4372
Sök

Volvo 240 B23F - dör vid urkoppling/låga varv

18 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
Hej allihop!

Hoppas på lite expertis från er govänner.

Min oerhört välskötta Volvo 244 GL från-88 har en irriterande egenhet.
När den faller från höga varv (ca 2000 - 5000) så vill den "dö".

Installerade varvräknare och märkte att tomgången ligger jämt och fint kring 1000 varv/min och svarar fint vid gas.
Men om jag varvar upp den på tomgång och låter den falla fritt så "studsar" varvräknar-nålen i botten och när den är som lägst så känns det som om bilen ska dö. Man märker att alla lampor falnar under ett ögonblick och motorn rycker lite.

Vi körning kan detta fenomen gör att när jag frikopplar (och varvet således faller snabbt) så kan bilen dö. Detta är rätt obehagligt i rondeller/korsningar etc. Kan bli en trafikfara om man inte är snabb på att "rulla" ingång eller vrida på tändningen igen. Den startar superlätt igen utan problem.

Verkar också som att detta i första hand sker när bilen är varm. Kan inte ens "tvinga" fram felet när bilen är kall.

Följande har jag gjort:

- Tagit loss tomgångsmotorn och gjort rent efter konstens alla regler. Men då den ligger perfekt på tomgång så tror jag inte att detta är felet. Men alltid bra att göra ändå.

- Byt relä till bränslepumpen (någon sa att det kanske inte hängde med)

- Smort upp alla rörliga delar kring gasspjälet (utan att plocka isär något). Det var inget som kärvade från början utan det var rent och fint. Men ändå, smörja är ju bra.

- Byt tändstift och gjort rent fördelarlocket.

Inget har hjälpt.

Någon som har några förslag?

Kan det handla om bränslesidan (bränslefilter, insprutning etc.)?
Kan det vara luften (har ett K&N sportluftfilter i bilen nu)?
Kan det vara tjyvluft?
Kan det vara tändsystemet lik förbannat?
Bör jag låta någon justera gasspjälet? Kan man göra det själv?

Ska göra rent vevhusventilationen tänkte jag. Kan det påverka?

Alla svar mottages som voro de av guld!

Mvh,
Daniel

123 Inlägg
18 december 2012
Jag skulle börja kolla tjuvluft, men är ja blind eller har du kollat felkoder om du har en sån läsare? 88orna ska väl ha vill ja minnas,

18 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
ticjohan skrev:
Jag skulle börja kolla tjuvluft, men är ja blind eller har du kollat felkoder om du har en sån läsare? 88orna ska väl ha vill ja minnas,

Tjuvluft säger du. Allright, får bli att köpa startgas och plocka fram en vattenslang smile
Vad gäller felkoder så verkar min bil vara byggd -87 men såld som en 88:a för jag har ingen sån felkodsdosa
i motorrummet. Tyvärr. Hade underlättat att kunna kolla hur motorn "mår".

Tack!

Mvh,
Daniel

123 Inlägg
18 december 2012
Neerf skrev:
ticjohan skrev:

Tjuvluft säger du. Allright, får bli att köpa startgas och plocka fram en vattenslang smile
Vad gäller felkoder så verkar min bil vara byggd -87 men såld som en 88:a för jag har ingen sån felkodsdosa
i motorrummet. Tyvärr. Hade underlättat att kunna kolla hur motorn "mår".

Tack!

Mvh,
Daniel

Jaha ofan du. Ja det underlättar en del. Värt att kolla tjuvluft iaf.

Sök