3165
Sök

Trafikproblem - Sluta blinka, jag ser när jag kan köra!

Fisketokig
2 997 Inlägg
11 oktober 2006
Trådstartare
Åh jäklar vad förbannad man kan bli på idioter som egentligen nog bara vill vara snälla.

Råkat ut för samma sak 3ggr på 2 dagar nu.

Fenomenet att man ligger bakom Lastbil/husbil/buss på mer skymda och okända vägar och lite kluriga att köra om på, sen när man äntligen kommer till en sträcka som man kan köra om på så blinkar de höger.

Säger bara en sak, GE FAN I DET.

Blinkers är till för när man ska byta körfält och inte när man ska tala om för bakomvarande bilar när de kan köra om.

Självklart så tror man ju att de ska svänga av och därmed avvaktar omkörningen men inser att de inte skulle svänga av och man fortfarande ligger efter.

Är detta vanligt förekommande för er andra? För jag har precis börjat drabbats av det.

Så jävla irriterande.

Sista som gjorde så för mig var en DHL-tradare som i närmaste 2 milen fick problem att komma om en jävligt förbannad Aero@30km/h i uppförsbackarna.

Förlåt men man ser när man kan köra om, sluta "blinka fram" bilarna...

Go natt wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 723 Inlägg
11 oktober 2006
jag blev lurad av blinkandet en gång och mötte en bil då jag tänkte köra om. sen dess litar jag bara på mitt egna omdöme när jag gör omkörningar.

607 Inlägg
11 oktober 2006
Tycker de är jävligt bra då dom visar när man ska om, man ser ju väldigt tydligt om dom ska svänga eller inte, blinkar ju bara en gång när man visar att de är klart. Sen tvivla jag på att dom blinkar innan en avfart om dom visar att de är grönt för en eventuell omkörning. Sen ligger du troligtvis alldeles för nära lastbilen om du inte själv ser ifall de är grönt.

Varför inte fortsätta omkörningen om han nu skulle svänga?
Och att ligga och bromsa upp en tradare är ju bara rent ut sagt för jävligt gjort och rent utsagt dum dristigt, jag hade blivit snortokig om de var jag som körde tradaren.

Så jag tycker de är bra och tackar alltid när man blir hjälpt i trafiken.
Senast redigerat av Ckosworth (11 oktober 2006)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
11 oktober 2006
Ckosworth skrev:
Tycker de är jävligt bra då dom visar när man ska om, man ser ju väldigt tydligt om dom ska svänga eller inte, blinkar ju bara en gång när man visar att de är klart. Sen tvivla jag på att dom blinkar innan en avfart om dom visar att de är grönt för en eventuell omkörning. Sen ligger du troligtvis alldeles för nära lastbilen om du inte själv ser ifall de är grönt.

Varför inte fortsätta omkörningen om han nu skulle svänga?
Och att ligga och bromsa upp en tradare är ju bara rent ut sagt för jävligt gjort och rent utsagt dum dristigt, jag hade blivit snortokig om de var jag som körde tradaren.

Så jag tycker de är bra och tackar alltid när man blir hjälpt i trafiken.

håller faktiskt med dig  helt å hållet där big_smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

914 Inlägg
11 oktober 2006
är ju skitskönt när långtradarn blinkar och ger tecken på att det är fritt att köra om. Jag brukar ligga en lagom bit bakom dom så blinkar dom så kan jag varva upp bilen och börja omkörningen lagom till jag får fri sikt på vägen har det då kommit en bil är detl ätt att avbryta omkörningen.. Har underlättat massa omkörningar för mig på alla småvägar där man kör dagligen där det är bara några få entaka sträckor som skulle vara tilläckligt långa att köra om på för att man själv ska se om det är fritt innan man börjar accelera.
Som dom andra sade med man märker lätt vad det är dom vill med. Inte blinkar man väll till en gång bara om man ska svänga  man brukar låta blinkersen stå på, i alla fall jag gör det.

Miklen
11 oktober 2006
..ja allså man kan ju blinka på olika sätt även me en lastbil.. Ja körde mycke borta i jönköpings kommun å d e mycke "skogsvägar" 90 skyltade å där låg man ju å höll 80 så visst fanns d människor som ville om.. men inte la ja mig å blinka varken höger eller vänster bara sådär.. ja införde en liten rutin.. 

Ja blinkade 1 gång me varningsblinkers (för att påkalla uppmärksamhet men ändå inte skrämma dom bakom) sen blinkade jag manuellt 3 "snabba" blink åt vänster.. Brukade funka väldigt bra å folk va väldigt tacksamma..
Senast redigerat av Miklen (11 oktober 2006)

DFFL
9 020 Inlägg
11 oktober 2006
Jag kör lastbil och jag blinkar inte när jag ser att det är fritt för folk att köra om.
Jag bara svänger in till sidan så får de själva bedöma hur situationen ligger.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 436 Inlägg
11 oktober 2006
FireTraXX skrev:
Jag kör lastbil och jag blinkar inte när jag ser att det är fritt för folk att köra om.

