2549
Sök

Haldex 4motion HJÄLP!

345 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#1
hej

jag har en haldex gen 1 som sitter i en vw golf IV V5

den har plötsligt blivit framhjulsdriven jag har kollat alla säkringar som hör till abs/ haldex systemet allt var i sin ordning. Har haft bilen hos en bekant som felsökte hela bilen med bosch programmet int en enda felkod.
när framdäcken börjar slira så kommer det ett konstigt knarr ljud låter inte sådär värst lovande neutral
ljudet kommer i det tillfellet då bakdäcken skulle borda få mera effekt men det är dött.

var skulle problemet vara ? är det ett typfel ? jag har inga papper på att haldexen skulle vara servad. var skall jag börja min felsökning ?

tacksam för svar

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122

149 Inlägg
17 december 2012
#2
sådär lät det på min V70 AWD när den blev framhjulsdriven..
där var det viscon som hade gett upp..

#SwedenRing

345 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#3
vet ej så mycket om sånt här vad är visco tongue

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122

149 Inlägg
17 december 2012
#4
ska inte påstå att jag är helt införstådd i hur den fungerar.. men mig veterligen så är din bil framhjulsdriven ända till det börjar spinna. då ska "viscon" låsa och se till att bakhjulen driver.

#SwedenRing

9 122 Inlägg
17 december 2012
#5
Wisco är en typ av koppling, när framhjulen spinner blir oljan i kopplingen varm och driver bakhjulen. Är rätt vanligt att den pajar på Golf IV tyvärr.


345 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#6
a men andra ord så är det ¨pumpen¨ ?

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122

2 656 Inlägg
17 december 2012
#7
Putteliten skrev:
Wisco är en typ av koppling, när framhjulen spinner blir oljan i kopplingen varm och driver bakhjulen. Är rätt vanligt att den pajar på Golf IV tyvärr.

sitter väl inte nån visco på 4motion det gör det däremot på en syncro


9 122 Inlägg
17 december 2012
#8
ekelund88 skrev:
Putteliten skrev:
Wisco är en typ av koppling, när framhjulen spinner blir oljan i kopplingen varm och driver bakhjulen. Är rätt vanligt att den pajar på Golf IV tyvärr.

sitter väl inte nån visco på 4motion det gör det däremot på en syncro

Golf 4motion har visco, alla vw 4motion med tvärställd motor har visco. Vw med rakställd motor som Passat har quattro.

Lite info om visco
http://sv.wikipedia.org/wiki/Viskokoppling


345 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#9
det vad jag vet om haldex gen 1 e att det är pumpen som ger tryck till bakaxeln. den lär ska dra 30% helatiden på bakdäcken och sen 60 då det slirar och den där 60% kommer genom att pumpen jobbar eller har jag helt fel ?

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122

Båtmek
720 Inlägg
17 december 2012
#10
Putteliten skrev:
ekelund88 skrev:
Putteliten skrev:
Wisco är en typ av koppling, när framhjulen spinner blir oljan i kopplingen varm och driver bakhjulen. Är rätt vanligt att den pajar på Golf IV tyvärr.

sitter väl inte nån visco på 4motion det gör det däremot på en syncro

Golf 4motion har visco, alla vw 4motion med tvärställd motor har visco. Vw med rakställd motor som Passat har quattro.

Lite info om visco
http://sv.wikipedia.org/wiki/Viskokoppling

Haldexen är ingen visco

sebbe188 skrev:
det vad jag vet om haldex gen 1 e att det är pumpen som ger tryck till bakaxeln. den lär ska dra 30% helatiden på bakdäcken och sen 60 då det slirar och den där 60% kommer genom att pumpen jobbar eller har jag helt fel ?

Låter som att det hänt något med din haldex.


2 656 Inlägg
17 december 2012
#11
Putteliten skrev:
ekelund88 skrev:
Putteliten skrev:
Wisco är en typ av koppling, när framhjulen spinner blir oljan i kopplingen varm och driver bakhjulen. Är rätt vanligt att den pajar på Golf IV tyvärr.

sitter väl inte nån visco på 4motion det gör det däremot på en syncro

Golf 4motion har visco, alla vw 4motion med tvärställd motor har visco. Vw med rakställd motor som Passat har quattro.

Lite info om visco
http://sv.wikipedia.org/wiki/Viskokoppling

ingen haldex har visco smile wikipedia har fel märks av ibland att vem som helst kan skriva info där :p


345 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#12
har nån nån aning om vad det kan vara för fel i min ? är det så att den är kopplad till abs ?

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122

Båtmek
720 Inlägg
17 december 2012
#13
sebbe188 skrev:
har nån nån aning om vad det kan vara för fel i min ? är det så att den är kopplad till abs ?

