jag har en haldex gen 1 som sitter i en vw golf IV V5
den har plötsligt blivit framhjulsdriven jag har kollat alla säkringar som hör till abs/ haldex systemet allt var i sin ordning. Har haft bilen hos en bekant som felsökte hela bilen med bosch programmet int en enda felkod. när framdäcken börjar slira så kommer det ett konstigt knarr ljud låter inte sådär värst lovande ljudet kommer i det tillfellet då bakdäcken skulle borda få mera effekt men det är dött.
var skulle problemet vara ? är det ett typfel ? jag har inga papper på att haldexen skulle vara servad. var skall jag börja min felsökning ?
ska inte påstå att jag är helt införstådd i hur den fungerar.. men mig veterligen så är din bil framhjulsdriven ända till det börjar spinna. då ska "viscon" låsa och se till att bakhjulen driver.
Wisco är en typ av koppling, när framhjulen spinner blir oljan i kopplingen varm och driver bakhjulen. Är rätt vanligt att den pajar på Golf IV tyvärr.
Wisco är en typ av koppling, när framhjulen spinner blir oljan i kopplingen varm och driver bakhjulen. Är rätt vanligt att den pajar på Golf IV tyvärr.
sitter väl inte nån visco på 4motion det gör det däremot på en syncro
Wisco är en typ av koppling, när framhjulen spinner blir oljan i kopplingen varm och driver bakhjulen. Är rätt vanligt att den pajar på Golf IV tyvärr.
sitter väl inte nån visco på 4motion det gör det däremot på en syncro
Golf 4motion har visco, alla vw 4motion med tvärställd motor har visco. Vw med rakställd motor som Passat har quattro.
det vad jag vet om haldex gen 1 e att det är pumpen som ger tryck till bakaxeln. den lär ska dra 30% helatiden på bakdäcken och sen 60 då det slirar och den där 60% kommer genom att pumpen jobbar eller har jag helt fel ?
Wisco är en typ av koppling, när framhjulen spinner blir oljan i kopplingen varm och driver bakhjulen. Är rätt vanligt att den pajar på Golf IV tyvärr.
sitter väl inte nån visco på 4motion det gör det däremot på en syncro
Golf 4motion har visco, alla vw 4motion med tvärställd motor har visco. Vw med rakställd motor som Passat har quattro.
det vad jag vet om haldex gen 1 e att det är pumpen som ger tryck till bakaxeln. den lär ska dra 30% helatiden på bakdäcken och sen 60 då det slirar och den där 60% kommer genom att pumpen jobbar eller har jag helt fel ?
Wisco är en typ av koppling, när framhjulen spinner blir oljan i kopplingen varm och driver bakhjulen. Är rätt vanligt att den pajar på Golf IV tyvärr.
sitter väl inte nån visco på 4motion det gör det däremot på en syncro
Golf 4motion har visco, alla vw 4motion med tvärställd motor har visco. Vw med rakställd motor som Passat har quattro.
har nån nån aning om vad det kan vara för fel i min ? är det så att den är kopplad till abs ?
Får du nog göra en djupare dykning i. Kan ju ha hänt något så den inte pumpar upp tryck. Har läst någonstans med att om det är dåligt med olja i dem kan de sluta greppa.
Jag har några Haldex generation 1 pumpar ja tar en tusing för NYA originala buhler pumpar. Bytte på min V6 4 motion å funkar då klockrent nu igen Nypris 4700-6000 beroende på ställe. Man ska byta oljan var 3 tusende mil och filter+olja var 6 tusende. Går åt 0,425ml ifall man tömmer allt = pumpbyte
Men som ovan sa. Tvångsmata pumpen med ström å se om den låter d hör du DIREKT! om inte skaffa en ny pump
Jag har några Haldex generation 1 pumpar ja tar en tusing för NYA originala buhler pumpar. Bytte på min V6 4 motion å funkar då klockrent nu igen Nypris 4700-6000 beroende på ställe. Man ska byta oljan var 3 tusende mil och filter+olja var 6 tusende. Går åt 0,425ml ifall man tömmer allt = pumpbyte
Men som ovan sa. Tvångsmata pumpen med ström å se om den låter d hör du DIREKT! om inte skaffa en ny pump
NICE ! vad är risken för pump haveri om man inte byter oljan ? jag har nämligen inga papper på att den skulle nånsin vara bytt och föredetta ägaren tror jag aldrig har bytt oljan och den har gått nu 166 000km
men håll en pump i förvar åt mig ifall de visar sig att pumpen e kaputt skall kolla nu i veckoslutet. men lönar det sig att nu före testa med att bara byta oljan ? tänkte ifall oljan är slö eller för lite olja så pumpen pumpar tomt
Jag har några Haldex generation 1 pumpar ja tar en tusing för NYA originala buhler pumpar. Bytte på min V6 4 motion å funkar då klockrent nu igen Nypris 4700-6000 beroende på ställe. Man ska byta oljan var 3 tusende mil och filter+olja var 6 tusende. Går åt 0,425ml ifall man tömmer allt = pumpbyte
Men som ovan sa. Tvångsmata pumpen med ström å se om den låter d hör du DIREKT! om inte skaffa en ny pump
NICE ! vad är risken för pump haveri om man inte byter oljan ? jag har nämligen inga papper på att den skulle nånsin vara bytt och föredetta ägaren tror jag aldrig har bytt oljan och den har gått nu 166 000km
men håll en pump i förvar åt mig ifall de visar sig att pumpen e kaputt skall kolla nu i veckoslutet. men lönar det sig att nu före testa med att bara byta oljan ? tänkte ifall oljan är slö eller för lite olja så pumpen pumpar tomt
Pumparna är väl mer ett klassiskt fel. Min har gått ganska prick 12 tusen mil å redan fått byta en pump.