Vi pratar om skruv här....inga bultar!!
Att hålla på att fetta/olja in sina skruvförband innan de dras åt är verkligen inte rätt.
Ingen motortillverkare står o klenar med sådant vid en nybyggnation och vid reparationer skall man såklart efterlikna det åtdragningsförfarandet som tillverkaren av motorn rekommenderar.
Skruv av 10.9 eller 12.9 kvalite som skall sitta inne i en motor är ofta/alltid fosfaterade. Forsfateringen används för att binda olja som sprayas på av skruvtillverkaren för att skruvarna skall ha rätt friktion när de dras åt.
Sådana skruvar skall dras torra OM inget annat anges.
När man drar en skruv med moment går stora delar av motståndet (som gör momentet) åt för att övervinna friktionen i gängan och under skallen. Ju torrare förhållanden är destu brantare stegrar momentet p.g.a den höga friktionen. Låg friktion= tvärt om. Man måste vrida skruven betydligt längre tills spänningen i förbandet ger ett tillräckligt motstånd och momentet uppnås. En skruv som skall dras 120Nm kommer alltså att spännas jäkligt olika beroende på hur friktionen i förbandet är. Klämkraften som skapas när skruven spänns/förlängs är det som håller ihop grejerna= det som är det viktiga.
Ett sätt att komma runt problemet med friktionen är att strunta i momentet.
Istället drar man vinkel och förspänner skruven efter ett visst mått.
Vid vinkeldragningen spelar friktionen ingen roll, skruven kommer att sträckas till rätt längd och skapa den klämkraft som konstruktören räknat fram att man behöver.
Tycker det är ytterst märkligt att KL anger ett moment och inte en vinkel vid montering av deras pinnskruv/muttrar, de borde veta bättre...
MVH Jonas
..............