2577
Sök

Golf 3 1,8 -93 motortemp problem

450 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#1
Första fråga. motortempen ska väl ligga på 90 grader? åkte iväg från en kompis här nu ikväll (ca 1.5 mil) landsvägskörning och när jag kom hem så hade tempen knappt inte ens orkat förbi 70 grader. de måste väl vara något som är fel då? det var iofs -10 grader ute men ändå? kände på den nedre kylarslangen och den var iskall ( kanske inte konstigt då tempen inte hade kommit upp helt?) men låter inte de väldigt segt? kylare,kylarvätska och termostat är bytt. dock inte vattenpumpen. har alltid haft problem att få upp motorn till 90 grader som det antaligen ska vara annars står mätaren på ca 78 grader. har även mätt med termostat i expansionskärlet. Vad ska man göra? för amn kan ju tycka det att hade termostate hade hängt sig så hade jag ju istället haft problem emd att motortempen hade varit för hög eller hade det gått ändå nu bara för att det var/är så kallt ute?

Tacksam för svar


133 Inlägg
14 december 2012
#2
Tempen ska gå upp i 90, jag hade samma problem med min Seat. Termostaten öppnade för tidigt.
Bara byta termostat, den sitter på vattenpumpen där nedre slangen från kylaren går in. Lättast att komma åt underifrån. Ser det ut som på min bil sitter servopumpen i vägen, så man får lossa den helt.
Senast redigerat av anton_mjor (14 december 2012)


450 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#3
Jo fast problemet är att de tär en helt ny termostat. har bytt till 2 nya på kanske 2 mån så det känns att det omöjligt att man kan ha sån otur att 2 st helt nya är dåliga.


Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2012
#4
inte så enkelt att du satt den fel (går på en del bilar) eller helt enkelt inte fått det tätt med oringen?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

133 Inlägg
15 december 2012
#5
Ibland har man otur. Jag har varit med om att få byta saker 3ggr innan jag fått fungerande, inte saker till bilen, men det kvittar.
Symptomen visar i vilket fall på att kylarvätska som inte borde kylas ned ändå kyls ned, och det finns inte många felorsaker till det tongue


450 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#6
får plocka ur den och sätta om termostaten igen då och hoppas på att det är de som är felet


450 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#7
ingen som tror att de skulle kunna vara vattenpumpen som är kass annars?


133 Inlägg
15 december 2012
#8
Då skulle motorn snarare koka. Är pumpen paj syns det fort på tempmätaren, men det kommer ingen värme i kupen.


450 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#9
nej det är ju iofs sant. får pröva pockka ur termostaten och koka den då


Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2012
#10
Koka den? Det gör man för att se att den öppnar som en ska, din verkar ju inte stänga som den ska

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

450 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#11
it_mutt skrev:
Koka den? Det gör man för att se att den öppnar som en ska, din verkar ju inte stänga som den ska

alltså i kastrull för att se att den öppnar och stänger som den ska. finns de ngt där man sätter in termostaten den kan fastna på?

föresten. om man kokar den och ser så att den öppnar ochs tänger som den ska, kan nånting annat när man har satt tillbaka den som gör så att den inte stänger riktigt?
Senast redigerat av ChrisO (15 december 2012)


Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2012
#12
ChrisO skrev:
it_mutt skrev:
Koka den? Det gör man för att se att den öppnar som en ska, din verkar ju inte stänga som den ska

alltså i kastrull för att se att den öppnar och stänger som den ska. finns de ngt där man sätter in termostaten den kan fastna på?

föresten. om man kokar den och ser så att den öppnar ochs tänger som den ska, kan nånting annat när man har satt tillbaka den som gör så att den inte stänger riktigt?

Ja, men du ser ju å andra sidan om den är stängd när du tar ut den.

Men jo, jag var på det klara på hur du skulle gå tillväga.

Jag tror att den 1) Inte stänger ordentligt, 2) Den hamnat "fel" (snett, bak-o-fram eller liknande) 3) packningen hamnat fel (och därför tätar det inte så vatten kommer förbi)

Men, det är ju som sagt bara rent spontana gissningar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

450 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#13
it_mutt skrev:
ChrisO skrev:
it_mutt skrev:
Koka den? Det gör man för att se att den öppnar som en ska, din verkar ju inte stänga som den ska

alltså i kastrull för att se att den öppnar och stänger som den ska. finns de ngt där man sätter in termostaten den kan fastna på?

föresten. om man kokar den och ser så att den öppnar ochs tänger som den ska, kan nånting annat när man har satt tillbaka den som gör så att den inte stänger riktigt?

Ja, men du ser ju å andra sidan om den är stängd när du tar ut den.

Men jo, jag var på det klara på hur du skulle gå tillväga.

Jag tror att den 1) Inte stänger ordentligt, 2) Den hamnat "fel" (snett, bak-o-fram eller liknande) 3) packningen hamnat fel (och därför tätar det inte så vatten kommer förbi)

Men, det är ju som sagt bara rent spontana gissningar.

