2981
Sök

Saab 9-5 kylningsfråga

Bilälskare
283 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
alex_side skrev:
klawd22 skrev:
alex_side skrev:
jag bytte termostat o det funkar fint! hade samma problem! DOCK HÖLL JAG PÅ ATT MISSA DET LILLA LUFTHÅLET SOM MÅSTE VARA UPPÅT!

efter bytet gick den snabbt upp i temp:)

vilket lufthål??

sitter ett liiitet "lufthål" på termostaten:) som ska vara vänt uppåt

okej vrf måste den va uppåt?

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Neerd
1 596 Inlägg
16 december 2012
klawd22 skrev:
alex_side skrev:
klawd22 skrev:

vilket lufthål??

för det samlas luftfickor i systemet annars:) elr kan göra.. sen om det är andledningen vet jag inte men den ska iaf vara monterad uppåt:) o det ska vara viktigt att det är rätt..

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Bilälskare
283 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
alex_side skrev:
klawd22 skrev:
alex_side skrev:

för det samlas luftfickor i systemet annars:) elr kan göra.. sen om det är andledningen vet jag inte men den ska iaf vara monterad uppåt:) o det ska vara viktigt att det är rätt..

okej kan man se hålet då eller?

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Neerd
1 596 Inlägg
16 december 2012
http://www.bildelsbasen.se/global/image … mp;height=

bara tog en bild men du ser "hålet" tydligt

Bilälskare
283 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
alex_side skrev:
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/122/bil/lgnr/766763_1.jpg&width=370&height=

bara tog en bild men du ser "hålet" tydligt

okej, så de ska va uppåt?tongue får väl se om jag plockar av den i sommar, eller ser med några vad dem ska ha för att göra det:P

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
16 december 2012
Urluftningen i termostaten ska sitta vid den högsta punkten i termostathuset för att fungera korrekt.

Gör man inte rätt, så finns det risk för " bieffekter" såsom luftfickor.

Neerd
1 596 Inlägg
16 december 2012
jaa precis^^ den e lätt som fan att byta sj:) elr ändra.. 2 skruvar o ngn slang bara:)

Bilälskare
283 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
alex_side skrev:
jaa precis^^ den e lätt som fan att byta sj:) elr ändra.. 2 skruvar o ngn slang bara:)

ja men noll utrymme;) å ingen plats att samla kylarvattnet på;) å har 2 hundar som kan dö om dem rör vattnet ju

Neerd
1 596 Inlägg
17 december 2012
det gör du ju på uppfarten elr på macken;) "gör det själv" hall kanske:) elr be ngn polare som har garage om hjälp:) o ja lämna hundarna hemma;)

Bilälskare
283 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
alex_side skrev:
det gör du ju på uppfarten elr på macken;) "gör det själv" hall kanske:) elr be ngn polare som har garage om hjälp:) o ja lämna hundarna hemma;)

ska jag göra de på uppfarten e hundarna hemma ju;)wink har gått bilmeck kanske men gillar ej bilar att skruva emd så mö.. gillar mer större tyngre saker lixom:Dbig_smile

Neerd
1 596 Inlägg
17 december 2012
sant haha=D du får stänga in de under tiden elr ngt^^

bilar som e så roliga alltid *host* *host*...

Bilälskare
283 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
alex_side skrev:
sant haha=D du får stänga in de under tiden elr ngt^^

bilar som e så roliga alltid *host* *host*...

hehe..

frågade fassan precis när han hjälpte mig å han sade att hålet var uppåt på termostaten när han satte i den på kärran.

10 Inlägg
17 december 2012
klawd22 skrev:
alex_side skrev:

ska jag göra de på uppfarten e hundarna hemma ju;)wink har gått bilmeck kanske men gillar ej bilar att skruva emd så mö.. gillar mer större tyngre saker lixom:Dbig_smile

Hur kan man ha som slogan "älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:Dbig_smile" utan att gilla och skruva på bilar????

Skruva är ju fan halva nöjet, ok jag kan också bli förbannad när det krånglar. Å andra sidan är det lycka när man fixat bilen själv. Känslan av att bilen som inte funkade innan nu fungerar för att jag skruvat med den, går knappt att beskriva.

Jag skruvar iaf på mina bilar och känner mig jävligt nöjd!!
Senast redigerat av ragga_runt (17 december 2012)

204 Inlägg
17 december 2012
klawd22 skrev:
alex_side skrev:

Om du gillar större saker så kan du ju haka på Hoffe till hans jobb. Där skruvar man på stora saker kan du tro! Det är ingen liten lastbil med släp. Haha

Putsnörd!
277 Inlägg
17 december 2012
Äh, båda mina 2 bilar gör så (VW, Ford..)
Det började så fort det blev kallare ute, inget ovanligt.. sätt en pappskiva för kylaren o skit i det wink

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)

1 Inlägg
12 december 2018
Bytt termostat och tempgivare sep 2017 och nu samma fel. Blev garantibyte av dessa, men enligt Saab så har problemet med klen motorvärme antagligen att göra med att termostathuset läcker.
2 liknande fall har inrapporterats till Saab och de rekommenderade byte av termostathus.
Så det har blivit bytt idag...cirka 7000 kr.
😥

klawd22 skrev:
Hej har
en liten undran-..

när jag kör emd mig saab 9-5 -99 modell. så tar de lång tid för tempmätaren att gå upp till rätt nivå. för de räcker med ca kanske  5 min körning så e ju tmpmätaren långt uppe, men i min så tar det lång tid, kan köra ca 1 mil så har tempmätaren ej gått upp helt som den ska, har kanske en 5-8mm kvar att gå upp för att ligga rätt.

men kör jag en runda i stan så går mätaren upp på rätt nivå..

vad e felet?

termostaten och tempgivarfen är nyligen bytade ( ca 1-2 månader sedan)

1 146 Inlägg
12 december 2018
Saabbettan skrev:
Bytt termostat och tempgivare sep 2017 och nu samma fel. Blev garantibyte av dessa, men enligt Saab så har problemet med klen motorvärme antagligen att göra med att termostathuset läcker.
2 liknande fall har inrapporterats till Saab och de rekommenderade byte av termostathus.
Så det har blivit bytt idag...cirka 7000 kr.
😥

klawd22 skrev:
Hej har
en liten undran-..

när jag kör emd mig saab 9-5 -99 modell. så tar de lång tid för tempmätaren att gå upp till rätt nivå. för de räcker med ca kanske  5 min körning så e ju tmpmätaren långt uppe, men i min så tar det lång tid, kan köra ca 1 mil så har tempmätaren ej gått upp helt som den ska, har kanske en 5-8mm kvar att gå upp för att ligga rätt.

men kör jag en runda i stan så går mätaren upp på rätt nivå..

vad e felet?

termostaten och tempgivarfen är nyligen bytade ( ca 1-2 månader sedan)

Har du kvittot på hur de tog 7000kr ? vad som var vad. för de har nog lurat dig...

Matriel kostnad är 1000kr för termostat, termostathus samt sensor och kylarvätska... Jobbet tar 1 Timme
Senast redigerat av amazinjoey (12 december 2018)

Sök