2773
Sök

Färgen vägrar att fästa på kofångaren till 940

502 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
hej, har en 940 som jag skulle ta och lacka kofångaren på, har vattenslipat med 400 och sedan på med hagmans plastprimer innan jag drog på lacken (1k färg) men det blir bara "fiskögon" av allting, någon som har något bra knep på hur jag kan föra för att få på färgen? smile

Ljud freak !
928 Inlägg
12 december 2012
är de samma märke på lacken som primern ??

502 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
Primern är hagmans och färgen är multona, vilket jag kan tänka mig är hagmans som gör då det var en stor skylt med hagmans märke på hyllan där multona fanns tongue

Ljud freak !
928 Inlägg
12 december 2012
För färger av olika märken har olika sorters kemisk hopsättning och de kan reagera dumt med varandra !

5 126 Inlägg
12 december 2012
Du har inte haft något som kan innehålla silicon i närheten? Typ torkar av dammet med en gammal vaxtrasa eller nått sånt? De brukar ge liknande resultat.
Harmans primer å multona färg har alltid funkat för min del.
Prova att lacka lite på något annat å se om de blir samma resultat.
Lät du primern härda ordentligt?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Teknisk
328 Inlägg
12 december 2012
Haggan skrev:
hej, har en 940 som jag skulle ta och lacka kofångaren på, har vattenslipat med 400 och sedan på med hagmans plastprimer innan jag drog på lacken (1k färg) men det blir bara "fiskögon" av allting, någon som har något bra knep på hur jag kan föra för att få på färgen? smile

Har du tagit lös kofångaren och rengjort den ordentligt? Antar att det är "classic-lack" på gång och det kan ju vara så att det finns kvar rester av "bumper shine" eller annat glansmedel på det svarta på kofångaren. Dessa medel innehåller som regel silicon och ger upphov till "fiskögon".

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

17 Inlägg
12 december 2012
Är det en orginal kofångare te 940 olackat?  Se då te att inte våt slipa med 400:) fäster näst in te bättre om du slipar med 400-500papper enbart utan vatten! Är det thinnerbaserad eller vatten baserad färg?

502 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
Stämmer, är classic lack på g wink Jag tvätta aldrig med thinner innan, kanske borde vara det? för även när jag våtslipar så rinner vattnet som jag sprayar på av på samma sätt som färgen "klumpar ihop sig" jag väntade i kanske 5 min innan jag hade på färg, hur länge bör man vänta tro innan man har på färgen ? tongue

JFfoto
12 december 2012
Har lackat måånga saker med blandade färger, aldrig fått detta symtom, 95% säker att det är silikon kvar, som sagt, från typ bumpershine eller liknande, du har nog inte slipat ordentligt och rengjort, bara göra om smile fast stressa inte..

502 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
Köpte bilen från en bilfirma så visst låter det som att dom kunnat ha på något trevligt på dom tongue lär prova i helgen, återkommer med resultat. tack och bock för hjälpen! big_smile

5 126 Inlägg
12 december 2012
Finns bra medel att tvätta med innan lack som tar bort bla silicon. Vi använder de till allt som ska limmas lackas eller ta bort just silicone rester med. Tyvärr har ja glömt namnet just nu. De är inte tinner iaf för luktar typ innomhusfärg.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 758 Inlägg
12 december 2012
Fiskögon orsakas så gott som alltid av silikon. Säkert bumper-shine eller liknande på stötfångaren.

502 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
Har fortfarande samma bekymmer med att det blir fiskögon, Tänkte att jag skulle torka av hela kofångaren med thinner men när jag sedan provade att lacka efter det så blev resultatet detsamma, men jag lade märke till att trasan blev väldigt svart på en gång, kanske kan det vara att man bara smeta runt det som var på kofångaren?

Finns det något annat medel som kanske kan bita bättre?

Mvh smile

7 Inlägg
2 januari 2013
http://www.jula.se/silikonborttagning-400-ml-623045  fungerade för mig när jag hade liknande problem.

spraya på det och torka med en ny och ren trasa sen låter du det dunsta i 0,5-1 timme, sen upprepar du detta 1-2 gånger till  (ny ren trasa varje gång ) sen tar du en ren trasa som du ska ha thinner på och torkar av stötfångaren 1-2 gånger. om du har tid att vänta till dagen efter så har definitivt allt dunstat sen är det bara att lacka

17 Inlägg
22 mars 2013
ta och införskaffa d845 ppg tvätta rent innan du lackar så blir du av med problemet!

283 Inlägg
22 mars 2013
du lägger ju plastprimern för att grundfärgen ska fästa, därefter grundefärg o sen ytlfärg..

502 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
Fick tillslut ordning på detta, från början hade jag på plastprimer med blev ändå bara kattpiss så det var något i kofångarna som inte trivdes med färg, men jag köpte mig en burk med hagmans silicontvätt och nu sitter färgen alldeles utmärkt big_smile

3 722 Inlägg
23 mars 2013
Gjort det utomhus?

3 722 Inlägg
23 mars 2013
Haggan skrev:
nix, inne i garage big_smile

okey! brukar vara problem med att lack inte fäster ordentligt vid vissa temperaturer.

Sök