Betydelse för varningslampor

infeap
5 december 2012 · 43 Inlägg

Tjenare är ägare av en Saab 900 -97 2.0T Talladega.

Mitt problem;
Bilen har stått stilla i 2dagar i kylan (-5C till -8C) och nu när jag startar den så lyser det två lampor på instrumentpanelen.
Den första är en triangel med ett "!" i och den andra är ett bilbatteri.

Bilbatteriet indikerar att batteriet inte laddas vilket betyder att generatorn är kass?
Men jag är inte helt säker på vad den första symbolen är. Tänkte först att det är att handbromsen är i men det är den inte.


När jag kör bilen så är ratten sjukt trög som om att det inte var någon servo alls. Kan det finnas någon koppling till detta?


mvh nicke

Drönirettab
5 december 2012 · 21 761 Inlägg

Eftersom både batterilampan lyser och servostyrningen går trögt så bör du kolla drivremmen till generator/servopump, den kanske slirar eller så. smile

infeap
5 december 2012 · 43 Inlägg

Drönirettab skrev:
Eftersom både batterilampan lyser och servostyrningen går trögt så bör du kolla drivremmen till generator/servopump, den kanske slirar eller så. smile

tack för tipset! får ta en titt på det det första jag gör imorgon smile  återkommer med resultat!

infeap
14 december 2012 · 43 Inlägg

jag bytte batteri, var nog på tiden jag bytte det. Men det var så som Drönirettab sa, drivremmen hade hoppat av spåren, rätt lätt att sätta på igen (15-20min) för att vara första gången.

tack

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang