2759
Sök

Luft i kylsystem VW Passat 1,8T

9 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#1
Bytte termostat på min passat 1.8T. Då blev följderna att de bubblar och låter under instrumentpanelen. Och att värmen är mycket låg men motorn går upp i normal tempratur (90Grader). När bilen gått en stund i arbetstemperatur så expanderar vattnet väldigt. Då är min fråga förstås, hur luftar man kylsystemet???

Mycket tacksam för tips.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 december 2012
#2
fyll på kylvätska, kör en runda med bilen på ca 4-5000 varv tills motorn är varm, låt svalna lite, fyll på om det behövs, klart! smile

att du håller högt varv är viktigt. enda sättet att lufta de flesta VAG
Senast redigerat av Alex-s (4 december 2012)


Avstängd
10 388 Inlägg
4 december 2012
#3
Alex-s skrev:
fyll på kylvätska, kör en runda med bilen på ca 4-5000 varv tills motorn är varm, låt svalna lite, fyll på om det behövs, klart! smile

att du håller högt varv är viktigt. enda sättet att lufta de flesta VAG

Inte riktigt. Men iaf;


Antar att det ser likadant ut som på B5:orna. Då har du två alternativ;

1) På slangarna som går in till värmepaketet (precis under rutan, om det ser ut som på A4:an) så ska en av slangarna ha ett hål. Lossa klämman och dra ut slangen så pass att den sitter kvar på värmepaketet men hålet kommer utanför anslutningen till värmepaketet. Och då har du det så tills det börjar komma vatten.

2) Leta upp en relativt brant backe. Ställ bilen där, av med locket på expansionskärlet, starta bilen och stå där en stund. Lite kylarvätska kan vara vettigt att ha med sig om det behöver fyllas på.

Och så lite varv på det så blir det bra smile
Senast redigerat av it_mutt (4 december 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#4
Har provat den varianten med exkjärlet.. Utan framgång men får pröva igen big_smile

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 december 2012
#5
it_mutt skrev:
Alex-s skrev:
fyll på kylvätska, kör en runda med bilen på ca 4-5000 varv tills motorn är varm, låt svalna lite, fyll på om det behövs, klart! smile

att du håller högt varv är viktigt. enda sättet att lufta de flesta VAG

Inte riktigt. Men iaf;


Antar att det ser likadant ut som på B5:orna. Då har du två alternativ;

1) På slangarna som går in till värmepaketet (precis under rutan, om det ser ut som på A4:an) så ska en av slangarna ha ett hål. Lossa klämman och dra ut slangen så pass att den sitter kvar på värmepaketet men hålet kommer utanför anslutningen till värmepaketet. Och då har du det så tills det börjar komma vatten.

2) Leta upp en relativt brant backe. Ställ bilen där, av med locket på expansionskärlet, starta bilen och stå där en stund. Lite kylarvätska kan vara vettigt att ha med sig om det behöver fyllas på.

Och så lite varv på det så blir det bra smile

passat har inte luftskruv, luftningen går via slang direkt till expansionskärlet


Avstängd
10 388 Inlägg
4 december 2012
#6
Alex-s skrev:
it_mutt skrev:
Alex-s skrev:
fyll på kylvätska, kör en runda med bilen på ca 4-5000 varv tills motorn är varm, låt svalna lite, fyll på om det behövs, klart! smile

att du håller högt varv är viktigt. enda sättet att lufta de flesta VAG

Inte riktigt. Men iaf;


Antar att det ser likadant ut som på B5:orna. Då har du två alternativ;

1) På slangarna som går in till värmepaketet (precis under rutan, om det ser ut som på A4:an) så ska en av slangarna ha ett hål. Lossa klämman och dra ut slangen så pass att den sitter kvar på värmepaketet men hålet kommer utanför anslutningen till värmepaketet. Och då har du det så tills det börjar komma vatten.

2) Leta upp en relativt brant backe. Ställ bilen där, av med locket på expansionskärlet, starta bilen och stå där en stund. Lite kylarvätska kan vara vettigt att ha med sig om det behöver fyllas på.