SKulle ju kunna vara några av dom alternativen faktiskt tror jag. Kan den sitta fel? att den ska "stå" åt ngt speciellt håll?

edit: kom och tänka på de, det skulel faktiskt kunna vara så att termostaten har hamnat på kanten där oringen ska ligga. då rinner ju vattnet förbi termostaten väldigt lite dock men tillräckligt för att den inte ska komma upp i temp och inte hålla värmen när man kör igång kupéfläkten
Senast redigerat av ChrisO (15 december 2012)


Avstängd
10 388 Inlägg
16 december 2012
#14
ChrisO skrev:
it_mutt skrev:
ChrisO skrev:

alltså i kastrull för att se att den öppnar och stänger som den ska. finns de ngt där man sätter in termostaten den kan fastna på?

föresten. om man kokar den och ser så att den öppnar ochs tänger som den ska, kan nånting annat när man har satt tillbaka den som gör så att den inte stänger riktigt?

Ja, men du ser ju å andra sidan om den är stängd när du tar ut den.

Men jo, jag var på det klara på hur du skulle gå tillväga.

Jag tror att den 1) Inte stänger ordentligt, 2) Den hamnat "fel" (snett, bak-o-fram eller liknande) 3) packningen hamnat fel (och därför tätar det inte så vatten kommer förbi)

Men, det är ju som sagt bara rent spontana gissningar.

SKulle ju kunna vara några av dom alternativen faktiskt tror jag. Kan den sitta fel? att den ska "stå" åt ngt speciellt håll?

edit: kom och tänka på de, det skulel faktiskt kunna vara så att termostaten har hamnat på kanten där oringen ska ligga. då rinner ju vattnet förbi termostaten väldigt lite dock men tillräckligt för att den inte ska komma upp i temp och inte hålla värmen när man kör igång kupéfläkten

Saken är att det räcker med "lite" som slinker förbi när det är "riktigt kallt" ute.

Om du kör så den trillar upp till, ptja, säg 70...och sen står en 10min på tomgång, stiger den då?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

450 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
#15
it_mutt skrev:
ChrisO skrev:
it_mutt skrev:

Ja, men du ser ju å andra sidan om den är stängd när du tar ut den.

Men jo, jag var på det klara på hur du skulle gå tillväga.

Jag tror att den 1) Inte stänger ordentligt, 2) Den hamnat "fel" (snett, bak-o-fram eller liknande) 3) packningen hamnat fel (och därför tätar det inte så vatten kommer förbi)

Men, det är ju som sagt bara rent spontana gissningar.

SKulle ju kunna vara några av dom alternativen faktiskt tror jag. Kan den sitta fel? att den ska "stå" åt ngt speciellt håll?

edit: kom och tänka på de, det skulel faktiskt kunna vara så att termostaten har hamnat på kanten där oringen ska ligga. då rinner ju vattnet förbi termostaten väldigt lite dock men tillräckligt för att den inte ska komma upp i temp och inte hålla värmen när man kör igång kupéfläkten

Saken är att det räcker med "lite" som slinker förbi när det är "riktigt kallt" ute.

Om du kör så den trillar upp till, ptja, säg 70...och sen står en 10min på tomgång, stiger den då?

ja då stiger den om man står på tomgång men sen håller dig sig på 80 graders, kanske strax över bara men aldrig 90


Avstängd
10 388 Inlägg
16 december 2012
#16
att den inte går upp till 90 kan bero på fler saker (vet inte om du har elfläkt osv), kan vara så enkelt att tempgivaren till mätaren är "kass" (har jag varit med om på ett gäng Audi så).

Men ja, mitt tips är som sagt att kolla så att allt verkligen sitter som det ska. Visst, har du ändå termostatet nere, kan du lika bra kolla så det öppnar o stänger som det ska när du kokar det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

450 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
#17
it_mutt skrev:
att den inte går upp till 90 kan bero på fler saker (vet inte om du har elfläkt osv), kan vara så enkelt att tempgivaren till mätaren är "kass" (har jag varit med om på ett gäng Audi så).

Men ja, mitt tips är som sagt att kolla så att allt verkligen sitter som det ska. Visst, har du ändå termostatet nere, kan du lika bra kolla så det öppnar o stänger som det ska när du kokar det.

jo har elfläkt. tempgivaren till instrumenthuset är bytt så de vet jag funkar garanterat. men att dne inte kan hålla mer än max 80 måste ju bero på ett litet läkage i så fall tror jag. återkommer vad som är problemet på senast onsdag=). tack för tipsen


450 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#18
ska upp och fixa med bilen imorn, men vile bara dubbelkolla nu innan. skulle termostaten kunna fastna på den lilla "kanten" som o-ringen ligger på så att termostaten släpper förbi vatten? lite surt bara om man göra detta i onödan tänkte jag


450 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#19
Så. då har man varit och fixat med bilen utan ngt bra resultat tyvärr. har monterat om termostaten och verkligen sett till nu att den ligger på plats. men när jag startade bilen och allt de så låg den på 90 grader en stund sen var de samma visa igen. orkar inte över 80 grader ändå. hjälper inte om jag rycker kontakten till elfläkten heller. vad ska man göra? börjar bli sjukt trött på detta. problemet är ju även med att termostaten kan ju aldrig öppna sig heller så motorn blir ju aldrig tillräckligt varm heller.


Avstängd
10 388 Inlägg
19 december 2012
#20
Ok. Om du står still, kommer den upp till 90 då?

Om inte; startar elfläkten (alternativt; går den hela tiden?)?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök