den blåryker inte men jag har sett spår att grått på oljelocket och minimalt på stickan. det kanske bara beror på kondesation i motorn? jag har haft problem nu i snart ett år över att den slukar vatten men det har inte påerkat bilens prestanda då jag har fått fyllt på ständigt (ibland i värtsa fall 1gång om dag). nu skulle jag åka tidigt till skolan och jag glömde kolla vattnet. jag kom kanske 5km så var vattenmätaren på den första röda. jag stängde av motorn och kollade vattnet. TOMT! motorn tokrykte och jag helt nyvaken skruvade upp vattenlocket lite försiktigt och den också började tokryka och det vällde ut vatten ur behållaren så jag skruvade igen den. fick sitta i en kall bil i -30*c i ca 30 min innan den var kall! sen så fyllde jag på vatten och körde hem och när jag kom hem så var vattnet slut och motorn överhettad IGEN!! efter 5km!! VAD FAN ÄR DET FÖR FEL PÅ BILEN?! HJÄLP!
hej! min bil som är en volvo s40 T4 från år 2000 slukar vatten och nu under den kalla vintern så blir den nästan på en gång överhettad! den blåryker inte men jag har sett spår att grått på oljelocket och minimalt på stickan. det kanske bara beror på kondesation i motorn? jag har haft problem nu i snart ett år över att den slukar vatten men det har inte påerkat bilens prestanda då jag har fått fyllt på ständigt (ibland i värtsa fall 1gång om dag). nu skulle jag åka tidigt till skolan och jag glömde kolla vattnet. jag kom kanske 5km så var vattenmätaren på den första röda. jag stängde av motorn och kollade vattnet. TOMT! motorn tokrykte och jag helt nyvaken skruvade upp vattenlocket lite försiktigt och den också började tokryka och det vällde ut vatten ur behållaren så jag skruvade igen den. fick sitta i en kall bil i -30*c i ca 30 min innan den var kall! sen så fyllde jag på vatten och körde hem och när jag kom hem så var vattnet slut och motorn överhettad IGEN!! efter 5km!! VAD FAN ÄR DET FÖR FEL PÅ BILEN?! HJÄLP!
Anledningen till att den läcker så mycket vet jag inte men det låter som att du slarvar med glykolen. Du har väll isproppar i vattnet som gör så motorn inte kyls som den ska. Och om du slarvat med detta tidigare så kan väll det vara hål i en kylkanal/slang eller rent av kylaren som spruckit.
om det nu försvinner så fort och så mycket borde du se ett eventuellt läckage! gör du det inte är det ganska troligen topp packningen som gått åt skogen
* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
jag misstänker att det var en ispropp. hällde i glykol för -35 och nu funkar den som den ska. men det jag inte förstår är att den fortfarande kokar fast att det finns kvar glykol i behållaren. det ångar fullt från en packning från termostaten så då är det väll en packning som en paj? sen så verkar det läcka från vattenpumpen också men är inte säker på det! jag testade att trycka vattenbehållaren men det stod still så det kan väll inte vara något läckage heller :p