opela skrev:
ställer en fråga, har vart mycket på banracing o har sett många gamla alfor kört, hur är dem nya i väghållningsväg o hur är dem i övrigt? rost? driftsäkerhet?
ser många på blocket som har dåliga vevlager samt att kamremen gått av?
frågar för eventuellt köp
![smile](img/smilies/smile.png)
För bana är ju Alfa 75:an mest värd alternativt en 154:a, men de båda rostar en hel del.
Men finns mycket knep för att få 75:an snabb på en ring så hittar man en sådan är det kanon,
de nya som 156/147 är hyffsat enkla att trimma (upp till ca 225hk) och fortfarande enkla men aningen dyrare (+7,200:- för en lågkompskolvsats samt x000 :- för ett aluminiuminsug med MAF) om man ska över 250hk.
För övrigt är driftsäkerheten på motorerna fram 2003 relativt hög.
Det är rekommenderat med 2.0 TS motorn sen 97-tidig 2003, 1.6 och 1.8 TS motorn mellan sen 2002-2006 tål inget alls om man inte byter olja var 750mil.
(Efter 2003 med JTS motorn och 6växlade lådan innan 2003 så skär de ordentligt och växellådan rasar lätt)
Då det som ger sig först är kolvarna vid överladd >1bar. Annars så är det original gummi MAF som ger sig samtidigt vid 1bar.
Men det stora problemet med en Alfa 156:a (med Nordic eller Standard kit) är fjädringen, som man bäst gör i att byta till (som jag) Sachs Sportdämpare (en aningen lägre och hårdare) samt sänkfjädrar, en kille jag pratade med fick upp hastigheten i kurvor markant med detta.
Köper man en Sport eller "Sport plus" så har man Eibach sänk och hårdare fjädrar, samt i "Sport plus" fjädertornsstag fram och 17" fälgar som standard.
Jag har en Nordic som syns på att jag har larm och spolare för framlysena (Endast Sverige, Norge och Finland), så det jag gör är att byta alla stötdämpare runt om och fjädrar, nedre stag bygger jag ett, skaffar ett övrefjäderbensstag, ett eller två bakre fjäderbensstag, grövre bromsar fram 330mm och 4-kolvsok, andra skivor bak (större eller slitsade) ev. 4kolvs ok bak, turbo, IC bättre vattenkylare och oljekylare, ev. längre 5:ans växel.
Att ekonomitrimma en Alfa 156:a är väldigt möjligt då vissa turbokit man kan skaffa ligger runt 7-8,000.
![smile](img/smilies/smile.png)
Jag känner en kille som ska sälja sin 156:a för en löjligt låg summa pengar 4,x00:- (besiktigad och klar) om du är intresserad. Han har Sport paketet på sin, fast med 15" fälgar.
![smile](img/smilies/smile.png)
Har du några flera frågor så är det bara att fråga på!
![smile](img/smilies/smile.png)
MvH
//Erik