3386
Sök

Hjälp med första bil, tips osv!

tooby
11 december 2012
Trådstartare
Baandit skrev:
Att vara ung och köpa en bil nästan ny bil för 50000 tycker ja e bland det dummaste som går att göra, pga att värdeminskningen e enorm i den prisklassen. Då e det mycket bättre att köpa en äldre bil i typ 10000 krs klassen och då spelar det ingen roll ifall den drar dubbelt så mycket för den minskar iaf inte i värde längre och försäkringen e offtast mycket billigare vilket gör att du kommer att käna massor me pengar (typ) tongue .

Sen om du köper något som även e bakhjulsdrivet nu i vinter så kanske du även kommer på att det kan va roligt att köra bil och till och med hellre e ute å leker me bilen på nåt befolkningslöst ställe   än att vara ute å dricka varje kväll, kostar ju ung lika mycket.

Sen om nu det där med säkerhet e jätteviktigt för en så kan man ju ta och köpa en hjälm eller nåt roll

Om du hade läst hela tråden så skulle du sett att jag inte skulle ha någon bil för 50k, utan att det kommer bli en bil som ligger för ca 20 på blocket och då är det inte prutat ens.

Och ja, sladda är kul, det vet väl alla ? wink

mb_pucken skrev:
så här räknar ja på vad de kostar att ha en bil, baserat på min bil.

Försäkringen: 7500kr Helår
Skatten: 5800kr Diesel, Helår.
Besektning: 550kr En gång om året. räknar på en ombess. Allt annat är en bonus.
Reparatiner: 10000kr Bilar kan gå sönder. frågan är bara när. (jag uppe i 33k på 1,5 år)
Däck: 4000kr Beror på hur mycket man kör, räknar på ca 2000mil om året, sommar och vinterdäck.
Service: 3000kr. 2 byten/10 liter olja med filter. luftfilter och kupe filter en gång om året samt stift ca var tredie år.
Annat kul: 2000kr Doftgranar, tvätt, vax osv.

Det blir 32850kr om åter eller 2737/månaden.

Då har ja inte räknat med bränsle då ja inte vet hur mycke du åker men om ja räknar på 2000 mil blir det 29000kr om året eller 2416kr i månaden.

Så om du åker 2000kr mil om året så blir slutsumman ca 5153kr
Känns som allt under den summan är en bonus.

Men nu hade jag inte tänkt köpa ett härk, så då kan man ta bort 10k för reparationer, sen bort på skatten ungefär 4k, försäkring står på farsan som är 57 år så där blir det en hel del också.
Bränsle kommer inte vara alls lika högt som dig då jag mest troligt kommer köra max 1k mil per år såhär i början.

Sen ja jag vet, bilen kan helt plötsligt gå sönder, men sannolikheten är ganska liten att den kommer göra det om man köper en som är fräsch och inte körd av Ken Block.

Tycker det är nog snackat om min ekonomi nu, har ni inte något annat än information om Audis A4 1,8 / 1,8T så behöver ni inte skriva alls.
Senast redigerat av tooby (11 december 2012)

Evildan
11 december 2012
Trådstartare
Nu förstår jag inte längre, vem skulle köpa bil?
Du eller farsan?

6 632 Inlägg
11 december 2012
tooby skrev:
Men nu hade jag inte tänkt köpa ett härk, så då kan man ta bort 10k för reparationer, sen bort på skatten ungefär 4k, försäkring står på farsan som är 57 år så där blir det en hel del också.
Bränsle kommer inte vara alls lika högt som dig då jag mest troligt kommer köra max 1k mil per år såhär i början.

Sen ja jag vet, bilen kan helt plötsligt gå sönder, men sannolikheten är ganska liten att den kommer göra det om man köper en som är fräsch och inte körd av Ken Block.

Tänk på att skenförsäkring är som att göra utan försäkring, bedrägeri är det och det finns bolag som inte betalar ett öre vid olycka.

Sen ett härk..det står inte på framrutan att det är ett måndags exemplar. T.ex. Ford Focus är en bra bil, men de har en dålig hydraulenhet för ABS/ESPn som går sönder och kostar cirka 5k, den kan man inte byta hur som helst utan måste koppla in datorn.

Evildan skrev:
Du eller farsan?

Pappa betalar.

De/Dem

tooby
11 december 2012
Trådstartare
Evildan skrev:
Du eller farsan?

Haha, där var du jätte rolig, eller?

Hmm, betalar min farsa bilen för att försäkringen står på honom och jag betalar sedan till han vad det kostar?
Nej skulle inte tro det.

Läste du inte vad jag skrev i slutet av mitt förra inlägg?

Malheus skrev:
Evildan skrev:
Du eller farsan?

Pappa betalar.

Haha, och det är ni som ska vara vuxna här?
Bete dig som en isåfall.

