1711
Sök

Bmw e36 lagligt trim

429 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#141
om man sk byta stolar kosta ju de

66 Inlägg
11 december 2012
#142
Ja men du tänkte väl byta motor? Och om du inte kan slanta 2tusen för 2 stolar tror jag nog att det är bäst att du låter bilen vara som den är

Ubåtsingenjör
7 355 Inlägg
11 december 2012
#143
riv ut mattor och skrapa bort alla asfaltsmattor ... är några kilon du spar där, sen köper du sportstolar och ett mindre batteri

lätta fälgar gör väldigt mycket ! fast de kostar endel pengar


429 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#144
okey

429 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#145
okey

Ubåtsingenjör
7 355 Inlägg
11 december 2012
#146
flytta även bak batteriet för bättre viktfördelning, det är något man får tänka på när man lättar också... väldigt lätt bilen blir nervös om du lättar den som tusan bak men inget fram, blir väldigt sladdvänligt iaf


Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
429 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#148
kan inte ha manuell pga att jag har handgas å måste ha andra handen på ratten:-) och kan inte röra benen alls

429 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#149
batteriet sitter bak:-)

Ubåtsingenjör
7 355 Inlägg
11 december 2012
#150
jocke-1991 skrev:
batteriet sitter bak:-)

förståss smile borde jag vetat om hehe

men antar att du inte ska ha en massa stereo i bilen ? byt då till ett mindre smile

sen ut med domkraft reservhjul mm. Kolla även på fälgar, att lätta hjulen gör mycket mer än vad man tror, i och med att det är roterande massa gör 10kg på hjulen MYCKET mer än 10kg dämpmatta tex


429 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#151
de har du rätt i:-) inte tänkt på att roterandet gör att de bli större skillnad:-)

5 771 Inlägg
11 december 2012
#152
CHEEVA skrev:
jocke-1991 skrev:
batteriet sitter bak:-)

förståss smile borde jag vetat om hehe

men antar att du inte ska ha en massa stereo i bilen ? byt då till ett mindre smile

sen ut med domkraft reservhjul mm. Kolla även på fälgar, att lätta hjulen gör mycket mer än vad man tror, i och med att det är roterande massa gör 10kg på hjulen MYCKET mer än 10kg dämpmatta tex

Brukar inte en tumregel vara
10kg ofjädrad vikt =  samma sak som att trimma 1hk
100kg fjädrad vikt = samma sak som att trimma 1hk
?

Ofjädrad vikt = allt som har med hjulupphängningen att göra.
Senast redigerat av simlar (11 december 2012)


429 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#153
den regeln känner jag dock inte till

Ubåtsingenjör
7 355 Inlägg
11 december 2012
#154
simlar skrev:
CHEEVA skrev:
jocke-1991 skrev:
batteriet sitter bak:-)

förståss smile borde jag vetat om hehe

men antar att du inte ska ha en massa stereo i bilen ? byt då till ett mindre smile

sen ut med domkraft reservhjul mm. Kolla även på fälgar, att lätta hjulen gör mycket mer än vad man tror, i och med att det är roterande massa gör 10kg på hjulen MYCKET mer än 10kg dämpmatta tex

Brukar inte en tumregel vara
10kg ofjädrad vikt =  samma sak som att trimma 1hk
100kg fjädrad vikt = samma sak som att trimma 1hk
?

Ofjädrad vikt = allt som har med hjulupphängningen att göra.

nja de beror ju lite på vilken bil man håller på med, lätta tex en liten civic 100kg så ger det jävligt mycket mer än att trimma maskinen 1 hk smile


5 771 Inlägg
11 december 2012
#155
CHEEVA skrev:
simlar skrev:
CHEEVA skrev:

förståss smile borde jag vetat om hehe

men antar att du inte ska ha en massa stereo i bilen ? byt då till ett mindre smile

sen ut med domkraft reservhjul mm. Kolla även på fälgar, att lätta hjulen gör mycket mer än vad man tror, i och med att det är roterande massa gör 10kg på hjulen MYCKET mer än 10kg dämpmatta tex

Brukar inte en tumregel vara
10kg ofjädrad vikt =  samma sak som att trimma 1hk
100kg fjädrad vikt = samma sak som att trimma 1hk
?