Får du nog göra en djupare dykning i. Kan ju ha hänt något så den inte pumpar upp tryck. Har läst någonstans med att om det är dåligt med olja i dem kan de sluta greppa.


1 498 Inlägg
17 december 2012
#14
Börja koppla pumpen manuellt +/- och se/hör om den lever,


1 122 Inlägg
18 december 2012
#15
Jag har några Haldex generation 1 pumpar ja tar en tusing för NYA originala buhler pumpar. Bytte på min V6 4 motion å funkar då klockrent nu igen smile Nypris 4700-6000 beroende på ställe. Man ska byta oljan var 3 tusende mil och filter+olja var 6 tusende. Går åt 0,425ml ifall man tömmer allt = pumpbyte

Men som ovan sa. Tvångsmata pumpen med ström å se om den låter d hör du DIREKT! om inte skaffa en ny pump
Senast redigerat av ValP2k (18 december 2012)

gasa nu foer faen!

9 122 Inlägg
18 december 2012
#16
ekelund88 skrev:
Putteliten skrev:
ekelund88 skrev:

sitter väl inte nån visco på 4motion det gör det däremot på en syncro

Golf 4motion har visco, alla vw 4motion med tvärställd motor har visco. Vw med rakställd motor som Passat har quattro.

Lite info om visco
http://sv.wikipedia.org/wiki/Viskokoppling

ingen haldex har visco smile wikipedia har fel märks av ibland att vem som helst kan skriva info där :p

Jaha ja, man lär sig något varje dag....  smile


1 122 Inlägg
18 december 2012
#17
Putteliten skrev:
ekelund88 skrev:
Putteliten skrev:

Golf 4motion har visco, alla vw 4motion med tvärställd motor har visco. Vw med rakställd motor som Passat har quattro.

Lite info om visco
http://sv.wikipedia.org/wiki/Viskokoppling

ingen haldex har visco smile wikipedia har fel märks av ibland att vem som helst kan skriva info där :p

Jaha ja, man lär sig något varje dag....  smile

Visco fanns i golf 3:an Syncron wink

gasa nu foer faen!

9 122 Inlägg
18 december 2012
#18
ValP2k skrev:
Putteliten skrev:
ekelund88 skrev:

ingen haldex har visco smile wikipedia har fel märks av ibland att vem som helst kan skriva info där :p

Jaha ja, man lär sig något varje dag....  smile

Visco fanns i golf 3:an Syncron wink

Ja det vet jag, har haft en sån....


345 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#19
ValP2k skrev:
Jag har några Haldex generation 1 pumpar ja tar en tusing för NYA originala buhler pumpar. Bytte på min V6 4 motion å funkar då klockrent nu igen smile Nypris 4700-6000 beroende på ställe. Man ska byta oljan var 3 tusende mil och filter+olja var 6 tusende. Går åt 0,425ml ifall man tömmer allt = pumpbyte

Men som ovan sa. Tvångsmata pumpen med ström å se om den låter d hör du DIREKT! om inte skaffa en ny pump

NICE ! vad är risken för pump haveri om man inte byter oljan ? jag har nämligen inga papper på att den skulle nånsin vara bytt och föredetta ägaren tror jag aldrig har bytt oljan och den har gått nu 166 000km

men håll en pump i förvar åt mig ifall de visar sig att pumpen e kaputt tongue skall kolla nu i veckoslutet. men lönar det sig att nu före testa med att bara byta oljan ? tänkte ifall oljan är slö eller för lite olja så pumpen pumpar tomt

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122

1 122 Inlägg
19 december 2012
#20
sebbe188 skrev:
ValP2k skrev:
Jag har några Haldex generation 1 pumpar ja tar en tusing för NYA originala buhler pumpar. Bytte på min V6 4 motion å funkar då klockrent nu igen smile Nypris 4700-6000 beroende på ställe. Man ska byta oljan var 3 tusende mil och filter+olja var 6 tusende. Går åt 0,425ml ifall man tömmer allt = pumpbyte

Men som ovan sa. Tvångsmata pumpen med ström å se om den låter d hör du DIREKT! om inte skaffa en ny pump

NICE ! vad är risken för pump haveri om man inte byter oljan ? jag har nämligen inga papper på att den skulle nånsin vara bytt och föredetta ägaren tror jag aldrig har bytt oljan och den har gått nu 166 000km

men håll en pump i förvar åt mig ifall de visar sig att pumpen e kaputt tongue skall kolla nu i veckoslutet. men lönar det sig att nu före testa med att bara byta oljan ? tänkte ifall oljan är slö eller för lite olja så pumpen pumpar tomt

Pumparna är väl mer ett klassiskt fel. Min har gått ganska prick 12 tusen mil å redan fått byta en pump.

gasa nu foer faen!


Sök