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 december 2012
mb_pucken skrev:
caromania skrev:
mb_pucken skrev:
s
Reparatiner: 10000kr Bilar kan gå sönder. frågan är bara när. (jag uppe i 33k på 1,5 år)

Helt sant, men det var extremt mycket... yikes

Jo de är sant men samtidigt kan de springa iväg fort. Sen kan den ju gå felfritt ett år å sen blir de lite bromsar, nått lycktglas, kanske en ruta och någon led eller bussning. Eller varför inte en kamrem om bilen nu har det. Kanske så tänds airbaglampan på väg hem från byn..
Fast beror ju lite på hur man sköter bilen och lagar den. Jag är sån som håller efter allt:-P har bla bytt 3 innerskärrmar för 400kr styck då dom vill spricka vid ikörning:-P eller som när en spindelled var glapp så bytte ja båda så är de ordentligt sen.
Fast å andra sidan kosta min service 4600kr i bara delar men då köpte ja bara mercedes orginal då de känns bäst. Bla bakaxelolja för 562 kr litern;-) men de behövs inte så mycket innan de blir dyrt när man tänker så.

Tur jag inte tänker likadant med min Accord 2.4 executive då. Den har kostat under 5000 på 3,5 år, service inräknat under 7000mils körning. tongue Sorry for OT.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 632 Inlägg
11 december 2012
Jag är 20 du.

tooby skrev:
Evildan skrev:
Du eller farsan?

Hmm, betalar min farsa bilen för att försäkringen står på honom och jag betalar sedan till han vad det kostar?
Nej skulle inte tro det.

Försäkringen är bilägarens ansvar, inte någon annans.

De/Dem

Evildan
11 december 2012
Trådstartare
tooby skrev:
Evildan skrev:
Du eller farsan?

Nej skulle inte tro det.

Malheus skrev:
Evildan skrev:
Du eller farsan?

Pappa betalar.

Haha, och det är ni som ska vara vuxna här?
Bete dig som en isåfall.

Vuxet är väl att äga sina egna saker, istället för att med sin far begå ett försäkringsbedrägeri?
Snattar ni tuggummi på ICA ihop oxå?

Som Malheus skrev här ovan, det är ett brott och ersättning vid skada utgår helt.

Är väl betydligt smartare att du står för bilen på pappret och din far sponsrar dig ekonomiskt då du tydligen inte har råd att äga din bil helt själv utan stöd.

Jag läste slutet på ditt inlägg, du har själv startat diskussionen och ber oss om råd, dessvärre kan du få råd som inte passar unga Herrn.

tooby
11 december 2012
Trådstartare
Jag tar det igen.

" Tycker det är nog snackat om min ekonomi nu, har ni inte något annat än information om Audis A4 1,8 / 1,8T så behöver ni inte skriva alls. "

137 Inlägg
11 december 2012
Jag hade en Audi 80 1,8 från 94 en gång... gick väll bra och så men väldigt väldigt tråkig. Sålde den efter typ en månad å köpte en 240. Kunde inte va mer nöjd. Tack å hej!

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
11 december 2012
Hydraulaggregatet (ABS-enheten) brukar gå på dessa modreller. nytt till quattro går loss på ca 15.000 kr, väldigt lätt attt byta, men en dator behövs

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Evildan
11 december 2012
Trådstartare
tooby skrev:
Jag tar det igen.

" Tycker det är nog snackat om min ekonomi nu, har ni inte något annat än information om Audis A4 1,8 / 1,8T så behöver ni inte skriva alls. "

Jag tar det igen med andra ord och utvecklar ytterligare mitt svar:

Man väljer inte vilka svar man får, för att sedan slå dövörat till när det inte passar unge Herrn, det om ngt är väl förbannat omoget.
Här curlar vi inte med någon utan man får ta emot den bistra sanningen.

Du har inte råd att äga bil med de förutsättningar du uppger, du är säkert inte mogen nog heller eftersom du försöker lämna över ansvaret på din far, vet han om att det är ett brott att teckna en sk "skenförsäkring"?

5 119 Inlägg
11 december 2012
kan fylla i lite om du inte ville veta va de kan kosta å ha bil.
ABS styrdorn, aggregat brukar kunna paja på dessa. ca 15000:- att renover och få kodat samt monterat på verkstad.
Koksade motorer, inte alls ovanligt. tycker varannan bil skrammlar i toppen å kedian. kostad? mellan 10-30 tusen.
Framvagnar som blir glapp i länkarmar.
Airbaglampor som lyser,
Elfel, inte helt ovanligt med fuktiga styrdorn. sitter i golvet, kan läcka in vatten dit genom vattenavrinningslådan
Tändspolar.
Rostar/lacken trillar av.
Drivaxeldamasker å drivknutar, händer på alla bilar.
Matta stålkastare
kärvande torkararmeraturer.
icke bytt kamrem.
lite sånt skulle ja kolla extra noga om ja skulle köpa en.
Helt plötsligt pasera man lätt 10k i rep;)
Senast redigerat av mb_pucken (11 december 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 119 Inlägg
11 december 2012
Evildan skrev:
tooby skrev:
Jag tar det igen.

