2361
Sök

Bästa inssuget till honda s2000!!!!

156 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
Söker ett  bra insug till min honda !!! Tips ??

1 224 Inlägg
17 december 2012
RBC brukar man få höra?
Är inte kunnig smile

i-vtec Do you?

Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
156 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
borde finnas något grymt som man inte behöver bygga själv

OEM <3
6 957 Inlägg
17 december 2012
Snackar vi insug eller CAI? En del blandar lätt ihop det.

Men Toda verkar ju funka bra om vi snackar insug (med öppna trattar)

OEM <3

33 Inlägg
19 december 2012
Finns hel del här:

http://www.s2ki.com/s2000/topic/634401- … ke-thread/

Insug finns det många av: AFI, TODA m.m...

RBC - samt RRC insug är till K - Serie motorer.
Senast redigerat av -anno- (19 december 2012)

Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
20 december 2012
mackanberg skrev:

jo men ska man ha ett grymt insug så ska de va avstämt till din motor

1 948 Inlägg
20 december 2012
CHEEVA skrev:
mackanberg skrev:

Vad jag förstod så sökte han ett modellanpassat insug till sin honda s2000? Alltså är det avstämt till motorn big_smile

Eller menar du att "proffsen" först bygger allt till motorn och sen sitter och filar/svetsar/fräser/drejjar till det perfekta insuget? big_smile
I dom flesta fallen med sugmotorer handlar det om att motorn brukar vilja ha en viss längd på trattarna, sen brukar man vilja ha ett så stort plenum som möjligt, och just detta har väll dom som tillverkar modellanpassat tagit vara på big_smile

156 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
Tja tack för svar å är ute efter modellanpassat  att sätta på å vart man köper detta

1 948 Inlägg
21 december 2012
http://www.akr-performance.com dom där har det mesta som finns till honda, handlade en del av dom när jag körde honda...
Dom verkar inte erbjuda ett enda insug... gissar på att original insuget är så pass optimalt det går smile

33 Inlägg
21 december 2012
Finns inget "bra" eftermarknads N/A insug till F20C motorn då OEM är bra nog. Fixa I - VTEC istället. Då kommer motorn få ett bättre mellanregister. Ska du köra N/A, gå för ITB. Mer hästar och ett fantastiskt insug ljud! Svårt att mappa. Ska du köra överladd finns detta: http://www.s2ki.com/s2000/topic/807715- … nd-review/ DYRT!!! C:a 1200 dollar!
Senast redigerat av -anno- (21 december 2012)

Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
22 december 2012
baltis skrev:
CHEEVA skrev:
mackanberg skrev:

Vad jag förstod så sökte han ett modellanpassat insug till sin honda s2000? Alltså är det avstämt till motorn big_smile

Eller menar du att "proffsen" först bygger allt till motorn och sen sitter och filar/svetsar/fräser/drejjar till det perfekta insuget? big_smile
I dom flesta fallen med sugmotorer handlar det om att motorn brukar vilja ha en viss längd på trattarna, sen brukar man vilja ha ett så stort plenum som möjligt, och just detta har väll dom som tillverkar modellanpassat tagit vara på big_smile

så stort plenum som möjligt ? det ska vara 3ggr motorns volym det är en bra tum regel ...
sen är det mer än längden på rören... tex tvärsnittsarean och hur stora trattarna i plenuemet är, hur långt in i plenumet de sitter spridar plasering osv .

ganska mycket att tänka på

sen vet jag inte om han har bytt kammar portat toppen osv
Senast redigerat av CHEEVA (22 december 2012)

1 948 Inlägg
22 december 2012
CHEEVA skrev:
baltis skrev:
CHEEVA skrev:

så stort plenum som möjligt ? det ska vara 3ggr motorns volym det är en bra tum regel ...
sen är det mer än längden på rören... tex tvärsnittsarean och hur stora trattarna i plenuemet är, hur långt in i plenumet de sitter spridar plasering osv .

Ska man ha kortare eller längre trattar om man ökar lyfttiden? Varför just 3ggr större?

Sluta verka viktig och duktig, alla har varken tiden, orken, kunskapen eller möjligheten att specialtillverka varje detalj till sin bil som du har. Har några vänner och bekanta som byggt sina egna insug, inte en ända av dom har först mätt upp sin egen motor för att sen bygga ett insug efter det...
Kanske dags att någon (du) skriver en schyst "how-to tråd" om detta?

Tänkte sudda, men ne, måste sprida lite hätsk stämning nu i juletid smile

Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
23 december 2012
Bullet--- skrev:
baltis skrev:
CHEEVA skrev:

Ska man ha kortare eller längre trattar om man ökar lyfttiden? Varför just 3ggr större?

Sluta verka viktig och duktig, alla har varken tiden, orken, kunskapen eller möjligheten att specialtillverka varje detalj till sin bil som du har. Har några vänner och bekanta som byggt sina egna insug, inte en ända av dom har först mätt upp sin egen motor för att sen bygga ett insug efter det...
Kanske dags att någon (du) skriver en schyst "how-to tråd" om detta?

Tänkte sudda, men ne, måste sprida lite hätsk stämning nu i juletid smile

3 gånger större är jävligt stort, då ska han alltså ha ett insug på 6000cc! tongue

jepp smile men de blir inte så stort som det låter

1 062 Inlägg
24 december 2012
Är det ett spjäll eller separata för varje cylinder på de här motorerna?

M.V.H.

1 062 Inlägg
24 december 2012
Separatspjäl och monsterplenum är ju positivt!
Och mappa om på E85 med aggresivare tändning och höja kompet om man vill kosta på det ännu mera.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (24 december 2012)

33 Inlägg
25 december 2012
Som jag skrev innan så är ITB ett bra med dyrt sätt att få hk. Inget monsterplenum behövs men finns.

http://www.s2ki.com/s2000/gallery/page_ … _file__med

Kostar från 2.500 till 4.500 dollar.

1 062 Inlägg
25 december 2012
Nu tänkte jag ju mera på de som vill bygga ihop ett själv, är ju inte precis NASA kunskaper som behövs för att få fyra spjäll att öppna synkront. Och förlagor finns att kopiera och ta lärdom av.

Stort plenum är bra men svårt att få plats med i bil ibland och det finns ju nackdelar men de kommer man runt med separatspjäl: Exempelbild från en Accord, undra hur många liter som ryms där i...  http://i95.photobucket.com/albums/l160/ … TCC007.jpg
Några stycken iaf.

http://www.nordicaudi.com/arkivet/bilda … motor3.jpg

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (25 december 2012)

Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
25 december 2012
AndreasPlars skrev:
Nu tänkte jag ju mera på de som vill bygga ihop ett själv, är ju inte precis NASA kunskaper som behövs för att få fyra spjäll att öppna synkront. Och förlagor finns att kopiera och ta lärdom av.

Stort plenum är bra men svårt att få plats med i bil ibland och det finns ju nackdelar men de kommer man runt med separatspjäl: Exempelbild från en Accord, undra hur många liter som ryms där i...  http://i95.photobucket.com/albums/l160/ … TCC007.jpg
Några stycken iaf.

http://www.nordicaudi.com/arkivet/bilda … motor3.jpg

M.V.H.

precis vad jag menade ger absolut mest bang for the buck ... enda som krävs är att man tänker till lite grann

jobbiga är väl att man antagligen får byta styrsystem, kanske går att komma runt de också iofs

vet inte om det sitter lmm på s2000?

Sök