flytta även bak batteriet för bättre viktfördelning, det är något man får tänka på när man lättar också... väldigt lätt bilen blir nervös om du lättar den som tusan bak men inget fram, blir väldigt sladdvänligt iaf
men antar att du inte ska ha en massa stereo i bilen ? byt då till ett mindre
sen ut med domkraft reservhjul mm. Kolla även på fälgar, att lätta hjulen gör mycket mer än vad man tror, i och med att det är roterande massa gör 10kg på hjulen MYCKET mer än 10kg dämpmatta tex
men antar att du inte ska ha en massa stereo i bilen ? byt då till ett mindre
sen ut med domkraft reservhjul mm. Kolla även på fälgar, att lätta hjulen gör mycket mer än vad man tror, i och med att det är roterande massa gör 10kg på hjulen MYCKET mer än 10kg dämpmatta tex
Brukar inte en tumregel vara 10kg ofjädrad vikt = samma sak som att trimma 1hk 100kg fjädrad vikt = samma sak som att trimma 1hk ?
Ofjädrad vikt = allt som har med hjulupphängningen att göra.
men antar att du inte ska ha en massa stereo i bilen ? byt då till ett mindre
sen ut med domkraft reservhjul mm. Kolla även på fälgar, att lätta hjulen gör mycket mer än vad man tror, i och med att det är roterande massa gör 10kg på hjulen MYCKET mer än 10kg dämpmatta tex
Brukar inte en tumregel vara 10kg ofjädrad vikt = samma sak som att trimma 1hk 100kg fjädrad vikt = samma sak som att trimma 1hk ?
Ofjädrad vikt = allt som har med hjulupphängningen att göra.
nja de beror ju lite på vilken bil man håller på med, lätta tex en liten civic 100kg så ger det jävligt mycket mer än att trimma maskinen 1 hk
men antar att du inte ska ha en massa stereo i bilen ? byt då till ett mindre
sen ut med domkraft reservhjul mm. Kolla även på fälgar, att lätta hjulen gör mycket mer än vad man tror, i och med att det är roterande massa gör 10kg på hjulen MYCKET mer än 10kg dämpmatta tex
Brukar inte en tumregel vara 10kg ofjädrad vikt = samma sak som att trimma 1hk 100kg fjädrad vikt = samma sak som att trimma 1hk ?
Ofjädrad vikt = allt som har med hjulupphängningen att göra.
nja de beror ju lite på vilken bil man håller på med, lätta tex en liten civic 100kg så ger det jävligt mycket mer än att trimma maskinen 1 hk
Jo det är ju klart. Men har för mig det brukar vara en tumregel för en normalstor bil (runt 1500kg)
Men mer rätt är ju att räkna på vikt/effekt-förhållandet. T.ex: 1500kg/190hk = 7,89kg/hk Lätta 100kg: 1400kg/190hk = 7,37kg/hk Om vi skulle trimmat istället för att lätta bilen hade vi behövt: 1500/7,37 = 203,5hk för att uppnå samma vikt/effekt-förhållande.
Brukar inte en tumregel vara 10kg ofjädrad vikt = samma sak som att trimma 1hk 100kg fjädrad vikt = samma sak som att trimma 1hk ?
Ofjädrad vikt = allt som har med hjulupphängningen att göra.
nja de beror ju lite på vilken bil man håller på med, lätta tex en liten civic 100kg så ger det jävligt mycket mer än att trimma maskinen 1 hk
Jo det är ju klart. Men har för mig det brukar vara en tumregel för en normalstor bil (runt 1500kg)
Men mer rätt är ju att räkna på vikt/effekt-förhållandet. T.ex: 1500kg/190hk = 7,89kg/hk Lätta 100kg: 1400kg/190hk = 7,37kg/hk Om vi skulle trimmat istället för att lätta bilen hade vi behövt: 1500/7,37 = 203,5hk för att uppnå samma vikt/effekt-förhållande.
precis så 100 kg är ju 13,5 hk, så man får billiga hästar utav att lätta !
nja de beror ju lite på vilken bil man håller på med, lätta tex en liten civic 100kg så ger det jävligt mycket mer än att trimma maskinen 1 hk
Jo det är ju klart. Men har för mig det brukar vara en tumregel för en normalstor bil (runt 1500kg)
Men mer rätt är ju att räkna på vikt/effekt-förhållandet. T.ex: 1500kg/190hk = 7,89kg/hk Lätta 100kg: 1400kg/190hk = 7,37kg/hk Om vi skulle trimmat istället för att lätta bilen hade vi behövt: 1500/7,37 = 203,5hk för att uppnå samma vikt/effekt-förhållande.
precis så 100 kg är ju 13,5 hk, så man får billiga hästar utav att lätta !