Baandit skrev:Att vara ung och köpa en bil nästan ny bil för 50000 tycker ja e bland det dummaste som går att göra, pga att värdeminskningen e enorm i den prisklassen. Då e det mycket bättre att köpa en äldre bil i typ 10000 krs klassen och då spelar det ingen roll ifall den drar dubbelt så mycket för den minskar iaf inte i värde längre och försäkringen e offtast mycket billigare vilket gör att du kommer att käna massor me pengar (typ) .
Sen om du köper något som även e bakhjulsdrivet nu i vinter så kanske du även kommer på att det kan va roligt att köra bil och till och med hellre e ute å leker me bilen på nåt befolkningslöst ställe än att vara ute å dricka varje kväll, kostar ju ung lika mycket.
Sen om nu det där med säkerhet e jätteviktigt för en så kan man ju ta och köpa en hjälm eller nåt
Om du hade läst hela tråden så skulle du sett att jag inte skulle ha någon bil för 50k, utan att det kommer bli en bil som ligger för ca 20 på blocket och då är det inte prutat ens.
Och ja, sladda är kul, det vet väl alla ?
mb_pucken skrev:så här räknar ja på vad de kostar att ha en bil, baserat på min bil.
Försäkringen: 7500kr Helår
Skatten: 5800kr Diesel, Helår.
Besektning: 550kr En gång om året. räknar på en ombess. Allt annat är en bonus.
Reparatiner: 10000kr Bilar kan gå sönder. frågan är bara när. (jag uppe i 33k på 1,5 år)
Däck: 4000kr Beror på hur mycket man kör, räknar på ca 2000mil om året, sommar och vinterdäck.
Service: 3000kr. 2 byten/10 liter olja med filter. luftfilter och kupe filter en gång om året samt stift ca var tredie år.
Annat kul: 2000kr Doftgranar, tvätt, vax osv.
Det blir 32850kr om åter eller 2737/månaden.
Då har ja inte räknat med bränsle då ja inte vet hur mycke du åker men om ja räknar på 2000 mil blir det 29000kr om året eller 2416kr i månaden.
Så om du åker 2000kr mil om året så blir slutsumman ca 5153kr
Känns som allt under den summan är en bonus.
Men nu hade jag inte tänkt köpa ett härk, så då kan man ta bort 10k för reparationer, sen bort på skatten ungefär 4k, försäkring står på farsan som är 57 år så där blir det en hel del också.
Bränsle kommer inte vara alls lika högt som dig då jag mest troligt kommer köra max 1k mil per år såhär i början.
Sen ja jag vet, bilen kan helt plötsligt gå sönder, men sannolikheten är ganska liten att den kommer göra det om man köper en som är fräsch och inte körd av Ken Block.
Tycker det är nog snackat om min ekonomi nu, har ni inte något annat än information om Audis A4 1,8 / 1,8T så behöver ni inte skriva alls.
Senast redigerat av tooby (11 december 2012)
0
0
0
0