Definitivt bästa sättet! Eloge till dig.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

4 571 Inlägg
11 oktober 2006
FireTraXX skrev:

Precis så jag vill ha det big_smile

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
11 oktober 2006
så ska det vara.. så får man avgöra själv..

Miklen
11 oktober 2006
...ska tänka på d nästa gång ja får för mig att köra lastbil winkwinkwink...

Nknn
11 oktober 2006
Jag håller med om att de ska sluita blinka.

Kom på senast i vintras att det är livsfarligt. Jag hade legat efter en timmerbil i säkert en timme när jag for mellan sollefteå och sundsvall.. (skogsväg) Anledningnen var att det toksnöade och den där bilen drog upp snörök så det gick knappt o se den framför sig.. Men sen så tillslut börjar den blinka till höger på ett ställe där jag vet att det är en lång raka (innan Timrå) så jag tar för givet, utan att tänka efter, att det måste betyda att jag kan köra om, för han har vetat att jag legat efter en bra bit..
Så jag trycker på gasen och kör om rätt in i snöröken, ser inte ens vägen, stötet tillomed i lite i snökanten, var riktigt skitnäödig.. Men jag kom till slut om, och först då slog det mig att han lika gärna ha kunnat blinka för att svänga, och hade så varit fallet, och det kommat en bil framför så kan ni ju själv räkna ut hur kul det hade slutat. Så hädfanefter går inte jag efter såna signaler längre, och tycker de ska sluta helt med sånt. Man avgör själv när man vill köra om.
Senast redigerat av N0kan (11 oktober 2006)

2 911 Inlägg
11 oktober 2006
Råkade ut för en ofrivillig sådan blinkning häromleden, åkte med polarn och vi körde upp för en liten backe mot ett krön och där är det en viadukt över järnvägen och bakom oss dök en polisbil under utryckning upp, han blev lite till sig och råkade göra en högerblink vilket polisen uppfattade som det ni beskriver här, klart, kör på bara.

Det var inte klart, i detta fall gick det bra men det var inte mycket tillgodo.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
11 oktober 2006
jag tycker det ska komma en ny typ av blinkning som visar att man kan köra om smile

Miklen
11 oktober 2006
Man kan väl sätta en belyst skylt i bakrutan... eller en me rullande text wink

FreddeK
11 oktober 2006
Blinkning från lastbil har hjälpt mig några gånger....men då har jag självklart läst situationen innan och sett att det är grönt! men man är ju dum om man bara litar på det och bränner förbi!!!!
Håll avståndet så ser man ju bättre också...

Sen att jävlas med lastbilen om han har försökt vara sjysst och blinka är det sjukaste jag hört..störtlöjligt att lägga sig framför och bromsa! det är nog inte så kul att köra lastbil när det finns så många idioter ute på vägarna!

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
11 oktober 2006
Tycker det är bra om lastbilarna blinkar om det är långa fina rakor.
MEN! Jag har råkat ut för en idiot som blinkade å när ja la mej i vänsterfilen för att undersöka så dyker de upp en bil 100m längre fram.

Sen dess litar man inte riktigt på de som blinkar utan man får bedömma läget själv.
Som i Norge så går det absolut INTE att lita på någon när de blinkar (att de ska svänga till exempel) för de gör de mest häpnadsväckande sakerna i trafiken så man blir kissnödig av att bara se dom farandes runt i trafiken.

90/100 gånger så blinkar inte norrmännen (iallafall inte här jag bor) så passa er wink

DFFL
9 020 Inlägg
11 oktober 2006
Men det är inte bara vi lastbilschaufförer som är dumma i huvudet.
Idag började en ambulans blinka med heljusen för att jag inte flyttade mig...
Känns inte som att jag är sugen på att meja ner vägarbetarna bara för att han har häftiga blåa lampor på taket...

Och många gånger så är det nån fi**a som tvunget ska köra i 88km/h vilket är sjukt roande när jag har 40 mil kvar att köra.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
12 oktober 2006
FireTraXX skrev:
Men det är inte bara vi lastbilschaufförer som är dumma i huvudet.
Idag började en ambulans blinka med heljusen för att jag inte flyttade mig...
Känns inte som att jag är sugen på att meja ner vägarbetarna bara för att han har häftiga blåa lampor på taket...

Och många gånger så är det nån fi**a som tvunget ska köra i 88km/h vilket är sjukt roande när jag har 40 mil kvar att köra.

Frustration måste ju ändå vara när man kör lastbil och det ligger nåt snille i runt 75-80 km/h på 90-väg så man inte kan köra om (och har 40 mil kvar att köra) wink

305 Inlägg
12 oktober 2006
Exakt detta råkade jag också ut för, var på 90väg och jag gasade för att köra om en lastbil när det var mörkt, precis när jag kom fram till baken i 130km/h och skulle precis köra ut så blinkar han och jag ställer mig på bromsen. Herre gud va roligt det var tongue. Håller med trådskaparen, blinkers används när man ska byta körfält, man får väl skaffa en neonskylt i bakrutan som när man tänder den så står det "DU KAN KÖRA OM NU" eller nåt tongue. För blinka det ska man då rakt inte göra tongue

Sök