2447
Sök

Åtdragningsmoment med 12:9 bultar b230fk

331 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#21
E de verkligen så bra o ha molyfett vi topplocksmuttrarna där de kommer flyta olja? Bara en tanke som slog mej


One Man Clan
4 287 Inlägg
20 december 2012
#22
david850 skrev:
E de verkligen så bra o ha molyfett vi topplocksmuttrarna där de kommer flyta olja? Bara en tanke som slog mej

Alla bultar som ska dras med moment ska oljas med riktigt fett, är igentligen bara mollyfett som gäller på skruvförband som ska momentdras. vissa säger de går bra med motorolja men jag tar hellre molly.

finns inget smörj som har lägre friktion, å lite mollyfett i motoroljan gör inget.
själver smöjer jag in alla lager i motorn med molly när jag skruvar ihop dom.


gött med mos pajjka
181 Inlägg
20 december 2012
#23
Lager ytor e ju inte det bästa att ha den till då den inhåller metall som krossas undet tryck, sedan skall du inte smörja ytan mellan topp och bricka utan skruv och bricka och gänga


One Man Clan
4 287 Inlägg
20 december 2012
#24
supraturbo skrev:
Lager ytor e ju inte det bästa att ha den till då den inhåller metall som krossas undet tryck, sedan skall du inte smörja ytan mellan topp och bricka utan skruv och bricka och gänga

De går utmärkt att använda mollyfett till lagerytorna, många som gör.


gött med mos pajjka
181 Inlägg
20 december 2012
#25
Lager ytor e ju inte det bästa att ha den till då den inhåller metall som krossas undet tryck, sedan skall du inte smörja ytan mellan topp och bricka utan skruv och bricka och gänga


One Man Clan
4 287 Inlägg
20 december 2012
#26
supraturbo skrev:
Lager ytor e ju inte det bästa att ha den till då den inhåller metall som krossas undet tryck, sedan skall du inte smörja ytan mellan topp och bricka utan skruv och bricka och gänga

samma svar som tidigare?


gött med mos pajjka
181 Inlägg
20 december 2012
#27
Xuri skrev:
supraturbo skrev:
Lager ytor e ju inte det bästa att ha den till då den inhåller metall som krossas undet tryck, sedan skall du inte smörja ytan mellan topp och bricka utan skruv och bricka och gänga

De går utmärkt att använda mollyfett till lagerytorna, många som gör.

smile den motorn skulle jag inte vilja ha, dom lager ytorna lär ju inte vara i toppskick


One Man Clan
4 287 Inlägg
20 december 2012
#28
supraturbo skrev:
Xuri skrev:
supraturbo skrev:
Lager ytor e ju inte det bästa att ha den till då den inhåller metall som krossas undet tryck, sedan skall du inte smörja ytan mellan topp och bricka utan skruv och bricka och gänga

De går utmärkt att använda mollyfett till lagerytorna, många som gör.

smile den motorn skulle jag inte vilja ha, dom lager ytorna lär ju inte vara i toppskick

vet flertalet motorbyggare som applicerar lagerytorna med mollyfett när dom skruvas ihop å dom har inga problem.


8 251 Inlägg
20 december 2012
#29
Xuri skrev:
orginal vinkeldragning å momentet till dina bultar är/blir  samma har jag blivit lärd. nån får rätta mig.

Är inte riktigt så enkelt. Vid vinkeldragning så vill man dra ut bulten till en viss längd. Och när man börjar sträcka bulten så ändras realmomentet. Så att dra 90 grader blir något annat än att dra 90Nm. Och är det föreskrivet 90 grader så gör man en miss om man tror att det är bättre att dra lite extra. Det enda som händer är att realmomentet sjunker och bultarna hamnar närmare punkten där dem dras av. Det är också därför som man egentligen bara ska använda sträckbultar en gång.

Xuri skrev:
Alla bultar som ska dras med moment ska oljas med riktigt fett.

Nja, det beror på vad tillverkaren föreskriver. Man lär göra skillnad på oljad gång och infettad. Står oljad gång så är det motorolja på gängan som gäller och inte 5-56/WD40. Sen finns det ju dem som det ska vara fett på, och då är det fettet som tillverkaren föreskriver som gäller.

Drar du åt 2 toppbultar på samma sätt, men den ena är inoljad och den andra är infettad så kommer dem att sitta olika hårt. Det innebär också att bulten kan belastas på ett sätt det inte riktigt var tänkt.


One Man Clan
4 287 Inlägg
20 december 2012
#30
Marlboroman skrev:
Xuri skrev:
orginal vinkeldragning å momentet till dina bultar är/blir  samma har jag blivit lärd. nån får rätta mig.

Är inte riktigt så enkelt. Vid vinkeldragning så vill man dra ut bulten till en viss längd. Och när man börjar sträcka bulten så ändras realmomentet. Så att dra 90 grader blir något annat än att dra 90Nm. Och är det föreskrivet 90 grader så gör man en miss om man tror att det är bättre att dra lite extra. Det enda som händer är att realmomentet sjunker och bultarna hamnar närmare punkten där dem dras av. Det är också därför som man egentligen bara ska använda sträckbultar en gång.

Xuri skrev:
Alla bultar som ska dras med moment ska oljas med riktigt fett.

Nja, det beror på vad tillverkaren föreskriver. Man lär göra skillnad på oljad gång och infettad. Står oljad gång så är det motorolja på gängan som gäller och inte 5-56/WD40. Sen finns det ju dem som det ska vara fett på, och då är det fettet som tillverkaren föreskriver som gäller.