Och så lite varv på det så blir det bra smile

passat har inte luftskruv, luftningen går via slang direkt till expansionskärlet

Har ju då inte heller A4 B5, vilket jag heller inte sagt något om

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 december 2012
#7
it_mutt skrev:
Alex-s skrev:
it_mutt skrev:

Inte riktigt. Men iaf;


Antar att det ser likadant ut som på B5:orna. Då har du två alternativ;

1) På slangarna som går in till värmepaketet (precis under rutan, om det ser ut som på A4:an) så ska en av slangarna ha ett hål. Lossa klämman och dra ut slangen så pass att den sitter kvar på värmepaketet men hålet kommer utanför anslutningen till värmepaketet. Och då har du det så tills det börjar komma vatten.

2) Leta upp en relativt brant backe. Ställ bilen där, av med locket på expansionskärlet, starta bilen och stå där en stund. Lite kylarvätska kan vara vettigt att ha med sig om det behöver fyllas på.

Och så lite varv på det så blir det bra smile

passat har inte luftskruv, luftningen går via slang direkt till expansionskärlet

Har ju då inte heller A4 B5, vilket jag heller inte sagt något om

läste fel smile
man ska inte behöva lossa slangar eller stå i backar om man gör rätt.
har luftat både golf, passat,audi, seat och skoda. alla funkar på samma sätt och det är som jag beskrev. har aldrig haft problem med det


Avstängd
10 388 Inlägg
4 december 2012
#8
Alex-s skrev:
it_mutt skrev:
Alex-s skrev:
passat har inte luftskruv, luftningen går via slang direkt till expansionskärlet

Har ju då inte heller A4 B5, vilket jag heller inte sagt något om

läste fel smile
man ska inte behöva lossa slangar eller stå i backar om man gör rätt.
har luftat både golf, passat,audi, seat och skoda. alla funkar på samma sätt och det är som jag beskrev. har aldrig haft problem med det

Som sagt, A4 har sitt luftningshål där, av den enkla anledning att det är högsta punkten i systemet, så där är det -rätt- sätt att göra (om än förbannat omständigt om man är själv).

Att ställa sig i en backe underlättar mest bara då det inte behöver varvas något vidare utan bilen kan stå på tomgång och det går förbannat snabbt o smidigt (ja, smidigheten ligger ju givetvis i hur långt man har till en lämplig backe)

Men ja, jag är fullt medveten om att det "ska" lufta ur sig själv dock
Senast redigerat av it_mutt (4 december 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#9
Alex-s skrev:
fyll på kylvätska, kör en runda med bilen på ca 4-5000 varv tills motorn är varm, låt svalna lite, fyll på om det behövs, klart! smile

att du håller högt varv är viktigt. enda sättet att lufta de flesta VAG

Okej.. Vilket sätt är nu rätt?? smile

Avstängd
10 388 Inlägg
5 december 2012
#10
Jimpala skrev:
Alex-s skrev:
fyll på kylvätska, kör en runda med bilen på ca 4-5000 varv tills motorn är varm, låt svalna lite, fyll på om det behövs, klart! smile

att du håller högt varv är viktigt. enda sättet att lufta de flesta VAG

Okej.. Vilket sätt är nu rätt?? smile

Testa det då det är det lättaste och vanligtvis fungerar bra. Får du inte rätt på det, så letar du upp en backe smile

(även om jag nog skulle låta bilen bli varm innan jag drog den på 4-5000, men det är en annan femma smile   )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#11
Problemet löst ett tag sen nu. Men nu finns det värme och ingen luft i systemet.
Bilen skall vara avstängd!
1.Använde verktyg för att provtrycka systemet med kopplat till expansionen(Ha lite tryck på).
2.sedan dra ut en av de TVÅ slangar som går in i värmepaketet under vindrutan till höger om batteriet. Som är märkt och har ett lufthål.
3. Låt stå en stund tills det blir ett jämt flöde ur luftningshålet.

1 322 Inlägg
27 augusti 2016
#12
drog du ut slangen helt eller bara så hålet kom utanför? håller själv på med som ja försöker lufta:)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!


Sök