Ofjädrad vikt = allt som har med hjulupphängningen att göra.

nja de beror ju lite på vilken bil man håller på med, lätta tex en liten civic 100kg så ger det jävligt mycket mer än att trimma maskinen 1 hk smile

Jo det är ju klart. Men har för mig det brukar vara en tumregel för en normalstor bil (runt 1500kg)

Men mer rätt är ju att räkna på vikt/effekt-förhållandet.
T.ex:
1500kg/190hk = 7,89kg/hk
Lätta 100kg:
1400kg/190hk = 7,37kg/hk
Om vi skulle trimmat istället för att lätta bilen hade vi behövt:
1500/7,37 = 203,5hk
för att uppnå samma vikt/effekt-förhållande.


Ubåtsingenjör
7 355 Inlägg
11 december 2012
#156
simlar skrev:
CHEEVA skrev:
simlar skrev:

Brukar inte en tumregel vara
10kg ofjädrad vikt =  samma sak som att trimma 1hk
100kg fjädrad vikt = samma sak som att trimma 1hk
?

Ofjädrad vikt = allt som har med hjulupphängningen att göra.

nja de beror ju lite på vilken bil man håller på med, lätta tex en liten civic 100kg så ger det jävligt mycket mer än att trimma maskinen 1 hk smile

Jo det är ju klart. Men har för mig det brukar vara en tumregel för en normalstor bil (runt 1500kg)

Men mer rätt är ju att räkna på vikt/effekt-förhållandet.
T.ex:
1500kg/190hk = 7,89kg/hk
Lätta 100kg:
1400kg/190hk = 7,37kg/hk
Om vi skulle trimmat istället för att lätta bilen hade vi behövt:
1500/7,37 = 203,5hk
för att uppnå samma vikt/effekt-förhållande.

precis smile så 100 kg är ju 13,5 hk, så man får billiga hästar utav att lätta !


5 771 Inlägg
11 december 2012
#157
CHEEVA skrev:
simlar skrev:
CHEEVA skrev:

nja de beror ju lite på vilken bil man håller på med, lätta tex en liten civic 100kg så ger det jävligt mycket mer än att trimma maskinen 1 hk smile

Jo det är ju klart. Men har för mig det brukar vara en tumregel för en normalstor bil (runt 1500kg)

Men mer rätt är ju att räkna på vikt/effekt-förhållandet.
T.ex:
1500kg/190hk = 7,89kg/hk
Lätta 100kg:
1400kg/190hk = 7,37kg/hk
Om vi skulle trimmat istället för att lätta bilen hade vi behövt:
1500/7,37 = 203,5hk
för att uppnå samma vikt/effekt-förhållande.

precis smile så 100 kg är ju 13,5 hk, så man får billiga hästar utav att lätta !

Jo, och billiga hästkrafter är ju det bästa big_smile


429 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#158
jo:-) vill dock ha den med minst 2 säten:-) någon som lättat en e36? hur mkt kan man tänkas lätta å ha kvar ac?

Ubåtsingenjör
7 355 Inlägg
11 december 2012
#159
jocke-1991 skrev:
jo:-) vill dock ha den med minst 2 säten:-) någon som lättat en e36? hur mkt kan man tänkas lätta å ha kvar ac?

allt beror på hur mycke du vill offra smile ac väger inte så mycket, snor dock en del effekt när den är igång.

som sagt i med sportstolar, orginal stolarna väger ofta väldigt mycket, inga problem att lätta 40-50 kg genom att bara byta stolar smile


5 771 Inlägg
11 december 2012
#160
CHEEVA skrev:
jocke-1991 skrev:
jo:-) vill dock ha den med minst 2 säten:-) någon som lättat en e36? hur mkt kan man tänkas lätta å ha kvar ac?

allt beror på hur mycke du vill offra smile ac väger inte så mycket, snor dock en del effekt när den är igång.

som sagt i med sportstolar, orginal stolarna väger ofta väldigt mycket, inga problem att lätta 40-50 kg genom att bara byta stolar smile

Och kasta ut baslådan om man har någon, för det om något är onödig vikt wink



Sök