Drar du åt 2 toppbultar på samma sätt, men den ena är inoljad och den andra är infettad så kommer dem att sitta olika hårt. Det innebär också att bulten kan belastas på ett sätt det inte riktigt var tänkt.

Japp olja eller fett vet jag.
har själv varit nära haveri om jag dragit mina arp bultar med olja å 80nm som vissa tillverkare skriver.
hade jag dragit ihop motorn med de så hade den skurit rätt omgående.
då 80nm med olja inte blev samma moment som 64nm å mollyfett.
80nm med olja motsvarade inte 64nm utan de blev för mycke moment.


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
20 december 2012
#31
Xuri skrev:
david850 skrev:
Tjena!

Någon som vet åtdragningsmomenten för dessa 12:9 bultar till 8v volvo!

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … vo-8v.html

Giisar att de inte är 20nm, 60nm o sen 90 vinkel iaf tongue
/David

orginalbultarna är ju också 12.9 bultar så de hade nog funkat.

kolla vad kl säger å dra grejerna med riktigt mollyfett bara så blir de rätt moment smile

original e ju 10.9

...........Team T-Röd Racing.............

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 december 2012
#32
StlpMK skrev:
Xuri skrev:
david850 skrev:
Tjena!

Någon som vet åtdragningsmomenten för dessa 12:9 bultar till 8v volvo!

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … vo-8v.html

Giisar att de inte är 20nm, 60nm o sen 90 vinkel iaf tongue
/David

orginalbultarna är ju också 12.9 bultar så de hade nog funkat.

kolla vad kl säger å dra grejerna med riktigt mollyfett bara så blir de rätt moment smile

original e ju 10.9

finns 2 olika sorter, vad jag vet var de 12.9 på mina bultar.


331 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#33
KL säger ju att man skall ta lite olja på gängorna.. Verkar dock bara som de är de som skall ner i blocket om jag inte fattar de fel?


gött med mos pajjka
181 Inlägg
20 december 2012
#34
david850 skrev:
KL säger ju att man skall ta lite olja på gängorna.. Verkar dock bara som de är de som skall ner i blocket om jag inte fattar de fel?

då fattar du det fel, du skall ta på gängan där muttern går..


331 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#35
Vart pga att de stod att du skall olja in dem när du monterar pinnbultarna drf ja undra:)


oo=00=oo
374 Inlägg
20 december 2012
#36
Xuri skrev:
Japp olja eller fett vet jag.
har själv varit nära haveri om jag dragit mina arp bultar med olja å 80nm som vissa tillverkare skriver.
hade jag dragit ihop motorn med de så hade den skurit rätt omgående.
då 80nm med olja inte blev samma moment som 64nm å mollyfett.
80nm med olja motsvarade inte 64nm utan de blev för mycke moment.

Det låter märkligt att så lite skulle kunna göra att den skär.

Första gången jag skulle dra ihop en BMW M30-maskin så körde åtdragningsmoment med gradvis ökning enligt rekommendationerna. Efter detta skulle en 90-graders vinkeldragning utföras, därefter var det klart.
Jag lyckades dock missuppfatta detta då mina tyskakunskaper inte var så bra. Jag vinkeldrog 90 grader igen. Först efteråt insåg jag att det inte var så det skulle göras.

Motorn har sen dess gått nånstans 1500-2000 mil utan problem, brukas rätt hårt dessutom. Vanlig mineralolja och normal sevice.

Freude am fahren!

36 Inlägg
12 mars 2015
#37
M7an vet att det gått några år men vad är då 90 grader igen ?? vet att man kan dra i omgångar gradvis då.. Men sen då , vad då vinkel dragning 90 grader igen?? xD


5 710 Inlägg
17 mars 2015
#38
Vi pratar om skruv här....inga bultar!!

Att hålla på att fetta/olja in sina skruvförband innan de dras åt är verkligen inte rätt.
Ingen motortillverkare står o klenar med sådant vid en nybyggnation och vid reparationer skall man såklart efterlikna det åtdragningsförfarandet som tillverkaren av motorn rekommenderar.
Skruv av 10.9 eller 12.9 kvalite som skall sitta inne i en motor är ofta/alltid fosfaterade. Forsfateringen används för att binda olja som sprayas på av skruvtillverkaren för att skruvarna skall ha rätt friktion när de dras åt.
Sådana skruvar skall dras torra OM inget annat anges.

När man drar en skruv med moment går stora delar av motståndet (som gör momentet) åt för att övervinna friktionen i gängan och under skallen. Ju torrare förhållanden är destu brantare stegrar momentet p.g.a den höga friktionen. Låg friktion= tvärt om. Man måste vrida skruven betydligt längre tills spänningen i förbandet ger ett tillräckligt motstånd och momentet uppnås. En skruv som skall dras 120Nm kommer alltså att spännas jäkligt olika beroende på hur friktionen i förbandet är. Klämkraften som skapas när skruven spänns/förlängs är det som håller ihop grejerna= det som är det viktiga.

Ett sätt att komma runt problemet med friktionen är att strunta i momentet.
Istället drar man vinkel och förspänner skruven efter ett visst mått.
Vid vinkeldragningen spelar friktionen ingen roll, skruven kommer att sträckas till rätt längd och skapa den klämkraft som konstruktören räknat fram att man behöver.

Tycker det är ytterst märkligt att KL anger ett moment och inte en vinkel vid montering av deras pinnskruv/muttrar, de borde veta bättre...

MVH Jonas
..............


Sök