Jag tar det igen med andra ord och utvecklar ytterligare mitt svar:

Man väljer inte vilka svar man får, för att sedan slå dövörat till när det inte passar unge Herrn, det om ngt är väl förbannat omoget.
Här curlar vi inte med någon utan man får ta emot den bistra sanningen.

Du har inte råd att äga bil med de förutsättningar du uppger, du är säkert inte mogen nog heller eftersom du försöker lämna över ansvaret på din far, vet han om att det är ett brott att teckna en sk "skenförsäkring"?

kan inte mer än å hålla med.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 632 Inlägg
11 december 2012
mb_pucken skrev:
ABS styrdorn, aggregat brukar kunna paja på dessa. ca 15000:- att renover och få kodat samt monterat på verkstad.
Koksade motorer, inte alls ovanligt. tycker varannan bil skrammlar i toppen å kedian. kostad? mellan 10-30 tusen.
Airbaglampor som lyser,
Elfel, inte helt ovanligt med fuktiga styrdorn. sitter i golvet, kan läcka in vatten dit genom vattenavrinningslådan
Tändspolar.
Matta stålkastare

Bromsrör
Skeva bromsskivor
Sneslitna däck
Belysning (Halvljus lampor kostar mer än vad man vill.)

1.8t motorerna lider också utav Olje-sludge (Stavning, oljetäppa), måste ner och byta tråget (tveksam till rengöring)
Görs inte det blir det motorhaveri..

De/Dem

Evildan
11 december 2012
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Airbaglampor som lyser,
Tändspolar.
Matta stålkastare
icke bytt kamrem.

nejnejnej, det är bara på "kenblock körda" bilar, det ser du på vindrutestreamern, andra bilar går aldrig någonsin sönder roll

Evildan
11 december 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
mb_pucken skrev:
Airbaglampor som lyser,
Tändspolar.
Matta stålkastare

Bromsrör
Skeva bromsskivor
Sneslitna däck
Belysning (Halvljus lampor kostar mer än vad man vill.)

1.8t motorerna lider också utav Olje-sludge (Stavning, oljetäppa), måste ner och byta tråget (tveksam till rengöring)
Görs inte det blir det motorhaveri..

Har man tur upptäcks sludge innan turbon rasar, det är inte heller gratis att byta kanelbullen även om det är en löjligt liten sådan i 1,8t.
Krånglande dörrlås är inte heller ovanligt på äldre VAGprodukter.
Lössittande (tippande i skenorna) stolar.

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 december 2012
Men tracka inte nu.

Jag tycker helt klart att du ska köpa dig en bil men du behöver se över din kalkyl för den är fel och därmed är även ditt ditt val av bil fel. För att ha en chans måste du skaffa något litet och lätt med klen motor som är kända för att hålla hyfsat bra, gärna en med känd historik. Sedan om 2 år köper du en "riktig" bil. Life is a bitch ibland.

5 119 Inlägg
11 december 2012
Evildan skrev:
mb_pucken skrev:
Airbaglampor som lyser,
Tändspolar.
Matta stålkastare
icke bytt kamrem.

nejnejnej, det är bara på "kenblock körda" bilar, det ser du på vindrutestreamern, andra bilar går aldrig någonsin sönder roll

Aha;) då måste kenblock ägt alla mina bilar inna big_smile speciellt c-klassen wink

Evildan
11 december 2012
Trådstartare
caromania skrev:
Men tracka inte nu.

Jag tycker helt klart att du ska köpa dig en bil men du behöver se över din kalkyl för den är fel och därmed är även ditt ditt val av bil fel. För att ha en chans måste du skaffa något litet och lätt med klen motor som är kända för att hålla hyfsat bra, gärna en med känd historik. Sedan om 2 år köper du en "riktig" bil. Life is a bitch ibland.

Nu var du snäll mot TS.

Jag tycker oxå att HAN ska köpa sig en bil med erkänt låga ägandekostnader i egen regi samt få ekonomiskt stöd av sina päron om inte pengarna räcker till istället för att raljera på det viset och vägra lyssna på de flertalet vettiga råd från verkligheten han gives.
Exempelvis en Accord, 626, Corolla, Felicia, Octavia, Punto (så klart) eller ngn annan typisk "tantagda87bil" då dessa oftast är mkt snällt körda och omhändertagna.

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 december 2012
Evildan skrev:
[
Nu var du snäll mot TS.

Jag är alltid snäll. roll
wink

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök